Gå til innhold

13 åring som varslet om sikkerhetsbrist i bergen straffes av politiet


Tule

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, stan skrev:

Sannheten er at han gjorde noe ulovlig og ble anmeldt for det. 

Han har ikke noe ansvar for at de gjør noe med  problemet. Det er jo mye annet han kunne ha gjort. Tatt kontakt med media feks. 

Har du lest artikkelen?

Det kommer til å bli en kjempe konsekvens ut av det, tanke på hvordan idiotene taklet dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Ja han gjorde noe ulovlig. Etter at varselet sendt gjennom "korrekte" kanaler ble ignorert.

Vi har lover og regler som forbyr å straffe varslere i dette landet. Gjelder ikke dette barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GinandTonic skrev:

Har du lest artikkelen?

Det kommer til å bli en kjempe konsekvens ut av det, tanke på hvordan idiotene taklet dette.

At Bergen kommune oppfører seg idiotisk er ikke grunn til at 13 åringen selv opptrer idiotisk. 

Å bryte seg inn i et datasystem slik han gjorde er ulovlig. Selv om han har varslet om at det er lett å gjøre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stan skrev:

At Bergen kommune oppfører seg idiotisk er ikke grunn til at 13 åringen selv opptrer idiotisk. 

Å bryte seg inn i et datasystem slik han gjorde er ulovlig. Selv om han har varslet om at det er lett å gjøre. 

 

Oki...

Endret av GinandTonic
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Blondie65 skrev:

Ja han gjorde noe ulovlig. Etter at varselet sendt gjennom "korrekte" kanaler ble ignorert.

Vi har lover og regler som forbyr å straffe varslere i dette landet. Gjelder ikke dette barn?

Enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
3 minutter siden, stan skrev:

At Bergen kommune oppfører seg idiotisk er ikke grunn til at 13 åringen selv opptrer idiotisk. 

Å bryte seg inn i et datasystem slik han gjorde er ulovlig. Selv om han har varslet om at det er lett å gjøre. 

 

Svarte du på hva du selv ville gjort om du fant ditt navn og passord åpent tilgjengelig for gud og hvermansen - inkludert de med onde hensikter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Blondie65 skrev:

Svarte du på hva du selv ville gjort om du fant ditt navn og passord åpent tilgjengelig for gud og hvermansen - inkludert de med onde hensikter?

 

Endret av GinandTonic
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Happy-Face skrev:

Men har politiet i Bergen egentlig lov til å straffe barn / ungdommer som er under den kriminelle lavalder? 

Gutten var vel bare tolv eller tretten år gammel, på tidspunktet for "forbrytelsen" sin...

Nei. Men det er fortsatt mulig å anmelde forholdet. Noen reell straff i lovens forstand er helt usannsynlig. I tillegg vil jeg tro at om saken virkelig kommer til domstolene, så vil de se på helheten i saken. At han ikke gjorde noen skade, tvert imot. 

Men jeg synes kommunen burde kjøpe et par harddisker til ham, siden politiet ikke frigir de dem har beslaglagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2019 den 17.35, stan skrev:

Han har jo faktisk begått en ulovlig handling. Logget seg ulovlig inn. Og tilegnet seg informasjon på ulovlig vis. 

Hvis noen gir beskjed til banken om at det er enkelt å stjele penger fra den. Da blir det ikke plutselig lovlig å ta penger fra banken. 

Han burde heller ha kontaktet politiet og datatilsynet òg informert om at kommunen brøt loven ved å bruke usikret nett. 

I og for seg riktig det, men vi snakker om en tretten år gammel unge som på eget initiativ gjorde det han mente var en samfunnsnyttig viktig jobb, og vet du hva? Jeg tror han har rett.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, stan skrev:

Mener du at det legitimerer ulovlige handlinger? 

 

Det å sikre samfunnet mot skade legitimerer selvfølgelig uskadelige ulovlige handlinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Blondie65 skrev:

Ja han gjorde noe ulovlig. Etter at varselet sendt gjennom "korrekte" kanaler ble ignorert.

Vi har lover og regler som forbyr å straffe varslere i dette landet. Gjelder ikke dette barn?

Man gjør jo litt mer enn varsling når man benytter seg av informasjonen til å bryte seg inn i et datasystem. Hvis jeg finner noen husnøkler med adressen i nøkkelringen, og de ignorerer min beskjed om at jeg har funnet deres nøkkelring, så gjør jeg like fullt noe kriminelt hvis jeg tar meg inn i huset deres selv om det bare er for å gi en advarsel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stan skrev:

Sannheten er at han gjorde noe ulovlig og ble anmeldt for det. 

Han har ikke noe ansvar for at de gjør noe med  problemet. Det er jo mye annet han kunne ha gjort. Tatt kontakt med media feks. 

Han hadde ikke ansvar, men tok ansvar. Det står det respekt av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Happy-Face said:

Men har politiet i Bergen egentlig lov til å straffe barn / ungdommer som er under den kriminelle lavalder? 

Gutten var vel bare tolv eller tretten år gammel, på tidspunktet for "forbrytelsen" sin...

Gutten har ikke blitt straffet. Å få harddisker inndratt er ikke straff rent juridisk. Gutten har gjort noe galt, men kommunen har også rotet mye til her. Det er ikke greit å ta seg inn i systemer hvor man ikke har noe å gjøre, men kommunen burde selvsagt sørget for at dette ikke hadde skjedd i det hele tatt. Synes det var snodig av kommunen å anmelde gutten, men det er ikke tvil om at selve handlingen i seg selv i utgangspunktet var en straffbar handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, I Grosny skrev:

Det å sikre samfunnet mot skade legitimerer selvfølgelig uskadelige ulovlige handlinger.

Nei, selvfølgelig ikke. Man vet på forhånd ikke intensjonen ved eller utfallet av en kriminell handling, derfor er det ikke greit. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Miah skrev:

Gutten har ikke blitt straffet. Å få harddisker inndratt er ikke straff rent juridisk. Gutten har gjort noe galt, men kommunen har også rotet mye til her. Det er ikke greit å ta seg inn i systemer hvor man ikke har noe å gjøre, men kommunen burde selvsagt sørget for at dette ikke hadde skjedd i det hele tatt. Synes det var snodig av kommunen å anmelde gutten, men det er ikke tvil om at selve handlingen i seg selv i utgangspunktet var en straffbar handling.

Alle slike datainnbrudd blir som regel rutinemessig anmeldt, uansett bakgrunn for at det ble gjort. Man er nødt til å holde en hard linje for å forhindre andre i å få lyst til å ta seg inn i et system (selv om de kanskje kan det rent teknisk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart skal man straffes om man begår et lovbrudd. Det eneste kritikkverdige i denne saken er at han ikke ble hørt når han meldte om sikkerhetshull, første gangen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, Capt. Obvious skrev:

Nei, selvfølgelig ikke. Man vet på forhånd ikke intensjonen ved eller utfallet av en kriminell handling, derfor er det ikke greit. 

 

Jeg skrev "uskadelige ulovlige handlinger".  Det betyr at utfallet er positivt. Jeg har ingen tvil om at dette barnet hadde gode intensjoner.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2019 den 17.02, Tule skrev:

Kommunen sier at de ikke har anmeldt gutten, men handlingen.

Det er så dumt sagt at det er nødt til å komme fra en kommunalt ansatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, I Grosny skrev:

Jeg skrev "uskadelige ulovlige handlinger".  Det betyr at utfallet er positivt. Jeg har ingen tvil om at dette barnet hadde gode intensjoner.  

"Uskadelige ulovlige handlinger" gir ingen mening. I utgangspunktet er det kun handlinger som kan tenkes å være skadelige som blir kriminalisert, som f. eks. innbrudd på en annens eiendom. At utfallet her var relativt godt og heldigvis ingen skade skjedd er ikke relevant med tanke på om det har skjedd et lovbrudd eller ikke, det er kun en formildende faktor. 

Man har like liten rett til å bryte seg inn i et datasystem hvis man mistenker et sikkerhetshull som man har til å bryte seg inn i andres bolig hvis man finner en mistet nøkkel. Begge deler er å ta seg urettmessig inn på andres eiendom og er kriminelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra at gutten satte fokus på datasikkerhet hos kommunene. Men de fleste har ikke lært noe av det. På vår skole MÅ elevene ha et passord som er en bestemt kombinasjon av bokstaver fra fornavn og etternavn, pluss fødselsdato. Så ved å se på klasselisten så vet jeg passordene til hele klassen. Og de får ikke lov til å endre passordet. Lærerne virker såpass akterutseilt på it at de har sikkert samme greia uten å ha endret det. 

Og det at han ikke får utstyret tilbake. Her har han altså lagret passordene til alle. De passordene er vel endret for lenge siden nå? Eller kanskje ikke, det hadde virkelig ikke forundret meg...

Har han lagret annen sensitiv informasjon så må det vel gå an å fullstendig slette det? Hvis ikke, bør kommunen erstatte utstyret. Og tilby ham en deltidsjobb 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...