Gå til innhold

IKM Skravletråd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ha ha nå brukte du også -C- akkurat som jeg måtte korrigere meg selv i stad for jeg skrev først -M-, blir litt påvirket vi da eller?😂

-C-

Anonymkode: e09e5...261

😅

Anonymkode: 75b37...a21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okei! Du mååå oppdatere meg da! Hvor i landet holder du til?

Jeg bor på østlandet😊

-C-

Anonymkode: e09e5...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når har du time -M- ?

 

-C- 

Anonymkode: e09e5...261

11.00 😁Er spent og nervøs om hverandre.

- M -

Anonymkode: 75b37...a21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

😅

Anonymkode: 75b37...a21

«Prøvetåka»😂😂😂

 

-C-

Anonymkode: e09e5...261

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Okei! Du mååå oppdatere meg da! Hvor i landet holder du til?

Jeg bor på østlandet😊

-C-

Anonymkode: e09e5...261

Skal oppdatere uansett hvordan det går 😅

Østlandet 👏

- M -

Anonymkode: 75b37...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skal oppdatere uansett hvordan det går 😅

Østlandet 👏

- M -

Anonymkode: 75b37...a21

Lykke til!!!! 🙌🏻🙌🏻🙌🏻🙏🏻

 

-C-

Anonymkode: e09e5...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lykke til!!!! 🙌🏻🙌🏻🙌🏻🙏🏻

 

-C-

Anonymkode: e09e5...261

Takk ! 😁

- M - 

Anonymkode: 75b37...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til!!!! 🙌🏻🙌🏻🙌🏻🙏🏻

 

-C-

Anonymkode: e09e5...261

Forresten hvilken alder og pp var du i? Første baby? 😊

Fant ikke noe lenger bak i tråden med - C - 

- M - 

Anonymkode: 75b37...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten hvilken alder og pp var du i? Første baby? 😊

Fant ikke noe lenger bak i tråden med - C - 

- M - 

Anonymkode: 75b37...a21

 Jeg startet tråden 😊

36 år, to barn, snart 10 og 13år. 

23 med første, da brukte vi 4pp

27 med andre, da brukte vi 2pp

Plutselig ble jeg 36🙈 og er nå i 1pp! 

Derfor jeg hele tiden sier at jeg absolutt ikke kan regne med at det skal gå med en gang, jeg har sjekket alt, og alt ser bra ut, men det trenger jo ikke å bety at alt skal gå bra for det.

Jeg har i tillegg gått på spiral i fem år, har kun en til to dager med blødning, så man vet jo aldri om dette faktisk kan gå allerede nå.

Tok ut spiralen i desember, så kroppen min har fått stabilisert seg litt iallefall😊

*lov å håpe*

 

-C-

Anonymkode: e09e5...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Jeg startet tråden 😊

36 år, to barn, snart 10 og 13år. 

23 med første, da brukte vi 4pp

27 med andre, da brukte vi 2pp

Plutselig ble jeg 36🙈 og er nå i 1pp! 

Derfor jeg hele tiden sier at jeg absolutt ikke kan regne med at det skal gå med en gang, jeg har sjekket alt, og alt ser bra ut, men det trenger jo ikke å bety at alt skal gå bra for det.

Jeg har i tillegg gått på spiral i fem år, har kun en til to dager med blødning, så man vet jo aldri om dette faktisk kan gå allerede nå.

Tok ut spiralen i desember, så kroppen min har fått stabilisert seg litt iallefall😊

*lov å håpe*

 

-C-

Anonymkode: e09e5...261

Ja stemmer ! Mistenkte at det var deg 😁Greit å dobbeltsjekke.

Veldig lurt å ha en signatur så har man litt mer kontroll på hvem som er hvem. 

- M -

Anonymkode: 75b37...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke, men har tydeligvis hatt eggløsning?

Men er ikke temperaturen litt for lav for eggløsning? Jeg har hatt nesten samme temperatur noen dager før. Eller har det ingenting å si? Vel FF vet dette bedre enn meg 😁 Men har hatt 36.3 ett par ganger før så sank den til 36.1 før den igjen gikk opp til 36.3-36.4. Så FF mener da eggløsning var på tirsdag. 

Trodde tempen skulle øke litt mer enn det. Forrige mnd økte den til 36.5-36.6

- M - 

EE20CB46-5754-40C8-AE9B-19A55EC1BFE6.png

Anonymkode: 75b37...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det der kan skje - ser HELT normalt ut! Sprøtt ar vi har IKM på samme dag og EL på samme dag😂

Tro meg, det varierer så fra dag til dag - FF har nok helt sikkert rett, man ser eb tydelig stigning! Hadde du målt progresteron hadde man sett det😊

Vær glad! Dette ser bra ut! Her ser du min under også!

 

-C-

989F0CB1-A88E-4E14-B881-923C0031715A.jpeg

Anonymkode: e09e5...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: desto tidligere man måler, desto lavere temperatur, heter at nan kan stille den opp per 0,05 gr per halvtime tidligere, see?

Anonymkode: e09e5...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Funnet her på KG:

Regler for temping:

Bruk et termometer med to desimaler. Øretermometere er for unøyaktige til dette formål. Aller best er et basaltermometer; de er litt vanskelige å få tak i i Norge, men kan bestilles på nett. 

Mål hver morgen MED EN GANG DU VÅKNER. For mye bevegelse vil forstyrre tempen. 

Mål i munnen. Stikk termometeret GODT inn under tunga. 

Hvis du får veldig varierende temperaturer av å måle i munnen, så bør du bytte til å måle i skjeden eller rompa. Vær konsekvent og bruk samme målested gjennom hele syklusen. Evt. bytte må skje i oppstarten av ny syklus. Måling i øret eller under armen blir for unøyaktig. 

Mål på omtrent samme tidspunkt hver dag. Måler du senere eller tidligere enn vanlig vil tempen være hhv. høyere eller lavere enn den skulle vært. 

Mål også på samme faste tidspunkt i helger. Hvis man ikke ønsker å stå opp like tidlig i helgene kan det løses ved å sette på vekkerklokka til vanlig måletid, måle og sove videre etter måling. De fleste digitale termometere lagrer siste målte temp, så man kan hente fram den senere på dagen. 

Mål etter minst tre timers sammenhengende søvn. 

Ha et ark til å notere på og tegne opp kurve på. Noter ned tempen daglig og trekk opp linjer mellom tempene. 

Uvanlige hendelser som f.eks. for lite søvn, alkohol kvelden i forveien, sykdom e.l. skal noteres på kurven. Tempen kan ofte bli forstyrret av det, og skal da utelates fra tolkingen av kurven. 

Noter gjerne samleier, PMS, eggløsningssmerter og andre syklusrelaterte plager også, det kan være et nyttig hjelpemiddel til tolking av syklusen. 

Temper som er forstyrret pga. for tidlig eller for sen måling KAN justeres. Da er regelen at man kan justere med max 0,05° for hver halvtime - justere oppover så den blir varmere ved for tidlig måling, og nedover så den blir kaldere ved for sen måling. For noen er 0,05° for mye, og bør ikke justere med mer enn 0,02-0,03°. Temper som er målt mer enn 1½ time for sent eller tidlig skal ikke justeres, men utelukkes fullstendig. 

Hvordan tyde temperaturkurven:

Tempen kommer til å svinge litt, så man må ikke stirre på hver enkelt temp, men heller konsentrere seg om å se helheten i kurven. 

Temperaturer som avviker fra de andre (f.eks. pga. sykdom, alkohol, urolig natt osv.) skal utelukkes når kurven skal tolkes. 

En vanlig tempkurve - også kalt bifasisk kurve - vil ha to nivåer. Et lavt nivå før eggløsning og et høyt nivå etter eggløsning. 

Kurver hvor tempen hopper opp og ned eller holder seg nokså konstant (også kalt monofasisk kurve), er tegn på syklus uten eggløsning. Dette er normalt en gang i blant, men gjentar det seg ofte bør man kontakte gynekolog. 

En kurve kan også få tre nivåer - et lavt før eggløsning, et høyt etter eggløsning og et enda høyere et ca en ukes tid etter eggløsning. Sånne kurver blir kalt trifasiske (derav navnet - tre faser), og er ofte et tegn på graviditet. Se eksempel på trifasisk kurve. 

MEN - man kan ha trifasisk kurve uten å være gravid, og man kan være gravid uten å ha trifasisk kurve. 

For å gjøre det enkelt å skille mellom det lave tempnivået før eggløsning og det høye tempnivået etter eggløsning, er det en god ide å trekke opp en såkalt "coverline". Den finner man ved å dra en vannrett strek 0,05° over den høyeste av de siste 6 lave tempene før tempen steg. 

Kurver hvor lutealfasen varer 18 dager eller lenger betyr som oftest graviditet. 

Kurver hvor lutealfasen er 10 dager eller mindre forteller at egget KANSKJE ikke har lang nok tid på seg til å grave seg ned og varsle fra til kroppen om at det er en graviditet på gang. Har man korte lutealfaser bør man oppsøke gynekolog. 

Temperaturdipper:

Noen får en dipp i tempen like før eggløsningen. Det er et tegn på svært nært forestående eggløsning. MEN - ikke alle har sånne dipper, og de som har det trenger ikke få det hver gang, så man må ikke lete etter en sånn tempdipp for å forutsi eggløsningen. Da kan man bli lurt. 

Noen får en dipp i tempen ca. en ukes tid etter eggløsningen, og mange kaller denne for "festedipp". De lærde strides om hvorvidt det finnes noe som kan kalles det, ettersom denne dippen kommer samtidig som et lite oppsving i østrogennivået (populært kalt østrogenbølgen, se hormonkurven). Jeg sier meg enig med de som stiller seg tvilende til fenomenet "festedipp" all den tid det jo er østrogennivået som holder tempen lav før eggløsningen, og dermed også er den mest sannsynlige årsaken til en evt. tempdipp under østrogenbølgen også. For ikke å snakke om at jeg synes det høres litt for utrolig ut at implanteringen av et bittelite egg - som er på størrelse med et knappenålshode - skal kunne ha en såpass stor innvirkning på kroppen og kroppstemperaturen.

Anonymkode: e09e5...261

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, det der kan skje - ser HELT normalt ut! Sprøtt ar vi har IKM på samme dag og EL på samme dag😂

Tro meg, det varierer så fra dag til dag - FF har nok helt sikkert rett, man ser eb tydelig stigning! Hadde du målt progresteron hadde man sett det😊

Vær glad! Dette ser bra ut! Her ser du min under også!

 

-C-

989F0CB1-A88E-4E14-B881-923C0031715A.jpeg

Anonymkode: e09e5...261

Ja det kan stemme! Jeg har målt veldig tidlig kontra forrige mnd. Og i teorien bør jeg justere opp 0.05 grader. Da forstår jeg det. Jeg var helt sikker på at jeg hadde eggløsning på tirsdag derfor jeg var så klar på at «nei eggløsning var på tirsdag»

Når jeg ser min mot din begynner de å ligne litt :) Er i «prøvetåke»

- M -

Anonymkode: 75b37...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PS: desto tidligere man måler, desto lavere temperatur, heter at nan kan stille den opp per 0,05 gr per halvtime tidligere, see?

Anonymkode: e09e5...261

Dette visste jeg ikke! Da stemmer det jo. Jeg har målt tidligere de siste dagene kontra uken før :) Nå som jeg har justert det er alt tydelig! Hva skulle jeg gjort uten dere erfarne tempere :) 

- M - 

Anonymkode: 75b37...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Neida, det der kan skje - ser HELT normalt ut! Sprøtt ar vi har IKM på samme dag og EL på samme dag😂

Tro meg, det varierer så fra dag til dag - FF har nok helt sikkert rett, man ser eb tydelig stigning! Hadde du målt progresteron hadde man sett det😊

Vær glad! Dette ser bra ut! Her ser du min under også!

 

-C-

989F0CB1-A88E-4E14-B881-923C0031715A.jpeg

Anonymkode: e09e5...261

Ja er veldig morsomt hvor synkrone vi er denna mnd 😆 

- M - 

Anonymkode: 75b37...a21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant - så bra😃

men du, har du justert de andre prikkene som var hule i går?

Hvordan tenkte du når du gjorde det da?

Anonymkode: e09e5...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sant - så bra😃

men du, har du justert de andre prikkene som var hule i går?

Hvordan tenkte du når du gjorde det da?

Anonymkode: e09e5...261

Jeg justerte de 🙈 Så ut som jeg hadde tempet etter 06.30 de gangene så justerte de ned til 06.00. Håper ikke det skal ha så mye å si, og har ikke endret på temperaturen, men jeg endret de siste 4 dagene med 0,05 grader opp da jeg har tempet 1 time tidligere (06.00). Og takket være den fine informasjonen jeg fikk skjønte jeg at jeg da burde justert opp. 

Men for å ikke få de prikkene endret jeg egentlig alle til 06.00. Håper ikke det skal ha så mye å si nå som jeg har justert temperaturen riktig. Eggløsning var fortsatt "detected" før jeg endret på de :) De fleste dagene var tempet 06.00-06.30. 

Men de prikkene irriterte meg litt når jeg la merke til det 😄

Neste syklus skal jeg tempe fra 05.00 eller 06.00. Merker at temperaturen ble litt kluss i starten fordi jeg ofte våkner før 07.00.

- M -

Anonymkode: 75b37...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner😊 men da må du justere tempen ned, altså fordi desto tidligere tidspunkt ved måling, desto lavere temperatur see?

Bør klusse minst mulig med det😊men så lenge EL ikke forandret seg er det vel ikke så farlig. 

Om du feks opprinnelig tempet 36.50 kl 07:30 og endret til 06:00, må du justere tempen til 36.40, 0,5 per halvtime, see? 

Jeg ville ikke klusset med de, bare for å få bort det hule. Bedre med opprinnelig korrekt data enn fiktiv så langt det går🙈 men denne mnd påvirket det ikke da😃

spent på timen nå?

 

lykke til!!!❤️

-C-

Anonymkode: e09e5...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...