Gå til innhold

Nytt "triks" av Influencere?


Diamant

Anbefalte innlegg

Er lukket Instagramprofil et triks for å få flere følgere?

Andrea Sveinsdottir: " - Jeg lukket den, og gikk opp flere hundre følgere på bare et par dager. Jeg har gått opp i hvert fall 1000 følgere siden jeg lukket den, sier hun."

Mange Influencere har gjort det samme. Nå man følge for å se hva de deler.

Hans Petter Nygård-Hansen har har også en mening om dette: " - Ved å ha en lukket profil har man mulighet til å blokkere dem som driver med netthets, sjikane, usaklig og saklig kritikk og enkelte miljøer, som eksempelvis fans av Kvinneguiden, «Bloggomtoppbloggere» og «uønskede og nysgjerrige» journalister, forklarer Nygård-Hansen."

https://www.seher.no/kjendis/derfor-har-de-lukket-instagram-profil/70956094

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lagt merke til det. Nå følger jeg ikke influensaere, men moro-kontoer på insta og de gjør det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bruker alle triks for å skaffe følgere. 😅 De unngår jo ikke kritikere, selv om «eksperten» Nygård Hansen sier dette så skråsikkert.

Jeg kan være «nysgjerrig journalist» eller kritiker fra Kvinneguiden _og_ følge en lukket konto fra min anonymiserte konto.  Og blokkeres den, kan jeg bare lage ny og følge med den. Influenserne _vil_ jo ha følgere, det er det de lever av, og da kan de ikke blokkere eller avslå alle som ikke er nære venner. 

PS Jeg følger svært få, og slett ikke kontoer med tusen uinteressante selfier med trutmunn. For min del kan de stenge kontoene helt og logge av. 😎

Endret av Pust
La til et PS
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nas
28 minutter siden, Diamant skrev:

Er lukket Instagramprofil et triks for å få flere følgere?

Andrea Sveinsdottir: " - Jeg lukket den, og gikk opp flere hundre følgere på bare et par dager. Jeg har gått opp i hvert fall 1000 følgere siden jeg lukket den, sier hun."

Mange Influencere har gjort det samme. Nå man følge for å se hva de deler.

Hans Petter Nygård-Hansen har har også en mening om dette: " - Ved å ha en lukket profil har man mulighet til å blokkere dem som driver med netthets, sjikane, usaklig og saklig kritikk og enkelte miljøer, som eksempelvis fans av Kvinneguiden, «Bloggomtoppbloggere» og «uønskede og nysgjerrige» journalister, forklarer Nygård-Hansen."

https://www.seher.no/kjendis/derfor-har-de-lukket-instagram-profil/70956094

 

En annen fordel er at de hindrer innsyn fra offentlige myndigheter*. Det får meg til å lure på om det er lovlig for kommersielle å skjule seg bak private konti.

Lov eller ei; jeg er også usikker på om det er attraktivt nok for reklamekjøpere å annonsere kun til en lukket krets tilskuere, evt selv om de kan lure enkelte følgere med umerket reklame og selv om de treffer et publikum som åpenbart er interessert i å følge med.

Edit: *Jeg ser for meg at Forbrukertilsynet ikke spør om å følge, men muligheten er jo der, så kanskje det ikke er et problem relatert til lovverk.

 

Endret av Anna Nas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva..? Dette var jeg ikke klar over, så takk for at du delte.

Dette er jo helt sinnsvakt. Da går en langt forbi hakket med bare å blokkere og slette kommentarer en ikke liker. Uansett nfluenceres intensjon, sitatet fra Nygård-Hansen peker rett på konsekvensen:

Vi snakker da om offentlige personer - som selv vil velge ut hvilken del av offentligheten de skal være tilgjengelig for. 

Offentlige personer - som lever av å påvirke andre menneskers personlige valg -  som vil lukke ute alle som stiller seg kritiske eller stiller spørsmål. Endatil journalister, vår tredje statsmakt, som skal sørge for å belyse problemer i samfunnet. Dette uttaler altså Nygård-Hansen seg som om er en bra ting....?? Dette er jo dritskummel utvikling:

Sitat

Én av dem antar han er at de selv ønsker større kontroll over følgerne og ordskiftet, gjerne det som kommer i form av negative kommentarer og hets.

https://www.seher.no/kjendis/derfor-har-de-lukket-instagram-profil/70956094

 

Tenk f.eks på nyhets-oppslagene om Dubai-sponsingen? Ville det overhodet blitt noen sak, om disse influencerne ikke også hadde offentlige profiler på sine kanaler.....?

For ikke å snakke om at en også, hendig nok, gjø seg mer utilgjengelig for offentlige kontrollorganer som Forbrukerombudet - som følger med på bl.a. reklamemerking.  

Sitat

Han mener også det kan skyldes en større kontroll mot det å vise reklame til mindreårige, da en lukket profil minsker risikoen for å bli tatt, 

https://www.seher.no/kjendis/derfor-har-de-lukket-instagram-profil/70956094

 

Sofie Karlstad ser visst ikke den åpenbare selvmotsigelsen i dette - ønsker færre stalkere vs glad for flere følgere...? Følgere får vel lese nøyaktig det samme som 'stalkere'?

Sitat

- Jeg har stengt profilen min for å holde antall unødvendige haters borte. I tillegg er mange glade i å stalke livene våre akkurat nå, så da har jeg litt kontroll. I tillegg gir det jo følgere, sier hun.

https://www.seher.no/kjendis/derfor-har-de-lukket-instagram-profil/70956094

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anna Nas skrev:

En annen fordel er at de hindrer innsyn fra offentlige myndigheter. Det får meg til å lure på om det er lovlig for kommersielle å skjule seg bak private konti.

Lov eller ei; jeg er også usikker på om det er attraktivt nok for reklamekjøpere å annonsere kun til en lukket krets tilskuere, evt selv om de kan lure enkelte følgere med umerket reklame og selv om de treffer et publikum som åpenbart er interessert i å følge med.

 

Det lurer jeg også på. 

Kanskje dette er begynnelsen til slutten for reklamekontoer som heller vil lure publikum enn å takle kritikk. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anna Nas skrev:

En annen fordel er at de hindrer innsyn fra offentlige myndigheter*. Det får meg til å lure på om det er lovlig for kommersielle å skjule seg bak private konti.

Lov eller ei; jeg er også usikker på om det er attraktivt nok for reklamekjøpere å annonsere kun til en lukket krets tilskuere, evt selv om de kan lure enkelte følgere med umerket reklame og selv om de treffer et publikum som åpenbart er interessert i å følge med.

Edit: *Jeg ser for meg at Forbrukertilsynet ikke spør om å følge, men muligheten er jo der, så kanskje det ikke er et problem relatert til lovverk.

 

 

Ja, det blir jo en interessant problemstilling her. Usikker på hva svaret er - eller spørsmålet, for den saks skyld?

For på den ene siden, så er jo mye av tradisjonell reklame idag ikke tilgjengelig for offentligheten, uten at en først kjøper seg tilgang. Reklame i aviser, magasin, tegneserier, kino osv. Men her har en heller ingen mulighet til å sperre ute de en ikke ønsker skal se både reklamen og innholdet sitt. Det er tilgjengelig for alle som betaler, uansett hva utgiver måtte synes om dem, eller deres intensjoner.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nas
3 minutter siden, Eveliina skrev:

 

Ja, det blir jo en interessant problemstilling her. Usikker på hva svaret er - eller spørsmålet, for den saks skyld?

For på den ene siden, så er jo mye av tradisjonell reklame idag ikke tilgjengelig for offentligheten, uten at en først kjøper seg tilgang. Reklame i aviser, magasin, tegneserier, kino osv. Men her har en heller ingen mulighet til å sperre ute de en ikke ønsker skal se både reklamen og innholdet sitt. Det er tilgjengelig for alle som betaler, uansett hva utgiver måtte synes om dem, eller deres intensjoner.

 

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Eveliina skrev:

 

Ja, det blir jo en interessant problemstilling her. Usikker på hva svaret er - eller spørsmålet, for den saks skyld?

For på den ene siden, så er jo mye av tradisjonell reklame idag ikke tilgjengelig for offentligheten, uten at en først kjøper seg tilgang. Reklame i aviser, magasin, tegneserier, kino osv. Men her har en heller ingen mulighet til å sperre ute de en ikke ønsker skal se både reklamen og innholdet sitt. Det er tilgjengelig for alle som betaler, uansett hva utgiver måtte synes om dem, eller deres intensjoner.

 

Nå er vel ikke influencere helt sammenlignbart med VG+, Det Nye eller reklame på kinobillettene for den del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, LilleSnupp skrev:

Nå er vel ikke influencere helt sammenlignbart med VG+, Det Nye eller reklame på kinobillettene for den del.


Det har jeg da heller ikke påstått? :)  Jeg påpekte jo også at det er åpenbare forskjeller. Edit: men det er selvfølgelig flere, som ikke var relevant i denne konteksten.

Kommentaren min må sees i sammenheng med innlegget jeg svarte på. Jeg snakket kun om tilgjengelighet på reklame for offentligheten og tilgang for eventuelle kontrollorganer, når enkelte influencere velger å lukke profilene sine. 

Endret av Eveliina
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Diamant skrev:

Er lukket Instagramprofil et triks for å få flere følgere?

Andrea Sveinsdottir: " - Jeg lukket den, og gikk opp flere hundre følgere på bare et par dager. Jeg har gått opp i hvert fall 1000 følgere siden jeg lukket den, sier hun."

Mange Influencere har gjort det samme. Nå man følge for å se hva de deler.

Hans Petter Nygård-Hansen har har også en mening om dette: " - Ved å ha en lukket profil har man mulighet til å blokkere dem som driver med netthets, sjikane, usaklig og saklig kritikk og enkelte miljøer, som eksempelvis fans av Kvinneguiden, «Bloggomtoppbloggere» og «uønskede og nysgjerrige» journalister, forklarer Nygård-Hansen."

https://www.seher.no/kjendis/derfor-har-de-lukket-instagram-profil/70956094

 

Bra de er ærlige og fortelle akkurat hvorfor da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Også hyggelig av Nygård-Hansen å benytte anledningen til å reklamere for både Kvinneguiden og Bloggomtoppbloggere da. :)  

Bare synd han glemte "Om influencere" av Asti, håper han får med seg denne både nyttige og ryddige bloggen neste gang:
https://influencere.wordpress.com/

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eveliina skrev:

Også hyggelig av Nygård-Hansen å benytte anledningen til å reklamere for både Kvinneguiden og Bloggomtoppbloggere da. :)  

Bare synd han glemte "Om influencere" av Asti, håper han får med seg denne både nyttige og ryddige bloggen neste gang:
https://influencere.wordpress.com/

Jeg blir varm helt inn til sjelen av hvordan du hjelper Nygård-Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lurer på hvordan disse SoMe-aktørene skal finne ut om noen er «KG-fans»? Tar de et intervju med alle? 

🙄

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, ang. det innsiktsfulle innspillet fra Eksperten Nygård-Hansen: Man kan da fint blokkere hvem som helst på instagram når man har åpen profil også? Og man har "full kontroll" på hvem som følger en, dvs får vanlig melding hver gang man får en ny følger.

Men godt vi har ekspertisen til å benytte enhver anledning til å plante idéen om at bloggerkritikk er lik hets fortelle oss hvordan disse nymotens greiene virker,

Ellers fikk jeg forleden en typisk influencer-konto (utenlandsk) som følger på IG,med drøye 10 000 følgere, lukket konto, og bare rundt 100 vedkommende fulgte selv. La merke til det fordi jeg syntes det var sært, og fordi vedkommende fulgte opp med typisk aggressiv atferd for å bli lagt merke til og få meg som følger tilbake, med mange likes gitt fort og på en gang, overdrevent rosende kommentarer av mine bilder etc. Selvsagt begynner jeg imidlertid ikke å følge en lukket konto til en person jeg ikke aner hvem er, spesielt ikke når alt tyder på at jeg bare skal hankes inn som kjøttvekt og så avfølges. Og når "hard to get"-strategien med lukket konto følges opp av sedvanlig desperat "semegsemegsepåmeg"-oppførsel blir det eksklusive liksom litt verre å selge inn.

Endret av Aricia
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får jo følgeforespørsler fra utenlandske og noen norske influencere rett som det er. Men jeg takker oftest nei siden de fjerner meg igjen så fort jeg har akseptert dem. Hvem tror de at de er egentlig?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...