AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #1 Skrevet 4. april 2019 Hvorfor er denne helt hårreisende feil? Min leilighet i byen får jeg kanskje 2,5 mill for, men i skattemeldingen står det markedsverdi 3,8 mill? Det er jo galskap, aldri i livet om den er verdt det. Samme med samboer, han har arvet en rønne av et hus som holder på å falle ned omtrent, har fått markedsverdi av takstmann på 200.000 noe som utelukkende er pga nydelig tomt. Huset har ingen verdi, tvert i mot. Det er også ute i distriktet med labert marked. Her har skatteetaten beregnet markedsverdi til 1,8 mill? Har dette noen betydning, og hvordan i himmelens navn regner de ut dette? Anonymkode: 9fd29...511
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #3 Skrevet 4. april 2019 Fikk ca 150000 under takst i markedsverdi. Er jo dog ikke denne de går utifra så har jo ingen reell betydning trodde jeg? Anonymkode: b4133...44c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #4 Skrevet 4. april 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk ca 150000 under takst i markedsverdi. Er jo dog ikke denne de går utifra så har jo ingen reell betydning trodde jeg? Anonymkode: b4133...44c Aner ikke, er det jeg lurer på. Men lurer uansett på hvor i all verden de har fått det tallet fra, det er da nødt til å være ren, skjær gjetting? Selv under det største boligtrykket for en stund siden hadde jeg ikke fått i nærheten av den summen for leiligheten.. Anonymkode: 9fd29...511
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #5 Skrevet 4. april 2019 Du kan jo klage på det, da. Send inn vurdering fra takstmann. Anonymkode: 64041...f1e 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #6 Skrevet 4. april 2019 Her og var det ca 1 mill høyere verdi enn hva det er. Hørt mange som har klaget over det. Anonymkode: 17a66...1b5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #7 Skrevet 4. april 2019 Skatteverdien skal være maksimum 1/3 av markedsverdien. Så her er det bare å klage. Anonymkode: d8456...2d3 1
Duff Skrevet 5. april 2019 #8 Skrevet 5. april 2019 Her var markedsverdien en mill under huset vi kjøpte i 2018
Nasse Nøff Skrevet 5. april 2019 #9 Skrevet 5. april 2019 Hvordan det regnes ut: På et tidspunkt har du, eller tidligere eier av boligen sendt inn informasjon om boligen (byggeår, type bolig, antall kvadratmeter, og adresse). Statistisk sentralbyrå regner hvert år ut en gjennomsnittlig kvadratmeter pris for denne typen bolig i hver strøk, som anvendes på de opplysningene Skatteetaten har. Men hvis boligen din har lavere standard enn gjennomsnittet (dårligere beliggenhet, ikke pusset opp, mye støy osv) blir ikke det hensyntatt, og den anslåtte verdien blir for høy. Det er også mulig at boligen kan være registrert med feil opplysninger, så det kan sjekkes. Om det betyr noe: Det kommer an på. Hvis du er i posisjon til å betale formuesskatt vil det påvirke denne. Hvis du bor i en kommune der det kreves eiendomsskatt, og der skatteetatens verdivurdering legges til grunn for denne, vil den påvirkes av verdien. Oslo, Bergen og Trondheim er blant stedene som har en slik eiendomsskatt. Uansett: Det kan lønne seg å klage, hvis du mener det er helt feil. Da endrer du rett og slett beløpet i skattemeldingen, men du må ha dokumentasjon å vise til. Verdivurdering fra megler, takst, faktisk kjøpesum eller informasjon om hva helt tilsvarende bolig er solgt for i perioden er dokumentasjon som kan benyttes. 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #10 Skrevet 5. april 2019 Skatteetaten bruker gjennomsnittlig kvadratmeterpris for området boligen befinner seg i. Dette kan for enkelte gi helt feil utslag. Det er bare å rette opp dette i skattemeldingen, men du trenger en takst/verdivurdering som dokumentasjon. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/egen-bolig-primarbolig/endre-formuesverdien/ Anonymkode: 0e17e...c4a 1
Gjest Birbie Skrevet 5. april 2019 #11 Skrevet 5. april 2019 (endret) Det er litt merkelig, for vårt hus sin antatte markedsverdi er satt 1 200 000 kr høyere enn hva naboens hus ble solgt for i fjor. Man skulle tro at skatteetaten la reelle salgstall til grunn for antatt markedsverdi, men tydeligvis ikke. (husene er like store, bygget samme år, like store tomter osv) Endret 5. april 2019 av Birbie
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #12 Skrevet 5. april 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er denne helt hårreisende feil? Min leilighet i byen får jeg kanskje 2,5 mill for, men i skattemeldingen står det markedsverdi 3,8 mill? Det er jo galskap, aldri i livet om den er verdt det. Samme med samboer, han har arvet en rønne av et hus som holder på å falle ned omtrent, har fått markedsverdi av takstmann på 200.000 noe som utelukkende er pga nydelig tomt. Huset har ingen verdi, tvert i mot. Det er også ute i distriktet med labert marked. Her har skatteetaten beregnet markedsverdi til 1,8 mill? Har dette noen betydning, og hvordan i himmelens navn regner de ut dette? Anonymkode: 9fd29...511 Tenk om du hadde satt deg inn i hvordan du endrer markedsverdien og heller bare hadde endret den? Alt ligger på skatteetaten.no. Du er ansvarlig for at forslaget til din skattemelding er korrekt. Anonymkode: 3c4fe...b82 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #13 Skrevet 5. april 2019 Vi kjøpte leilighet ifjor for en halv million mindre enn verdien oppgitt i skattemelding for samme år. Det er en enkel blokkleilighet men i en dyr del av byen, så det slår feil ut for vår del. Lurer på om vi må korrigere det hvert eneste år fremover. Anonymkode: 6dd13...700
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #14 Skrevet 5. april 2019 Det var merkelig. Her er verdien satt til 1/3 av husets verdi. Trodde det var vanlig jeg. Anonymkode: 1a263...f39 1
Gjest Juks Skrevet 5. april 2019 #15 Skrevet 5. april 2019 Hvis du har takst eller verdivurdering som er nyere enn 2 år, så kan du gå inn å endre denne posten på selvangivelsen. Husk å legge ved taksten når du sender inn. I verste fall kan du bli nødt til å betale formueskatt pga for høy markedsverdi på huset (ved enorme avvik). Så får vi håpe dem har systemer som fanger opp den reelle summen, og husker det til neste år, slik at du slipper å gjøre dette hvert år.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #16 Skrevet 5. april 2019 Jeg eier to leiligheter, ene er fra 1975 og med ganske usentral beliggenhet, den andre er fra 2018 med supersentral beliggenhet. For moro skyld la jeg inn nødvendig info i skatteetatens kalkulator for å finne boligenes formuesverdi som primærbolig, og det skilte knapt kr 100 000 mellom boligene. Dette til tross for at det i markedsverdi er ca 2 500 000 som skiller boligene ! For å unngå urimelig formuesverdi på sekundærboligen (den med lavest reell markedsverdi) på 2018 skatten, innhentet jeg en takst fra eiendomsmegler på slutten av året i fjor. Skillet mellom denne og markedsverdien satt av skattetaten er på kr 400 000! På mottatt ligning har jeg derfor rettet på markedsverdien, og ved behov for dokumentasjon, sendes denne taksten inn. Anonymkode: 1e01d...24d
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #17 Skrevet 5. april 2019 18 minutter siden, Juks skrev: Hvis du har takst eller verdivurdering som er nyere enn 2 år, så kan du gå inn å endre denne posten på selvangivelsen. Husk å legge ved taksten når du sender inn. I verste fall kan du bli nødt til å betale formueskatt pga for høy markedsverdi på huset (ved enorme avvik). Så får vi håpe dem har systemer som fanger opp den reelle summen, og husker det til neste år, slik at du slipper å gjøre dette hvert år. Jeg mener å ha lest at ved godkjent nedsettelse av formuesverdien, vil denne legges til grunn de neste 2 årene. Anonymkode: 1e01d...24d
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #18 Skrevet 5. april 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Skatteverdien skal være maksimum 1/3 av markedsverdien. Så her er det bare å klage. Anonymkode: d8456...2d3 Men markedsverdien er også feil. Anonymkode: 860c8...3d7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #19 Skrevet 5. april 2019 Her var det en million under det vi har i huslån, så 1/3 stemmer nok i vårt tilfelle. Anonymkode: 1178a...36e
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #20 Skrevet 5. april 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenk om du hadde satt deg inn i hvordan du endrer markedsverdien og heller bare hadde endret den? Alt ligger på skatteetaten.no. Du er ansvarlig for at forslaget til din skattemelding er korrekt. Anonymkode: 3c4fe...b82 Hvem gidder bruke flere tusen på å få inn en takstmann om det ikke har noe å si. For har det noe å si om man bor i en kommune uten formueskatt? Min bolig er også satt for høyt. Men jeg gidder ikke betale penger for å få riktig pris om det ikke har noe å si på skatten uansett?? Anonymkode: 9af27...add 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå