Jump to content
Neveronfire

Veien mot en sunn, slank kropp, med et hode som spiller på lag

Recommended Posts

Neveronfire
Posted (edited)

Blæh.. Jeg trekker tilbake det jeg sa om jogging. 3 km 3 g/u var tydeligvis altfor mye, altfor fort. Nå er den ene hælen drit forbanna. Oh well, tilbake til start, da. Men, jeg er så gira på andre ting for tiden at det spiller en begrenset rolle😋 Problemet er bare at jeg har hisset på meg knærne og ryggen også😂 Men, nå blir det to dager pause fra trening fra i morgen, så jeg satser på at ting vil roe seg ned litt. Jeg vet jo veldig godt at man bør ta ting litt pent når man har litt vondter her og der, men det er sommerferie, jeg har masse tid, og jeg virkelig elsker trening! Da kan det fort bli litt i overkant😅 Og det at treningssenteret ligger bare 300 meter unna leiligheten spiller nok også inn. Snakk om å være privilegert, a'! 

Jeg vet at dette er det motsatte av det jeg skrev sist, og at kontinuitet er nøkkelen til mye. Men samtidig kan det jo være man må litt frem og tilbake før man finner riktig vei. I alle fall har jeg telt kalorier siden sist. Jeg har slitt med søvnen, og tenkt at det ville være hensiktsmessig å gå opp mot vedlikehold i matveien for å få orden på den. Pulsklokken sier at jeg forbrenner 2600-2800 kcal/dag i gjennomsnitt, hvilket i mitt hode høres ut som en overestimering, men hvem vet. Jeg har trent mye, men er jo ganske inaktiv ellers. Sitter gjerne og leser bøker, ligger i sofaen med en lær språk-app, på balkongen og hører på musikk og soler meg, f.eks. Men i alle fall økte jeg kaloriinntaket først til 2200 (gikk ned noen hundre gram) og igår til 2600 (vekt stabil). Nå er jo ikke to dager særlig lenge, men det kan kanskje gi en indikasjon på at reelt kaloribehov er nærmere det pulsklokken sier enn jeg tidligere har trodd. Da vil jeg isåfall kunne gå ned i vekt (kanskje 0,7 kg/u) ved å spise 2000 kcal, hvilket føles veldig bra! At man ikke må være så nøye med alt, og at man har større rom innenfor "budsjettet" vil kanskje kunne eliminere noen av de negative følgene som pleier å komme når jeg teller kalorier og forsøker å ha et relativt restriktivt kosthold. Særlig den "alt eller ingenting"-tankegangen. 

Det jeg har lyst til å gjøre fremover er derfor; 

Idag: Spise nøyaktig så mange kalorier som pulsklokken sier jeg har forbrent, for å se hva som skjer. God fordeling av makros, og obs på saltinntaket (altså, ikke et redusert saltinntak, da jeg svetter mye, men ikke superhøyt heller)

Videre: Spise 500-1000 kcal underskudd i forhold til hva pulsklokken sier, og hvor nøyaktig jeg tror den estimerer. Ingen jogging, men styrke 5-6 g/u. Fokusere på teknikk. Cardio i form av gruppetimer, ellipse, sykling, svømming når jeg har overskudd og lyst. Gå minst mulig for å få orden på hælene. Fortsett med dette til jeg har gått ned ca 4 kg.

Etter vektnedgang: Spise vedlikehold, trene styrke med fokus på å bli sterkere. Vurdere et moderat overskudd ved stagnering.

Åh! Dette er så gøy! 

Edited by Neveronfire

Fortsetter under...

Neveronfire
8 hours ago, Rødhetten said:

Har lest gjennom her for første gang. :) Så sterk du er! Den følelsen når man virkelig kjenner at teknikken sitter er en så digg aha-opplevelse! Hvor mange sett/repetisjoner har du på øvelsene?

Hei! Jeg så ikke dette da jeg skrev forrige😄 

Sterk og sterk, fru Blom😅 Tallene jeg har skrevet opp er maks, da. Jeg tror jeg vil forsøke 5*5, altså fem sett med fem (tunge) repetisjoner. Trener du styrke? Jaa, det er kjempegøy!

Rødhetten
1 time siden, Neveronfire skrev:

Hei! Jeg så ikke dette da jeg skrev forrige😄 

Sterk og sterk, fru Blom😅 Tallene jeg har skrevet opp er maks, da. Jeg tror jeg vil forsøke 5*5, altså fem sett med fem (tunge) repetisjoner. Trener du styrke? Jaa, det er kjempegøy!

Når du ikke har trent mye styrke før synes jeg fortsatt det er sterkt, ja 😄 Spennende med 5x5 - tung styrke er noe av det jeg selv syns er mest givende, for man får liksom tatt seg skikkelig ut i øyeblikket! Har trent styrke noen år, med varierende frekvens haha. 

Kjedelig med foten - ville vært litt forsiktig, kjenner noen som fikk veldige smerter i flere år fordi hen presset seg videre med løping og gåing i flere uker etter at det hadde begynt å gjøre vondt - så lurt at du roer litt på løpingen sikkert. (Men jeg kan ikke mer om dette enn denne ene anekdoten da.)  Blir spennende å se hvor mange kcal du kan ligge på! Jeg har selv Fitbit, og føler den egentlig estimerer ganske bra, men det kan jo også være litt tilfeldig! Så varierer det jo hvilke typer økter man har, for det er jo ikke bare puls og antall skritt som gir ekstra kaloriforbrenning med styrketrening; det blir plutselig muskler som skal bygges opp igjen. ;)  

Neveronfire
8 minutter siden, Rødhetten said:

Når du ikke har trent mye styrke før synes jeg fortsatt det er sterkt, ja 😄 Spennende med 5x5 - tung styrke er noe av det jeg selv syns er mest givende, for man får liksom tatt seg skikkelig ut i øyeblikket! Har trent styrke noen år, med varierende frekvens haha. 

Kjedelig med foten - ville vært litt forsiktig, kjenner noen som fikk veldige smerter i flere år fordi hen presset seg videre med løping og gåing i flere uker etter at det hadde begynt å gjøre vondt - så lurt at du roer litt på løpingen sikkert. (Men jeg kan ikke mer om dette enn denne ene anekdoten da.)  Blir spennende å se hvor mange kcal du kan ligge på! Jeg har selv Fitbit, og føler den egentlig estimerer ganske bra, men det kan jo også være litt tilfeldig! Så varierer det jo hvilke typer økter man har, for det er jo ikke bare puls og antall skritt som gir ekstra kaloriforbrenning med styrketrening; det blir plutselig muskler som skal bygges opp igjen. ;)  

Hehe, da er det bare å takke😄 Jeg har trent litt før, men aldri særlig tungt, egentlig. Jaaa, jeg gleder meg til veien videre! Hvor ofte trener du?

Jeg har lagt en matplan for dagen, på svimlende 3000 kcal. Har aldri spist så mye "med vilje" før, så dette blir interessant! Men for å være ærlig vet jeg ikke om jeg rekker alt. Når det er sunn mat og ikke sjokolade som skal inntas krever det faktisk litt innsats! Kan ikke bare ligge på sofaen og inhalere godsakene😂

Ja, det er vel bare å ta det med ro på den fronten. Får heller satse på at ting blir bra og at jeg kan gjenoppta joggingen i høst(?). Trener du noe ved siden av styrketreningen? Det anbefales vel egentlig at man ikke gjør det, dersom målet er muskelvekst?

^^Belle^^
På 10.7.2019 den 5.50, Neveronfire skrev:

Beklager sent svar😄 3 uker i Spania? SWEET😍 Når drar du?

Beina er overraskende fine, og fortsetter faktisk å bli litt bedre! Men jeg har også stepped up my game med øvelser. Nå har jeg jogget tre turer á tre km, og lurer på å ta enda en liten en idag. Jeg prøver å fokusere på korte steg (180 steg i minuttet), og dessuten lande på forfoten. Pluss pronasjonssko.

Belle, var det sånn at du også overpronerte? Og/eller var plattfot? Jeg er litt irritert for at ikke løpelabbet la merke til det når jeg var hos de for mange år siden, men fysioterapeuten sa at dette med å være plattfot er noe som kan komme (særlig etter graviditet) selv om man ikke var det i utgangspunktet også, så kanskje det er noe nytt føttene har begynt med😂 Typer, ass! 

Har lest det du har skrevet, men glemte helt å svare på dette!

Jeg underpronerer og har høy fotbue. :lol: De eneste skoene, både til hverdags og trening, som passer foten min er Adidas. Egentlig veldig enkelt, men litt kjedelig også. Har så lyst til å bruke alle de fine Vans'ene mine. :trist: 

---

Så spennende med ny plan for kostholdet. Å spise 3000 kalorier sunn mat høres umulig ut for mine ører ihvertfall. :hoho: Jeg har en inaktiv jobb og beveger meg ikke så veldig mye utenom de gangene jeg trener, så klokka mi viser sjelden over 2000 forbrente kalorier per dag. Sliter med å spise så mye også jeg altså. :sjenert: 

Rødhetten
6 timer siden, Neveronfire skrev:

Hehe, da er det bare å takke😄 Jeg har trent litt før, men aldri særlig tungt, egentlig. Jaaa, jeg gleder meg til veien videre! Hvor ofte trener du?

Jeg har lagt en matplan for dagen, på svimlende 3000 kcal. Har aldri spist så mye "med vilje" før, så dette blir interessant! Men for å være ærlig vet jeg ikke om jeg rekker alt. Når det er sunn mat og ikke sjokolade som skal inntas krever det faktisk litt innsats! Kan ikke bare ligge på sofaen og inhalere godsakene😂

Ja, det er vel bare å ta det med ro på den fronten. Får heller satse på at ting blir bra og at jeg kan gjenoppta joggingen i høst(?). Trener du noe ved siden av styrketreningen? Det anbefales vel egentlig at man ikke gjør det, dersom målet er muskelvekst?

Forsøker å få trent mellom 3 og 5 ganger i uka nå, men har hatt pause i lang tid inntil nylig hvor jeg bare sporadisk gikk på senteret :P For noen år siden gikk jeg 5-6 ganger i uka, men må liksom "komme litt inn i det" igjen før jeg setter meg opp en plan som legger opp til det! 

Wæ, lykke til med å spise 3000 kcal fra sunn mat haha, det blir spennende å høre hvordan det har gått! Og krysser fingrene for at du blir bra nok til å jogge raskt :)  

Foruten styrke går det stort sett i turer med hund og litt dansing. (IKKE pardans, det er jeg forferdelig på hehe.) Gjør ikke noe særlig kardio ellers, du har rett i at mye utholdenhetstrening ikke nødvendigvis er det beste hvis man vil bygge muskler så effektivt som mulig. ;) 

Annonse

Neveronfire

On 7/17/2019 at 10:25 AM, ^^Belle^^ said:

Har lest det du har skrevet, men glemte helt å svare på dette!

Jeg underpronerer og har høy fotbue. :lol: De eneste skoene, både til hverdags og trening, som passer foten min er Adidas. Egentlig veldig enkelt, men litt kjedelig også. Har så lyst til å bruke alle de fine Vans'ene mine. :trist: 

---

Så spennende med ny plan for kostholdet. Å spise 3000 kalorier sunn mat høres umulig ut for mine ører ihvertfall. :hoho: Jeg har en inaktiv jobb og beveger meg ikke så veldig mye utenom de gangene jeg trener, så klokka mi viser sjelden over 2000 forbrente kalorier per dag. Sliter med å spise så mye også jeg altså. :sjenert: 

Oj, så vi er helt motsatt altså, men med samme plage😅 Vi er vel bare av den uheldige typen, ser jo folk som går fra utrent til høy treningsmengde og gjennomfører maraton på asfalt, uten annet enn litt ømme føtter og muskler😝 Adidas 4 life, liksom😁 Samme her, har en haug fine sommersko jeg gjerne skulle brukt, men isteden går jeg rundt i de samme, myke joggeskoene konstant. Forsøkte du deg på feriejogging? Det er virkelig noe av det beste jeg vet, altså!

On 7/17/2019 at 2:27 PM, Rødhetten said:

Forsøker å få trent mellom 3 og 5 ganger i uka nå, men har hatt pause i lang tid inntil nylig hvor jeg bare sporadisk gikk på senteret :P For noen år siden gikk jeg 5-6 ganger i uka, men må liksom "komme litt inn i det" igjen før jeg setter meg opp en plan som legger opp til det! 

Wæ, lykke til med å spise 3000 kcal fra sunn mat haha, det blir spennende å høre hvordan det har gått! Og krysser fingrene for at du blir bra nok til å jogge raskt :)  

Foruten styrke går det stort sett i turer med hund og litt dansing. (IKKE pardans, det er jeg forferdelig på hehe.) Gjør ikke noe særlig kardio ellers, du har rett i at mye utholdenhetstrening ikke nødvendigvis er det beste hvis man vil bygge muskler så effektivt som mulig. ;) 

Skjønner! Har vært litt i samme gate selv når det gjelder styrke. En periode hadde jeg også vekter hjemme, men da var det jo litt begrenset hvor mye fremgang jeg kunne ha (liten by-leilighet med naboer og diverse😅) Tror det var maks 40-50 kg i alt, haha. Det er sikkert veldig lurt å ikke legge opp til mye trening fra starten av, men heller ta det gradvis! (3-5 ganger er jo mye det óg, forsåvidt). Det blir gøy å følge deg! Er formen bra, og har du fremgang? Spiser du i overskudd? Jeg har også blitt helt gal etter dans (og definitivt ikke pardans her heller😝) Hva slags dansing driver du med? Åååå, du er heldig som har hund! Hvilken type?

Jeg gjorde et iherdig forsøk på å spise 3000 kcal, men siden jeg ville spise ting som er bra for kroppen hadde jeg rett og slett ikke tid. Jeg forbrant 3100 kcal ifølge pulsklokken, og spiste 2850. Det var helt sprøtt å være i butikken og vite at jeg skulle spise så mange kalorier, men likevel holde meg unna sjokolade, chips, kaker osv. Er stolt av meg selv! De to (treningsfrie) dagene som fulgte er imidlertid en annen historie😄 Jeg var på besøk hos eldre slektninger, og der ble det kaker og søtsaker i flere runder hos flere personer. Man kan jo takke nei, men det virker som om det kan være sårende for den som har stått og bakt. Så kan man takke nei til stykke nummer to, men da sender man signaler om at man smakte kaken og ikke likte den, så derfor vil man ikke ha mer😅 Det verste er jo at de samme personene er de første til å si ifra om noen har lagt på seg, og det legges stor verdi i å ha en slank kropp. Men, de er jo en annen generasjon enn oss, og ingen er perfekte. De har så ekstremt mange andre gode kvaliteter❤️

I alle fall sitter jeg nå her med en haug kakerester og sjokolade jeg ble sendt med hjem😅 On a different note har jeg gått ned én kilo fra jeg veide meg på tirsdag, og veier altså 72.5 nå. Det går veien! Så er det bare å ikke la seg distrahere av alt det søte, men heller se på det som en utfordring, og spare det til en dag det kan passe bedre å spise sånt. En treningsdag etter å ha spist i underskudd en stund, kanskje:danse:

Rødhetten
4 timer siden, Neveronfire skrev:

Skjønner! Har vært litt i samme gate selv når det gjelder styrke. En periode hadde jeg også vekter hjemme, men da var det jo litt begrenset hvor mye fremgang jeg kunne ha (liten by-leilighet med naboer og diverse😅) Tror det var maks 40-50 kg i alt, haha. Det er sikkert veldig lurt å ikke legge opp til mye trening fra starten av, men heller ta det gradvis! (3-5 ganger er jo mye det óg, forsåvidt). Det blir gøy å følge deg! Er formen bra, og har du fremgang? Spiser du i overskudd? Jeg har også blitt helt gal etter dans (og definitivt ikke pardans her heller😝) Hva slags dansing driver du med? Åååå, du er heldig som har hund! Hvilken type?

Gøy å kunne trene litt styrke hjemme og, da! Men sant at det kommer til et punkt hvor framgang blir en liten utfordring. Man kan jo ikke nødvendigvis kjøpe et helt treningsstudio med utstyr heller 😂Gøy å følge deg også! Legger på mer vekt fra gang til gang på flere av øvelsene, og håper på at det går relativt kjapt fram i starten mtp "muscle memory". Har vært noe sterkere tidligere. :) Jeg teller ikke kcal for øyeblikket, men har gjort det før - registrerte stort sett alt da jeg skulle kjøre overgang til å spise helt plantebasert, fordi jeg allerede er veldig småspist og det var vanskelig å få i seg nok. Men nå når jeg har relativt god kontroll på hva som inneholder hva av mikro- og makronæringsstoffer så orker jeg ikke registrere alt. Prøver å spise så mye jeg orker, egentlig, samtidig som jeg har grei balanse mtp proteinmengde osv :P Dersom framgangen lar vente på seg får jeg sette meg ned igjen og se hva jeg kan gjøre annerledes med kostholdet. ;) 

Har portugisisk vannhund, hun er herlig hehe! 
Danser moderne og litt break-dance av alle ting 😂 (det er også litt av grunnen til at jeg vil bli sterkere i kroppsvektøvelser, sliter med en del freezer og sånn). Hvordan dans holder du på med? Er det organisert eller hjemme? 😄 

4 timer siden, Neveronfire skrev:

Jeg gjorde et iherdig forsøk på å spise 3000 kcal, men siden jeg ville spise ting som er bra for kroppen hadde jeg rett og slett ikke tid. Jeg forbrant 3100 kcal ifølge pulsklokken, og spiste 2850. Det var helt sprøtt å være i butikken og vite at jeg skulle spise så mange kalorier, men likevel holde meg unna sjokolade, chips, kaker osv. Er stolt av meg selv! De to (treningsfrie) dagene som fulgte er imidlertid en annen historie😄 Jeg var på besøk hos eldre slektninger, og der ble det kaker og søtsaker i flere runder hos flere personer. Man kan jo takke nei, men det virker som om det kan være sårende for den som har stått og bakt. Så kan man takke nei til stykke nummer to, men da sender man signaler om at man smakte kaken og ikke likte den, så derfor vil man ikke ha mer😅 Det verste er jo at de samme personene er de første til å si ifra om noen har lagt på seg, og det legges stor verdi i å ha en slank kropp. Men, de er jo en annen generasjon enn oss, og ingen er perfekte. De har så ekstremt mange andre gode kvaliteter❤️

I alle fall sitter jeg nå her med en haug kakerester og sjokolade jeg ble sendt med hjem😅 On a different note har jeg gått ned én kilo fra jeg veide meg på tirsdag, og veier altså 72.5 nå. Det går veien! Så er det bare å ikke la seg distrahere av alt det søte, men heller se på det som en utfordring, og spare det til en dag det kan passe bedre å spise sånt. En treningsdag etter å ha spist i underskudd en stund, kanskje:danse:

Synes fortsatt det er imponerende med over 2800! Applaus til deg 😄 

Skjønner problemstillingene i familiebesøk, jeg veksler mellom å ta i mot og ikke, og prøver å ikke tenke så mye på hva de andre måtte tenke. Det er jo stort sett flere enn kun en selv og verten, og da er det nok av folk som kan gi bake-skryt. :P Men det må jo være helt opp til en selv, forstår også godt om du bare vil la være å gjøre det til "en greie" å la være å ta. :) 

Gratulerer med vektnedgangen! 😄 

Neveronfire

Nice! 😋 Jeg må si jeg beundrer dere som spiser hovedsaklig plantebasert og trener! Jeg var vegetarianer/veganer en periode selv, og dersom man vil spise sunt, ha nok kalorier og proteiner krever det jo litt ekstra planlegging. Men det virker som om markedet for plantebaserte produkter har blitt bedre? 

Ååå, så nydelig!😍

Haha, jeg danser ikke sånn egentlig, kun Zumba (og salsa) på treningssenteret. Men det er gøy, skulle gjerne danset mer! Næh, så tøft! Break-dance! Da kan jeg tenke meg at du må være sterk, ja! Og ha amazing kroppskontroll, sikkert! 

Det er første gang noen gir meg applaus for å spise mye😄 Men jeg håper at kroppen kan bruke disse dagene med høyt kcal-inntak som utgangspunkt, slik at jeg vil gå ned i vekt ved å kutte færre kalorier. Det var kanskje ikke mange nok dager, men det er jo verdt et forsøk. Det er jo mye mer behagelig å spise f.eks 2000 kcal for vektnedgang enn 1500.

Ja, hvis man kan komme unna med litt mer beskjeden kakespising er jo det det beste😅

Takk!😂 Jeg måtte nevne det, fordi det er så sprøtt at man kan spise (mye) mer enn til vanlig, og dét er kroppens reaksjon:hoppendeglad:

Idag blir det en tur på senteret for styrke underkropp, dersom ryggen er bra nok. Om ikke blir det overkropp (og evt. kjerne, om mulig). Pluss 20 min ellipse eller sykkel, sikkert. Hjemme skal jeg forsøke å male en solnedgang, begynne på pensum (innføringslitteratur), lese vanlige bøker, kanskje spille litt PS4😍

Rødhetten

Å, zumba virker gøy, da! Tror jeg har prøvd gruppetrening på senter sånn 3 ganger i mitt liv, kjenner at det ikke er helt noe for meg, men akkurat sånne dansetimer hadde sikkert vært gøy :) 

Takk hehe - amazing og amazing; jeg prøver å holde balansen i alle fall 😂

Blir spennende å se hvordan det funker med sånn "refeed" også kutting av kcal igjen etter det 😄 So far so good, da!
Nyt dagen, den høres jo veldig ålreit ut 😄 Krysser fingrene for at ryggen ikke er alt for vrang :) 

Neveronfire
Posted (edited)
On 7/21/2019 at 3:49 PM, Rødhetten said:

Å, zumba virker gøy, da! Tror jeg har prøvd gruppetrening på senter sånn 3 ganger i mitt liv, kjenner at det ikke er helt noe for meg, men akkurat sånne dansetimer hadde sikkert vært gøy :) 

Takk hehe - amazing og amazing; jeg prøver å holde balansen i alle fall 😂

Blir spennende å se hvordan det funker med sånn "refeed" også kutting av kcal igjen etter det 😄 So far so good, da!
Nyt dagen, den høres jo veldig ålreit ut 😄 Krysser fingrene for at ryggen ikke er alt for vrang :) 

Haha, er ganske ny på gruppetimer selv, men har blitt helt hektet😅 Siden jeg ikke kan jogge for tiden er det en morsommere måte å få inn litt cardio på, enn å stå på den ellipsemaskinen eller sykle. Men hører jo at folk går bananas på spinning, lurer på om jeg skal prøve det😋

So far so good, ja. Ikke så good etter det. Å ha skapene fulle av godsaker ble tydeligvis for mye for meg. Nå har jeg ikke det lengre🙄 Blir så irritert på meg selv - hver gang det går riktig vei ender jeg med å sabotere for meg selv. Men, men, gjort er gjort og spist er spist. Vekten idag viser 74, men salt og vann spiller jo heldigvis inn. Får bare fortsette videre og ikke la dette bli uker med overspising, men heller bare lære av det og legge det bak meg.

Planen for idag: styrke overkropp, gå tur i skogen (om hælene tillater det)/evt. sykle en tur. Tror det skal bli skikkelig fint vær idag!🤩 I morgen håper jeg å starte dagen med svømming + styrke underkropp på ettermiddagen. Gruppetimer utgår for tiden, da det er en reduksjon i tilbudet, og alle timene er på kvelden. Jeg står opp kl 04.00 for tiden (whyyyyyyy?😂), og har ikke energi til den slags kl 20.00😅 Det får ungdommen ta seg av.

Edited by Neveronfire

Rødhetten

Wow - fire var kjempetidlig!! 😮 

Åå, er lett for  å bli litt utskeiing når ting er så tilgjengelig, ja - kjenner selv til den! Fornuftig å se på det som en enkelthendelse og så bare fornye fokuset, selv om det er kjedelig! 

Heier på deg - gi gjerne update om hvordan styrkeøkten var 😄 

Neveronfire
On 7/23/2019 at 3:36 PM, Rødhetten said:

Wow - fire var kjempetidlig!! 😮 

Åå, er lett for  å bli litt utskeiing når ting er så tilgjengelig, ja - kjenner selv til den! Fornuftig å se på det som en enkelthendelse og så bare fornye fokuset, selv om det er kjedelig! 

Heier på deg - gi gjerne update om hvordan styrkeøkten var 😄 

Haha😅

Styrkeøkten var helt ok. Overkropp går greit, men pga korsryggen har jeg gått ned eller byttet ut mange øvelser for underkroppen. Jeg vet ikke - er det meningen at man skal ta det helt med ro, kanskje? Jeg fikk noen medisiner tilsvarende voltaren av legen for knær, legger og føtter, håper at de kan hjelpe litt på ryggen også. Jeg vil tilbake til skikkelig styrke igjen, ikke gå rundt og være amputert og drive med sånne halvveis-greier!! Idag blir det spinning og fullkropp. Tenkte å ta fri imorgen og se om det hjelper på ryggen. Var forresten på morgensvømming igår - det var supert!

Når det gjelder maten merker jeg at det fort kan balle på seg etter en sånn episode med overspising. Plutselig er det ikke så viktig å gå ned i vekt lengre, og jeg tenker mye mer på mat enn jeg har gjort de siste ukene. Blomkål, egg og tunfisk frister liksom ikke like mye nå som jeg har fått smaken på sjokolade igjen😅 Og det har blitt en større utfordring å spise lite nok til å gå ned i vekt (særlig sammenholdt med mindre aktivitet). Da kommer tankene om at når jeg uansett ikke ligger i underskudd den dagen, kan jeg like godt ta meg en tur til butikken og kjøpe masse digg. Men hvor er logikken i det? Lurer på om jeg heller bare skal droppe kaloritelling, spise fornuftig og "clean" en stund for å få vekk overfokuset på dette. På den ene siden tenker jeg at det er jo ikke rart at jeg ikke går ned i vekt når jeg vingler så fælt, men på den andre siden synes jeg jo at det er viktigere å ha en godt og sunt forhold til mat, enn å gå ned i vekt hver uke. Særlig dersom et stort fokus på vektnedgang isteden fører til overspising og vektoppgang.

Og sånn går no dagan😄 Uansett er jo dette luksusproblemer. Bare det å ha rent vann, nok mat, relativt god helse og tak over hodet er jo enorme privilegier. For ikke å snakke om frihet!

Annonse

Neveronfire

G' morning diary! 

Ble ingen legday etter spinning igår, det var en litt i overkant optimistisk plan😅 Men overkropp gikk greit, og jeg er i ferd med å øke i styrke! Lastet ned en app (fitnotes?) for å holde styr på ting, må bare finne ut hvordan den fungerer først😁 

Idag: svømming morgen og bein ettermiddag. Kommer til å løfte lett pga ryggen, hvilket egentlig er ganske greit. Da får jeg muligheten til å trene på pusteteknikk før det blir for tungt. Og i markløft bør jeg venne meg til å lage litt lyd når vektene skal ned igjen, ikke forsøke å gjøre alt så stille som mulig for å ikke "forstyrre" andre. PT-en sa at en mellomting mellom å bare slippe de i gulvet, og å gå ned ekstremt sakte for at det skal være lydløst er fint, så da skal jeg forsøke på det👍

Igår spiste jeg både softis og (en liten) sjokolade. Fy søren, så godt! Idag får det bli sunt, fornuftig. Jeg drikker altfor mye mandel- og havremelk. Noen av de er det jo ganske få kalorier i, men det blir dyrt i lengden. Så får roe ned litt der, altså😅

Rødhetten

Ja, dette med mat har jo lett for å bli veldig altoppslukende, så håper du klarer å finne en balanse hvor du er fornøyd med måten du spiser uten at du må tenke på det hele tiden! :) Kanskje gå tilbake til litt "godt gammeldags" fokus på mye frukt og grønt, litt nøtter, og bruke vann som tørstedrikk? Tenker også at det er lett for at plutselig skal "alt være clean" og da er det jo også lettere å ikke oppnå de målene man setter seg. Går man da på en smell, kommer kanskje de tankene igjen om at "nå er det gjort så da kan jeg like godt skeie mer ut"(?) 

Hvis målet er å feks "spise fem om dagen" eller "droppe dessert" er det sikkert lettere å overholde enn å endre alt på en gang. Det er i alle fall min erfaring! 

Så gøy at du øker i styrke! 😄 Apper er jo praktiske for å registrere framgang - selv bruker jeg appen "Gravitus" :) Tror de har ganske like funksjoner. :) 

Vet at noen blir oppgitt over høylytte folk på trening, men personlig tenker jeg at du er på trening og ikke et bibliotek ;)  Fokuser på deg selv og gjør det du trenger, de andre får heller la være å la seg forstyrre ;) Sannsynligheten er også stor for at ingen synes en stang som går i bakken er særlig forstyrrende, tror folk heller reagerer på veldig høye "brøl" eller "stønning" hehe 😜 Det viktigste er jo at du ikke skader deg 😄 

Svømming virker så digg (og er jo veldig lite belastende, så smart!) - skulle ønske det var noe svømmehall i nærheten av der jeg bor, men den gang ei! Lykke til med beinøkt 😄 

Neveronfire
On 7/26/2019 at 3:38 PM, Rødhetten said:

Ja, dette med mat har jo lett for å bli veldig altoppslukende, så håper du klarer å finne en balanse hvor du er fornøyd med måten du spiser uten at du må tenke på det hele tiden! :) Kanskje gå tilbake til litt "godt gammeldags" fokus på mye frukt og grønt, litt nøtter, og bruke vann som tørstedrikk? Tenker også at det er lett for at plutselig skal "alt være clean" og da er det jo også lettere å ikke oppnå de målene man setter seg. Går man da på en smell, kommer kanskje de tankene igjen om at "nå er det gjort så da kan jeg like godt skeie mer ut"(?) 

Hvis målet er å feks "spise fem om dagen" eller "droppe dessert" er det sikkert lettere å overholde enn å endre alt på en gang. Det er i alle fall min erfaring! 

Så gøy at du øker i styrke! 😄 Apper er jo praktiske for å registrere framgang - selv bruker jeg appen "Gravitus" :) Tror de har ganske like funksjoner. :) 

Vet at noen blir oppgitt over høylytte folk på trening, men personlig tenker jeg at du er på trening og ikke et bibliotek ;)  Fokuser på deg selv og gjør det du trenger, de andre får heller la være å la seg forstyrre ;) Sannsynligheten er også stor for at ingen synes en stang som går i bakken er særlig forstyrrende, tror folk heller reagerer på veldig høye "brøl" eller "stønning" hehe 😜 Det viktigste er jo at du ikke skader deg 😄 

Svømming virker så digg (og er jo veldig lite belastende, så smart!) - skulle ønske det var noe svømmehall i nærheten av der jeg bor, men den gang ei! Lykke til med beinøkt 😄 

Ja, det er det jeg tenker også:PLurer på om jeg skal sjekke ut appen du nevner (evt. sette meg bedre inn i den jeg har😄). Haha, det er definitivt ikke noe bibliotek, nei. Jeg dør litt av stønningen til enkelte, særlig kombinert med måten de nistirrer på bicepsene sine.. Føler jeg overværer noe veldig, veldig, intimt, mellom mannen og kroppsdelen hans😄 Tror forresten jeg fant kilden til ryggsmertene - dårlig teknikk i markløft. Jeg har for det første rumpa altfor høyt,  og når jeg skal sette stanga ned igjen fra topposisjon er det så mye å tenke på at jeg glemmer pusten og ender med krum rygg. Tror jeg dropper øvelsen noen dager til ryggen er helt bra igjen, for så å øve inn teknikken med lettere vekter. Knebøy gikk overraskende bra, kjørte 50 kg på begge øvelsene (som er lite, men også mye), og tror det skal gå fint med mer vekt på den, uten skader.

Ellers: jentespagaten(e) DONE! Next: guttespagaten😅 (Jada, barnslige gleder, hehe) Øver mye på ankelmobilitet og har kommet et stykke på vei med pistolsquat'en. Gjør også en del for å styrke knærne, samt øvelser for plantar fascitt og få bedre balanse (ja, jeg er hun som bor på treningssenteret. Men de har air condition!😄)

Har egentlig veldig lyst til å trene idag også, men tror kroppen har godt av en hviledag (den jeg skulle ha i slutten av uken). Dessuten er det vel siste(?) dag med "supersommer", så tror heller jeg tar med meg bok/podcast/pensum til et vann i nærheten😋

Rødhetten

Ja, man kan absolutt også overdrive mtp lyder, tror ikke du havner på verstinglisten bare av å slippe markløftstangen i bakken med sånne folk der haha. 😜 Er godt mulig det er teknikk, kanskje du skulle fått en PT-time - eller sett litt youtube-filmer som forklarer? Da jeg først skulle lære meg øvelsen brukte jeg et kosteskaft hjemme på fritiden til å øve inn bevegelsen, og så filmene til bl.a. Buff Dudes (morsomme men kunnskapsrike typer), og Athlean X (veldig fornuftig og merittert fysioterapeut!). Ser at Jeff fra Athlean X har denne ute: 

Ville også ha filmet deg selv fra siden eller fått noen til å gjøre det (?) :) Er en så god øvelse når man gjør den riktig, så er gull å bruke litt tid på å lære seg så mye som mulig om den 😄 Tror det tok 4 mnd fra jeg startet å ha øvelsen i treningsprogrammet mitt til jeg fikk en skikkelig aha-opplevelse mtp hvordan alt skulle gjøres i løftet på en gang 😜 

Åå gøy med spagat! 😄 Og - 50 kg knebøy er jo bra! Siden det er en stund siden du hadde trent så mye styrke (?) så vil vel tallene øke relativt kjapt 😄 

Er jo fint å holde på med litt forskjellig - høres ut som om du også gjør mye fornuftig for beina dine mtp både mobilitet og styrke. Håper du har nytt/nyter hviledagen 😄 Imponerende å kjøre på med pensumlesing i sommerferie - hva er det du studerer for noe? 

Neveronfire

Haha,

10 hours ago, Rødhetten said:

Ja, man kan absolutt også overdrive mtp lyder, tror ikke du havner på verstinglisten bare av å slippe markløftstangen i bakken med sånne folk der haha. 😜 Er godt mulig det er teknikk, kanskje du skulle fått en PT-time - eller sett litt youtube-filmer som forklarer? Da jeg først skulle lære meg øvelsen brukte jeg et kosteskaft hjemme på fritiden til å øve inn bevegelsen, og så filmene til bl.a. Buff Dudes (morsomme men kunnskapsrike typer), og Athlean X (veldig fornuftig og merittert fysioterapeut!). Ser at Jeff fra Athlean X har denne ute: 

Ville også ha filmet deg selv fra siden eller fått noen til å gjøre det (?) :) Er en så god øvelse når man gjør den riktig, så er gull å bruke litt tid på å lære seg så mye som mulig om den 😄 Tror det tok 4 mnd fra jeg startet å ha øvelsen i treningsprogrammet mitt til jeg fikk en skikkelig aha-opplevelse mtp hvordan alt skulle gjøres i løftet på en gang 😜 

Åå gøy med spagat! 😄 Og - 50 kg knebøy er jo bra! Siden det er en stund siden du hadde trent så mye styrke (?) så vil vel tallene øke relativt kjapt 😄 

Er jo fint å holde på med litt forskjellig - høres ut som om du også gjør mye fornuftig for beina dine mtp både mobilitet og styrke. Håper du har nytt/nyter hviledagen 😄 Imponerende å kjøre på med pensumlesing i sommerferie - hva er det du studerer for noe? 

Haha, absolutt ikke😂 Jeg fikk faktisk hjelp fra PT forrige uke, og i følge han hadde jeg god teknikk. Men tror bare jeg trenger å øve egentlig, for det er jo greit å ha riktig teknikk under veiledning, men noe annet å skulle ha det på egenhånd. Utføringen av markløft minner meg om å lære å kjøre. Man skal huske på så mye samtidig; speil, clutch, gass, brems, gir, blinklys, syklister, biler, gående osv.😅 Etterhvert går jo alt det automatisk, men i begynnelsen krever det endel fokus, og det er fort gjort å glemme noe. Takk for YT-tips! Skal se den før dagens styrke:P

Gøy og ubehagelig😂 Ja, satser på det! Den gangen jeg trente styrke var det jo faktisk ikke med mer enn 40 kg, så det blir gøy å (forhåpentligvis) se fremgang utover høsten! Og med PT-en gikk jo 70-80 kg både i mark og bøy greit, så tror jeg skal starte der når teknikken sitter bedre.

Dagens: styrke og gruppetime på kvelden, samt en liten sykkeltur nå på morgenen.

Mat: Jeg skal skrive en liste over grunner til at jeg vil ned i vekt, samt forsøke å finne noen motiverende bilder. Tenke over hvordan jeg vil at de nærmeste ukene skal se ut, samt høsten og årene som kommer. En ting som er sikkert er at jeg ikke orker å ha fokus på å gå ned i vekt over flere år, klare det i perioder men så ødelegge vektnedgangen med overspising. Enten så får jeg gå ned i vekt og bli der, eller så får jeg si meg fornøyd med vekten jeg har nå. Styrketreningen de siste månedene har jo gjort underverker for selve utseendet på kroppen, selv om vekten er den samme. Men et par kilo i minus hadde hjulpet meg i øvelser som chin ups, pistol squats, jogging, osv. samt at det sikkert hadde redusert skaderisikoen generelt. Så, vi får se!

Neveronfire
Posted (edited)

Den videoen var til stor hjelp! (såpass at jeg drømte om den inatt😄)

Gårsdagens trening: 

Markløft: 20 - 30 - 40 - 40 kg (5-10 reps)

Knebøy: 20 - 40 - 50 - 60 kg (5-10 reps)

Ett-bens markløft: 20 - 30 - 30 kg (8 reps)

Leg curl(?) maskin: maks vekt (3*10)

Leg extention-maskin ca 30-40 kg (3*8)

Mobilitetsøvelser ankler, tåhev, pistolsquats med tau (knærne er ikke helt klare for dette enda), tøying og bøying.

Dagens:

Benkpress: 30, 35, 40, 40 (8-5 reps)

Sittende roing: 30, 40, 47, 57 

Nedtrekk: 30, 40, 47, 57 

Militærpress: 20, 30, 30, 30 

Beinhev, rollouts/pikes på ball, rygghev (10 kg)

Edited by Neveronfire

Rødhetten

Så gøy at videoen var interessant! Haha håper du klarte å slappe av og ikke bare trente i søvne 😄

Ser ut som gode økter- både den du har hatt og den du skal ha i dag! Smart å øke fra sett til sett på baseøvelsene så du har kontroll hele veien 👌🏻

Blir spennende med maten, sikkert lurt å tenke litt fram i tid og. Hvis hver dag skal være en ny «kamp» hvor man liksom skal bestemme seg for hva som er «innafor»  så gir man fort etter! Hvis man har delmål og langsiktige mål er det kanskje lettere å se summen av alle små valg man tar. Alle (de aller fleste i alle fall) går på en smell innimellom, men det handler vel like mye om hvilken innstilling man har etter at man har «slipped up». Håper du finner noe som funker for deg! 😊

Guest
Svar på dette emnet

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå brukerangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene.

Artikler fra forsiden

• Create New...