Gå til innhold

Smokkeslutt, hvilken alder og hvordan gjorde dere det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi var veldig "dumme" med førstemann og lot ham ha smokken mye. Han byttet den i en Legoeske da han var 3,5 år, alt for sent egentlig. Han var veldig lei seg første natten, men spurte aldri etter den igjen. Grunnen til at vi ventet så lenge var fordi han fikk en lillebror da han fylte 3 år, og han var mye sjalu. Vi tenkte at det ble litt mye å ta vekk sutten samtidig...

 

Lillebror fikk bare ha smokken når han sov, og det gjorde alt mye lettere. Han var akkurat 3 år da han sluttet, og da tok vi den bare bort en kveld. Det gikk helt fint. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi gjorde først «kun smokk når vi sover» og hadde smokken gjemt bort - og etter tre måneder tror jeg , byttet vi inn smokk mot is. Og det gikk helt fint, tross at han var helt avhengig av smokken siden han var nyfødt. Snakk med han, forklar - og ta den ut. Max tre netter med bråk. 

Våre var 3 år og 2 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da datteren min var 1 år bodde smokken i senga, evt i vogna om hun skulle sove og i bilen hvis vi kjørte langt. Brukte den aldri ellers. 

Da hun var 2,5 forberedte jeg henne et par dager på at hun var for stor. Så fjernet jeg dem. Gjorde det mens mannen var borte, så hun sov sammen med meg i min seng de første nettene. Gikk egentlig overraskende bra, litt trist første og andre kvelden bare. 

Glad vi begrenset bruken såpass tidlig, men hun var veldig avhengig når hun skulle sove, så jeg hadde trodd det skulle bli verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår var nesten 4 faktisk, brukte kun smokken på natt. Ha la den i julestrømpa lille julaften, også hentet «nissen» den på natten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde egentlig bestem at på toårsdagen skulle den bort, men da var det så mye annet (flytting, bytte av barnehage). Så faset vi det ut til bare i senga, så sluttet hun helt på treårsdagen. 

Anonymkode: 35dd3...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste var 3 år, hun blånektet å slutte så vi hadde full gang med skikkelige raserianfall. Pappaen tok ansvar og smurte tabasco på smokken og ga henne. Etter det har hun ikke rørt den. 

Anonymkode: c17d3...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår eldste var 3 år, hun blånektet å slutte så vi hadde full gang med skikkelige raserianfall. Pappaen tok ansvar og smurte tabasco på smokken og ga henne. Etter det har hun ikke rørt den. 

Anonymkode: c17d3...a87

God, gammeldags aversjonsterapi, der altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da poden var tre år gammel dro vi til Dyreparken og ga alle smokkene til Kaptein Sabeltann.

Anonymkode: 0ae62...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok en litt gradvis en. Snakket om det en stund før vi bestemte det. Var lei seg og savnet smokken, men det gikk overraskende fort over. Dere må bare stå i det. Premie er fint 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er 2,5 år og har nylig sluttet. Han har aldri vært veldig avhengig av smokken. Har stort sett hatt den i senga eller vogna når han skulle sove, på biltur, og ellers noen ganger som trøst hvis noe var litt ekstra trist eller vanskelig.

Vi oppdaget rett og slett at han hadde bitt flere hull i smokken da han skulle legge seg en dag. Jeg mistenker at han har klødd i gommene på grunn av toårsjeksler på vei ut, og derfor har tygget veldig på smokken. Den måtte selvsagt rett i søpla. Vi fant ingen reservesmokker hjemme, og han måtte derfor bare legge seg uten. Han er veldig fascinert av søppelbiler for tiden, så vi spilte veldig på at smokken skulle ut og kjøre søppelbil. Det hele gikk veldig smertefritt!! Han har spurt etter den noen ganger, men da bare snakker vi om at smokken jo har kjørt søppelbil, og derfor ikke er her lenger.

Anonymkode: b1387...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...