Gå til innhold

Skjønner ikke de som leverer barna tidlig og henter sent når de selv er hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Du virker ekstremt uvitende når det kommer til barnehagen. Barna skal faktisk ha minst 4 uker ferie i løpet av ett år, de fleste barnehager stenger også tirsdagen i påskeuken. 3 av ferieukene skal tas sammenhengende i løpet av sommeren. Dette betyr at svært få foreldre som er i jobb kan sende barna i barnehagen mens de er hjemme og har ferie. 

Jeg har ett forslag til deg ts, tenk mer på deg og ditt og la oss andre styre våre liv. Vi vet hva som er best for våre familier. Selvom vi jobber betyr det ikke at vi ikke er det for barna våre. Vi har gode helger med mye ute lek, skogsturer, turer på stranda, vi baker boller, maler, tegner osv. Samme med ettermiddagene. Vi er der for barna, og dette tror jeg de aller fleste prøver å sette av tid til. Det er utrolig provoserende å se hvor mye dritt du spyr ut om ting du overhodet ikke vet noe som helst om.

En ting er hvertfall sikkert, du er ikke noe bedre enn oss andre.

Ikke i Oslo, åpnet hele året (bortsett fra røde hellligdager)

Anonymkode: 22390...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du kommer ned fra din høye hest etter å ha mottatt Tidenes mor prisen, så innser du kanskje at

 

du vet ingenting om familiesituasjonen til de som leverer tidlig og henter sent

du vet ikke om det er sykdom i bildet, hva folk gjør hjemme, om de jobber hjemmekontor eller har andre ting å gjøre i løpet av dagen

du vet ikke om mor kanskje trenger å sove i løpet av dagen etter en søvnløs natt med søsken

du vet ingenting

 

Så før du kommer opp på din høye hest igjen og begynner å spre hets om folk du ikke kjenner, kan du vurdere å:

 

spørre disse foreldrene hvorfor de gjør som de gjør og kanskje får du svar som gjør deg mer ydmyk og kunnskapsrik

 

Ja, jeg har levert tidlig og hentet sent fordi jeg måtte:

sove etter å ha vært våken hver eneste natt med ett av barna over flere måneder og trengte desperat å legge meg og sove på morgenen før kroppen sa stopp

jobbe hjemmekontor samtidig som jeg måtte sove før barna var tilbake, se over

måtte kjempe mot utmattelse på grunn av manglende søvn og bruke tiden både på jobb og å samle krefter for kvelden og natta igjen

There you go, nå kan du fortsatt hetse i din uvitenhet. I mellomtiden har jeg mer enn god samvittighet for valget mitt, barna har hatt det over gjennomsnittet bra og storkost seg i barnehagen hele veien og jeg har kommet meg helskinnet ut etter denne perioden slik at barna fortsatt har en mor som er der for dem dag og natt 100%.

Endret av Drizzt
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i Oslo, åpnet hele året (bortsett fra røde hellligdager)

Anonymkode: 22390...e99

Oslo er bare en liten del av Norge. Nå poengterte jeg ikke hvor de ikke er stengt, reglene rundt ferie gjelder over hele landet, de kommer fra barnehageloven. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Oslo er bare en liten del av Norge. Nå poengterte jeg ikke hvor de ikke er stengt, reglene rundt ferie gjelder over hele landet, de kommer fra barnehageloven. 

Ingen lov på det i vår barnehage

Anonymkode: 22390...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare le....den dagen kommer hvor ts blir forlatt av mannen for en yngre versjon og da hun er den Grand Puba #1 av Hjemmemødre ble hun et offer av den typisk kvinnefellen og ender opp med NADA.  

Anonymkode: 770d1...9c3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ting som kan gjøre det.

Feks kan det være at mor eller far studerer.Eller at mor eller far sliter med kronisk sykdom.Selv har jeg ME og fibromyalgi,og må prøve å samle opp krefter til å ta meg av barnet mitt til hun kommer hjem fra barnehagen.

Noen dager blir det lengre dager på hun,og det går helt fint.Hun stortrives i barnehagen;får leke med gode venner,lærer masse nytt hver dag og blir godt ivaretatt.Når hun kommer hjem får hun masse kos og oppmerksomhet av mamman og pappan sin.Ser ingen problem med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker hver familie får gjøre det som passer best for dem.

Jeg har minstemann hjemme fast to dager i uka og tar de ut så ofte jeg kan ellers. Jeg har fri fra jobb én dag i uka og da leverer jeg begge i 8-9 tida før jeg bruker hele dagen på kjedelige ting som rydding, husvask, pante flasker, skrive ukemeny, ukeshandle, kaste søppel, vasker klær osv. Skrubber huset fra gulv til tak, omtrent - da har vi så mye mindre å tenke på resten av uka og vi har det mye bedre sammen! Mulig noen tenker sitt når jeg leverer og henter i joggebuksa når de vet jeg har fri (bor på bygda..), men jeg bryr meg ikke. Dette fungerer for oss. :)

Husker jeg synes det var utrolig ubehagelig å sende ungene i bhg når jeg har fri de første gangene, men nå ser jeg hvor mye positivt det tilfører familien og er blitt litt vant til det. 

Anonymkode: 860a0...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen lov på det i vår barnehage

Anonymkode: 22390...e99

Google barnehageloven, den finnes. Den må alle følge, privat eller kommunal barnehage.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt for et hissig svar for deg.  Se deg selv i speilet

Anonymkode: 22390...e99

Hvordan var det hissig?

Jeg påpeker bare at man ikke vet hvordan familiesituasjonen ligger an og det å spekulere i andres valg er bare dumt uten å vite mer om situasjonen.

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor i all verden får du eller andre barn da om dere overhodet ikke liker småbarnstiden, eller flere barn for den del etter å ha erfart at dere ikke liker den?

 

når de er under 3år er det ikke nødvendig med barnehage.Etter det ja så har de godt av det. Men overhodet ikke før det.Og jo det holder i massevis å gjøre de tinge e og de blir godt nok sosialisert og koser seg.De lærer mye og vi få dele tiden med de.Får aldri tilbake den tiden.

 

Voldsomt så folk hisser seg opp for man trakker folk på tærne da..

 

Gjør akkurat det du vil.

Men barna trenger fremdeles deg..

 

Anonymkode: 7fb08...907

Fordet småbarns tiden ikke varer hele livet?

Personlig liker jeg den men liker det bedre når de er 4-5 år + 

Ja jeg syns at det er bra når sommeren er over og de kan returnere til skole og bh men det er kun siste uken/dagene jeg kjenner på den følelsen.

Kan ikke ta så lang tid fri fra jobb så er mye å sjonglere

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får dere til lange frokoster med 2/3-åringer? 😛 her er det 5 min så skal det lekes!

Anonymkode: 751a5...774

Alle barn er forskjellige men mine klarer 15-25 min når de er på den alderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i Oslo, åpnet hele året (bortsett fra røde hellligdager)

Anonymkode: 22390...e99

At de er åpen endrer ikke på at barna må ha så og så mye fri, derav minst 3 uker sammenhengende

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen lov på det i vår barnehage

Anonymkode: 22390...e99

Jo det er det tviler på at de bryter lovene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/9/2019 at 12:47 PM, AnonymBruker said:

Å jeg har støtt på mye.Både sykdom,diagnoser,søvbløse netter oh alt annet.Ingen hjelp heller.Men glad det er JEG som mor som har vært støtten til mine barn når de trengte meg :)

Ett 1år og 2åt gammelt barn i bhg fra 8-16. eller fra 7/7.30-1530/1630. Sykt.

Men min mening!

Anonymkode: 7fb08...907

Hvorfor er det sykt? Vår2åring  er 7,5-8 t i barnehagen hver dag, men han sover jo 2--3 timer der hver dag, så det blir liksom ikke så lenge.

Anonymkode: 0a900...477

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Minlillelykke skrev:

Google barnehageloven, den finnes. Den må alle følge, privat eller kommunal barnehage.

Barnehageloven regulerer ikke barnas ferie rettigheter. Faktisk finnes det vel ingen lov for dette. Det nærmeste er artikkel 31 i FNs barnekonvensjon. Det er barnehagenes eier/ledelse som bestemmer ferieavvikling gjennom vedtektene, som skal være godkjent av barnehagenes samarbeidsutvalg. 

Anonymkode: e7264...9b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2019 den 19.55, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufør alenemor. Sender barnet i barnehagen tidlig. 

Fysj hvor fæl jeg er😐

Anonymkode: e4117...a61

Passe frekk faktisk. Her går du hjemme og tar opp barnehageplass. Stakkars unge som får stimulering sammen med andre barn 🛴

Anonymkode: a18d8...60c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen lov på det i vår barnehage

Anonymkode: 22390...e99

Å herregud, du er så pinlig uviten. Barnehageloven favner om alle barnehager.   Har du noe utdannelse eller brains i det hele tatt??😂 

Anonymkode: 32dd2...df8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i bunn og grunn enig i overskriften din, helt til jeg leste resten av innlegget.. Da kjente jeg bare en smule irritasjon over dine holdninger og tanker om andre mennesker, som du for øvrig ikke har noe med å gjøre. 

Verden er ikke svart-hvit. Noen ganger er mor tilsynelatende hjemmeværende, men studerer. Noen ganger får man inntrykk av at far er hjemmeværende, mens han egentlig har hjemmekontor. Slikt vet man faktisk ikke, og skal være forsiktig med å dømme mor og/eller far fordi poden er levert tidlig og hentet sent. 

Du er veldig bastant i dine uttalelser om at barn alltid har det best med mor eller far, for slik er det ikke alltid. Noen familier opplever depresjoner, utmattelse, psykisk sykdom etc., som gjør at det å ta seg av et barn alene flere timer per dag er utfordrende. 

I tillegg vil jeg understreke at barnehage er et pedagogisk tilbud hvor barna får leke med barn i samme alder og gjøre aktiviteter som styrker den sosiale kompetansen, forbereder barnet på skoleverden og gir barnet vennskap og gode relasjoner. Dersom mor eller far velger å ha barnet hjemme, men lar barnet sitte med iPad/tv hele dagen dag etter dag, tør jeg påstå at barnet ville hatt det bedre i barnehage. Og det er vel nettopp dette mange hjemmeværende foreldre innser; de klarer ikke å aktivisere barnet på en måte som gjør at barnet lærer å tilpasse seg andre barn i sosiale settinger, og ender opp med iPad og tv, og et barn som ikke klarer å samhandle med andre barn fordi barnet rett og slett ikke har lært hvordan det fungerer.I moderne tid florerer ikke gatene av hjemmeværende barn, slik den gjorde for 30 år siden. Dermed må hjemmeværende foreldre og barn aktivt oppsøke åpen barnehage for å få sosial omgang med andre barn. Og svært få gidder det. 

Noen ganger er det også faktisk slik at barna trives så godt at de ikke vil hjem, og min datter (som nå går på SFO) er en av dem som trygler om å være en halvtime til når jeg henter henne for tidlig. Vi leverer rett før jobb, og henter rett etterpå. Med vakt-turnus i min jobb ender som regel barna opp med å være i barnehage/skole/sfo i 6 timer per dag, noe 6-åringen ofte synes er for kort og hun vil gjerne leke mer. Men vi forsøker å gjøre dagene så kort som mulig, og vil ha den tiden på ettermiddagen sammen med dem. 

Hadde mannen vært alene om ansvaret for levering/henting (slik det faktisk er for mange familier) hadde de fått lange dager, da han starter 07.30 (måtte da levert 07.15) og er ferdig 15.30 (ville da hentet 15.45). Han har delvis hjemmekontor, mye kjøring rundt omkring i arbeidstiden og man kan dermed oppfatte det som om at han faktisk ikke er på jobb, men det er han. Mange har slike stillinger! Hadde jeg fått slengt en slik kommentar og dømmende blikk fra deg etter meg hadde jeg blitt forbanna.... Fordi du vet faktisk ingenting. 


 

Anonymkode: d585e...092

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2019 den 12.47, AnonymBruker skrev:

Å jeg har støtt på mye.Både sykdom,diagnoser,søvbløse netter oh alt annet.Ingen hjelp heller.Men glad det er JEG som mor som har vært støtten til mine barn når de trengte meg :)

Ett 1år og 2åt gammelt barn i bhg fra 8-16. eller fra 7/7.30-1530/1630. Sykt.

Men min mening!

Anonymkode: 7fb08...907

Det eneste som er sykt her er at DU (bak en anonym bruker) sitter og mener noe som helst om at foreldre har barna sine i barnehagen mens de selv er på jobb og har normale arbeidstider. En normal arbeidsdag er faktisk 7,5 timer + ytterligere 30 minutters pause = en total arbeidsdag på 8 timer + kjøring til og fra barnehagen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å herregud, du er så pinlig uviten. Barnehageloven favner om alle barnehager.   Har du noe utdannelse eller brains i det hele tatt??😂 

Anonymkode: 32dd2...df8

Det er faktisk ikke regulert i lov, men burde absolutt vært det! 

https://www.fubhg.no/betaling-og-ferieavvikling.281821.no.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...