Gå til innhold

Påvist lavt stoffskifte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres helt fantstisk ut, nesten så jeg gråter av tanken pga lettelse. Har vært sliten med tåkehjerne siden tenårene.( Det var også da mitt lave stoffskifte ble avdekket men har ikke fått medisiner før nå!) Og pga av dette følt meg veldig utilstrekkelig og utenfor alt.... ikke visst hva som har vært «galt» med meg , og har fått høre jeg er treig Og sløv etc ... dette  har påvirket selvbildet mitt.... som igjen har gått utover studier. Har slitt med tåkehjerne og lavt selvbilde og depresjon 2/3 av livet 😕 

om medisinen hjelper på dette er jeg evig takknemlig !!

Anonymkode: a12f5...864

Kjære vene, det er jo nettopp det som kommer til å skje. Vi er så mange som har opplevd å bli fortalt vi er late (Når vi egentlig er utmattet), at vi bare må ta oss sammen (Når vi allerede virkelig presser oss for å holde følge) og at vi må tenke mer positivt, og trene mer (Når vi knapt klarer å tenke i den hjernetåka, og når kroppen restitueres i sneglefart sånn at trening kan tappe oss mer enn det gir). Det var iallefall slik jeg opplevde det, og jeg har møtt mange som forteller om det samme. 

For meg var det helt magisk når hjernetåken slapp og jeg endelig kunne høre mine egne tanker igjen! Jeg gikk fra å være et pjusk vrak innerst i sofakroken på aap til å kunne drible en givende og hektisk jobb med fulltidsstudier! Og i tillegg ha overskudd til venner, toppturer og annet gøy i helgene! Jeg, som alle trodde var så innmari lat fikk endelig energien til å leve det aktive livet jeg ønsket meg! For min del er jeg takknemmelig for at det finnes så gode medisiner at jeg ved å ta en pille hver morgen kan glemme at jeg har en tilstand.

Jeg er blant de som er tilnærmet symptomfri. Jeg må passe litt på å få nok søvn, og er litt sårbar for stress, da kan jeg bli litt tåkete i hodet igjen, men det er ikke lenger noe som stresser meg for nå vet jeg hvordan jeg skal takle det, og jeg vet at det går over igjen. Men det har gått perioder over flere år hvor jeg har følt meg så frisk at jeg helt har glemt at jeg har en stoffskifteting, har liksom bare tatt levaxin på autopilot og det er det.

Når du finner vedlikeholdsdosen din så blir det så mye enklere! Vær obs på at østrogen kan påvirke effekten av levaxin slik at du kan få svakt tilbakefall i perioder hvor du feks skifter prevensjonsmiddel, men det er liksom det. (Jeg nevner det i forbifarten fordi jeg har inntrykk av at du ønsker mest mulig info, og det er en sånn typisk ting folk glemmer å nevne før man plutselig står der og lurer på hvorfor den nye ppillen gjorde en så innmari sliten🙈

Du skal nok se at det lysner snart, og da håper jeg (og tror) at selvfølelsen og selvbildet ditt følger med 🌻 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange klarer og kan bli frisk fra LS gjennom kosthold inkl meg selv. For noen er det desverre ikke mulig. Uansett bør det gjøres i samarbeid med en lege som kan stoffskifte problematikken godt nok. 

De kostholdene som folk har blitt friske på er rett og slett ren mat. Alt fra lavkarbo til plantekost. Rene råvarer. Ikke sukker, brød, melk osv har mange fått gode resultater av. 

Andre ting som er viktig: mosjon, frisk luft, ha støtte rundt seg, eventuelt kutte ut hormon preparater, få opp vitamin nivåene osv. 

Anonymkode: fa656...5ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Krakilsk skrev:

Kjære vene, det er jo nettopp det som kommer til å skje. Vi er så mange som har opplevd å bli fortalt vi er late (Når vi egentlig er utmattet), at vi bare må ta oss sammen (Når vi allerede virkelig presser oss for å holde følge) og at vi må tenke mer positivt, og trene mer (Når vi knapt klarer å tenke i den hjernetåka, og når kroppen restitueres i sneglefart sånn at trening kan tappe oss mer enn det gir). Det var iallefall slik jeg opplevde det, og jeg har møtt mange som forteller om det samme. 

For meg var det helt magisk når hjernetåken slapp og jeg endelig kunne høre mine egne tanker igjen! Jeg gikk fra å være et pjusk vrak innerst i sofakroken på aap til å kunne drible en givende og hektisk jobb med fulltidsstudier! Og i tillegg ha overskudd til venner, toppturer og annet gøy i helgene! Jeg, som alle trodde var så innmari lat fikk endelig energien til å leve det aktive livet jeg ønsket meg! For min del er jeg takknemmelig for at det finnes så gode medisiner at jeg ved å ta en pille hver morgen kan glemme at jeg har en tilstand.

Jeg er blant de som er tilnærmet symptomfri. Jeg må passe litt på å få nok søvn, og er litt sårbar for stress, da kan jeg bli litt tåkete i hodet igjen, men det er ikke lenger noe som stresser meg for nå vet jeg hvordan jeg skal takle det, og jeg vet at det går over igjen. Men det har gått perioder over flere år hvor jeg har følt meg så frisk at jeg helt har glemt at jeg har en stoffskifteting, har liksom bare tatt levaxin på autopilot og det er det.

Når du finner vedlikeholdsdosen din så blir det så mye enklere! Vær obs på at østrogen kan påvirke effekten av levaxin slik at du kan få svakt tilbakefall i perioder hvor du feks skifter prevensjonsmiddel, men det er liksom det. (Jeg nevner det i forbifarten fordi jeg har inntrykk av at du ønsker mest mulig info, og det er en sånn typisk ting folk glemmer å nevne før man plutselig står der og lurer på hvorfor den nye ppillen gjorde en så innmari sliten🙈

Du skal nok se at det lysner snart, og da håper jeg (og tror) at selvfølelsen og selvbildet ditt følger med 🌻 

Tusen takk!

er det virkelig mulig å føle seg bedre etter bare 3 dager på levaxin ?????!! Føler meg «sterkere» mentalt og mere energi enn på lenge !!!!! Innbiller jeg meg dette ?? 

(TSH 8,6!)

hei! Jeg har hatt østrogen-dominans også ...!!! 

Vurderer å kutte ut alt av korn og sukker og spise tradisjonsmat . 

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Krakilsk skrev:

Kjære vene, det er jo nettopp det som kommer til å skje. Vi er så mange som har opplevd å bli fortalt vi er late (Når vi egentlig er utmattet), at vi bare må ta oss sammen (Når vi allerede virkelig presser oss for å holde følge) og at vi må tenke mer positivt, og trene mer (Når vi knapt klarer å tenke i den hjernetåka, og når kroppen restitueres i sneglefart sånn at trening kan tappe oss mer enn det gir). Det var iallefall slik jeg opplevde det, og jeg har møtt mange som forteller om det samme. 

For meg var det helt magisk når hjernetåken slapp og jeg endelig kunne høre mine egne tanker igjen! Jeg gikk fra å være et pjusk vrak innerst i sofakroken på aap til å kunne drible en givende og hektisk jobb med fulltidsstudier! Og i tillegg ha overskudd til venner, toppturer og annet gøy i helgene! Jeg, som alle trodde var så innmari lat fikk endelig energien til å leve det aktive livet jeg ønsket meg! For min del er jeg takknemmelig for at det finnes så gode medisiner at jeg ved å ta en pille hver morgen kan glemme at jeg har en tilstand

Herregud jeg kjenner meg så igjen. Jeg har mange ganger omtrent ikke sett noe vits i å leve pga følt meg som en zombie og bare blitt sett ned på som lat/sløv/ treig tom DUM! Og ingen har noengang tenkt at jeg er syk..! Jeg er en av de du ikke kan se at er syk. Har slitt m kviser, mørke ringer under øynene , hvalpe-fett og aldri fått muskler selv om jeg har trent. 

Umedisinert lavt stoffskifte kan føre til demens !!!

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

er det virkelig mulig å føle seg bedre etter bare 3 dager på levaxin ?????!! Føler meg «sterkere» mentalt og mere energi enn på lenge !!!!! Innbiller jeg meg dette ?? 

@Krakilsk

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange klarer og kan bli frisk fra LS gjennom kosthold inkl meg selv. For noen er det desverre ikke mulig. Uansett bør det gjøres i samarbeid med en lege som kan stoffskifte problematikken godt nok. 

De kostholdene som folk har blitt friske på er rett og slett ren mat. Alt fra lavkarbo til plantekost. Rene råvarer. Ikke sukker, brød, melk osv har mange fått gode resultater av. 

Andre ting som er viktig: mosjon, frisk luft, ha støtte rundt seg, eventuelt kutte ut hormon preparater, få opp vitamin nivåene osv. 

Anonymkode: fa656...5ff

Takk . Hva spiser du om jeg kan spørre ? 🌸🙏

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.4.2019 den 23.22, AnonymBruker skrev:

Øh, dette høres for godt ut til å være sant? 

Har tatt armour siden januar. Merker svært lite bedring. TSH over 8 sist vi sjekket.

er så trøtt at jeg ikke orker noe selv etter 8 timers søvn. 

Anonymkode: a12f5...864

Kanskje du må ha en annen medisin? Jeg har et annet slag, og det fungerer optimalt. Snakk med legen din.

Anonymkode: 3c6ea...2be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk . Hva spiser du om jeg kan spørre ? 🌸🙏

Anonymkode: a12f5...864

Jeg spiser mest plantekost. Etterhvert trappet jeg ned på medisin og nå er jeg uten medisiner. 

Anonymkode: fa656...5ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2019 den 20.40, Krakilsk skrev:

Du har helt rett i at jeg ikke vet noe særlig om farmakokinetikk, og jeg er glad for å lære nye ting, så takk for at du retter meg :) Men om halveringstiden ikke er avgjørende for hvor rask effekt man får, hva er da grunnen for  "Etter at riktig vedlikeholdsdose er funnet, tar det måneder før pasientens plager blir borte"?

Sitat fra denne artikkelen

,https://tidsskriftet.no/2002/04/tema-thyreoidea/behandling-av-hypotyreose

:)

Vel, det stemte ikke på meg. 6 dager var alt som skulle til før jeg begynte å merke bedring. 

Anonymkode: 3c6ea...2be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det stemte ikke på meg. 6 dager var alt som skulle til før jeg begynte å merke bedring. 

Anonymkode: 3c6ea...2be

Hei hva tok du? Jeg har gått på laveste dose armour  siden jul og merket minimal endring men begynte m levaxin på lørdag og synes jeg føler meg betraktelig bedre i dag??? Altså på 3 dager? Er det virkelig mulig ?

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det stemte ikke på meg. 6 dager var alt som skulle til før jeg begynte å merke bedring. 

Anonymkode: 3c6ea...2be

Merke bedring er en ting, men å bli frisk er noe annet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krakilsk skrev:

Merke bedring er en ting, men å bli frisk er noe annet? 

Å merke bedring for meg er himmelen kjennes som er jern-lokk er tatt av hodet. 🙏🙏🙏🤩

(men fortsatt sliten og tåkehjerne men altså bedre!!) 

hva i huleste kommer denne tåkehjernen av???

 

 

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk!

er det virkelig mulig å føle seg bedre etter bare 3 dager på levaxin ?????!! Føler meg «sterkere» mentalt og mere energi enn på lenge !!!!! Innbiller jeg meg dette ?? 

(TSH 8,6!)

hei! Jeg har hatt østrogen-dominans også ...!!! 

Vurderer å kutte ut alt av korn og sukker og spise tradisjonsmat . 

Anonymkode: a12f5...864

Selvfølgelig er det mulig! Vet ikke hva det skyldes, men det spiller vel heller ingen rolle så lenge du føler deg bedre? :)  🌻

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Krakilsk skrev:

Selvfølgelig er det mulig! Vet ikke hva det skyldes, men det spiller vel heller ingen rolle så lenge du føler deg bedre? :)  🌻

 

 

Ja for ikke har jeg sovet mer eller spist sunnere , og jeg har vært på jobb lange dager allikevel føler jeg meg bedre ! I bedre humør også faktisk ...!!! Hurra! Takk for svar og oppmuntring fra dere alle :) 

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange klarer og kan bli frisk fra LS gjennom kosthold inkl meg selv. For noen er det desverre ikke mulig. Uansett bør det gjøres i samarbeid med en lege som kan stoffskifte problematikken godt nok. 

De kostholdene som folk har blitt friske på er rett og slett ren mat. Alt fra lavkarbo til plantekost. Rene råvarer. Ikke sukker, brød, melk osv har mange fått gode resultater av. 

Andre ting som er viktig: mosjon, frisk luft, ha støtte rundt seg, eventuelt kutte ut hormon preparater, få opp vitamin nivåene osv. 

Anonymkode: fa656...5ff

Er ikke det nærliggende å tro at de som blir bedre av kostholdsendringer har en type LS som kommer av jodmangel i kosten? Jeg ser ikke helt for meg hvordan kosthold kan funke på eller kurere en angrepet og døende skjoldkjertel (Hashimotos/autoimmun sykdom).

Man skal være litt forsiktig med å foreslå alskens kostholdsendringer og livsstilsendringer som en løsning på en kronisk sykdom. Mange med LS har vel prøvd omtrent alt som legen ber dem om før sykdommen blir oppdaget (spise sunt, trene, stresse ned, god søvnhygiene) uten å bli særlig mye bedre. Det kan bidra til enda mer frustrasjon når man allerede føler seg stemplet som lat og giddaløs.

Anonymkode: 0e55d...556

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det nærliggende å tro at de som blir bedre av kostholdsendringer har en type LS som kommer av jodmangel i kosten? Jeg ser ikke helt for meg hvordan kosthold kan funke på eller kurere en angrepet og døende skjoldkjertel (Hashimotos/autoimmun sykdom).

Man skal være litt forsiktig med å foreslå alskens kostholdsendringer og livsstilsendringer som en løsning på en kronisk sykdom. Mange med LS har vel prøvd omtrent alt som legen ber dem om før sykdommen blir oppdaget (spise sunt, trene, stresse ned, god søvnhygiene) uten å bli særlig mye bedre. Det kan bidra til enda mer frustrasjon når man allerede føler seg stemplet som lat og giddaløs.

Anonymkode: 0e55d...556

En vanlig lege strekker nok ikke til der. Du må nok til en som har stor kunnskap om ls og kosthold.

Aller først må man få verdiene opp med medisiner. Man behandler ikke ls først med kosthold, men med medisiner, så kosthold. Det handler om å få balanse i kroppen igjen. Når man lever med ubehandlet ls nytter det jo ikke på noen som helst måte å pushe seg. Det gjør bare vondt verre. 

Jeg foreslo ikke, jeg sa mange, inkl meg selv, har blitt frisk fra ls med kosthold. Jeg gjorde det i samarbeid med en lege som var svært dyktig på dette feltet, som jeg også påpekte. Man tuller ikke med stoffskiftet. 

Jeg synes man burde være svært forsiktig med å si at dette er en kronisk sykdom man aldri blir frisk av. Ja, desverre som jeg tidligere sa, ikke alle kan bli frisk. Ikke alle med ls har ødelagt skjoldbruskkjertel i den forstand at deler av den er død heller. 

Ts, på Facebook er det mange grupper og historier om folk som har blitt friske, eller friskere med kosthold. Der legges det ut mye gode råd og tips. 

Anonymkode: fa656...5ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En vanlig lege strekker nok ikke til der. Du må nok til en som har stor kunnskap om ls og kosthold.

Aller først må man få verdiene opp med medisiner. Man behandler ikke ls først med kosthold, men med medisiner, så kosthold. Det handler om å få balanse i kroppen igjen. Når man lever med ubehandlet ls nytter det jo ikke på noen som helst måte å pushe seg. Det gjør bare vondt verre. 

Jeg foreslo ikke, jeg sa mange, inkl meg selv, har blitt frisk fra ls med kosthold. Jeg gjorde det i samarbeid med en lege som var svært dyktig på dette feltet, som jeg også påpekte. Man tuller ikke med stoffskiftet. 

Jeg synes man burde være svært forsiktig med å si at dette er en kronisk sykdom man aldri blir frisk av. Ja, desverre som jeg tidligere sa, ikke alle kan bli frisk. Ikke alle med ls har ødelagt skjoldbruskkjertel i den forstand at deler av den er død heller. 

Ts, på Facebook er det mange grupper og historier om folk som har blitt friske, eller friskere med kosthold. Der legges det ut mye gode råd og tips. 

Anonymkode: fa656...5ff

Hei takk for innspill ! :) enig m deg om å endre kostholdet etter man har begynt m medisin , kroppen trenger hjelp i en overgang. 

Jeg er ikke på fb :)

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei takk for innspill ! :) enig m deg om å endre kostholdet etter man har begynt m medisin , kroppen trenger hjelp i en overgang. 

Jeg er ikke på fb :)

Anonymkode: a12f5...864

Ja, den gjør det. Og om man ikke får det til/ikke er mulig, kan man også leve veldig fint på medisiner også, når man har oppnådd riktig dose og lærer seg å kjenne kroppen. 😊

Hold deg mest til rene råvarer. Unngå mest mulig sukker, laktose og gluten en periode for å se om det fungerer. Mange har hatt gode resultater med å kutte ut dette. 

Anonymkode: fa656...5ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
AnonymBruker skrev (På 7.4.2019 den 20.20):

Samme her, jeg har itillegg prøvd alle kombinasjoner og prøvene blir ikke bra. Går på armour nå. Men jeg klarer dog jobb og studier 150%, pluss barn, men har ingen liv utenom. 

Anonymkode: dac56...711

Hvorfor snakket du ikke med en endokrinolog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...