Gå til innhold

Smokkeslutt, hvilken alder og hvordan gjorde dere det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan løste dere smokkeslutt. Han en gutt som er kronisk avhengig av smokk, men er nå alt for stor til smokkebruk. Føler også at han nå «utbytter» situasjonen slik at han får smokken. Han er lei seg, han er sliten, han hyler til han får den... Vil ha den i alle situasjoner. Han har en mindre lillebror som ikke bryr seg så mye om smokken, så tenker jeg må ta «sluttenprosessen» på de begge samtidig. Jeg tenker bare full stopp på smokk når påska nå begynner, også må vi bare stå i det. 

Anonymkode: 329f5...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår gutt var vel ca 2,5 år, nærmere 3 kanskje.  Han var bare vant med å få smokken når han skulle sove. Pratet med han om det et par kvelder før vi skulle slutte, og så fjernet jeg den bare. Han spurte etter den noen få ganger, men ellers fikk det veldig fint. Barnet ditt høres litt mer knyttet til smokken ut. Så da ville jeg kanskje trappet ned i 1 omgang, først kun smokk til leggetid og så forberede et par kvelder før at nå trenger du ikke smokk lenger når du skal sove. Erstatt med kos, bøker, noe annet som passer. Og så stå i det rett og slett. 

Anonymkode: aaff4...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en avtale med barnet og hold den. "Etter påske skal vi kaste smokken fordi nå er du stor gurr og du skal få en premie". Så kan barnet velge seg noe i lekebutikken for eksempel. Barnet vil nok gråte etter smokken noen ganger men da har du en "pytt pytt" holdning og sier at han fint klarer seg uten smokk fordi han er stor. 

 

Anonymkode: 4c1c0...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var 3 år. Tok det litt gradvis før det var slutt på natt også. Han fikk da vise noe han ønsket seg, så sa vi at om han sov uten smokk i 5 dager skulle han få gå på butikken å kjøpe den :) var litt sutring første kvelden men det gikk helt fint :)

Anonymkode: ed265...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kom musene ned fra loftet og spiste på smokken i løpet av natta... Mamma brukte saks på en slik måte at smokken faktisk så musespist ut. Dessverre var de helt utsolgt for smokker på butikken neste dag ;) 

Anonymkode: 7167a...806

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi avtalte på forhånd at de skulle kaste smokken på treårsdagen, fordi da var de "store". Funket på mine tre gutter i alle fall. Vi snakket mye om det i forkant og minnet dem på det, og så var det et par dager som var litt tøffe, men det var overraskende fort gjort.

Anonymkode: dba92...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi sendte de til kaptein sabeltann. Før det sluttet vi gradvis med smokk i bil, smokk på dagen og til slutt smokk på natten. Vi snakket og forberedte på forhånd. Gikk veldig fint, bare litt sutring i starten, men skjønte raskt at den ikke kom tilbake. Begge barna var vel fylt 3 år. 

Anonymkode: ff912...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var 3,5 år og vi sendte dem til kaptein Sabeltann. Gjorde et nummer ut av å kjøpe en fin boks og putte alle smokkene oppi. Dro på postkontoret og postet dem. På sommeren dro vi til dyreparken og så på alle smokkene kaptein s har i skattekista si. Han fikk også diplom med personlig hilsen fra kaptein s. 

Det var gråt den første kvelden, men etter to-tre dager gikk det seg til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at flere tok den kjappe måten. Tror det er det som må til her. Vi tar det det i starten av påska, for da har vi mange dager å ta av opp mot avvenning. 

Anonymkode: 329f5...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant vi faktisk ikke noen av smokkene til min eldste rett før han fylte 2. Og siden det var kvelden, måtte han legge seg uten smokk, og aksepterte at smokken var borte. Spurte ikke etter den nedre dag heller. Brukte ikke da smokk noen uker, før jeg tror han fant en smokk da jeg var på sykehuset og fødte lillebroren. Da lot vi ham ha smokken noen uker, pga den nye situasjonen, før vi tok smokken og sa den var blitt borte. Helt greit. Gjorde det samme da lillebroren var akkurat fylt 2.

Mitt inntrykk er at det har vært vanskeligere med smokkeslutt når de barna jeg kjenner har vært eldre når de har skullet slutte. Men mulig det er mer fordi de har brukt smokk veldig mye. Vi hadde smokk forbeholdt soving, bil og sykdom. Så overgangen ble ikke så dramatisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann var 3,5 da vi planla sammen med han at han skulle slutte med smokk. på dette tidspunktet ble bare smokken brukt ved soving. Vi samlet sammen alle smokkene i huset, puttet de i en isboks og gravde den ned i hagen. Dagen etter gravde vi den opp igjen for å se om det var blitt til en skatt. Og det hadde den 😉 vi kjøpte inn litt sjokoladepenger, diamanter, blåseboble og andre småting, og det var en stor suksess! han snakker om det enda og han blir snart 5 år. Han spurte etter smokken den første kvelden, men la det fort frå seg. 

 

Lykketil med smokkeslutt 😀

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste var 4,5 år da vi sendte smokkene til Kaptein Sabeltann. Hun var meget knyttet til smokk og gråt vel i rundt 5-6 timer i strekk(!!) etter vi hadde postet smokkene. Hun ville ha en kilo smågodt som premie så det fikk hun😂 Den første uka uten smokk ble veldig tung og hun klarte nesten ikke sove de første nettene, hun var helt utrøstelig. Det tok vel 1 måned før hun sluttet å tenke på smokken daglig. De 2 minste barna ga vi ikke smokk fordi vi orket ikke samme slutteprosessen en gang til. 

Endret av sstinemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIn gutt var også veldig avhengig av smokken. Da han var 2,5 år bestemte vi at smokken skulle "bo" i senga slik at han bare fikk ha den om natten. Det gikk egentlig veldig greit, selv om han protesterte en del. Også snakket vi masse om at når han fylte 3 så var han stor gutt og måtte slutte helt med smokk.

Da dagen kom ville han absolutt ikke at vi skulle ta smokken ut av senga, men mente at bamsen kunne passe på den. Vi avtalte at den kunne ligge bak bamsen slik at han ikke så den, men da måtte han love å ikke røre den, ellers kom den til å bli fjernet. Det gikk overraskende greit, han prøvde seg ikke en eneste gang faktisk. Tror det var litt trygghet i å vite at smokken fortsatt var der, så han ville ikke risikere å miste det. 😛 Men etter et par uker hadde han helt glemt at den var der. :)

Ser at det ikke høres ut som han var så veldig knyttet til smokken, men før dette ville han helst gå med den i munnen hele tiden, og om vi dro ut av huset en tur og glemte smokken hjemme så var det fullstendig krise. Både jeg og pappan gruet oss veldig til smokkeslutt, så vi ble veldig positivt overrasket over hvor bra det gikk. :)

Anonymkode: 8fe44...d63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet mitt sluttet før hun var 2,det var rett og slett fordi hun tygget dem helt av. Måtte bare kutte ut brått. Gikk fint, men tok litt tid for henne å sovne på kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gav smokken til Sabeltann. Veldig stas og litt trist den første natta så vi måtte snakke litt om babyene som skulle få smokken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var avhengig av smokk, brukte til jeg var 5 eller noe. Men fikk hører at tennene mine ville bli veldig skjeve om jeg ikke slutter, så jeg og pappa brukte saksa på smokken som var min favoritt. Jeg var knust i flere dager, men gikk bra med tiden. Skjeve tenner og regulering trengte jeg uansett da jeg ble eldre...hihi...

Anonymkode: d2af8...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Begge slutta rundt tre år. Eldste ga de bort til nissen som skulle ta de med til nissebarna, fikk en gave i «bytte». Yngste avtalte vi med at når hun fylte tre skulle hun slutte med smokk og sende de til en baby som trengte de, og en dag var de bare vekk og det var greit. Bruker bittelitt lengre tid på å sovne, men regner med det går over iløpet av den første uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var 3,5 år og vi snakket med henne om det på forhånd at nå skulle hun slutte helt med smokk. Vi var i dyreparken og ga de til sabeltann. Veldig stas i et øyeblikk og veldig lei seg i neste når hun innså hva som hadde blitt gjort. Første natta var ikke noe gøy - mange tårer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min sluttet når han var litt over 2,5 år nærmere 3. Han har kun hatt den i senga siden han var 1 år. En dag han skulle legge seg så fant jeg ikke smokken. Vi lette etter den sammen men fant den ikke. Så sa han neivel, la seg i senga og sovna 😅 kvelden etter spurte han etter den, sa at jeg ikke visst hvor den var, han snudde seg rundt og sovna igjen. Tredje dagen fant jeg faktisk smokkene i skuffen hans men jeg kasta alle jeg fant. Når han spurte igjen hvor den var sa jeg at Kaptein Sabeltann har vært her å henta den, siden han har blitt stor gutt å ikke trenger den mer. Han ga den til en annen baby som trengte den. Det syns han var utrolig fascinerende og har ikke spurt om den siden 😅

Gikk altså veldig enkelt her men han har da kun hatt dne i senga når han skal sove. 

Anonymkode: 859b6...4cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er litt over 2 år. Vi har ikke slutta med smokk, men den brukes bare ved soving, og bilkjøring, og sånn har det vært de siste månedene. 

Her kom mer og mer språk utover høsten, og vi har konsekvent gitt beskjed om at "jeg forstår ikke hva du sier når du har smokk. Ta ut smokken hvis du skal prate". (Har gjort oss litt vanskelige med vilje, og ikke prøvd å skjønne når smokken har vært i munnen). Og så ble vi etterhvert "enige" om at fra nå kunne den brukes bare i senga. Ble noen kamper ved henting i barnehagen, fordi han ville ha den i vogna på vei hjem, men det gikk seg fort til ved å bruke den lille turen til å prate om dagen. 

Jeg føler det er på tide å kutte bruken på natta også, siden 2årsjekslene er på vei. Har hørt at man bør kutte før alle tennene er på plass, så teker seinest til sommeren. Så følger denne tråden for tips. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...