Gå til innhold

Kjøre alene for første gang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk lappen for noen uker siden og har ikke kjørt alene enda, rett og slett fordi jeg ikke har egen bil. Vi har firmabil på jobben men jeg har veldig sjelden ærend som krever at jeg drar ut alene - før nå. Skal på et møte i kveld og skal kjøre firmabilen dit.

Jeg gruer meg voldsomt mye, og det at det er firmabilen gjør bare saken enda verre. Jeg vet ikke helt hva jeg gruer meg til heller, for jeg føler meg relativt trygg på trafikken, men jeg er vel redd jeg er mindre skjerpet når jeg sitter der mutters alene. Eller at det skal oppstå en situasjon der jeg glemmer hva jeg skal gjøre. Bor i en by, og møtet skal være midt i byen, så det blir naturligvis bykjøring. Tror jeg hadde følt meg bedre om jeg kunne øvd meg litt i mer grisgrendte strøk først, men det er ikke helt innafor å drive å kjøre rundt flere unødvendige liter med bensin på firmabilen, så jeg må nesten hoppe i det..

Hvordan var deres første kjøretur? Gruet dere dere også til å kjøre alene? Er livredd for at jeg har mistet "teken" på disse par ukene jeg ikke har kjørt. Håper noen har noen gode råd som kan roe meg ned litt!

Anonymkode: c0830...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare til å hoppe i det som du skriver. Det gode for deg er jo at det er om kvelden, og da er det naturligvis mindre trafikk. Mitt eneste gode råd til deg er å gjøre deg godt kjent med kjøreruta på forhånd, og reise i god tid. 

Ligger du i feil fil i en rundkjøring, og du har biler ved siden, så kjøre heller feil i 100 meter til du finner et egnet sted å snu enn å foreta en farlig unnamanøvær midt i rundkjøringen. Se opp for fotgjengere, og kjør etter evne.

Du har jo lappen, så statens vegvesen mener du er god nok sjåfør til å få fortsette øvelseskjøringen alene. Det er et kvalitetsstempel, nå må du bare ha nok tro på deg selv at du mestrer kjøringen alene.

Slapp av, reis i god tid, planlegg på forhånd og pust med nesa så skal nok dette gå bra. Lykke til!

Anonymkode: cfae6...e1b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare til å hoppe i det som du skriver. Det gode for deg er jo at det er om kvelden, og da er det naturligvis mindre trafikk. Mitt eneste gode råd til deg er å gjøre deg godt kjent med kjøreruta på forhånd, og reise i god tid. 

Ligger du i feil fil i en rundkjøring, og du har biler ved siden, så kjøre heller feil i 100 meter til du finner et egnet sted å snu enn å foreta en farlig unnamanøvær midt i rundkjøringen. Se opp for fotgjengere, og kjør etter evne.

 Du har jo lappen, så statens vegvesen mener du er god nok sjåfør til å få fortsette øvelseskjøringen alene. Det er et kvalitetsstempel, nå må du bare ha nok tro på deg selv at du mestrer kjøringen alene.

 Slapp av, reis i god tid, planlegg på forhånd og pust med nesa så skal nok dette gå bra. Lykke til!

Anonymkode: cfae6...e1b

Takk for fint svar! Å gjøre meg kjent med ruta er et veldig godt tips, tenker jo at jeg kan veien godt men jeg har stort sett vært passasjer, så jeg skal studere litt i google maps og se for meg at jeg kjører hele ruta.

Anonymkode: c0830...3bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i akkurat samme situasjon som deg. Fikk lappen i slutten av februar, og ventet noen uker med å kjøre. Du kjenner det bare blir verre og verre. Jeg kjører selvstendig nå, og det går veldig fint! Mye bedre enn når jeg kjører med andre! 

Anonymkode: 34a30...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk lappen for noen uker siden og har ikke kjørt alene enda, rett og slett fordi jeg ikke har egen bil. Vi har firmabil på jobben men jeg har veldig sjelden ærend som krever at jeg drar ut alene - før nå. Skal på et møte i kveld og skal kjøre firmabilen dit.

Jeg gruer meg voldsomt mye, og det at det er firmabilen gjør bare saken enda verre. Jeg vet ikke helt hva jeg gruer meg til heller, for jeg føler meg relativt trygg på trafikken, men jeg er vel redd jeg er mindre skjerpet når jeg sitter der mutters alene. Eller at det skal oppstå en situasjon der jeg glemmer hva jeg skal gjøre. Bor i en by, og møtet skal være midt i byen, så det blir naturligvis bykjøring. Tror jeg hadde følt meg bedre om jeg kunne øvd meg litt i mer grisgrendte strøk først, men det er ikke helt innafor å drive å kjøre rundt flere unødvendige liter med bensin på firmabilen, så jeg må nesten hoppe i det..

Hvordan var deres første kjøretur? Gruet dere dere også til å kjøre alene? Er livredd for at jeg har mistet "teken" på disse par ukene jeg ikke har kjørt. Håper noen har noen gode råd som kan roe meg ned litt!

Anonymkode: c0830...3bd

Er du usikker på din egen kjøring så lar du bilen stå, og tar bussen. Vi trenger ikke bilførere i trafikken som verken kan eller husker reglene og er usikre. 

Du får dra ut og øve deg på tidspunkter der trafikken er minimal, enten tidlig lørdag og søndag elelr på nattestid. Det måtte jeg gjøre, og det tok nesten ni måneder før jeg begynte å tørre å kjøre lengre enn til den ene sørste rundkjøringen. Der kunne jeg svinge inn på første høyre avkjørsel, og komme meg i retur ved å kjøre småveier. 

Det er og viktig med minst to turer i uken ut i trafikken første året for ikke å glemme ferdigheter. Nattekjøring for å øve ble en del av min løsning. Da fellesferien kom turte jeg å prøve meg på den store rundkjøringen fordi det da var minimalt med trafikk.

Anonymkode: ff08d...00c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du usikker på din egen kjøring så lar du bilen stå, og tar bussen. Vi trenger ikke bilførere i trafikken som verken kan eller husker reglene og er usikre

Du får dra ut og øve deg på tidspunkter der trafikken er minimal, enten tidlig lørdag og søndag elelr på nattestid. Det måtte jeg gjøre, og det tok nesten ni måneder før jeg begynte å tørre å kjøre lengre enn til den ene sørste rundkjøringen. Der kunne jeg svinge inn på første høyre avkjørsel, og komme meg i retur ved å kjøre småveier. 

 Det er og viktig med minst to turer i uken ut i trafikken første året for ikke å glemme ferdigheter. Nattekjøring for å øve ble en del av min løsning. Da fellesferien kom turte jeg å prøve meg på den store rundkjøringen fordi det da var minimalt med trafikk.

Anonymkode: ff08d...00c

Herlighet. Hvor skriver jeg at jeg ikke kan trafikkreglene? 

Anonymkode: c0830...3bd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du usikker på din egen kjøring så lar du bilen stå, og tar bussen. Vi trenger ikke bilførere i trafikken som verken kan eller husker reglene og er usikre. 

Du får dra ut og øve deg på tidspunkter der trafikken er minimal, enten tidlig lørdag og søndag elelr på nattestid. Det måtte jeg gjøre, og det tok nesten ni måneder før jeg begynte å tørre å kjøre lengre enn til den ene sørste rundkjøringen. Der kunne jeg svinge inn på første høyre avkjørsel, og komme meg i retur ved å kjøre småveier. 

Det er og viktig med minst to turer i uken ut i trafikken første året for ikke å glemme ferdigheter. Nattekjøring for å øve ble en del av min løsning. Da fellesferien kom turte jeg å prøve meg på den store rundkjøringen fordi det da var minimalt med trafikk.

Anonymkode: ff08d...00c

Grunnen til at man er usikker når man skal ut å kjøre for første gang er fordi det er en ukjent opplevelse for de fleste. Man innser hvor stort ansvar det er å kjøre alene for første gang, og ja, det kan være skummelt for mange. Ikke fordi man nødvendigvis er bekymret over at man har glemt trafikkregler eller hvordan man håndterer bilen. 

Det at TS i det heletatt innser at det er mye ansvar å bære sier mer enn det du skriver. Skjerp deg. 

Anonymkode: 34a30...225

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du så usikker, burde du ikke hatt lappen.

Anonymkode: fc09b...047

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt sikkert til å gå greit. Det er bare å hoppe i det. Men samtidig så er jeg litt enig med AB som skriver at det man ikke trenger usikre sjåfører i trafikken. Du skriver ikke at du ikke husker trafikkreglene, men du skriver at du lurer på om du glemmer hva du skal gjøre om det oppstår en situasjon.

Samtidig har jeg tror. Stol på deg selv, dette kan du.

I fremtiden bør du tilby deg å kjøre for andre. Foreldre, familie, venner osv.

Når det gjelder meg selv og det å kjøre alene, husker jeg godt de første turene på både bil og motorsykkel. Stemmen til kjørelæreren dukket støtt og stadig opp i hodet. Sjekk blindsone, plassering, lys osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du usikker på din egen kjøring så lar du bilen stå, og tar bussen. Vi trenger ikke bilførere i trafikken som verken kan eller husker reglene og er usikre. 

Du får dra ut og øve deg på tidspunkter der trafikken er minimal, enten tidlig lørdag og søndag elelr på nattestid. Det måtte jeg gjøre, og det tok nesten ni måneder før jeg begynte å tørre å kjøre lengre enn til den ene sørste rundkjøringen. Der kunne jeg svinge inn på første høyre avkjørsel, og komme meg i retur ved å kjøre småveier. 

Det er og viktig med minst to turer i uken ut i trafikken første året for ikke å glemme ferdigheter. Nattekjøring for å øve ble en del av min løsning. Da fellesferien kom turte jeg å prøve meg på den store rundkjøringen fordi det da var minimalt med trafikk.

Anonymkode: ff08d...00c

Jeg var ute å kjørte normalt fra starten av. For noen er det bare å kaste seg ut i det. Ts skriver da ikke noe om at h*n ikke kan trafikkreglene, kutt ut 😛 

Anonymkode: 329a8...3e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering! Kjøreturene til og fra møtet gikk kjempefint! Følte at jeg kom litt over den frykten ved å kjøre alene, det var ikke så skummelt som jeg fryktet. Det føltes litt unaturlig (for det er jo litt uvant at jeg har lov til å kjøre bil alene), men bra! Gleder meg litt til å kjøpe egen bil nå og øve mer alene.

Det var faktisk verre når jeg skulle kjøre en kollega (som har lappen) hjem på vei tilbake etter møtet, for han prøvde å pushe meg på å kjøre over fartsgrensen. Jeg gjorde det selvsagt ikke da, men nå foretrekker jeg å kjøre uten "erfarne" sjåfører i passasjersetet som ikke har respekt for at jeg er ny i trafikken og ønsker å følge reglene for å være en mest mulig trygg fersking.

TS

Anonymkode: c0830...3bd

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg vil gjerne legge til en ting. Dere som sier at jeg ikke burde ha lappen/ikke kjøre fordi jeg er usikker - husk at det er forskjell på å være usikker i trafikken og å være usikker på tanken på å kjøre alene for første gang. Jeg hadde ikke fått lappen for to uker siden hvis jeg ikke var en trygg sjåfør, og jeg har brukt veldig mange timer med kjørelærer og samboer på å bli trygg bak rattet. Har kjørt jevnlig i over et år, og valgte å ta oppkjøring når jeg selv følte at jeg hadde kunnskap og trygghet nok i trafikken til å kjøre alene, selv om kjørelæreren min begynte å snakke om oppkjøring i oktober/november. Likevel var det skummelt når jeg innså at jeg skulle kjøre alene for første gang. Gjennom trafikkopplæring får man en grundig innførsel i hva slags drapsmaskin man faktisk fører.

Jeg er generelt en nevrotisk person. Men når jeg kjørte i går følte jeg meg trygg i bilen, selv om jeg ikke følte meg som en verdensmester. Jeg vil heller ha ydmyke sjåfører på veiene med meg enn såkalte gamle "verdensmestre".

Råd om å ikke kjøre kan faktisk være litt farlige her. Jeg har en venninne som fikk lappen for et år siden, og som ikke tør å kjøre lengre enn til butikken alene, selv ikke på kveldstid/nattestid. Jeg har sittet på med henne, og hun er en kjempegod sjåfør. Men det gjør henne virkelig ikke til en bedre sjåfør å unngå å øve seg. Å drive å ikke kjøre lengre enn en kilometer unna huset i et helt år etter at man får lappen for å "øve" er å skyte seg selv i foten, etter min mening. 

TS

Anonymkode: c0830...3bd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg hadde følt meg bedre om jeg kunne øvd meg litt i mer grisgrendte strøk først, men det er ikke helt innafor å drive å kjøre rundt flere unødvendige liter med bensin på firmabilen, så jeg må nesten hoppe i det..

Anonymkode: c0830...3bd

Hvorfor skulle det ikke være innafor? Ta ut bilen litt tidligere og kjør gjerne litt rundt før du kjører inn til byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oppdatering! Kjøreturene til og fra møtet gikk kjempefint! Følte at jeg kom litt over den frykten ved å kjøre alene, det var ikke så skummelt som jeg fryktet. Det føltes litt unaturlig (for det er jo litt uvant at jeg har lov til å kjøre bil alene), men bra! Gleder meg litt til å kjøpe egen bil nå og øve mer alene.

Det var faktisk verre når jeg skulle kjøre en kollega (som har lappen) hjem på vei tilbake etter møtet, for han prøvde å pushe meg på å kjøre over fartsgrensen. Jeg gjorde det selvsagt ikke da, men nå foretrekker jeg å kjøre uten "erfarne" sjåfører i passasjersetet som ikke har respekt for at jeg er ny i trafikken og ønsker å følge reglene for å være en mest mulig trygg fersking.

TS

Anonymkode: c0830...3bd

Jeg ungikk lenge å kjøre selv med andre som hadde førerkortet og var litt ivrige, når jeg fikk lappen. Men ikke utsett detfor mye, for det blir en sperre 😂 bli trygg på deg selv først bare 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet. Hvor skriver jeg at jeg ikke kan trafikkreglene? 

Anonymkode: c0830...3bd

Fordi du selv skriver det. 

Her er flere som mener det samme som meg leste du denne? 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du så usikker, burde du ikke hatt lappen.

Anonymkode: fc09b...047

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg vil gjerne legge til en ting. Dere som sier at jeg ikke burde ha lappen/ikke kjøre fordi jeg er usikker - husk at det er forskjell på å være usikker i trafikken og å være usikker på tanken på å kjøre alene for første gang. Jeg hadde ikke fått lappen for to uker siden hvis jeg ikke var en trygg sjåfør, og jeg har brukt veldig mange timer med kjørelærer og samboer på å bli trygg bak rattet. Har kjørt jevnlig i over et år, og valgte å ta oppkjøring når jeg selv følte at jeg hadde kunnskap og trygghet nok i trafikken til å kjøre alene, selv om kjørelæreren min begynte å snakke om oppkjøring i oktober/november. Likevel var det skummelt når jeg innså at jeg skulle kjøre alene for første gang. Gjennom trafikkopplæring får man en grundig innførsel i hva slags drapsmaskin man faktisk fører.

Jeg er generelt en nevrotisk person. Men når jeg kjørte i går følte jeg meg trygg i bilen, selv om jeg ikke følte meg som en verdensmester. Jeg vil heller ha ydmyke sjåfører på veiene med meg enn såkalte gamle "verdensmestre".

Råd om å ikke kjøre kan faktisk være litt farlige her. Jeg har en venninne som fikk lappen for et år siden, og som ikke tør å kjøre lengre enn til butikken alene, selv ikke på kveldstid/nattestid. Jeg har sittet på med henne, og hun er en kjempegod sjåfør. Men det gjør henne virkelig ikke til en bedre sjåfør å unngå å øve seg. Å drive å ikke kjøre lengre enn en kilometer unna huset i et helt år etter at man får lappen for å "øve" er å skyte seg selv i foten, etter min mening. 

TS

Anonymkode: c0830...3bd

MERK: Kjøreturen og møtet er vel over? Men det sier du ingentingen om hvordan gikk. 

Du er langt mer opptatt av å få tråden til å fortsette enn noe annet. Hva ville du egentlig med denne tråden da du opprettet den? 

Anonymkode: ff08d...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi du selv skriver det. 

Her er flere som mener det samme som meg leste du denne? 

 

MERK: Kjøreturen og møtet er vel over? Men det sier du ingentingen om hvordan gikk. 

Du er langt mer opptatt av å få tråden til å fortsette enn noe annet. Hva ville du egentlig med denne tråden da du opprettet den? 

Anonymkode: ff08d...00c

Joda, det har hun gjort.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Oppdatering! Kjøreturene til og fra møtet gikk kjempefint! Følte at jeg kom litt over den frykten ved å kjøre alene, det var ikke så skummelt som jeg fryktet. Det føltes litt unaturlig (for det er jo litt uvant at jeg har lov til å kjøre bil alene), men bra! Gleder meg litt til å kjøpe egen bil nå og øve mer alene.

Det var faktisk verre når jeg skulle kjøre en kollega (som har lappen) hjem på vei tilbake etter møtet, for han prøvde å pushe meg på å kjøre over fartsgrensen. Jeg gjorde det selvsagt ikke da, men nå foretrekker jeg å kjøre uten "erfarne" sjåfører i passasjersetet som ikke har respekt for at jeg er ny i trafikken og ønsker å følge reglene for å være en mest mulig trygg fersking.

TS

Anonymkode: c0830...3bd

 

Anonymkode: 89636...4ca

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du selv skriver det. 

Her er flere som mener det samme som meg leste du denne? 

 

MERK: Kjøreturen og møtet er vel over? Men det sier du ingentingen om hvordan gikk. 

 Du er langt mer opptatt av å få tråden til å fortsette enn noe annet. Hva ville du egentlig med denne tråden da du opprettet den? 

Anonymkode: ff08d...00c

Ok.. Du har selektivt syn, hvis du mener at jeg ikke har sagt noe om hvordan det gikk. Jeg siterer meg selv:

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppdatering! Kjøreturene til og fra møtet gikk kjempefint! Følte at jeg kom litt over den frykten ved å kjøre alene, det var ikke så skummelt som jeg fryktet. Det føltes litt unaturlig (for det er jo litt uvant at jeg har lov til å kjøre bil alene), men bra! Gleder meg litt til å kjøpe egen bil nå og øve mer alene.

Anonymkode: c0830...3bd

TS.

Anonymkode: c0830...3bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig med passasjerer som maser på sjåfør, slike vil du møte flere av. Grattis med overstått ildprøve!

Anonymkode: 55eff...a98

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du selv skriver det. 

Her er flere som mener det samme som meg leste du denne? 

 

MERK: Kjøreturen og møtet er vel over? Men det sier du ingentingen om hvordan gikk. 

Du er langt mer opptatt av å få tråden til å fortsette enn noe annet. Hva ville du egentlig med denne tråden da du opprettet den? 

Anonymkode: ff08d...00c

Ser vel heller ut som at det er du som bør la bilen stå og heller ta buss, siden du tydeligvis ikke er oppmerksom nok og har så svekket syn at du ikke klarer å se at ts har gitt en detaljert tilbakemelding på hvordan kjøringen gikk. 

Skremmende at det finnes mennesker med holdninger som deg. 

Anonymkode: b2ccc...681

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...