Gå til innhold

Påvist lavt stoffskifte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Heihei! Takk for fint innlegg. Viktige poeng!

Selv tar jeg jod, armour og levaxin i en overgangsfase. Vil såklart støtte oppunder behandlingen med diett.

Hvordan behandler du endimetriosen ? :) 

Anonymkode: a12f5...864

Det blir jo litt avsporing fra LS da men 🙈Den behandles primært med mirena og procren, og så følger jeg et semivegetarisk kosthold inspirert av anti-inflammatory diets (Men spiser gluten og laktose siden jeg tåler det fint😊)  Og så tar jeg magnesium, d-vit og curcumin i tillegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Krakilsk said:

Det står ikke hva hennes stoffskifteproblem skyldtes? 

Om det var feks jod-mangel, så er det jo ingenting nytt med å behandle det problemet med kosthold. Jeg kan også se logikken i å skulle behandle auto-immune lidelser med mat. Eller,  iallefall ikke kaste bensin på bålet i forhold til betennelse, selv om jeg neppe hadde tørt å byttet ut levaxin med kosthold. Akkurat som at jeg heller ikke satser på å behandle endometriosen min utelukket med diett menistedet lar det være en del av en behandlingen 

Men 

Hva skal kostholdet gjøre for de som har lavt stoffskifte som følge av behandling for høyt stoffskifte? Og for sånne som meg, hvor det skyldes bivirkning av et medikament og ikke noen sykdom? Det er klart alle vil føle seg bedre om de spiser sunt, men det er ikke alltid nok for å bli frisk. 

Jeg synes bare at det kan være fint å redegjøre for at lavt stoffskifte ikke er én sykdom med én klar årsak, fordi det ville vært skummelt om noen uten skjoldkjertel leser den artikkelen (som egentlig er markedsføring for en alternativ skole) og tror de kan erstatte levaxin med kosthold. 

 

 

 

Hvis man skal blir kjent med egen sykdom handler det om lese seg opp å få kunnskap. Man leser ting med det kritiske øyet samtidig som man leser sine symptomer og lærer seg om hvordan kroppen fungerer. Linken over var et eksempel på hva som er mulig. Kunne liksågreit vært en hvilken som helst annen artikkel om dette. Flere og flere blir faktisk friske av for lavt stoffskifte.

Hvis man ønsker å finne ut av dette må man henvende seg til en lege som er ekspert på området, og seponere medisiner i samråd med en lege. Dette er ikke noe man gjør selv, men man kan starte selv med kosthold. 

Du sier selv du har bivirkning fra medikament, og da kan du enkelt skjønne hvordan medisiner kan gjøre vondt verre. 

Er du interessert i dette kan du fint gjøre litt research selv. Mange sykdommer i dag kan enkelt bedres/ kureres med riktig ernæring. Kroppen er mer komplisert enn man tror, og mange tar ikke helsa si eller kostholdet på alvor. Ved hjelp av fysisk aktivitet og kosthold kan man redusere mange av helseplagene man har i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å se på kosthold først. Kan være kostholdet ditt er mangelfullt. Går du over på levaxin, må du om kort tid bruke det resten av livet.

Jeg fikk samme beskjed for noen år siden. Ble kvitt det da jeg begynte å spise annerledes, og begynte å spise rødt kjøtt igjen. B12 mangel kan gi stoffskifte problemer.

Anonymkode: e3c13...02f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Krakilsk skrev:

Lavt stoffskifte kan skyldes forskjellige ting, vanligvis jod-mangel og Hashimotos, men og som bivirkning av visse medisiner eller som følgetilstand etter behandling for høyt stoffskifte (med radioaktivt jod eller operasjon). 

Men hva menes egentlig med "ubalanser" i kroppen? Det er så merkelig upresist.

Ubalanser i vitaminer og mineraler. Beklager at jeg ikke utdypet dette, trodde det sa seg selv med biokjemi. 

Anonymkode: 5dac2...87e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ubalanser i vitaminer og mineraler. Beklager at jeg ikke utdypet dette, trodde det sa seg selv med biokjemi. 

Anonymkode: 5dac2...87e

Det kan hende det egentlig gjør det, men jeg kan ingenting om biokjemi 🙈🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville prøvd å se på kosthold først. Kan være kostholdet ditt er mangelfullt. Går du over på levaxin, må du om kort tid bruke det resten av livet.

Jeg fikk samme beskjed for noen år siden. Ble kvitt det da jeg begynte å spise annerledes, og begynte å spise rødt kjøtt igjen. B12 mangel kan gi stoffskifte problemer.

Anonymkode: e3c13...02f

Hva mener du med at om jeg begynner på levaxin nå må jeg gå på det resten av livet ? 🤔🤔🤔

Spiste forresten rødt kjøtt for første gang på lenge forleden og fikk plutselig litt ekstra energi ! 

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen tips for ditt ifbm lavt stoffskifte ? 

Anonymkode: a12f5...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen tips for ditt ifbm lavt stoffskifte ? 

Anonymkode: a12f5...864

* diett 

Anonymkode: a12f5...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i dette m tykk hud. Føler det har forandret ansikts-trekkene mine. 

Anonymkode: a12f5...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere med lavt stoffskifte

har dere muskler ? Eller mye fett og lite muskler ?

hvordan spise og trene for å få muskler og mindre fett når man er på medisin (armour levaxin + jod)? 

Tusen takk for Svar !!!!

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere med lavt stoffskifte

har dere muskler ? Eller mye fett og lite muskler ?

hvordan spise og trene for å få muskler og mindre fett når man er på medisin (armour levaxin + jod)? 

Tusen takk for Svar !!!!

Anonymkode: a12f5...864

Noen hevder lavkarbo er tingen for de med hypothyreose. Jeg mener, basert på min erfaring over 20 år og samtaler med leger/endokrinologer, at vi (som andre) bør spise sunt. Riktig antall kalorier, sammensetning av sunt fett/protein og grove kabs. Ikke så mye soya osv. Spis ren mat og mindre prosessert mat. Gode rådvsrer.  Hverdagsbevegelse og trening tilpasset tålereansegrensen din. Øk på etterhvert som du er adekvat medisinert. 

Ta vare på deg selv. Tilrettelegg god søvn, bruk aktivitetstilpasning, spis næringsrikt og sunt, beveg deg. Ja, du har en kronisk sykdom. Ta hensyn, men ikke la den definere deg eller oppta «hele» fokuset ditt. Lær deg når du har det bra, hva som føles riktig. Vit hva blodverdiene dine er og vurdér de opp mot formen din. Etterhvert vet du hvor DU må ligge i verdier. 

Kunnskap er makt. Men ikke la dette definere alt. Nå er det nytt og du har ting å sette deg inn i. Du kommer til å føle deg bedre❤️

Anonymkode: c854c...a7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Ja, for det som plager meg m medisinene er at de BEHANDLER / FJERNER SYMPTOMENE IKKE ÅRSAKEN OG DET ER IKKE GODT NOK FOR MEG !!!! 

Så takk for link !!! 

Ts

Anonymkode: a12f5...864

Jeg anbefaler deg å få litt innsikt fra valide kilder før du følger råd fra kunnskapsløse folk på forum.

Imgen av oss med 20 års pluss erfaring ville postet noe sånt. Det er en grunn til det. 

Anonymkode: 04a4d...467

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg anbefaler deg å få litt innsikt fra valide kilder før du følger råd fra kunnskapsløse folk på forum.

Imgen av oss med 20 års pluss erfaring ville postet noe sånt. Det er en grunn til det. 

Anonymkode: 04a4d...467

Så 20 års erfaring tilsier ikke at du er feilinformert, og at den informasjonen du sitter med er utdatert? Har du blitt frisk du da som har så lang erfaring? Som sagt var linket en av mange eksempler på artikler som er der ute. Trenger du valide kilder klarer du fint å finne de selv ;)  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler deg å få litt innsikt fra valide kilder før du følger råd fra kunnskapsløse folk på forum.

Imgen av oss med 20 års pluss erfaring ville postet noe sånt. Det er en grunn til det. 

Anonymkode: 04a4d...467

Og hvilke valide kilder anbefaler du ? 

Jeg snakker jo med min lege, leser en del (på norsk), og skriver inn her for ytterligere tips. 

Jeg liker «second opinion». 

Jeg mener at medisinen fjerner symptomene, de helbreder ikke årsaker . Dermed undertrykker man bare et problem... og dette må jo også slite veldig på kroppen. 

Så greit å bruke medisiner som en støtte men jeg vil bli frisk ! 

Forøvrig enig at artikkelen med diett virket mest som et innsalg for tunsberg skole. 

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere med lavt stoffskifte

har dere muskler ? Eller mye fett og lite muskler ?

hvordan spise og trene for å få muskler og mindre fett når man er på medisin (armour levaxin + jod)? 

Tusen takk for Svar !!!!

Anonymkode: a12f5...864

Jeg er slank og atletisk etter mange år med en aktiv livsstil og et normalt sunt kosthold. 

Det er ikke meg du spurte etter valide kilder, men jeg anbefaler å kontakte stoffskifteforbundet. Trenger du en pålitelig second opinion kan du oppsøke en endokrinolog. 

Forøvrig helt uenig i at medisinering mot LS sliter på kroppen, ingenting av hva jeg har lest, hørt eller erfart ville tilsi noe slikt.

Det høres for meg ut som du har veldig vanskelig for å akseptere diagnosen, og jeg forstår det, men det kommer til å gå fint 🌻 Du kommer til å føle deg bedre og friskere enn du trodde var mulig når medisinene begynner å gjøre sitt! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvilke valide kilder anbefaler du ? 

Jeg snakker jo med min lege, leser en del (på norsk), og skriver inn her for ytterligere tips. 

Jeg liker «second opinion». 

Jeg mener at medisinen fjerner symptomene, de helbreder ikke årsaker . Dermed undertrykker man bare et problem... og dette må jo også slite veldig på kroppen. 

Så greit å bruke medisiner som en støtte men jeg vil bli frisk ! 

Forøvrig enig at artikkelen med diett virket mest som et innsalg for tunsberg skole. 

Anonymkode: a12f5...864

Det skjønner jeg, men med dine verdier tror jeg du skal belage deg på å bruke medisiner. Jeg har til gode å møte noen som kan droppe medisiner, med mindre de har svakt subklinisk. Det har åpenbart ikke du.

Anonymkode: 04a4d...467

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt i fornektelse her ja 🙈😩 

 

takk for svar og oppmuntrende ord! 

Anonymkode: a12f5...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Krakilsk skrev:

Jeg er slank og atletisk etter mange år med en aktiv livsstil og et normalt sunt kosthold. 

Det er ikke meg du spurte etter valide kilder, men jeg anbefaler å kontakte stoffskifteforbundet. Trenger du en pålitelig second opinion kan du oppsøke en endokrinolog. 

Forøvrig helt uenig i at medisinering mot LS sliter på kroppen, ingenting av hva jeg har lest, hørt eller erfart ville tilsi noe slikt.

Det høres for meg ut som du har veldig vanskelig for å akseptere diagnosen, og jeg forstår det, men det kommer til å gå fint 🌻 Du kommer til å føle deg bedre og friskere enn du trodde var mulig når medisinene begynner å gjøre sitt! 

 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skjønner jeg, men med dine verdier tror jeg du skal belage deg på å bruke medisiner. Jeg har til gode å møte noen som kan droppe medisiner, med mindre de har svakt subklinisk. Det har åpenbart ikke du.

Anonymkode: 04a4d...467

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg er litt i fornektelse her ja 🙈😩 

 

takk for svar og oppmuntrende ord! 

Anonymkode: a12f5...864

Takk igjen. Jeg vil ikke være avhengig av medisiner 😰😰😰

Anonymkode: a12f5...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Krakilsk skrev:

Du kommer til å føle deg bedre og friskere enn du trodde var mulig når medisinene begynner å gjøre sitt! 

Høres helt fantstisk ut, nesten så jeg gråter av tanken pga lettelse. Har vært sliten med tåkehjerne siden tenårene.( Det var også da mitt lave stoffskifte ble avdekket men har ikke fått medisiner før nå!) Og pga av dette følt meg veldig utilstrekkelig og utenfor alt.... ikke visst hva som har vært «galt» med meg , og har fått høre jeg er treig Og sløv etc ... dette  har påvirket selvbildet mitt.... som igjen har gått utover studier. Har slitt med tåkehjerne og lavt selvbilde og depresjon 2/3 av livet 😕 

om medisinen hjelper på dette er jeg evig takknemlig !!

Anonymkode: a12f5...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...