Gå til innhold

Kan man ha ulike fargede søljer på bunaden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått litt ulike søljer, der noen er forgylte mens andre er sølv. Har f.eks. en forgylt brystsølje og en sølvfarget halssølje. Er det rart å bruke begge samtidig på bunaden?

Anonymkode: 01b65...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet at på en del bunader er det innafor med blanding, men tror ikke det gjelder alle. Hvilken bunad har du?

Anonymkode: 0642e...3bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på. For det første hva slags bunad du har. For det andre hva slags kotyme det er for den spesifikke bunaden. Og for det tredje- om du er opptatt av å følge den kotymen til punkt og prikke. 

Anonymkode: 94b91...bda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man arver søljer så er det for galt å ikke bruke dem, det er min mening. Jeg har søljene som hører til min bunad nå, men før jeg fikk alle, så brukte jeg noen mindre som ikke hører til. Fikk ingen stygge blikk 😄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste er vel å ha litt forskjellig alt ettersom hva man har arvet? 

Anonymkode: 8df3f...cac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunadgrillja’n her, på ekte bunader skal det kun være søljer som tilhører den spesifikke bunaden. Korrekt sjal, korrekt forkle. Man bør ikke bytte ut i hytt og pine. Det blir feil. Bunaden skal fortelle en historie. Og er tradisjonen på stedet bunaden sokner fra som skal bety noe. 

På min bunad tilhører det søljer med symbolikk fra hverdagslivet i området, søljene er formet med inspirasjon fra naturen i området. 

Samekofte  er litt annerledes, de har litt friere utgangspunkt. 

NRK sendte i går, 11 april 2019, fra serien NORGE NÅ, en reportasje om dette samesølvet. 

 

 

Jeg har også en festdrakt fra Sparkjøp, den bruker jeg ekte bunadssølv til. Så på den måten kan man være litt kreativ å finne morsomme løsninger. Man står ganske fritt. 

 

Men bunader har retningslinjer på farger på strømper osv...det skal være korrekt. 

 

 

Denne kan man legge til arvesølv på; 

https://coop.no/sortiment/obs-sortiment/sport-og-fritid/klar-dame/festdrakt-og-tilbehor-dame/andre-merkevarer-ingrid-drakt?variantCode=632478&gclid=Cj0KCQjw7sDlBRC9ARIsAD-pDFryx4-4yC_zO9cwII0saq4DqdRHAmVnSHkz1EoaEcs3gHqpgaWgGqUaAsVEEALw_wcB

 

F50E7A12-9D46-42FD-A68F-10B2939E0013.png

Endret av GjestSiden2006
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bunad som skal ha sølvfarget sølv, men har arvet et forgylt belte fra en annen bunad. Jeg snakket med forskjellige gullsmeder om det, og alle var enige om at arv trumfer de fleste "regler". Så da fikk jeg løvene på den store sølja mi forgylt, mens basen er sølvfarget. Det ble skikkelig fint.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2019 den 21.16, Lysandra skrev:

Jeg har bunad som skal ha sølvfarget sølv, men har arvet et forgylt belte fra en annen bunad. Jeg snakket med forskjellige gullsmeder om det, og alle var enige om at arv trumfer de fleste "regler". Så da fikk jeg løvene på den store sølja mi forgylt, mens basen er sølvfarget. Det ble skikkelig fint.

Dette har jeg også alltid hørt. Arvet bunadssølv er alltid OK, uansett hvilken bunad det egentlig hører til. 

Anonymkode: 11144...65d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎12‎.‎04‎.‎2019 den 11.01, GjestSiden2006 skrev:

Bunadgrillja’n her, på ekte bunader skal det kun være søljer som tilhører den spesifikke bunaden. Korrekt sjal, korrekt forkle. Man bør ikke bytte ut i hytt og pine. Det blir feil. Bunaden skal fortelle en historie. Og er tradisjonen på stedet bunaden sokner fra som skal bety noe. 

På min bunad tilhører det søljer med symbolikk fra hverdagslivet i området, søljene er formet med inspirasjon fra naturen i området. 

Samekofte  er litt annerledes, de har litt friere utgangspunkt. 

NRK sendte i går, 11 april 2019, fra serien NORGE NÅ, en reportasje om dette samesølvet. 

 

Dette er jo bare tull. Det var sånn det var i gamle dager, da tok man det man hadde og brukte det man arvet, det er sånn det skal være med 'ekte' bunader.

Anonymkode: 7d0cc...fd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2019 den 21.34, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått litt ulike søljer, der noen er forgylte mens andre er sølv. Har f.eks. en forgylt brystsølje og en sølvfarget halssølje. Er det rart å bruke begge samtidig på bunaden?

Anonymkode: 01b65...e34

I utgangspunktet er det forskjellige søljer til de ulike bunadene, men det trenger du ikke å bry deg om.  Jeg har en Romeriksbunad hvor jeg bruker bare en av de tilhørende søljene + en som egentlig tilhører Nordlandsbunaden. Den er en arv etter min mor :hjerte:

Anonymkode: c8cda...b58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/7/2019 at 9:34 PM, AnonymBruker said:

Jeg har fått litt ulike søljer, der noen er forgylte mens andre er sølv. Har f.eks. en forgylt brystsølje og en sølvfarget halssølje. Er det rart å bruke beggge samtidig på bunaden?

Anonymkode: 01b65...e34

TIl Hardangerbunad er det halsknapp i sølv og forgylt brystsølje, som er det vanlige, så jeg ville ikke reagert på å blande disse to variantene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...