Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Skoleskytinger mot mobbing

Recommended Posts

stan
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men om mobbere bare er suksessfulle pga mobbing? De tålte ikke den naturlige seleksjonen som ville finnet sted å valgte å forkludre naturlig seleksjon gjennom mobbing? Mobbere må jo være mindreverdige og umennesker som gjør stor skade på samfunnet?

Anonymkode: d4ea7...877

Bare påstander og spekulasjoner. Hvor har du dette fra?

Fortsetter under...

Mari Y

Det finnes et hav av årsaker til at noen mobber. Basert på det jeg har lest så sliter både mobbere og ofre i voksen alder og samtidig har også mange mobbere vært utsatt for mobbing selv. At det alltid er de minst populære som blir mobba, er forøvrig gjenstand for diskusjon. Forskning fra USA hevder at også populære barn kan bli utsatt for mobbing. Når det gjelder mobberen, så tror jeg det er vel så mange forklaringer. Alt fra at man ikke liker vedkommende til antisosiale trekk. 

Når du spør om dette om skolemassakrer så har jeg lest enkelte artikler av Peter Langman, som er en anerkjent professor på området, og han hevder at svært sjeldent så er slike rene skoleskytinger hevn mot noen spesiell målgruppe. Og at media har gitt et vrengebilde av dette. Ta Columbine, som er den mest kjente, f eks. Iom at det er 20 år siden så skrev de om hva som angivelig ble missforstått i Washington Post, og at denne virkelighetsoppfatningen sitter enda. 

Det er svært viktig at media får det riktig. Bare se på hvordan de taklet Utøya-saken, her i Norge. 

Jeg skal ikke gi noen fasit. Jeg er åpen for at de også kan ha vært mobba selvsagt, men det finnes rom for ulike teorier:

https://www.huffpost.com/entry/tell-me-about-dylan-his-te_b_9434072

https://www.apa.org/monitor/2017/11/conversation-langman

https://www.psychologytoday.com/us/blog/keeping-kids-safe/200905/columbine-bullying-and-the-mind-eric-harris

Mari Y
På 7.4.2019 den 18.23, stan skrev:

Bare påstander og spekulasjoner. Hvor har du dette fra?

Veldig menneskelige, vil nå jeg si. Problemet er at man setter en 'merkelapp' på dem som mobber, og slike 'merkelapper' på mennesker tror jeg rett og slett ikke noe på. Det er vel få mennesker som egentlig er tvers igjennom onde, og da snakker man om antisosiale personlighetsforstyrrelser. Og ja, de finnes, men hvem som kan ikke bli psykopat eller narssissist. Det er noe man er. Man må rett og slett ha anlegg for og å bli psykopat. Årsaken til at man mobber er såpass ulik og samt at barn utvikler seg mentalt, til at man kan si det enkelt. Men studier viser forøvrig til at det er riktig at mange mobbere sliter senere i livet. Det samme gjelder også mange av dem som har blitt mobba. Det finnes selvsagt unntak, men jeg vil tro at jevnt over så har begge parter ofte problemer senere i voksen alder også. 

Når det gjelder skoleskyting så er det hovedsakelig et sjeldent fenomen og det er i større grad noe man ser i USA enn ellers i verden. De færreste skoler verden over har noensinne gjennomgått noe slikt, til og med i USA. Mobbing er et mye mer omfattende problem. Men når det gjelder slike skoledrapsmenn, så har det vel gjerne vist seg at de kan være vel så mye mobbere som ofre, om ikke mer. 

https://www.newsweek.com/bullying-role-school-shootings-818753

Har forøvrig tenkt på og å skaffe meg denne boka her:

https://www.amazon.com/Why-Kids-Kill-Inside-Shooters/dp/0230101488

TrekStar
On 4/6/2019 at 12:36 AM, AnonymBruker said:

Hva er meningene? Mobbere er kanskje mindreverdige mennesker som ikke tåler naturlig seleksjon og så mobber de for å ødelegge naturlig seleksjon. Burde de havne i fengsel etter å ha gjort et mobbeoffer til en suicidal skoleskyter?

Anonymkode: d4ea7...877

Mange av skolekyterne, om ikke alle, har sagt at dem ble mobbet på skolen. Dette betyr faktisk at samfunnet har mye eller all skylden for at disse skoleskyterne fikk nok og klikket,

Vi er flink til å snakke mot mobbing, og for inkludering, men realiteten er noe helt annet, da folk mobber andre uansett.

Mobbere har like mye skyld i skolemassakre, som skoleskyteren selv, hvis skoleskyteren ble mobbet. Hat avler hat, ganske enkelt.

AnonymBruker

Mobbing har altfor lenge ikke blitt sett på som særlig skadelig. Litt som rampestreker. Og de aller fleste skoler har også sett på mobbing som en greie mellom mobberne og den mobbede. En greie man skal snakke om for bli enig om en løsning. Som om det var en konflikt som måtte megles.

I tråd med dette synet synes jeg skolen og samfunnet burde tilby skoleskytere og overlevende en samtale med hverandre slik at de kan komme frem til en løsning på konflikten mellom dem. Snakke ut og bli fedig med det. Ingen grunn til å involvere politet. Det er jo bare rampestreker.

Anonymkode: 12adb...44b

AnonymBruker

Hvis skoleskytinger er et resultat av mobbing, hvorfor er mobbere og populære elever least likely til å bli skutt? Det er skolepersonell og kvinnelige medstudenter som oftest blir skutt. Mobbere komme langt ned på listen. Skoleskytere har vanligvis opplevd en viss grad av mobbing, men i følge denne undersøkelsen - det samme har 70% av oss. Dermed er det naturligvis sannsynlig at en skoleskyter har opplevd mobbing. Hvis du leser hele ser du at mange skoleskytere også var mobbere selv.

https://schoolshooters.info/sites/default/files/bullying_school_shootings_1.1.pdf

Anonymkode: 342ee...23f

Annonse

jabx
På 6.4.2019 den 13.50, stan skrev:

Har du noe grunnlag for å påstå dette? 

Min erfaring er at det like gjerne er de suksessfulle som mobber. 

Nei, mobbere er gjerne de med dypere problemer. Som regel blir de mishandlet hjemme el.l.

En person kan forøvrig fremstå som suksessfull på skolen, men bli grisebanket hjemme.

AnonymBruker
12 hours ago, TrekStar said:

Mange av skolekyterne, om ikke alle, har sagt at dem ble mobbet på skolen. Dette betyr faktisk at samfunnet har mye eller all skylden for at disse skoleskyterne fikk nok og klikket,

Vi er flink til å snakke mot mobbing, og for inkludering, men realiteten er noe helt annet, da folk mobber andre uansett.

Mobbere har like mye skyld i skolemassakre, som skoleskyteren selv, hvis skoleskyteren ble mobbet. Hat avler hat, ganske enkelt.

Ifølge denne undesøkelsen er det også mange skoleskytere som ikke har blitt mobbet men har vært mobbere selv, og den sier også at så mye som 70% av alle studenter sier at de til en viss grad har opplevd mobbing. En annen ting er at skoleskytere sjelden går etter mobbere. De dreper veldig ofte skolepersonell og tilfeldige og uskyldige kvinner. Sympati med monstrene?  Nei.

https://schoolshooters.info/sites/default/files/bullying_school_shootings_1.1.pdf

Anonymkode: 342ee...23f

stan
2 minutter siden, jabx skrev:

Nei, mobbere er gjerne de med dypere problemer. Som regel blir de mishandlet hjemme el.l.

En person kan forøvrig fremstå som suksessfull på skolen, men bli grisebanket hjemme.

Har du noen vitenskapelig forskning som støtter dette utsagnet? 

De fleste av oss opplever såpass få som mobber eller blir mobbet at det blir for få å si noe generelt. 

En annen sak er at mobber heller ikke er definert klart. Det virker som mange i tråden mener en som mobber med vilje og som opplever en slags glede med det. 

Det finnes også personer som mobber uten selv å være klar over det.