Gå til innhold

Skjønner ikke de som leverer barna tidlig og henter sent når de selv er hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen av dere svare på hvorfor dere overhode får barn når dere ikke har penger eller kapasitet til å være sammen med dem?

Anonymkode: 70509...b4d

Hvorfor får menn barn? Du ser knapt en deltidsarbeidende eller hjemmeværende mann...

Anonymkode: 92240...884

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får menn barn? Du ser knapt en deltidsarbeidende eller hjemmeværende mann...

Anonymkode: 92240...884

Nå er det kvinnen som føder, ikke mannen.

Anonymkode: 70509...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det kvinnen som føder, ikke mannen.

Anonymkode: 70509...b4d

Og menn ønsker seg ikke barn? 

Anonymkode: 7029f...956

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det kvinnen som føder, ikke mannen.

Anonymkode: 70509...b4d

Dette er ett tragisk utsagn synes jeg. Så vare fordi kvinnen går gravid og føder så må hun gi avkall på arbeidsliv og egne interesser? Mannen er likefullt med på å lage barnet og bør ta like mye ansvar som mor gjør. Jeg er ikke en hjemmeværende person, hadde nok gått inn i depresjon om det eneste livet dreide seg om var å være hjemme, husarbeid og leke med barn. En god dose variasjon er fint for de fleste. Jeg sier ikke at 10 timer i barnehagen om dagen er greit, men jeg har ikke dårlig samvittighet for de 4-6 timene barna er der. Får vi mulighet til å hente tidlig gjør vi det, samme med levering. Av egen erfaring er mor kun viktig det første året, deretter er pappa like viktig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Dette er ett tragisk utsagn synes jeg. Så vare fordi kvinnen går gravid og føder så må hun gi avkall på arbeidsliv og egne interesser? Mannen er likefullt med på å lage barnet og bør ta like mye ansvar som mor gjør. Jeg er ikke en hjemmeværende person, hadde nok gått inn i depresjon om det eneste livet dreide seg om var å være hjemme, husarbeid og leke med barn. En god dose variasjon er fint for de fleste. Jeg sier ikke at 10 timer i barnehagen om dagen er greit, men jeg har ikke dårlig samvittighet for de 4-6 timene barna er der. Får vi mulighet til å hente tidlig gjør vi det, samme med levering. Av egen erfaring er mor kun viktig det første året, deretter er pappa like viktig.

Når mannen ikke er der, må jo kvinnen ta vare på barna/barnet. Det er for sent å angre på at en ikke fikk med seg sønnen eller datterens barndom kun fordi moren/faren er opptatt av karriere og seg selv.

Anonymkode: 70509...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når mannen ikke er der, må jo kvinnen ta vare på barna/barnet. Det er for sent å angre på at en ikke fikk med seg sønnen eller datterens barndom kun fordi moren/faren er opptatt av karriere og seg selv.

Anonymkode: 70509...b4d

Jeg er absolutt ikke opptatt av karriere, men en fin variasjon av daglige gjøremål er godt for alle. Dagens barnehage er så god at det for barna å være der noen timer om dagen gjør meg ingenting. Heldigvis har min mann vettet i behold og er en super pappa for våre små. Tok sin kvote permisjon pluss ulønnet. Det handler ikke om å ikke være der, men at man selv også har egne behov. Jeg kan love at mine barn hadde fått en kjip barndom om de skulle vært hjemme med meg. Jeg har ikke nok å gi de 7 hele dager i uken, de har bratt læringskurve i barnehagen, i samspill med alt vi gjør hjemme. Denne tråder skaper ikke annet enn dårlig stemning, og trykker de som sliter mest enda lenger ned. Helt typisk kvinneguiden. Flesteparten skriver også som anonym. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.4.2019 den 19.55, AnonymBruker skrev:

Kan noen av dere svare på hvorfor dere overhode får barn når dere ikke har penger eller kapasitet til å være sammen med dem?

Anonymkode: 70509...b4d

Beklager å si det, men tenker du bør få litt mer forståelse for andre mennesker og jobbe litt med å være mindre dømmende. Er det en ting jeg har lært er det at de aller fleste familier gjør det de mener er best for seg og sine. 

Vi lever i dag i et samfunn hvor de færreste har mulighet å være hjemme lengre enn lønnet permisjon. Sånn er samfunnet bygd opp. Det handler ikke nødvendigvis om at man ikke har penger, men ting er dyrt i Norge. Jeg skulle gjerne hatt kortere dager på jobb, eller vært hjemmeværende, men det lar seg ikke gjøre i den situasjonen vi er i. 

Velger jeg å gå hjemme eller kutte ned på arbeidstiden mister vi huset vårt. Det handler ikke om at vi ikke har penger, men vi har lagt mye i et hjem på en plass barna og vi voksne trives ekstremt godt i. Både med tanke på god skole, gode venner og familie, samt nærhet til jobb, natur og alt vi trenger. Eldste barnet har en diagnose, etter å prøvd 3 ulike skoler fant vi heldigvis en skole som han både trives ekstremt godt i og får den nødvendige hjelpen han trenger. Men det er dyrt å bo her. 

Jeg tror ikke du skal være så sjapp til å dømme. Barn har godt av å være i barnehage og for mange fungerer dette best for både barna og resten av familien. Å gå hjemme med et barn i flere år er  unaturlig for både forelderen og barnet. Det var lettere før når samfunnet var annerledes og barna kunne sosialiseres med nabobarna og nabofamiliene. 

Tenk i USA blir barna ofte sendt i barnehage eller dagmamma når de er 3 måneder. Andre land har de ikke permisjon i det hele tatt. Skal du angripe noen ang barn, tid og barnehage må du angripe samfunnet, ikke hver enkel familie. 

Anonymkode: 1b146...202

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fundert på det selv, og tenkt meg frem til at det er godt alle er forskjellige. Ikke alle har samme muligheter, helse, økonomi osv osv. Alle har sine grunner, og jeg tror SVÆRT sjelden denne grunnen kommer av at foreldrene ikke ønsker å tilbringe tid med barna sine. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kinea skrev:

Har fundert på det selv, og tenkt meg frem til at det er godt alle er forskjellige. Ikke alle har samme muligheter, helse, økonomi osv osv. Alle har sine grunner, og jeg tror SVÆRT sjelden denne grunnen kommer av at foreldrene ikke ønsker å tilbringe tid med barna sine. 

Uenig. Jobbet i barnehage og hatt mange oppegående foreldre med jobber etc. De sendte gjerne barna i ferietider og de sa rett ut at de hadde ferie selv. Helt tydelig at det var slitsomt å være hjemme med barn som kanskje kjedet seg og maste litt hjemme. Enklere å sende de i barnehagen med de klassiske unnskyldningene som har gått igjen i denne tråden. 

Anonymkode: 22390...e99

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uenig. Jobbet i barnehage og hatt mange oppegående foreldre med jobber etc. De sendte gjerne barna i ferietider og de sa rett ut at de hadde ferie selv. Helt tydelig at det var slitsomt å være hjemme med barn som kanskje kjedet seg og maste litt hjemme. Enklere å sende de i barnehagen med de klassiske unnskyldningene som har gått igjen i denne tråden. 

Anonymkode: 22390...e99

Da er barnehage-erfaringene våre ulike :) Slik jeg har erfart er det ikke fordi foreldrene ikke ønsker å tilbringe tid med barna at de velger å sende i barnehagen når de selv er hjemme. Men ofte pga blant annet helseproblemer (fysisk eller psykisk), det er også flere som har eget firma eller foretak som jobber hjemmefra.

Er det derimot sånn at de sender barna i barnehagen bare fordi de ønsker å ha fri fra dem uten andre grunner, da skjønner jeg faktisk ikke hvorfor de har fått barn.

Endret av kinea
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uenig. Jobbet i barnehage og hatt mange oppegående foreldre med jobber etc. De sendte gjerne barna i ferietider og de sa rett ut at de hadde ferie selv. Helt tydelig at det var slitsomt å være hjemme med barn som kanskje kjedet seg og maste litt hjemme. Enklere å sende de i barnehagen med de klassiske unnskyldningene som har gått igjen i denne tråden. 

Anonymkode: 22390...e99

Hæ, hvilken barnehage jobber du i? Har jobbet i fler barnehager selv, men aldri opplevd dette. Tvert imot. 

Men du? Hvis dette hadde vært sant..... Hvis mor eller far har tatt litt ferie. De skal være hjemme og slappe av........tror du ikke enkelte barn faktisk har det mer morro i barnehagen noen timer, enn å kjede seg mens mor slapper av? 

Høres jo nesten ut som barnehage er en straff og helt grusomt sted for barn å være. Det er det ikke for de fleste barn. Uansett så må foreldrene ha barnet ut av barnehagen i minst en måned. Da er det jo ikke slik at man ikke får ferie med barna. 

En annen ting. Jeg elsker barna mine over alt på jord. Jeg gjør alt for dem, og som alle andre foreldre, ofret mye......og ja, fått ekstremt mye. Men vet du, jeg har egne behov også. Skal jeg fungere som en god mor, kone, arbeidskollega, venn, vaskehjelp, kokk, taxisjåfør.......ja da trenger jeg også å få fylt opp disse behovene. Og noen ganger innebærer dette at jeg får alenetid. Jeg har ingen barnepass. Ingen besteforeldre som hjelper. Jeg har et barn med en diagnose som til tider sliter meg fullstendig ut. 

Jeg har sett mødre som har vært sammen med barna sine til enhver tid. Gjør alt for dem, tar ikke vare på dem selv, ofrer alt for barna sine. En god tanke, men resultatet har vært mammadalte bortskjemte unger og en sliten, falleferdig mor. Eller den andre siden, hvor foreldrene jobber seg ihjel og bruker aupair og besteforeldre for alt det er verdt. Skal jeg si deg en ting........barna mine har blitt to flotte, selvstendige, meget sosiale, kjærlige og trygge barn selv om jeg har vært hjemme mens barna var i barnehagen i ny og ne. 

Anonymkode: 1b146...202

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/19/2019 at 9:38 PM, AnonymBruker said:

Det er faktisk synd på et lite barn på 1-2 år som må være full dag i bhg når barnet kunne vært hjemme eller hvertfall hatt kortere dag i bhg, siden mamma uansett har ferie.. 

Anonymkode: 22390...e99

Hvorfor? Om mamma var på jobb hadde det jo dagen vært 100% lik for barnet. Barnet vet jo ikke at mamma har en dag der hun slapper av i steder for å være på jobb som hun er de andre dagene? 

Det gir ikke mening at dette skal skade barnet på noen måte. 

15 hours ago, AnonymBruker said:

Når mannen ikke er der, må jo kvinnen ta vare på barna/barnet. Det er for sent å angre på at en ikke fikk med seg sønnen eller datterens barndom kun fordi moren/faren er opptatt av karriere og seg selv.

Anonymkode: 70509...b4d

Å være i jobb er ikke det samme som at man kun er opptatt av karriere og seg selv. De fleste klarer helt fint begge deler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uenig. Jobbet i barnehage og hatt mange oppegående foreldre med jobber etc. De sendte gjerne barna i ferietider og de sa rett ut at de hadde ferie selv. Helt tydelig at det var slitsomt å være hjemme med barn som kanskje kjedet seg og maste litt hjemme. Enklere å sende de i barnehagen med de klassiske unnskyldningene som har gått igjen i denne tråden. 

Anonymkode: 22390...e99

Ja det har jeg hørt en del og.

Hvorfor få flere barn da?

Når de tenker på at de vil ha fri og ro rundt seg men ikke være med barna som kanskje hadde hatt godt av litt fri og eller kortere dager.

Anonymkode: 7fb08...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ, hvilken barnehage jobber du i? Har jobbet i fler barnehager selv, men aldri opplevd dette. Tvert imot. 

Men du? Hvis dette hadde vært sant..... Hvis mor eller far har tatt litt ferie. De skal være hjemme og slappe av........tror du ikke enkelte barn faktisk har det mer morro i barnehagen noen timer, enn å kjede seg mens mor slapper av? 

Høres jo nesten ut som barnehage er en straff og helt grusomt sted for barn å være. Det er det ikke for de fleste barn. Uansett så må foreldrene ha barnet ut av barnehagen i minst en måned. Da er det jo ikke slik at man ikke får ferie med barna. 

En annen ting. Jeg elsker barna mine over alt på jord. Jeg gjør alt for dem, og som alle andre foreldre, ofret mye......og ja, fått ekstremt mye. Men vet du, jeg har egne behov også. Skal jeg fungere som en god mor, kone, arbeidskollega, venn, vaskehjelp, kokk, taxisjåfør.......ja da trenger jeg også å få fylt opp disse behovene. Og noen ganger innebærer dette at jeg får alenetid. Jeg har ingen barnepass. Ingen besteforeldre som hjelper. Jeg har et barn med en diagnose som til tider sliter meg fullstendig ut. 

Jeg har sett mødre som har vært sammen med barna sine til enhver tid. Gjør alt for dem, tar ikke vare på dem selv, ofrer alt for barna sine. En god tanke, men resultatet har vært mammadalte bortskjemte unger og en sliten, falleferdig mor. Eller den andre siden, hvor foreldrene jobber seg ihjel og bruker aupair og besteforeldre for alt det er verdt. Skal jeg si deg en ting........barna mine har blitt to flotte, selvstendige, meget sosiale, kjærlige og trygge barn selv om jeg har vært hjemme mens barna var i barnehagen i ny og ne. 

Anonymkode: 1b146...202

Det er stor forskjell på en kort dag med noen timer i barnehagen, enn en full dag. Og barn med diagnose er en helt annen sak. 

Anonymkode: 22390...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gliffy skrev:

Hvorfor? Om mamma var på jobb hadde det jo dagen vært 100% lik for barnet. Barnet vet jo ikke at mamma har en dag der hun slapper av i steder for å være på jobb som hun er de andre dagene? 

Det gir ikke mening at dette skal skade barnet på noen måte. 

Å være i jobb er ikke det samme som at man kun er opptatt av karriere og seg selv. De fleste klarer helt fint begge deler.

Tror du ikke at et lite barn også har behov for en rolig avslappende dag!. Ærlig talt.. 

Anonymkode: 22390...e99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du ikke at et lite barn også har behov for en rolig avslappende dag!. Ærlig talt.. 

Anonymkode: 22390...e99

Nei......ikke alle barn har behov for det. 

Anonymkode: 1b146...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei......ikke alle barn har behov for det. 

Anonymkode: 1b146...202

Men da har heller ikke du som voksen behov for en rolig fridag med avslapping da. 

Anonymkode: 22390...e99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da har heller ikke du som voksen behov for en rolig fridag med avslapping da. 

Anonymkode: 22390...e99

Vi slapper av i helgene. 

Anonymkode: 1b146...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi slapper av i helgene. 

Anonymkode: 1b146...202

Det gjør jo de fleste som har vanlige jobber.

Men i dette tilfelle var det snakk om en mor som tar seg en fridag for avslapning. 

Anonymkode: 22390...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...