Jump to content
Neveronfire

Veien mot en sunn, slank kropp, med et hode som spiller på lag

Recommended Posts

Neveronfire

De siste dagene har vært både bra og dårlige. Bra fordi jeg har vært kjempeflink med mat! Jeg forsøker så godt jeg kan å lytte til kroppen/metthetsfølelse, og det fungerer! Jeg har begynt å høre på en podcast som heter Brain over Binge, og følger tipsene de gir der, ikke bare på tilfeller hvor overspising er/kan bli et issue, men også på den irrasjonelle lysten til å hele tiden avlede fokus med mat. Interessant nok har snussuget blitt ENORMT etter at jeg har fått mer kontroll på maten. Det i seg selv sier jo noe om at det ikke er et reelt behov for f.eks mat, men heller en mekanisme for et eller annet det er snakk om. I podcasten sier de også noe jeg synes er veldig oppløftende - at når man "sier nei" til seg selv mange nok ganger, lages det nye veier i hjernen og uvanen forsvinner. Hvis man fortsetter å "si ja" gjør man de koblingene som allerede er der sterkere, slik at det blir vanskeligere å si nei neste gang. 

Det som har vært negativt er at den ene hælen er helt cray-cray. Det gjør vondt bare å gå rundt omkring i leiligheten. Jeg har derfor kuttet all jogging og forsøker å redusere hvor mye jeg faktisk _går_ inntil videre. Lørdag blir det litt flyplassgåing, men jeg håper at jeg ihvertfall kan få jogget litt på ferie. Det er en så fin måte å oppleve nye steder på, synes jeg. Man er tidlig oppe og ser nærmiljøet på en helt annen måte. Anyways. Dette er en ny problemstilling for meg - jeg har alltid slitt med beinhinnebetennelse, ikke så mye andre ting. Men jeg har funnet noen hacks på nettet som jeg skal forsøke de nærmeste dagene, så får vi se hvordan det går. 

Til slutt: Plutselig var jeg nede på 70,9 kg (altså nesten 69!), men årsaken til det var nok at jeg hadde spist en tidlig middag med lite salt den dagen. Uansett er det en veldig god følelse å "være sjefen" over eget matinntak igjen. Det skulle jo også bare mangle. Ingen av oss er viljeløse barn som spiser for mye fordi vi "må". Om vi vil, har vi full kontroll. Vi kan velge å spise eller ikke spise den sjokoladen, f.eks.  (HA! Hadde det bare vært så enkelt😄 Men det er kanskje ikke så dumt å late som det er det?)

Fortsetter under...

^^Belle^^

Du er flink! :duskedame: Den podcasten hørtes interessant ut!

Hvor i hælen er det du har vondt? Jeg har plantar fasciitt og det er intet annet enn megakjipt, så jeg føler veldig med deg. Er du flink og bruker skikkelige sko? Det hjalp for meg ihvertfall. Jeg fant ut at jeg har høy fotbue og trenger ekstra mye støtte der. Så de eneste skoene som fungerer for min fot er Adidas. Kjipt for alle de fine Vans'ene som ligger i skapet, men heller smertefri enn fin, liksom. :fnise: 

Neveronfire
On 5/10/2019 at 11:41 AM, ^^Belle^^ said:

Du er flink! :duskedame: Den podcasten hørtes interessant ut!

Hvor i hælen er det du har vondt? Jeg har plantar fasciitt og det er intet annet enn megakjipt, så jeg føler veldig med deg. Er du flink og bruker skikkelige sko? Det hjalp for meg ihvertfall. Jeg fant ut at jeg har høy fotbue og trenger ekstra mye støtte der. Så de eneste skoene som fungerer for min fot er Adidas. Kjipt for alle de fine Vans'ene som ligger i skapet, men heller smertefri enn fin, liksom. :fnise: 

Takk - i like måte!😊

Nei, så kjipt! Har du hatt det lenge? Ja, i følge google og andres erfaringer på diverse løpegrupper er det det her også. Håper likevel at det er noe som er enklere å bli kvitt😋 Hittil virker det seigt, men jeg fortsetter å gjøre;

Tåhev, ball under føttene, vanlig- og triggerpunktsrulle litt overalt, gå med sko inne, gå med høyhelte sko så mye som mulig ute (😂 )sitte med leggene i bakken og ligge/sitte bakover og skal begynne å tape idag. Går det ikke over iløpet av de nærmeste ukene blir det naprapat og Strasburgsokken (eller hva det nå heter). Jeg synes det har hjulpet å gå med sko inne, og å rulle ball under føttene når jeg tråkker skikkelig hardt. Tåhev - kanskje litt?

Hadde nesten to ukers pause fra jogging, men er litt igang igjen nå. Håpet er at greiene med bena forsvinner hvis jeg tar det forsiktig nok (og ikke blir værre, f.eks) Uansett gikk planene jeg hadde om økning i løpsvolum i vasken, men forhåpentligvis vil det være mulig å gå tilbake til vanlig nivå, bli bra i bena, og forsøke på ny økning etterhvert. 

Det går fortsatt overraskende bra med mat! Nå har jeg eksamen om tre uker, så fokuset er ikke på vektnedgang, men heller å spise "fornuftig". Forsøke å kjenne etter - er jeg sulten/mett, osv. Ferien gikk også fint; jeg spiste ikke lite nok for vektnedgang, men det ble heller ikke noen sanseløs overspising. Faktisk overrasket jeg meg selv ved å si nei takk til ting, ikke spise opp hele tallerkenen, utsette søtsaker til dagen etter, osv. Haha, det er helt sprøtt. Så er det bare å håpe (sørge for) at motivasjonen varer til eksamen er over, og at jeg da vil være i stand til å spise lite nok til å gå ned i vekt, uten at det i sin tur fører til overspising. 

Det var forresten amazing å trene styrke igjen på ferie! Så digg å være støl igjen! Tror jeg må melde meg på en sånn gratis prøveuke et eller annet sted snart (kremt, etter eksamen).

Liten joggetur idag. Krysser fingrene for at hælene og leggene oppfører seg!

^^Belle^^

Ja, det er dritkjipt rett og slett. :filer: Jeg har hatt det i...to år snart? Halvannet ihvertfall. Her har det forplantet seg til beinhinnebetennelse også, så jeg har liksom fått alt som går an å få av dritt i beina. :lol: Jeg har det fremdeles, men det er ikke så vondt som det var på det verste. Da var det jo smerter uansett om jeg satt eller gikk. Jeg kjenner det om jeg går med feil sko (alt som ikke er Adidas egentlig :hoho: Høyhælte sko er no-no for min fot, det samme med Vans og gjengen, fordi betennelsen stammer fra feilbelastning på, og for lite støtte til fotbuen), og jeg kjenner beinhinnebetennelsen i visse øvelser på hopp-og-sprett-trening. Klarer ikke å jogge så mye på plassen for eksempel, men det går heldigvis greit å hoppe og og ned og slikt. :tommelsmil: 

Jeg har en Strasbourgsokk som hjalp meg enormt da det stod på som verst. :jepp: Og så tapet jeg sånn som dette ved hver trening:

3826.jpg

En golfball under fotbuen er dødsvondt, men hjelper godt på. Når jeg er hos muskelterapeuten pleier jeg å få krampe i fotbuen når hun holder på, fordi musklene er så stramme. :daane: 

Neveronfire
8 hours ago, ^^Belle^^ said:

Ja, det er dritkjipt rett og slett. :filer: Jeg har hatt det i...to år snart? Halvannet ihvertfall. Her har det forplantet seg til beinhinnebetennelse også, så jeg har liksom fått alt som går an å få av dritt i beina. :lol: Jeg har det fremdeles, men det er ikke så vondt som det var på det verste. Da var det jo smerter uansett om jeg satt eller gikk. Jeg kjenner det om jeg går med feil sko (alt som ikke er Adidas egentlig :hoho: Høyhælte sko er no-no for min fot, det samme med Vans og gjengen, fordi betennelsen stammer fra feilbelastning på, og for lite støtte til fotbuen), og jeg kjenner beinhinnebetennelsen i visse øvelser på hopp-og-sprett-trening. Klarer ikke å jogge så mye på plassen for eksempel, men det går heldigvis greit å hoppe og og ned og slikt. :tommelsmil: 

Jeg har en Strasbourgsokk som hjalp meg enormt da det stod på som verst. :jepp: Og så tapet jeg sånn som dette ved hver trening:

3826.jpg

En golfball under fotbuen er dødsvondt, men hjelper godt på. Når jeg er hos muskelterapeuten pleier jeg å få krampe i fotbuen når hun holder på, fordi musklene er så stramme. :daane: 

Nei, fy! Så irriterende! For min del har det alltid vært beinhinnebetennelsen som setter stopper for treningen, men dette her er jo like blæh. Stakkars deg som plages med begge deler! Du får ha riktig god bedring - håper du finner noe som hjelper og at det forsvinner (til slutt)🙌

Tapingen ser kjent ut :) Jeg har en tape bak i skapet, og har lagret youtubevideoen som forklarer hvordan😄 Har bare ikke fått ut fingeren. Men før neste joggetur SKAL jeg! Og nå har jeg bestilt time hos fysio for trykkbølgebehandling. Håper de rekker både hæl, akilles, beinhinne og kne😂 Men jeg tror det henger sammen? Det virker jo ihvertfall sånn hos deg? For min del har jeg et par skjeve stortær som jeg tror fører til at jeg belaster foten feil, og som i sin tur har pleid å gjøre at jeg overbelaster leggene. Nå har jeg hatt et stivt høyrekne en stund, og det var først etter at det ble merkbart at de andre problemene kom. Sammen med veldig annerledes belastning, da. Mye mer oppover enn ellers. Eller, faktisk - nå som jeg tenker over det - hæl/akilles ble vel et problem da jeg bestemte meg for å løpe bakkeintervaller ukentlig. Kanskje det ikke har noe med kneet å gjøre, da. Men, whatever it is håper jeg trykkbølgebehandlingen i morgen vil hjelpe. Jeg har eeegentlig ikke råd til det, men samtidig bruker man jo penger på mye annet som er mye mindre fornuftig, så sammenholdt med det, er det jo i det minste bedre👍

^^Belle^^
10 timer siden, Neveronfire skrev:

Nei, fy! Så irriterende! For min del har det alltid vært beinhinnebetennelsen som setter stopper for treningen, men dette her er jo like blæh. Stakkars deg som plages med begge deler! Du får ha riktig god bedring - håper du finner noe som hjelper og at det forsvinner (til slutt)🙌

Tapingen ser kjent ut :) Jeg har en tape bak i skapet, og har lagret youtubevideoen som forklarer hvordan😄 Har bare ikke fått ut fingeren. Men før neste joggetur SKAL jeg! Og nå har jeg bestilt time hos fysio for trykkbølgebehandling. Håper de rekker både hæl, akilles, beinhinne og kne😂 Men jeg tror det henger sammen? Det virker jo ihvertfall sånn hos deg? For min del har jeg et par skjeve stortær som jeg tror fører til at jeg belaster foten feil, og som i sin tur har pleid å gjøre at jeg overbelaster leggene. Nå har jeg hatt et stivt høyrekne en stund, og det var først etter at det ble merkbart at de andre problemene kom. Sammen med veldig annerledes belastning, da. Mye mer oppover enn ellers. Eller, faktisk - nå som jeg tenker over det - hæl/akilles ble vel et problem da jeg bestemte meg for å løpe bakkeintervaller ukentlig. Kanskje det ikke har noe med kneet å gjøre, da. Men, whatever it is håper jeg trykkbølgebehandlingen i morgen vil hjelpe. Jeg har eeegentlig ikke råd til det, men samtidig bruker man jo penger på mye annet som er mye mindre fornuftig, så sammenholdt med det, er det jo i det minste bedre👍

Hos meg henger det definitivt sammen. :Nikke: Beinhinnebetennelsen kom snikende en god stund etter at hælene begynte å tulle, og har egentlig aldri forlatt åstedet igjen. :lol: 

Håper du får hjelp hos fysio. Jeg går til muskelterapeut, det er dyrt, men SÅ verdt det. Vi har bare én kropp, og den skal vare hele livet.

Annonse

Neveronfire

Takk! 😄 Enig i at å bruke penger på å bedre helsen egentlig er en kjempegod investering. 

Fysioterapeuten konstaterte at det var plantar fascitt (begge ben), en irritasjon under kneskjellet og beinhinnebetennelse (begge). Igår var andre behandling med trykkbølge og nåler. Herlig!😂 Har kuttet ut all jogging, men trener styrke, øvelser for skadene, også har jeg oppdaget gruppetimer! Det er jo såå gøy (og slitsomt). Så blir det litt sykling, ellipse, ol. Forhåpentligvis kan jeg jogge igjen (forsiiiiktig) om noen uker, men i mellomtiden er det jo mye annet å holde på med. Om ikke annet minner dette meg på at det ikke er fordi jeg er lat at jeg alltid tar det med ro og er superforsiktig når det kommer til joggingen. I gode perioder glemmer jeg at det er en grunn til at jeg tar det så rolig, og når jeg ser hva andre driver med føler jeg meg som den snegla. Men hvis jeg ikke er forsiktig ender det jo bare med at jeg må kutte den ut, og det vil jeg ikke! Å jogge hjelper meg klarne tankene og gjør meg bedre rustet til livet ellers. Så - neste omgang skal det gå bra!

Med maten går det supert. Tror ikke jeg har hatt en så god periode over så lang tid før. Det har muligens litt med at jeg har begynt å snuse igjen, da. Det må jeg slutte med, men når jeg først er igang kan jeg likegodt la det komme noe positivt ut av det. (ned i vekt og etablere/forsterke gode rutiner med mat) Jada, jada - unnskyldninger. Men, jeg orker ikke å styre med det nå før eksamen. Så inntil videre er det snus, sentertrening og et skikkelig fornuftig og intuitivt forhold til mat😁

Neveronfire

Hei dagbok! 

Jeg sniker meg inn her før eksamenslesningen tar fatt😄 Da har jeg gjennomført tre behandlinger med trykkbølgebehandling for PF (og de to siste for beinhinnebetennelse også). Fysioterapeuten anbefalte at vi tok en pause på noen uker, og så ser vi an tilstanden da. Så kan vi evt. starte en serie med behandlinger. Damn, at jeg ikke tenkte på å gå til en fysioterapaut med kommunal avtale! Men vi får se hvordan det utarter seg. PF er bedre enn det var, men ikke bra. Går fortsatt med crocs inne (tilgi meg😂) og det hjelper veldig. Går minimalt og løper ikke i det hele tatt lenger. Snufs. Det er et stort savn, men jeg er mye på treningssenteret og gjør andre ting (bl.a. styrke for kneet) Det hjelper på! 😊 

Spørsmålet nå, er om jeg bør/kan starte og jogge litt forsiktig igjen. 3-4 km to ganger i uken, f.eks, eller om det er best å vente til PF forsvinner/blir enda bedre? Men det er jo ikke sikkert det skjer på måneder/år. Jeg har jo ikke lyst til å risikere å aldri bli bra fra dette fordi jeg begynte å jogge for tidlig. Men så små mengder kan vel ikke ha all verdens å si? Bare for å holde noe ved like? Ellers kan det jo bli en belastning å starte opp igjen når den tid kommer, også. Blæh. What to do? 

I følge fysio er jeg visstnok litt plattfot og overpronerer litt. Dette kan være årsaken til det ene og det andre. Nå har jeg faktisk både nøytrale og pronasjonssko, så jeg kan jo bruke sistnevnte. Lurer på om det kan være til stor hjelp om jeg går ned i vekt? Da har jeg jo isåfall en kjempestor motivasjon til å gjøre det, når eksamen er over om en uke. Den siste tiden har jeg spist  "fornuftig", og det føles veldig bra. Jeg tror det skal gå fint å fortsette med det, bare spise litt mindre😄 Jeg er forresten veldig glad for at det har vært mulig å legge vekk Myfitnesspal og droppe kaloritellingen. Det har tatt litt overhånd i perioder, og det er slitsomt. Men det har kanskje litt med at jeg har akseptert at jeg ikke skal ned i vekt før eksamen, og samtidig latt være og overspise, haha. Det er gjerne enten/eller.

Anyways.. nå skal jeg få lest masse, og så blir det en tur til treningssenteret for styrke og ellipse:danse:

Neveronfire

Hola el diary!😄

Da var tiden inne for å fokusere på vektnedgang! Den siste tiden har jeg som nevnt hatt et veldig bra forhold til mat, og de siste dagene har jeg tilogmed hatt (godteri-)snop liggende i skapet uten å forsyne meg av det. Utrolig! Likevel spiser jeg for mye. Derfor skal jeg i ukene fremover gjøre en skikkelig innsats og forhåpentligvis komme under 70 tallet. Nå veier jeg 74 kg, og planen er å spise mindre, men ikke telle kalorier. Jeg synes forsåvidt kaloritelling er "gøy", men jeg har erfart at det tar fryktelig mye fokus og at hverdagene til slutt ender opp med å handle nesten utelukkende om det. Helt til jeg går over kcal-grensen - da er det plutselig ikke så viktig lengre😂

Så; jeg skal forsøke å tenke at jeg "slanker meg", og derfor spise både mindre porsjoner og mindre kaloririke matvarer. Videre tror jeg det er hensiktsmessig å ikke fokusere så veldig mye på nok proteiner, da dette også fører til at jeg spiser for mye. Jeg får heller velge proteinrike matvarer generelt, men ikke være så oppsatt på å komme over 1.5 g per kg kroppsvekt. Det blir uansett nok for en som ikke trener målrettet styrke. Så. Da var det bare å sette planen ut i live - og prøve å huske at dette er noe jeg vil. Ikke, når kvelden kommer, tenke at denne vekten også er grei, og at jeg eeegentlig ikke bryr meg nok til å "ofre" det som skal til for å gå ned. Forhåpentligvis fører vektnedgang til motivasjon også, så jeg håper på en liten boost når/om kiloene etterhvert forsvinner.

Trening: dette er det lengste jeg har latt være å jogge på årevis. Siden jeg hadde andre problemer, egentlig. Jogging har vært en "krykke" som har hjulpet meg være nykter, men det er veldig bra å se at den kan erstattes (med gruppetimer😄). Eller ikke erstattes, håper jeg, men kun byttes ut for en kort periode. I alle tilfeller trives jeg veldig godt med sentertrening igjen, selv om ingenting slår joggeturer ute i naturen om sommeren.

Skader: Jeg trener for å stabilisere kneet, samt tåhev for plantar facsitten. Ball når jeg husker det. Kneet er som det var, men PF'en er bedre. Likevel ikke bra nok til å gå inne uten crocs eller jogge, men we are getting there, håper jeg. 

Så! Da gjenstår det bare å ønske meg selv lykke til! :danse:

^^Belle^^

Heier på deg altså!  Du virker å ha et godt hode på skuldrene. :jepp: 

Så gøy at du trives med sentertrening! Hva er det du liker best? Også skikkelig godt å høre at PF er bedre. Min har blusset litt opp i det siste, fordi jeg går en del med vernesko på jobb. :grine: Prøver å bytte når jeg kommer inn, men så blir jeg sittende, da, og glemmer hele greia. :lol: 

Neveronfire
On 6/26/2019 at 9:27 AM, ^^Belle^^ said:

Heier på deg altså!  Du virker å ha et godt hode på skuldrene. :jepp: 

Så gøy at du trives med sentertrening! Hva er det du liker best? Også skikkelig godt å høre at PF er bedre. Min har blusset litt opp i det siste, fordi jeg går en del med vernesko på jobb. :grine: Prøver å bytte når jeg kommer inn, men så blir jeg sittende, da, og glemmer hele greia. :lol: 

Åh, så hyggelig sagt! I like måte😊

Takk! Jeg lurer på om jeg skal forsøke meg på en kjempekort joggetur idag:danse: Det er så mye å velge mellom - og alt er gøy! Men favorittene er vel kanskje Zumba, Piloxing Barre og boksing. Med styrke etterpå😍 Hva med deg? 

Søren! De hersens verneskoa!😄 Har gått noen mil i sånne selv, de er ikke akkurat fulldempede. Innleggssåler funker vel heller ikke? Kanskje du kan legge en sånn ball man bruker til å massere undersiden av føttene synlig et sted, slik at du husker å ta av skoene når du kommer inn (og kanskje kan ta en liten runde med ballen)? 

Neveronfire

Tror jeg skipper joggingen idag, er så redd for å gjøre det verre nå som det faktisk begynner å bli bedre. Men denne skal gjøres! Ser en i kommentarfeltet skriver at PF'en hun hadde ble mye bedre bl.a. etter å gjøre denne daglig. Verdt et forsøk, i alle fall! 

Neveronfire

G' morning! 

Jeg merker at det irriterer meg litt at vekten er så treg med å følge etter når jeg spiser i underskudd. Tidligere "raste" kiloene av så fort jeg spiste litt mindre enn jeg forbrente, men ting ser ut til å være annerledes nå. Det kan jo være alder, eller medisiner jeg går på. Likevel må den jo etterhvert reflektere underskuddet, så lenge jeg har kontinuitet i det jeg gjør👍 Tidligere har jeg alltid endt opp med å  overspise voldsomt så fort jeg har gått ned noen kilo, eller nærmer meg idealvekt. Og én kveld med overspising blir aldri bare én, men gjerne dager/uker/måneder. Så havner jeg tilbake til start, og tenker at jeg må "ta grep". Snakk om å sabotere for seg selv!😄 Denne gangen må jeg sørge for at det blir annerledes.

Imorgen, søndag, er siste dagen med snus! Satser derfor på å holde meg (enda mer) aktiv i uken som kommer. Dvs. at jeg begynner å jogge (så smått), svømmer og trener på senter. Tror det vil bli bra:danse:

Annonse

Neveronfire

Juhu! Første joggetur igår - 3 små km:hoppendeglad: Det gikk egentlig veldig bra, hælene ble verre, men bare litt. Jeg leste at flere i disse løpegruppene på facebook har løpt seg gjennom skaden og blitt friske igjen. Noen mener at løping vil "provosere" de skadede områdene slik at kroppen får incentiv til å reparere de, i likhet med det som skjer ved trykkbølgebehandling. Jeg er sikker på om jeg er enig i det, hehe, men det er jo en teori som er hyggeligere å tenke på enn at man f.eks må ta fullstendig pause fra løpingen i opptil et år (eller lengre, for den saks skyld). Dét er en trist tanke, ass! Så. Vi får se. Inntil videre har jeg stepped up my game med øvelser for hæl og legg.

Ellers er ukens startvekt 73,5, og jeg skal se på nedgangen som motivasjon til å fortsette å spise mindre enn jeg forbruker (det var overraskende vanskelig de siste dagene). 

^^Belle^^

Hvordan har beina dine det etter joggeturen? Jeg lurer litt på om jeg skal prøve meg på joggetur når vi er i Spania i år. (Er liksom det eneste jeg får meg selv til å gjøre mens vi er der, og siden vi skal være der i 3 uker denne sommeren MÅ jeg gjøre noe annet enn å drive slaraffenliv. :fnise: ) Jeg får pakke med meg en haug med tape og satse på at varmen gjør underverker for beinhinnebetennelsen. :vetikke: 

Den maten, ass. Så vanskelig! :daane: 

Neveronfire
On 7/3/2019 at 8:32 PM, ^^Belle^^ said:

Hvordan har beina dine det etter joggeturen? Jeg lurer litt på om jeg skal prøve meg på joggetur når vi er i Spania i år. (Er liksom det eneste jeg får meg selv til å gjøre mens vi er der, og siden vi skal være der i 3 uker denne sommeren MÅ jeg gjøre noe annet enn å drive slaraffenliv. :fnise: ) Jeg får pakke med meg en haug med tape og satse på at varmen gjør underverker for beinhinnebetennelsen. :vetikke: 

Den maten, ass. Så vanskelig! :daane: 

Beklager sent svar😄 3 uker i Spania? SWEET😍 Når drar du?

Beina er overraskende fine, og fortsetter faktisk å bli litt bedre! Men jeg har også stepped up my game med øvelser. Nå har jeg jogget tre turer á tre km, og lurer på å ta enda en liten en idag. Jeg prøver å fokusere på korte steg (180 steg i minuttet), og dessuten lande på forfoten. Pluss pronasjonssko.

Belle, var det sånn at du også overpronerte? Og/eller var plattfot? Jeg er litt irritert for at ikke løpelabbet la merke til det når jeg var hos de for mange år siden, men fysioterapeuten sa at dette med å være plattfot er noe som kan komme (særlig etter graviditet) selv om man ikke var det i utgangspunktet også, så kanskje det er noe nytt føttene har begynt med😂 Typer, ass! 

Neveronfire

Åh, for en fantastisk sommer! Jogging igjen (bittesmå turer), artige gruppetimer, styrke, svømming, og masse gøy som skjer ellers. Fikk en dårlig karakter på den ene eksamenen, men jeg skal legge det bak meg og heller fokusere på alt det positive! 1. august finner jeg frem pensumbøkene igjen, så da kan jeg heller se på forbedringspunkter når den tid kommer. Inntil da skal denne sommeren bare nytes!

Mat går fint, jeg teller ikke kalorier, men vil anslå at jeg ligger på ca 1700-2000 kcal daglig. I følge pulsklokken forbrenner jeg 2600 i gjennomsnitt. De er jo kjent for å overestimere, men jeg ser det an. Om jeg ikke går ned i vekt får jeg heller spise mindre. Uansett - it's all good in the hood! 

Nå skal jeg se Breaking 2 på YT - om noen utøvere som i samarbeid med Nike forsøker å komme under 2-timers grensen på maraton.

Neveronfire

God søndag! 

For det første; jeg har fått hjelp til riktig teknikk i de styrkeøvelsene jeg gjør mest, og nå er jeg skikkelig gira på styrketrening:hoppendeglad: Både i knebøy og mark kunne jeg dessuten løfte myye mer enn jeg trodde, så nå går jeg rundt og føler meg som den sterkeste dama i gata😄 (Ok, sammenliknet med hva andre som fokuserer på styrke er det nok ikke all that, men om konkurransen utelukkende består av meg mot meg, er det imponerende😂)

Noe veldig positivt som har skjedd de siste ukene er at alle vondtene her og der på magisk vis har blitt bedre. Og en fem år gammel strekk i låret er bare borte! Sinnnsykt, man! Jeg tror det har hjulpet å trene mer allsidig enn før. Dvs. jeg kunne nok trene variert før også, men ikke nok til å skape endringer. Så, all is good in the hood. Planen fremover får bli hovedfokus på styrke, gruppetimer som kondisjon, og maks 10 km i uken (kanskje mindre) jogging, inntil PF blir bedre (helt bra?).

Veldig mye å være glad for, altså! På den negative siden er det bare ett issue; det er vanskelig å få nok søvn. Det virker som om kroppen er innstilt på maks 4-5 timers søvn hver natt, og det blir litt lite når jeg trener så mye. Restitusjon er jo kjempeviktig! Samtidig har jeg mer energi enn jeg noengang har hatt, og det er fantastisk. Så.. Jeg får forsøke videre. I første omgang hadde jeg satt pris på én natt med f.eks 7 timer😋

Jo - jeg glemte maten! Med økt energi har matlysten blitt mindre, og det er digg å slippe å fokusere så mye på mat. Nå er det noe jeg bare spiser for å få i meg det jeg skal ha, og det er godt der og da, men ikke noe jeg bruker hele dagen på å tenke på. Kostholdet har blitt et helt annet på de siste to (?) månedene. Det er ikke lengre slik at alt dreier seg både om vektnedgang, hvordan jeg skal få skvist inn den sjokoladen i "budsjettet", skam fordi jeg har spist alt for mye osv. Jeg tror det er en ganske selvforsterkende greie, det der. Når man ikke spiser sjokolade får man ikke de største cravingsene etter det, heller. Nå ser jeg jo det, at dager der jeg spiser mye søtt, avler flere. Kanskje det er enklere (for meg) å ha minst mulig av det i kostholdet? Det er jo slitsomt at noe sånt skal ha så mye makt, og føre til såpass mye tankekjør. Vi får sjå!

Neveronfire
Posted (edited)

Midlertidig program/test

D1 Knebøy (65 kg), markløft (70 kg), beinpress (190 kg med lite ROM, 120 helt ned) ) leg extention, leg curl

D2 Kjerne, overkropp: Benkpress (35 kg) Nedtrekk (45 kg), sittende roing (45 kg), militærpress (30 kg), bicepscurl(😂) (16 kg) rygghev, beinhev

D3 Bulgarsk utfall (35 kg), ettbens markløft (32 kg), leg extention, leg curl

D4 Kjerne, overkropp

D5 Knebøy, markløft, beinpress 

Tror jeg bare skal prøve ut litt forskjellig og etterhvert teste ut maksløft i de forskjellige, for så å lage et ordentlig program. Jeg lurer på om jeg skal kjøre tungt alle dagene, eller variere mellom tungt, og lett med høyere volum? Får se😊 Planen er å få inn pull ups og pistolsquats etterhvert, men jeg trenger litt grunnstyrke først (og helst vektnedgang)

Jeg slenger like greit inn vekt og mål her, så blir alt som skal oppdateres på ett sted.

Vekt: 73 kg (fett 30 % ifølge fitbit-vekten)

Mage: 96 cm

Midje: 79 cm

Lår: 60 cm

Legg: 36 cm

Overarm: 29 cm

Underarm: 25 cm

Edited by Neveronfire

Rødhetten

Har lest gjennom her for første gang. :) Så sterk du er! Den følelsen når man virkelig kjenner at teknikken sitter er en så digg aha-opplevelse! Hvor mange sett/repetisjoner har du på øvelsene?

Guest
Svar på dette emnet

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå brukerangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene.

Artikler fra forsiden

• Create New...