Gå til innhold

50 årsgave, dårlig råd.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Vox_populi skrev:

Hvis du finner en halvflaske til den prisen, så kanskje. En helflaske til den prisen er vin ordinaire, ingenting å gi bort. 

Det er det vel. Man handler utfra hva man har råd til. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vi takket ja før vi visste at det bare var penger han ønsket seg. Vi regnet med han faktisk skulle ønske seg noe. 

Da jeg feiret min egen 30 årsdag tidligere i år, sendte jeg ønskeliste til dem som etterspurte og da passet jeg på å ønske meg en del rimelige ting (100-200kr) slik at folk kunne velge den prisen de ville og evt spleise på dyrere ting. Men jeg trenger jo faktisk en del ting, så kanskje verre for ham som har absolutt alt. 

Anonymkode: 6a2d1...44c

Du gjorde det på en fin måte 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Det er det vel. Man handler utfra hva man har råd til. 

Man gir ikke vanlige forbruksvarer: to sekker ved eller en sekspakning "Seidel" billigpils, man gir noe spesielt, enten sjeldent eller litt luksuriøst, noe vedkommende ikke rutinemessig kjøper selv.
Ei halvflaske vin til den prisen kan du gå ut fra er god, og dermed egnet som gave, mens en helflaske til den prisen går an å få ned, men ikke noe mer.

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vox_populi skrev:

Man gir ikke vanlige forbruksvarer: to sekker ved eller en sekspakning "Seidel" pils, man gir noe spesielt, enten sjeldent eller litt luksuriøst, noe vedkommende ikke rutinemessig kjøper selv.
Ei halvflaske vin til den prisen kan du gå ut fra er god, og dermed egnet som gave, mens en helflaske til den prisen går an å få ned, men ikke noe mer.

Så da er det bedre å komme uten gave mener du? Eller kan folk med dårlig råd rett og slett ikke gå i slike selskaper? :klo: 

Jeg for min del synes jubilanten høres ganske storforlangende ut og en flaske (hverdags-)vin eller to sekker ved er i mitt hode en utmerket gave. Det samme er en pose god kaffe. En god konjakk som jeg ser flere nevne her koster gjerne mange hundre kroner, så det ville jeg ha sett på som uaktuelt. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Leo skrev:

Så da er det bedre å komme uten gave mener du?

Lær deg å lese. En litt luksuriøs eller spesiell gave, skrev jeg. Altså gjerne en pose kaffe som du synes er god til 80 kr, men ikke 8 poser Co-op Extra til 79,20. Prisen er lik, men innholdet er svært så ulikt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vox_populi skrev:

Lær deg å lese. En litt luksuriøs eller spesiell gave, skrev jeg. Altså gjerne en pose kaffe som du synes er god til 80 kr, men ikke 8 poser Co-op Extra til 79,20. Prisen er lik, men innholdet er svært så ulikt. 

Da er vi mer enige! :) Kaffe synes for øvrig jeg er utmerket gave. Forutsatt at jubilanten drikker kaffe da selvfølgelig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde aldri gitt penger i gave til en 50åring!

Vin, konjakk,  kinogavekort, turting hvis han liker å være ute i naturen, billett til noe kulturarrangement, hjemmestrikket genser med ex favoritt laget hannes.

Er det  noen dere kan spleise på gave med?

 

Anonymkode: cd8cb...09e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2019 den 17.41, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer er invitert i 50 årsdag til onkelen hans. I invitasjonen ønsker jubilanten seg kun penger. Jeg og samboer er begge ufør og har særs dårlig råd for tiden fordi vi akkurat måtte kjøpe nytt kjøleskap. Det vi hadde var kaputt. 

Vi har derfor akkurat hatt et innhugg i bufferkontoen og har nødig lyst til å ta mer fra den på grunn av en bursdag. Vi drømmer om å få spart penger til en leilighet om noen år og bor på en ett roms hybel for å kunne sette av litt hver måned. 

Onkelen har også høyere inntekt alene enn jeg og samboer har til sammen, noe som gjør at penger føles veldig feil å gi. Onkelen er godt gift med to biler og stort hus. Ingen barn. Jeg kjenner ikke denne mannen og samboer har ikke et spesielt nært forhold til ham. En personlig rettet gave er derfor også vanskelig. 

Hva i alle dager kan vi gi i gave som ikke koster skjorta men som fortsatt er en grei 50års gave?

Hilsen to rådville 

Anonymkode: 6a2d1...44c

Da ville jeg nok gitt han et gratulasjonskort, Ts.

Jeg tenker at han ønsker seg «penger» for å spesifisere at han ikke vil ha noe ræl. Han burde jo ha ønsket seg noe annet - feks en gave til et veldedig formål - men «penger» betyr når en er over 30 år at det er fritt frem å droppe gave, altså. Det er det foresten uansett så lenge jubilanten ikke er et barn.

Anonymkode: 37ea1...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremtopper og mokkabønner, kamferdrops, han blir tross alt en «gammel» mann 😁

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt dårlig råd, og her hadde jeg nok funnet på en unnskyldning for å ikke gå. 

Anonymkode: cb14f...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2019 den 17.41, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer er invitert i 50 årsdag til onkelen hans. I invitasjonen ønsker jubilanten seg kun penger. Jeg og samboer er begge ufør og har særs dårlig råd for tiden fordi vi akkurat måtte kjøpe nytt kjøleskap. Det vi hadde var kaputt. 

Vi har derfor akkurat hatt et innhugg i bufferkontoen og har nødig lyst til å ta mer fra den på grunn av en bursdag. Vi drømmer om å få spart penger til en leilighet om noen år og bor på en ett roms hybel for å kunne sette av litt hver måned. 

Onkelen har også høyere inntekt alene enn jeg og samboer har til sammen, noe som gjør at penger føles veldig feil å gi. Onkelen er godt gift med to biler og stort hus. Ingen barn. Jeg kjenner ikke denne mannen og samboer har ikke et spesielt nært forhold til ham. En personlig rettet gave er derfor også vanskelig. 

Hva i alle dager kan vi gi i gave som ikke koster skjorta men som fortsatt er en grei 50års gave?

Hilsen to rådville 

Anonymkode: 6a2d1...44c

Vet ikke han at dere begge er ufør da? I hans sko ville ikke jeg ha hatt problemer med å forstå at gaven er tilpasset budsjettet. Det andre jeg tenker er jo at det er tross alt vanlig at «oppadgående» gaver (til folk som er eldre) er noe lavere enn andre veien? Jeg vil jo aldri ha den samme forventing fra mine onkelbarn som jeg har fra min bror..

Hvorfor ikke gjøre det enkelt? Dette er onkelen hans. Ergo kan dere gjerne slå dere sammen med hans foreldre / søsken? Jeg regner med hans foreldre vet at dere er ufør og kan la dere hive dere litt på deres presang? Typisk de har tenkt å gi en tusenlapp + og så kan dere hive deres tohundrelapp på toppen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Vet ikke han at dere begge er uføre da?

At begge er uføre spiller ingen rolle, poenget er at de har dårlig råd. Det er det slett ikke sikkert at en onkel vet. Også en betraktelig nærmere slektning kan være uten kjennskap til slikt.

Anonymkode: 8b3c0...307

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært i din situasjon så hadde jeg gitt et fint kort og til nøds en rimelig flaske vin eller en konfekteske. Det føles kanskje som en kjip gave når han har sagt han ønsker seg penger, men hvorfor skal du som har så lite måtte ta av det lille du har for å gi til noen som har mye? 

Hadde jeg vært en "rik" onkel så hadde jeg fått skikkelig dårlig samvittighet om jeg så at nevøen min måtte ta av sparekonto for å ha råd til en gave. 

Anonymkode: 48478...cdb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Er det så uvanlig at man ønsker penger ved rund dag? Det gjorde jeg til min 50 års dag. Riktignok visste alle hva pengene skulle gå til og ga deretter (reisekasse og koffert til reisen, samt pengegave i lokal valuta). 

Men jeg vil også gjerne understreke at jeg aldri har sett etter hvem som ga hvor mye. Mine nærmeste venner ga en samlet pengegave på et større beløp. Om de spyttet inn likt beløp eller ga etter evne (jeg håper det siste!) vet jeg ikke. Jeg har tidligere vært med på tilsvarende måte å gi gave på.

Jeg var også akkurat i en annen rund dag og der gav jeg 300 - noe jeg avklarte med vennene mine. Er 300 virkelig lite synes du?

Jeg har ALDRI vært i 1000-kroners kategorien på gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bursdagen nå før påske? Kjøp et fint påskeegg og gi det med en gul blomst. 

Anonymkode: 9ccbf...240

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2019 den 17.41, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer er invitert i 50 årsdag til onkelen hans. I invitasjonen ønsker jubilanten seg kun penger. Jeg og samboer er begge ufør og har særs dårlig råd for tiden fordi vi akkurat måtte kjøpe nytt kjøleskap. Det vi hadde var kaputt. 

Vi har derfor akkurat hatt et innhugg i bufferkontoen og har nødig lyst til å ta mer fra den på grunn av en bursdag. Vi drømmer om å få spart penger til en leilighet om noen år og bor på en ett roms hybel for å kunne sette av litt hver måned. 

Onkelen har også høyere inntekt alene enn jeg og samboer har til sammen, noe som gjør at penger føles veldig feil å gi. Onkelen er godt gift med to biler og stort hus. Ingen barn. Jeg kjenner ikke denne mannen og samboer har ikke et spesielt nært forhold til ham. En personlig rettet gave er derfor også vanskelig. 

Hva i alle dager kan vi gi i gave som ikke koster skjorta men som fortsatt er en grei 50års gave?

Hilsen to rådville 

Anonymkode: 6a2d1...44c

Kjøp noe ubrukt i eske på finn.no eller halv pris i butikken. Han kan ønske seg penger, men det betyr ikke at alle MÅ gi penger 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei.  

Jeg ønsker meg også kun penger i min 50 års dag. Selvsagt med unntak av de som kjenner meg såååå godt at de vet akkurat hva jeg trenger. 

  Jeg var TYDELIG på grunnen til mitt "sære" ønske: Jeg liker ikke vin (og var redd for å sitte igjen med ørten flasker) jeg var enda reddere for å få mye krimskrams -  fordi jeg er typen som har svært ved å bytte gaver (redd for å såre) og til slutt så ønsket jeg meg en bufferkonto til reising så jeg kan besøke et sykt familiemedlem i utlandet.  

Til slutt var jeg tydelig på at det var at de KOM som var dem største gaven ikke størrelsen på gaven.  (Og det mente jeg virkelig!)

Skrev også at antrekk var helt etter hva man selv følte seg komfortabel med 😊

Fikk udelt takk for min tydelighet 😉

Så får folk bare tenke at jeg er/ var rar.

Ikke alle 50 åringer har flust i penger.

Jeg fikk 90% pengegaver- i størrelsen 300 til 2000 kr!  og null vin og krimskrams.

Det  ble btw den kjekkeste festen ever 😍

 

Anonymkode: 24a95...b23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At begge er uføre spiller ingen rolle, poenget er at de har dårlig råd. Det er det slett ikke sikkert at en onkel vet. Også en betraktelig nærmere slektning kan være uten kjennskap til slikt.

Anonymkode: 8b3c0...307

Selvfølgelig finnes det unntak, men normalt sett ligger vel oppegående folk til grunn at par rundt 30 hvor begge er ufør gjerne ikke er så pengesterke/prioriterer anneleredes enn arbeidsføre?

Det jeg vil ha frem er at i mange småkjipe situasjoner man kommer opp i, så har folk faktisk forståelse. Typisk synes jeg det er helt  forståelig at min single svigerinne med jobb i SFO som regel gir (veldig forseggjorte) hjemmelagde gaver til ungene fremfor å kjøpe dyre ting på lekebutikken. Hun trenger ikke legge ut i det vide og brede om økonomien sin - og heller ikke beklage seg - vi skjønner det jo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bare kan gi 200-300 kr og et fint kort, som andre foreslår. Helt ok sum til noen man ikke kjenner altfor godt. Tror han setter mer pris på det enn at dere finner på noe som han ikke har ønsket seg.

Anonymkode: 86ae1...5c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du eller mannen din å strikke? Kjøp i såfall billig garn og strikk et par selvuvotter eller noen fine sokker :) Flott gave som ikke behøver å koste skjorta (i penger i hvert fall, men det er jo desto mer jobb selvfølgelig). 

Anonymkode: 5250a...84b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...