Gå til innhold

Venninner som prøver å dra deg ned for å selv føle seg bedre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ei venninne som ofte kom med kommentarer som gjorde at jeg følte meg litt nedfor etter å ha vært med henne. Hun prøvde å si ting for å selv føle seg bedre. For eksempel kunne hun si: "Ja, VI som ikke har fint hår..."  Jeg har alltid vært ganske fornøyd med håret mitt, men hun prøvde å dra meg med også fordi hun selv ikke liker håret sitt. Dette er bare ett eksempel. Det finnes mange lignende. Jeg merket at hun ikke ville meg det beste, så jeg kuttet ut kontakten med henne og flere lignende venninner. Har aldri hatt det så bra som nå! Har dere lignende venninner, så kutt dem ut på dagen! Livet er for kort til å omgås med mennesker som ikke unner deg det beste. 

Anonymkode: c679a...51b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er bedre å si fra når folk tråkker over og irriterer en. Man bør prøve det før man kutter folk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, hind said:

Jeg synes det er bedre å si fra når folk tråkker over og irriterer en. Man bør prøve det før man kutter folk ut.

Det er mulig, men jeg tror det er vanskelig for slike folk å endre seg. Jeg har ikke savnet henne ett sekund, så jeg angrer i alle fall ikke. Nå bor hun også på sørlandet, mens jeg bor på østlandet, så jeg slipper å se henne i samme by. 

TS

Anonymkode: c679a...51b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kutter ut folk som tydelig er ute etter å dra meg ned uten å tenke meg om ett sekund. Jeg er voksen nå og har ikke tid til slikt avskum i livet mitt. Bruker heller litt lengre tid på å finne mennesker som vil meg vel.

Anonymkode: fcc62...488

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke reagert på en sånn kommentar i det hele tatt. Hva så om en venninne ikke syns ditt eller hennes eget hår er så fint? Hvordan klarer du bli så såret at du må dumpe noen og ser konspirasjonsteorier i sånne bagateller som det der? Det må være et virkelig slitsomt liv? 

Anonymkode: 2d39d...4fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Hadde ikke reagert på en sånn kommentar i det hele tatt. Hva så om en venninne ikke syns ditt eller hennes eget hår er så fint? Hvordan klarer du bli så såret at du må dumpe noen og ser konspirasjonsteorier i sånne bagateller som det der? Det må være et virkelig slitsomt liv? 

Anonymkode: 2d39d...4fe

Fordi det ikke bare var 1 slik kommentar, men mange for å prøve å dra meg ned, i årevis.

TS

Anonymkode: c679a...51b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før så satte jeg alle andres behov foran mine egne. Jeg tenkte: "Jeg kan jo ikke kutte henne ut, for da kan det jo hende hun blir lei seg." Endelig lytter jeg til meg selv og hva som er best for meg, og jeg vil ikke at folk skal være like dumme som jeg var og bare la folk få holde på slik i mange år uten konsekvenser. Jo snarere du kutter slike folk ut, jo bedre! Jeg har i alle fall aldri hatt det så bra som etter at jeg kuttet slike giftige personer ut.

TS

Anonymkode: c679a...51b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ei slik venninne, ts. Kan bare si at jeg føler med deg! Rett før jul toppet det seg, og jeg trakk meg mer og mer unna. 

De fleste tror nok at fæle folk skriker de verste ting etter deg, men de verste er de som gjør det på en sneaky måte over tid. Min venninne har opp gjennom vårt vennskap kommet med kommentarer som: «Hårfargen din ser.. lite tiltrekkende ut», eller «det skjørtet er så fint, men eh, bare ikke så fint når du bruker det», etc. And it goes on! Litt sånn som venninna de, ts! Jeg har planer om å konfrontere henne med det. Så får jeg se hvordan det går.

Føler du det er verdt å forsøke å si ifra, kan du jo prøve på det. Men jeg forstår også om du tenker at det er vanskelig. Uansett er det ingenting i veien med deg, håper du vet det ;) 

Anonymkode: 47ef1...648

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å være alene enn i dårlig selskap. Hvis noen er gode til å få meg til å føle meg dårlig så blir de bare ghostet også bruker jeg tiden min på noe bedre. 

Anonymkode: 0ecd6...8f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har også ei slik venninne, ts. Kan bare si at jeg føler med deg! Rett før jul toppet det seg, og jeg trakk meg mer og mer unna. 

De fleste tror nok at fæle folk skriker de verste ting etter deg, men de verste er de som gjør det på en sneaky måte over tid. Min venninne har opp gjennom vårt vennskap kommet med kommentarer som: «Hårfargen din ser.. lite tiltrekkende ut», eller «det skjørtet er så fint, men eh, bare ikke så fint når du bruker det», etc. And it goes on! Litt sånn som venninna de, ts! Jeg har planer om å konfrontere henne med det. Så får jeg se hvordan det går.

Føler du det er verdt å forsøke å si ifra, kan du jo prøve på det. Men jeg forstår også om du tenker at det er vanskelig. Uansett er det ingenting i veien med deg, håper du vet det ;) 

Anonymkode: 47ef1...648

Åh, det der er akkurat som hun vennninen (eller eks-venninnen) min. Og så er de ofte så slu at de pakker inn de negative kommentarene..

TS

Anonymkode: c679a...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei slik (snart eks)venninne jeg også. Det er merkelig det der, hvor greie de er  ha med å gjøre så lenge deres liv er bedre enn ditt på mange områder. Men så snart du blir gladere og opplever positiv fremgang er de samme rask ute med å forsøke å tråkke deg ned i dritten foran andre. Og da særlig med syrlige og spydige kommentarer rundt noe du har gledet deg over. 

 

 

Anonymkode: 6cc14...be5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

With friends like that, who needs enemies. 

Anonymkode: e3d73...cf6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åh, det der er akkurat som hun vennninen (eller eks-venninnen) min. Og så er de ofte så slu at de pakker inn de negative kommentarene..

TS

Anonymkode: c679a...51b

Ja. Veldig ofte pakker de det inn med "Det var bare en spøk da, det må du tåle". Spesielt når du reagerer foran andre folk, som kanskje ikke aner at du ofte får slike kommentarer. Men man må kunne kjenne igjen mønsteret. Gjentar det seg flere ganger, da er det ingen spøk, men personen prøver å dra deg ned. Ufyselig oppførsel. Gjør meg kvalm.

Anonymkode: 47ef1...648

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så gir de deg et sånn "tosidig kompliment", typ: "Så flink du er som klarte å få drømmejobben, men de hadde kanskje få søkere?" osv. 

Anonymkode: 47ef1...648

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 9.4.2019 den 23.08, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ei venninne som ofte kom med kommentarer som gjorde at jeg følte meg litt nedfor etter å ha vært med henne. Hun prøvde å si ting for å selv føle seg bedre. For eksempel kunne hun si: "Ja, VI som ikke har fint hår..."  Jeg har alltid vært ganske fornøyd med håret mitt, men hun prøvde å dra meg med også fordi hun selv ikke liker håret sitt. Dette er bare ett eksempel. Det finnes mange lignende. Jeg merket at hun ikke ville meg det beste, så jeg kuttet ut kontakten med henne og flere lignende venninner. Har aldri hatt det så bra som nå! Har dere lignende venninner, så kutt dem ut på dagen! Livet er for kort til å omgås med mennesker som ikke unner deg det beste. 

Anonymkode: c679a...51b

Den er jo ganske enkel, bare be henne om å snakke for seg selv fordi du er fornøyd med håret ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to bestevenninner (de kjenner ikke hverandre) som jeg trodde genuint brydde seg om meg. Jeg var fysisk og psykisk syk hele tiden jeg kjente dem, og det er ikke før nå i voksen alder (fremdeles fysisk syk, men ikke psykisk) at jeg forstod at de kun brukte meg for å selv føle seg bedre. Jeg tror jeg ble venn med de fordi jeg ikke følte jeg fortjente bedre.

Først og fremst snakka de stygt om meg til sine venner igjen, noen ganger åpenlyst foran meg. Men deprimert som jeg var og i full fornektelse over livet mitt, så lo jeg det bare bort. Vær gang.

De snakka stygt om utseendet mitt, kroppen min, hjemmet mitt, personlighet osv. Men de maste ALLTID om å være med meg. Helst vær dag.

Når jeg ble voksen, fikk livet mer på stell, traff drømmemannen og begynte rett og slett og kutte de ut fra livet mitt, ble de ordentlig stygge. Og jeg så klart og tydelig hvem de egentlig er. INGEN kontakt med de den dag i dag!

Anonymkode: a9af7...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde to bestevenninner (de kjenner ikke hverandre) som jeg trodde genuint brydde seg om meg. Jeg var fysisk og psykisk syk hele tiden jeg kjente dem, og det er ikke før nå i voksen alder (fremdeles fysisk syk, men ikke psykisk) at jeg forstod at de kun brukte meg for å selv føle seg bedre. Jeg tror jeg ble venn med de fordi jeg ikke følte jeg fortjente bedre.

Først og fremst snakka de stygt om meg til sine venner igjen, noen ganger åpenlyst foran meg. Men deprimert som jeg var og i full fornektelse over livet mitt, så lo jeg det bare bort. Vær gang.

De snakka stygt om utseendet mitt, kroppen min, hjemmet mitt, personlighet osv. Men de maste ALLTID om å være med meg. Helst vær dag.

Når jeg ble voksen, fikk livet mer på stell, traff drømmemannen og begynte rett og slett og kutte de ut fra livet mitt, ble de ordentlig stygge. Og jeg så klart og tydelig hvem de egentlig er. INGEN kontakt med de den dag i dag!

Anonymkode: a9af7...ac4

Herre, for noen fæle «venninner». Og det kan være veldig vanskelig å stå opp for seg selv når man ikke evner og ikke har erfaring med det. Og det er virkelig typisk. Når livet ditt begynner å gå bedre, prøver de desperat å trekke deg ned igjen. Det har jeg også erfaring med. Bra du kvitta deg med dem.

Anonymkode: 47ef1...648

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også ei sånn.. 

Når jeg var stolt over noe kunne hun finne på å si «jammen det er jo ikke så vanskelig»

skulle løpe 10 km i forbindelse med noe. Det er for meg ganske intenst. Og hun sa bare «det er jo lett»

Aldri unnet hun meg noe. Selv var hun ganske lite tiltrekkende etter årevis med all driten hun lirte av seg, så vinket pent adjø til henne mens hun skrev novellelange meldinger til meg hvordan jeg var. Mens jeg fortsatte å vinke. 

Livet er deeeeilig uten sånne.

Det største komplementet jeg kan få er når sånne type mennesker ikke liker meg. Da vet jeg at jeg har gjort noe riktig 🙌

Anonymkode: 67367...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...