Gå til innhold

BMI på 52. Hvordan gå ned i vekt..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Men hvordan reagerer folk på å se folk på min størrelse være ute å gå? Føler meg ikke komfortabel med å vise meg fram for "hele verden". Jeg er aldri ute. Kjøper klær på nett og mannen min kjøper inn mat. Men skal prøve å spise sunnere og spise mye mindre porsjoner og gå litt rundt i leiligheten.

Anonymkode: 07b9b...eda

Jeg ville utelukkende ha tenkt positive tanker om deg: "Så bra at hun gjør en innsats for å gå ned i vekt", ville jeg ha tenkt. Du skal uansett forsøke å ikke bry deg om hva andre tenker. Folks tanker kan man uansett ikke kontrollere eller vite noe om. Jeg kan forøvrig anbefale deg lavkarbo på det sterkeste. Dette fungerte veldig godt på meg. Jeg unngikk den verste sulten, og vekten raste nedover i full fart. :) 

Anonymkode: 23368...4f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner godt at du syns det er vanskelig ts. Selv veier jeg nå 99 kg, igjen. Denne vinteren har vært hard, og nå har jeg googlet etter dagsmenyer på ca 1500 kcal, og skal bare følge beskrivelsen av feks antall brødskiver, knekkebrød, porsjon på kjøtt, mengde grønnsaker osv. Jeg må bare venne meg til et liv uten kaker og snop da det er dette som alltid ødelegger for meg.

Jeg telte kalorier tidligere men syns det ble for mye pes, og jeg er blitt matlei  pluss at jeg ikke har rutiner mere. Håper at de forslagene på dagsmeny skal kunne hjelpe meg å ha en noenlunde kontroll på inntaket. 

Jeg orker ikke å gå ut og bevege meg nå, så tenker at jeg skal heller fokusere på å få i meg sunn og næringsrik mat og få orden her hjemme, rydde og vaske. Og sove tidligere, helst senest kl 22.30. Tror min søvnrytme er en del av problemet, jeg sover ofte ikke før etter kl 2 på natten. 

Lykke til ts<3

Anonymkode: ae643...93c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette klarer du! Jeg har selv gått ned 20 kilo for noen år siden og faktisk holdt vekten, så dette er mine innspill.

Vær obs på at du ikke bare skal gå ned, men også holde vekten når du er ferdig. Av den grunn, og pga motivasjonen, er det viktig at du ikke føler at du ofrer for mye eller at du i for stor grad føler at du er på en "kur" som en dag er over og da kan du spise hva du vil.

Tenk over hva som er favorittmaten din og sjekk kalorinivået på den. Hvis favorittmaten inneholder mange kalorier kan det kanskje tilberedes med færre kalorier, men hvis ikke må du bestemme deg for at du skal spise det sjeldnere. Du kommer ikke til å holde på motivasjonen hvis du gir opp all maten du elsker for alltid. Tenk også over om du har for vane å "kjedespise" uten sult eller lyst, men bare fordi det er tilgjengelig. Kan kjedespisingen gjøres kjedeligere og mindre fristende i store mengder? Popcorn med bare litt salt er perfekt kjedespising med få kalorier, f.eks.

Når det gjelder trening så er jeg helt enig med de som jubler når de ser at du beveger deg ute. Men hvis den terskelen er høy, så prøv noe av hjemmetreningen som ligger på YouTube. Det er nok lurt å begynne litt forsiktig, så da anbefaler jeg Yoga with Adrienne. Husk at all bevegelse er bedre enn å sitte stille. Å gå foran TVen er bedre enn å ligge i sofaen, for å si det sånn.

Etter å ha snakket med en del på slankern virker det som folk enten sliter med fett&salt eller søtt. Jeg tømmer en potetgullpose på fem minutter, for å si det sånn. Bli bevisst hva som er vanskeligst for deg å unngå, sånn at du venner deg til mindre porsjoner og spise det sjeldnere.

Anonymkode: 4ecf1...9e6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med holdningen om at trening er uaktuelt kommer du ikke langt, men noen former for trening må du vente litt med. Det er en annen sak.

Som andre sier, begynn å gå mer. Ha f.eks 10.000 skritt pr dag som mål. Du kan også melde deg inn på treningssenter og begynne å sykle, det er veldig skånsomt for knær og du trenger ikke sykle raskt eller med mye motstand :)

Kostholdet er det viktigste. 

Og tro meg, når jeg ser mennesker gå rundt/jogge/sykle så bryr jeg meg aldri om vekta deres. Jeg tenker bare "så flinke de er som trener" :) Ikke vær flau, kan godt hende du ser noen smile til deg også :)

Og - om du ikke endrer noe i livet ditt, så vil du ikke endre deg. Gå utenfor komfortsonen. Du er nesten bare inne? Kom deg ut! Du har godt av frisk luft, og se mer av verden.

 

Anonymkode: 41cde...b50

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt handler mye om følelser. Jeg går opp og ned psykisk og da gjør gjerne vekten det samme. Spiser bort vonde følelser for når man spiser er man for opptatt til å tenke og noe mentalt sier at det å spise er kos/bra. Går bare nedover i vekt nå og har fått bevegeligheten tilbake. Ikke pes å leke med barna fordi vinterutebuksa strammer så mye at det er vanskelig å bevege seg. Ikke vanskelig å knyte skolissene, og føler ikke at jeg kommer til å krepere om jeg må gå opp en bakke. Treningsklokka sier "godt jobbet" om jeg går litt, eller "bra tempo" når jeg raker i hagen. Vektklubbsiden sier at jeg har vært flink om vekta går litt nedover dvs hver uke. Lager gode salater, spiser appelsiner om jeg får søtsug. Når jeg en sjelden gang spiser snop så tar jeg tre ruter sjokolade og nyter dem lenge. Tar IKKE å høvler ned hele 200g sjokoladeplata. Og drikker ikke kaloriholdig drikke. Her er det mange kalorier å spare. Drikker vann, te og kaffe. Uten sukker. Det er ikke så mye som skal til før kiloene raser av. Det som er utfordringen er vektplatåene. De første 10 kg vil rase av kun ved å spise litt sunnere uten å ha gjort noe som helst. Så stopper det litt og her trengs en peptalk til deg selv. Holde motet oppe. Så fortsetter det nedover. 

Anonymkode: aa8ac...053

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Men hvordan reagerer folk på å se folk på min størrelse være ute å gå? Føler meg ikke komfortabel med å vise meg fram for "hele verden". Jeg er aldri ute. Kjøper klær på nett og mannen min kjøper inn mat. Men skal prøve å spise sunnere og spise mye mindre porsjoner og gå litt rundt i leiligheten.

Anonymkode: 07b9b...eda

Personlig så tenker jeg ikke noe over det. Er for opptatt av meg selv. Og om jeg tenker noe er det utelukkende positivt. 

Akkurat nå er jeg sykemeldt grunnet psyken min. Det siste jeg har lyst til er å være ute, gå tur og «vise meg frem til hele verden» Allikevel gjør jeg dette. Hver dag. Må ha minst 10.000 på skrittelleren min for å kunne få lov til å legge meg på sofaen igjen. Jeg vet jeg ikke blir frisk av å ligge inne hele dagen. Derfor må jeg ut. 

Vi har nok et litt forskjellig utgangspunkt, men hva med å sette deg et mål om at du må gå 4000 steg hver eneste dag? Ute. 

Anonymkode: 32f33...29f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du hørt om NIMI? Det er byttet navn til Stamina helse. 

https://www.staminahelse.no/rehabilitering/overvekt-rehabilitering/

Jeg var der i 2011, var der i 10 uker, og hadde ca 2 års oppfølging. 

Ta kontakt med fastlegen din og spør om hjelp. Det er vanskelig å klare dette på egenhånd. 

Man kan også vurdere en fedmeoperasjon, veien dit er lang, man må gjennom en del kurs og forberedelser, er dette noe du har tenkt på? 

 

Anonymkode: 7ea20...7af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så høy BMI at du har krav på helsehjelp av det offentlige.

Start med å kontakte legen din og be om henvisning til overvektsklinikk. Der vil du få tilbud om å delta på livsstilsendringerkurs. Dette kurset er obligatorisk hvis du skal motta hjelp av det offentlige, og du må ha gjennomgått det før du får slankeoperasjon, rehabilitering og annen oppfølging.

Jeg går selv på et sånt kurs nå, og det kjennes trygt og godt da alle er der med samme problem, nemlig sykelig overvekt. 

Anonymkode: 4305c...b64

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du hørt om NIMI? Det er byttet navn til Stamina helse. 

https://www.staminahelse.no/rehabilitering/overvekt-rehabilitering/

Jeg var der i 2011, var der i 10 uker, og hadde ca 2 års oppfølging. 

Ta kontakt med fastlegen din og spør om hjelp. Det er vanskelig å klare dette på egenhånd. 

Man kan også vurdere en fedmeoperasjon, veien dit er lang, man må gjennom en del kurs og forberedelser, er dette noe du har tenkt på? 

 

Anonymkode: 7ea20...7af

For å komme dit så må man ha gjennomført obligatorisk livsstilsendringskurs ved overvektsklinikken. 

Nå er det ikke så mye som 10 uker. Alt kortes ned på når det gjelder helse - dessverre. 

Anonymkode: 4305c...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slankeoperasjon

Anonymkode: 2f5a8...8f7

Ts kan ta slankeoperasjon sånn helt uten videre hvis den tas på privatklinikk og betaler dette selv.

Skal operasjonen ras via det offentlige så må man igjennom livsstilsendringskurs, og den prosessen kan ta litt tid. 

Skal man ta slankeoperasjon så bør man også ha lest litt om andres erfaringer, for det er mange som sitter igjen med store komplikasjoner og plager etter operasjon. Dessuten så viser nyere forskning at noen og 80 % etter noen år ender opp igjen med den vekten de hadde før operasjon. 

Anonymkode: 4305c...b64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få oversikt over hva du spiser og kutt ned på mengden. Du kan gå noen turer. Avslutt med litt høyere fart så du får opp pulsen. Bli vant til å bli svett, andpusten og sliten. Det kan være uvant og ubehagelig i begynnelsen, men det blir bedre etterhvert. Jeg vil uansett tenke at mat er nøkkelen for deg

Anonymkode: 54398...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke trene i det hele tatt for å gå ned i vekt

Du kan trene, men du vil ikke gå raskt ned i vekt av å gå noen rolige turer i ny og ne. Du vil gå ned i vekt om du spiser mindre enn du gjør nå, selv om du ikke beveger en finger. Du kan for eksempel droppe 1 måltid hver dag. Eller halvere hvor mye du spiser til middag. Om du spiser 4 ganger om dagen nå, begynn å spise 3 ganger. Ikke småspis utenom måltidene. Pass på at du ikke spiser større porsjoner. Det er ikke farlig å være sulten, du må ikke spise deg stappmett til hvert måltid. I noen kulturer er det vanlig å spise til man er ca 80% mett. 

Anonymkode: 590d9...2ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vanlig fyr
21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg klarer ikke en eneste pushup, situp eller knebøy. Jeg blir sliten og svett og svimmel når jeg går opp en trapp. 

Anonymkode: 07b9b...eda

Det er ikke rart du blir sliten og svett når du er kraftig overvektig og ikke trener. Begynn å gå trapper du, hver dag. Etter en uke vil du merke at du blir mindre sliten og svett, og etter et par måneder klarer du det helt fint. Å bli sliten og svett er BRA, du må omprogrammere hjernen din til å ikke søke det mest komfortable hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Men hvordan reagerer folk på å se folk på min størrelse være ute å gå? Føler meg ikke komfortabel med å vise meg fram for "hele verden". Jeg er aldri ute. Kjøper klær på nett og mannen min kjøper inn mat. Men skal prøve å spise sunnere og spise mye mindre porsjoner og gå litt rundt i leiligheten.

Anonymkode: 07b9b...eda

Jeg skal være dønn ærlig, og jeg sliter med overvekt selv og jogger sjeldent pga andre mennesker kan se meg og tenke sitt. Men så tenker jeg etter. Om jeg ser andre som er overvektige, rare, spesielle, eller helt normale og jeg får en tanke om de, så er den tanken der i to sekunder før jeg går videre til neste ting. Man er bare en bakgrunsstatist i andres liv og om de tenker, hva så? Dem om det! Om de tenker jeg er feit, vel, duh! Hvorfor tror dem jeg er ute å jogger for å komme i form da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg veide en gang 166 kg. Nå er jeg 80 kg lettere. Det gjorde jeg ved å telle kalorier og gå 10 000 skritt om dagen. For meg har det handlet om en varig livsstilsendring og ingen enkel slankekur.

Mine tips er,

* Sett enkle og målbare mål. Jeg har ikke gått under 10 000 skritt siden mai 2015. 

* Finn ut hva du faktisk liker. Hva gjør deg glad og fornøyd? Det er enklere å gjennomføre noe når man gjør noe man faktisk trives med! 

* Spill på dine styrker! Jeg har alltid hatt skikkelig mye muskler i bena, det har gjort at gåinga er enkel å gjennomføre! Jeg elsker system, derfor er kalortelling for meg morsomt, inspirerende og tilfredstillende.

* Ikke sett deg mål du vet du ikke kan gjennomføre. Terskelen bør være så lav at du kan gjøre den når man er supersliten etter jobb og skole. For meg er det kaloritelling og å gå. Jeg går inne om jeg ikke orker å gå ut, men skrittene går jeg okke som.

Det er ikke så mye som skal til. Og tro meg; jeg vet! :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette klarer du! Jeg veide 130 kg som 23 åring, i dag (som 30 åring) veier jeg 65 kg. 

Ikke noe hokkus pokkus, spiste mindre og sunnere og bevegde meg mer. Startet med turer og maten, før jeg begynte med styrketrening etter ca 6 mnd. Ble bitt av basillen, trener fortsatt flere ganger i uken og spiser sunt (men mye mye mer). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt en BMI over 27-28, så jeg vet ikke noe om å slanke seg som sterkt overvektig. Men jeg tror du bare må bestemme deg. Jeg synes rådet om å snakke med fastlegen er bra. Kanskje din kommune har et tilbud du kan delta på, der man får hjelp til å gå ned? 

Men det med at du er redd noen skal tenke noe negativt når du er ute og går. Nei, aldri verden! Jeg tenker positivt jeg. Jeg går og trener mye selv, så jeg ser en medsøster som liker det samme som meg. Heia deg, liksom, jeg driter i fasongen din. 

Begynn NÅ! Hiv alt av godis i du har liggende og ta frem tøy og sko for å spasere med. Så lever du slik i 3 uker, og så ser du hva du synes. Ok? 

PS: FitBit-klokkene er veldig motiverende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartlegg hva du spiser i løpet av en uke. Det fleste har noen typiske kalorisynder, som det er forholdsvis lett å gjøre noe med, selv om man kan få litt sorgreaksjon når det må kuttes ut. Det kan være søtsaker eller fet mat eller begge deler, eller én vare, som nøtter eller ost. Start med å kutte ut dette, uten å gjøre noe mer, unntatt å være mer i rolig bevegelse. Svømming kan være fint, om du liker det, eller spaserturer. Ikke overdriv treningen så det blir ubehagelig; du skal bli BEHAGELIG sliten.

Se om dette gjør noe for vekten; det bør det gjøre. Føler du at det stagnerer, så er neste skritt å redusere matporsjoner. Her kan du føle deg litt sulten i et par dager, til magen har vennet seg til mindre porsjoner.

Dette bør være nok til å komme ned i en BMI der du har flere valgmuligheter.

Anonymkode: d9617...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder "stygge blikk": ja, når du er meget overvektig får du flere av dem enn normalvektige får. Noen folk er rasshøl rett og slett. Husk at det reflekterer tilbake på deres elendige personlighet, og ikke på deg. Hev deg over det, og gå stolt videre. De vet ikke en dritt om deg og hva du kjemper med i ditt liv. Det er dem det er noe feil med, ikke deg som faktisk prøver å forbedre deg selv!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...