Gå til innhold

Hvilke livsstilendringer er best med tanke på kosthold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan ser du for deg at et normalt daglig inntak av mat ser ut på en sunn livsstil for en hjemmeværende person som trener 30 min 3 ganger i uken  og går turer nesten hver dag? 

Bør ikke 3 måltider for dagen være nok? Og hva er sunnest? Er det nok, eller er det for lite?

Frokost med havregrøt, vann og frukt eller en brødskive med egg, smør, tomat og agurk

Middag med 2 poteter, et stykke fisk, fugl, og mye grønnsaker

Kvelds med 1 skive brød og hvitost, og grønnsaker.

Drikke er vann eller krydderte.

 

Anonymkode: 15e8d...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et sunt og normalt kosthold er variert og varierer derfor fra dag til dag.

En sunn livsstil er fri for tyngende bekynring om hvorvidt man spiser bra nok og overdrevent detaljfokus.

En sunn mengde mat er mange nok kalorier til at du holder normal vekt stabil over tid.

Antall måltider er opp til personlig perferanse, og ikke bundet opp til mengde mat.

Anonymkode: a6234...2f8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Et sunt og normalt kosthold er variert og varierer derfor fra dag til dag.

En sunn livsstil er fri for tyngende bekynring om hvorvidt man spiser bra nok og overdrevent detaljfokus.

En sunn mengde mat er mange nok kalorier til at du holder normal vekt stabil over tid.

Antall måltider er opp til personlig perferanse, og ikke bundet opp til mengde mat.

Anonymkode: a6234...2f8

Hva har dette med mitt eksempel å gjøre? 

Anonymkode: 15e8d...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som et bra og sunt kosthold. Jeg synes dog at en brødskive til frokost og kvelds høres lite ut. Men om du føler deg mett og har energi gjennom dagen, så er tre måltider nok. Holder du vekta, så er det nok. Andre må spise oftere (og da mindre porsjoner) for å holde blodsukkeret oppe og ikke 'kræsje'. Jeg spiser 2-3 måltider og synes det er nok for meg. 

Anonymkode: 03541...a8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva har dette med mitt eksempel å gjøre? 

Anonymkode: 15e8d...ad5

Det poengterer at det ikke finnes en fasit, og man må selv finne ut hva som passer en selv. 

Jeg for min del har behov for mer enn tre måltider pr dag. 
Du sier du spiser en brødskive til frokost og til kvelds, det vil være av meget stor betydning om det er kneipbrød eller ett skikkelig grovbrød. Har du en skive ost eller fem skiver ost på? 
Går du en tusletur på 5 minutter på flatmark, eller går du 2 timer sånn at du får pulsen opp og eventuelt i god motbakke? 
Ett stykke fisk/fugl, er det 100g eller 300g ? 
Hvor hardt trener du 3 ganger i uken? 
Er målet å opprettholde vekt, gå ned i vekt, få mer muskler? 
Er det 1,5dl havregryn eller 5dl du spiser? 

 

Anonymkode: dc81b...cb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan ser du for deg at et normalt daglig inntak av mat ser ut på en sunn livsstil for en hjemmeværende person som trener 30 min 3 ganger i uken  og går turer nesten hver dag? 

Bør ikke 3 måltider for dagen være nok? Og hva er sunnest? Er det nok, eller er det for lite?

Frokost med havregrøt, vann og frukt eller en brødskive med egg, smør, tomat og agurk

Middag med 2 poteter, et stykke fisk, fugl, og mye grønnsaker

Kvelds med 1 skive brød og hvitost, og grønnsaker.

Drikke er vann eller krydderte.

 

Anonymkode: 15e8d...ad5

For å oppdatere:

Frokost: Dersom havregrøt, 60 gram ca, bær, frukt 100 gr

              Dersom brød: Grovt havrebrød ca 1-1,5 cm tykt, en liten klatt nordstrandsmør, 1 egg, så mye av                                                 tomat og paprika en vil.

Middag: 2 middels/små poteter, fisk/fugl/kjøtt etc ca 100-150 gram, mye grønnsaker

Kvelds: 1 skive havrebrød, 2 skiver norvegia, en klatt smør og grønnsaker

 

 

Anonymkode: 15e8d...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

For å oppdatere:

Frokost: Dersom havregrøt, 60 gram ca, bær, frukt 100 gr

              Dersom brød: Grovt havrebrød ca 1-1,5 cm tykt, en liten klatt nordstrandsmør, 1 egg, så mye av                                                 tomat og paprika en vil.

Middag: 2 middels/små poteter, fisk/fugl/kjøtt etc ca 100-150 gram, mye grønnsaker

Kvelds: 1 skive havrebrød, 2 skiver norvegia, en klatt smør og grønnsaker

 

 

Anonymkode: 15e8d...ad5

Så, grovt regnet 800-1000kcal om dagen når du spiser havregrøt?  
Skulle jeg klart meg på det kalorinivået, så måtte jeg ha droppet alt av trening og morsjon, for å ikke bli undervektig i løpet av kort tid... 
 

Anonymkode: dc81b...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært skrubbsulten lenge før middag på denne dietten. Men så lenge du er mett så er det sikkert grei skuring.

Anonymkode: dff22...061

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Så, grovt regnet 800-1000kcal om dagen når du spiser havregrøt?  
Skulle jeg klart meg på det kalorinivået, så måtte jeg ha droppet alt av trening og morsjon, for å ikke bli undervektig i løpet av kort tid... 
 

Anonymkode: dc81b...cb8

Så lite er det da ikke? Spiser minst 800 gr med grønnsaker totalt pr dag.

Anonymkode: 15e8d...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å oppdatere:

Frokost: Dersom havregrøt, 60 gram ca, bær, frukt 100 gr

              Dersom brød: Grovt havrebrød ca 1-1,5 cm tykt, en liten klatt nordstrandsmør, 1 egg, så mye av                                                 tomat og paprika en vil.

Middag: 2 middels/små poteter, fisk/fugl/kjøtt etc ca 100-150 gram, mye grønnsaker

Kvelds: 1 skive havrebrød, 2 skiver norvegia, en klatt smør og grønnsaker

Anonymkode: 15e8d...ad5

Du trenger ikke gå sånn i detaljer, du må være nøyaktig og måle det som kan måles. Hvor mange kalorier er dette, og hvor mange skal du ha i deg? Og dette er vel en av mange, ulike dager, så du må registrere inntaket ditt over noe tid for at det skal gi noen mening.

Anonymkode: a6234...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en liten dame (50 kg) og skulle jeg spist så lite som du gjør hadde jeg hatt null energi og jeg hadde vært skrubbsulten konstant. Jeg tenker at du behøver en god del mer mat enn det der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke greid meg på så lite mat uten trening engang. Husk at om du spiser for lite kan kroppen din holde mer fast på fettet også. For meg fungerer 4 måltider bedre da jeg holder blodsukkeret jevnere utover dagen. Spiser jeg færre måltider får jeg lett sukkerhunger og generelt matkick på kvelden. Husk å varier på frokost, her spiser jeg alt fra omelett til salat, til yoghurt med bær, eller rundstykker. De gangene jeg har kjørt veldig ensidig kosthold som det virker som du gjør, har jeg falt lett av, det har blitt for kjedelig. 

Anonymkode: 3636a...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...