Jump to content
Neveronfire

Veien mot en sunn, slank kropp, med et hode som spiller på lag

Recommended Posts

Neveronfire
Posted (edited)

Indeed!👌 Haha, det ser ut til å gå veien, ja😄 Sterk og sterk😅 Har ingen som spotter, men går heller ned på repetisjoner når jeg merker at jeg begynner å bli sliten.

Tøying - det meste, føles det som😅 Jeg gjør en del av de tingene Instagram tipser om dersom man vil ned i spagaten (in just 10 days, såklart - ja særlig😂) samt endel yoga-greier for overkropp (særlig rygg) og ting for å bedre ankelmobilitet. Følger Naprapat-Jonas (også på Instagram) - han kommer alltid med interessante øvelser å prøve. @Rødhetten husker du/kjenner du til han fyren som var/er så ekstremt god på kroppsvektøvelser? Tror han er litt av en legende i det miljøet, og jeg skulle ha sjekket han ut, men har glemt navn og alt annet😅

Edit: Ido Portal, var det:hoppendeglad:

Edited by Neveronfire

Fortsetter under...

Rødhetten

Godt med yoga og sånt, da! Skulle vært flinkere på å gjøre litt slike øvelser selv. :) Synes det er inspirerende hvor mye du får tid til! 😮 

(Hadde ikke hørt om ido Portal, bra du fant ut av det 😄 )

Neveronfire

Takk! Men jeg synes nå det er inspirerende hvor mye du gjør, da😊

Litt snurt nå, egentlig. Har skadet meg, og må ta pause fra styrketreningen en stund (uker/måneder?). Tror ikke den mest intensive gruppetreningen fungerer heller, men kanskje sykling går. Blæh. Så sinnsykt irriterende!! 

Ikke kan jeg si at jeg har full kontroll på maten heller, men jeg skriver her nå for å lage en avtale med meg selv: fra og med imorgen (ikke idag, nei😄) er det tilbake til gode vaner igjen. Idag skal jeg forsøke å være fornuftig, men kose meg uten dårlig samvittighet eller "alt eller ingenting"-tankegang. Det er ikke verdens undergang om man går litt over på kaloriene en gang i blant, og det er bedre å ha det hyggelig de gangene det skjer, heller enn å gå inn i full krise-/panikkmodus og la det bli en stor, ødeleggende greie.

Planen fremover får bli å gå mer, nå som bena er på bedringens vei, og kanskje være med på noen spinningtimer her og der (om det fungerer). Spise i moderat underskudd. 

Rødhetten

Så kjedelig, da! Håper du kommer deg raskt, men samtidig lytter til kroppen og er forsiktig! ❤️ 

Hvordan går det å snu tilbake til gode vaner med maten, og funker det med spinning? :) 

Neveronfire

Takk! 😊

Utrolig nok har det gått kjempebra med maten👍 Spinning funker som bare det, og jeg har jogget (veldig forsiktig) to ganger denne uken. Det var fantastisk å jogge igjen, men beina er ikke særlig fornøyd, så tror det bare er å legge det på hylla igjen. Håper å kunne trene styrke igjen om ca to uker, så det er jo noe å se frem til:danse:

Nå er det ganske hektiske dager på studiene, så det blir nok relativt stilt fra meg her en stund😅 

Neveronfire

Wow, det har blitt mye dans siden sist! Men beina - 😫

Tror komboen to små joggeturer + plutselig flere timer med dans per dag (i noen dager) ble waaay too much. Hello beinhinnebetennelse, plantar fascitt og hissig akilles. Denne helgen har jeg imidlertid tatt det heeeelt med ro, og til uken skal jeg til osteopat(?) så det er allerede bedre, og blir sikkert (nesten) helt bra med behandling. Har dessuten fått såler som jeg tror hjelper. Ser jo nå at jeg overpronerer veldig. Alt fra føtter og opp til knær faller veldig innover både når jeg står, går og løper, så det er sikkert ikke rart at det har vært en del problemer. Skal også innom løplabbet en av dagene, for å se om jeg kan finne noe med enda bedre støtte enn sålene. Har så sinnsykt lyst til å jogge i høst! Og danse my ass off, såklart! 

Husker ikke om jeg skrev det her, men ribbeinet som fikk en brist er mye bedre, og jeg har tatt knebøy for første gang på 3 uker:hoppendeglad:Jeg var forsiktig med vekten, just in case, men ser frem til å komme tilbake dit jeg var (og videre). 

Når det gjelder spagaten har jeg jo fått en haug med ekstra tid siden styrketreningen falt bort = jeg nærmer meg! Juhu! Om det går, blir det første gang i mitt liv, haha. Det er skikkelig gøy å være myk😄

Nu: spinning + knebøy og skadeforebyggende øvelser👌

Annonse

Rødhetten

Oh no! Bra du tar det litt med ro nå, og får profesjonelle til å se på det. 

Så bra at knebøy gikk bra, og veldig gøy at du nærmer deg spagat. Imponerende viljestyrke - man skal jo lide en del underveis for å komme dit, haha. 😄 

Håper du kommer deg igjen fort mtp beina! :) 

Neveronfire

Takk!😄

Haha ja, føler definitivt at jeg "lider" endel på vei dit😂 Men er veldig gøy med progresjon også da, så er bare å fortsette👊 (Når det er sagt, vet jeg ikke hva jeg rablet om sist - jeg er jo ikke i nærheten engang, og dette kommer til å ta TID! Men ja, en dag av gangen.

Nede på 70,8 kg! Juhu! Det betyr at 60-tallet er innen rekkevidde!

Ukens forbedringspunkter må være at jeg må få my head in the game igjen. Trening, pendling, ny flamme (potensiell treningspartner?😂) har spist opp alt for mye av den tiden jeg skulle brukt til å studere. Dette semesteret er KORT, og for å være rustet til eksamen må jeg være fokusert og effektiv. Sitter med en dårlig følelse av at jeg ikke tar studiet seriøst nok, og at jeg kommer til å mislykkes😶 Så derfor: denne helgen og kommende uke skal jeg få gjort masse, og sette opp en plan for hvordan jeg skal disponere tiden bedre fremover. Dette skal gå bra👍

Det gikk fint hos osteopaten, men jeg tror ikke det kom så mye ut av det. Var mest lett massasje og berøring, og kan ikke se for meg at det er særlig effektivt? Vet ikke om det er noen vits i å dra tilbake dit. Men vi får se. 

Nu er det natt!😋

Rødhetten
17 timer siden, Neveronfire skrev:

Ukens forbedringspunkter må være at jeg må få my head in the game igjen. Trening, pendling, ny flamme (potensiell treningspartner?😂) har spist opp alt for mye av den tiden jeg skulle brukt til å studere. Dette semesteret er KORT, og for å være rustet til eksamen må jeg være fokusert og effektiv. Sitter med en dårlig følelse av at jeg ikke tar studiet seriøst nok, og at jeg kommer til å mislykkes😶 Så derfor: denne helgen og kommende uke skal jeg få gjort masse, og sette opp en plan for hvordan jeg skal disponere tiden bedre fremover. Dette skal gå bra👍

Wuhu, det hadde jo vært alle tiders haha! Så gøy 😄 

Kjenner meg igjen i å føle at man ikke får brukt nok tid på å studere - håper du klarer å finne en metode/plan som gjør at du ikke stresser, samtidig som du får gjort mye - blir fort veldig tricky å finne en god balanse med sånne studiegreier..:P 

Håper du har en fin (og effektiv) helg og uke! 😄 

Neveronfire

Takk, Rødhetten😊

Wow! Tenk at vi er i oktober allerede? Elsker høsten og de fantastiske fargene! Det er jo også den beste årstiden å jogge på, men det ser ikke ut til at det ligger i kortene for meg i år. PF er veldig mye bedre, men den hisser seg opp med en gang jeg går (eller danser) mer enn vanlig, så jogging får bare vente. Og det går egentlig helt greit.

Det har vært noen sprø uker. Har danset morgen og kveld, og tøyd som en gal. Studier har til en viss grad måttet vike🙃 Hva skjer, liksom?😂 Enten er jeg på senteret, eller så er jeg hjemme og ser på dansevideoer på Instagram (med tilhørende moves på stuegulvet😄) Nå har jeg imidlertid blitt forkjølet (heldigvis?) , så tar det litt med ro noen dager. Har fått lest masse og tatt igjen alt det tapte på studiefronten, heldigvis. Eller, man tar vel aldri igjen det "tapte" - det er jo alltid mer man kunne gjort og ting man ikke kan godt nok. Den følelsen av å aldri være à jour er hovedgrunnen til at jeg gleder meg til å begynne å jobbe igjen! Ellers føler jeg meg superheldig - tenk å kunne styre hverdagen sin helt selv; trene så mye man vil, lese mens man hviler og generelt ha veldig stor frihet😍

Mat, vekt og diverse: det har jo gått noen måneder (4-isj?) siden jeg startet denne dagboken. Lite har skjedd på dette området. Jeg har ikke gått ned mer enn 1-2 kg, men har heldigvis endret kroppsammensetningen noe. Jeg snuser fortsatt, og har i det siste spist sjokkis (+++) i helgene, samt litt for mye av vanlig mat i ukedagene. "Våknet" idag og husket at jeg jo hadde som mål å spise på en mer mindful måte, gå ned i vekt, osv. Her om dagen viste vekten plutselig to kilo mer, og det fortsatte den å gjøre. Senere fikk jeg tilbake mensen (endelig!:danse:) så det hadde sikkert med det å gjøre, men i mitt forskrudde hode så jeg det som en unnskyldning til å spise alt for mye. Hvor er logikken? Du veier mer - da må du spise mer? Come on! På den positive siden viste pulsklokken at jeg forbrente 2500-4000(!) kcal de dagene, så noe ekstra mat var det uansett behov for. Bare ikke på den overspise-usunn-mat-måten. 

Det som vel har endret seg mest siden oppstarten er skader og trening. Jeg har gått fra å være en som var veldig oppsatt på jogging, og som var bekymret for at jeg ville begynne å misbruke rusmidler igjen uten det, til å være en som danser seg gjennom dagene og gjerne deltar på 2-4 gruppetimer om dagen. Nå har jeg ikke trent styrke på lenge, men føler at jeg har lagt et godt grunnlag der (særlig mtp teknikk), og at det bør være en viktig del av treningen fremover. Jeg hadde problemer med legger, akilles, hæl og knær - nå er alt utenom hælen bra igjen, og jeg føler meg bedre enn noensinne. Har heller aldri hatt så mye energi i hele mitt liv som jeg har nå! Love it! :hoppendeglad: Generelt lite "små-vondter" også. Det må jo ha med styrketrening og mat å gjøre. Skriver et nytt innlegg om veien videre, dette blir allerede altfor langt. Hvorfor er det så vanskelig å fatte seg i korthet?

Neveronfire

Så, fremover: det er tre måneder til jul. På denne tiden vil jeg klare å få til endringer, dersom jeg går inn for det. Hva er viktig for meg? Mye av det samme som for fire måneder siden, egentlig. Jeg vil ha et fornuftig forhold til mat, jeg vil veie ca 4-5 kg mindre, og jeg vil ha en skadefri kropp. Jeg vil dessuten ha mye bedre balanse, jeg vil kunne gå i både jente- og guttespagaten, jeg vil kunne klare piruetter, jeg vil forbedre "turn out-en", få til développé skikkelig bra mm. Og selvfølgelig bli helt nikotinfri. Samt ha ordentlig god kunnskap om det jeg studerer, innen eksamen i begynnelsen av desember (og generelt, så klart😄).

Plan: 

- Styrke fullkropp to ganger i uken (eller en?)

- Dansetimer/andre gruppetimer maks syv ganger i uken 

- En halvtimes tøying etter trening og før jeg legger meg, men maks to ganger om dagen.

- Fortsette å sykle overalt for å ikke provosere plantar fascitten

- Minne meg selv på at jeg vil ned i vekt, og være flink til å se at det er en sammenheng mellom å spise for mye kcal og vekt (jeg vet, det sier seg jo selv, men hodet mitt ser ikke alltid den koblingen. Ofte finner jeg andre grunner/unnskyldninger for hvorfor det er helt ok med mer mat enn det som er nødvendig)

- Ha som mål å gå ned 2 kg i måneden

- Ikke kjøpe mer av noe med nikotin i, hvilket betyr at jeg slutter innen 1-2 uker

- Bruke tiden godt mtp. studier. Ikke sitte på KG og skrive dagbok når jeg skulle gjort oppgaver😂 Seriøst: Klare å sitte stille over lengre perioder (med korte pauser) og fokusere/være konsentrert. Ikke lete etter distraksjoner i form av mat, drikke, mobil, snus, nettsider. Huske på at jeg er interessert i faget, og at det vil være en drøm som går i oppfyllelse om/når jeg blir ferdigutdannet. Jeg har tre år igjen til å gjøre en skikkelig innsats. Når jeg begynner å jobbe er det for sent. Jobben jeg legger ned i studiene nå, vil kunne betale seg etter endt løp. Innsatsen kan føre til drømmejobben, eller om jeg lar alt skure og gå; en jobb jeg kanskje mistrives i, og som sikkert også betaler dårligere. Derfor er det bare å stå på, Neveronfire! Dette klarer du! Det er dette du vil! (*motiverende musikk i bakgrunnen*😂)

Så, ja! Kom igjen! Tenk deg den følelsen om tre måneder - når du har nådd målene dine og kan være stolt over egen innsats! Bare det alene er jo vært å gjøre jobben. Lykke til, me😄

Rødhetten

Så gøy å lese! You are on a roll 😄 Bra at du har funnet alternativer til jogging som du trives såpass godt med.

Jaa, høst er min favorittårstid mtp været ❤️ 

Haha, forkjølelse som kroppens buffer for å lage tid til studering, den var ikke dum 😜 håper du kommer deg raskt, da!

Det høres jo ut som en kjempeplan, lykke til 😄❤️ 

Neveronfire

Takk! Ja, det er supert! Synes det er trist at mange har et så turbulent forhold til trening - at de ser på det som et slit og en plikt. Kanskje de bare ikke har funnet den rette treningsformen for dem? 

Haha, takk❤️ Å skrive her hjelper virkelig så mye. Vanligvis ville jeg spist masse unødvendig om jeg var hjemme hele dagen pga sykdom (eller ellers), men nå har jeg det i bakhodet at jeg jo nettopp skrev masse om dette igår, og at planen ikke er å overspise fordi det er "synd på meg", jeg kjeder meg, jeg vil ha distraksjon eller fordi "jeg fortjener det", men å gå ned i vekt! Haha. Så da er det vel bare å holde seg til det😄

Er mye bedre forresten, så satser på dans i kveld. Smittefaren er vel størst i begynnelsen, tror jeg? Gleder meg også til å begynne med styrke igjen, det er så lenge siden! Tenker i løpet av uken, når forkjølelsen er mer eller mindre borte😋

Annonse