Gå til innhold

50 årsgave, dårlig råd.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer er invitert i 50 årsdag til onkelen hans. I invitasjonen ønsker jubilanten seg kun penger. Jeg og samboer er begge ufør og har særs dårlig råd for tiden fordi vi akkurat måtte kjøpe nytt kjøleskap. Det vi hadde var kaputt. 

Vi har derfor akkurat hatt et innhugg i bufferkontoen og har nødig lyst til å ta mer fra den på grunn av en bursdag. Vi drømmer om å få spart penger til en leilighet om noen år og bor på en ett roms hybel for å kunne sette av litt hver måned. 

Onkelen har også høyere inntekt alene enn jeg og samboer har til sammen, noe som gjør at penger føles veldig feil å gi. Onkelen er godt gift med to biler og stort hus. Ingen barn. Jeg kjenner ikke denne mannen og samboer har ikke et spesielt nært forhold til ham. En personlig rettet gave er derfor også vanskelig. 

Hva i alle dager kan vi gi i gave som ikke koster skjorta men som fortsatt er en grei 50års gave?

Hilsen to rådville 

Anonymkode: 6a2d1...44c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så sært å ønske seg penger i den alderen og situasjonen han er i... 

Jeg ville kjøpt en flaske vin og kanskje en liten blomst. Det er mer enn nok. Man skal ikke blakke seg helt bare for å kunne gå i en bursdag.  

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig spesielt å bare ønske seg penger i et femtiårslag. En god konjakk?

Anonymkode: e36d7...908

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konjakt evt en kurv med div som feks vin, spekepølser, ost o.l.

Anonymkode: 9b14a...59d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Konjakt evt en kurv med div som feks vin, spekepølser, ost o.l.

Anonymkode: 9b14a...59d

Konjakk

Anonymkode: 9b14a...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, solmåneogstjerner skrev:

Så sært å ønske seg penger i den alderen og situasjonen han er i... 

Jeg ville kjøpt en flaske vin og kanskje en liten blomst. Det er mer enn nok. Man skal ikke blakke seg helt bare for å kunne gå i en bursdag.  

Ja det er det vi føler og. Denne mannen ligger godt over gjennomsnittsnivået i inntekt i Norge og lever svært godt. Det føles utrolig feil å skulle gi penger til noen som har så mye når vi har såpass lite selv. Føler på en måte ikke at det ser så fint ut om vi kommer med 200-300kr I en konvolutt fordi det var det vi hadde råd tid akkurat nå.... Og selv det er ganske mye penger for oss. 

Takk alle sammen for gode tips. Tar gjerne imot flere hvis ikke blir det en flaske med noe godt. 

Ts

Anonymkode: 6a2d1...44c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Konjakt evt en kurv med div som feks vin, spekepølser, ost o.l.

Anonymkode: 9b14a...59d

Takk for råd, men skal vi fylle en kurv med spekepølser, god ost og vin, så kunne vi like gjerne ha gitt ham den tusenlappen vi ikke har.... 

Anonymkode: 6a2d1...44c

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er det vi føler og. Denne mannen ligger godt over gjennomsnittsnivået i inntekt i Norge og lever svært godt. Det føles utrolig feil å skulle gi penger til noen som har så mye når vi har såpass lite selv. Føler på en måte ikke at det ser så fint ut om vi kommer med 200-300kr I en konvolutt fordi det var det vi hadde råd tid akkurat nå.... Og selv det er ganske mye penger for oss. 

Takk alle sammen for gode tips. Tar gjerne imot flere hvis ikke blir det en flaske med noe godt. 

Ts

Anonymkode: 6a2d1...44c

Greit å ønske seg penger når man er veldig ung. Er man eldre enn ca 25 år så bør man ihvertfall oppgi en grunn, f eks at man sparer til noe spesielt f eks leilighet eller sofa osv. 

Ellers blir det litt rart etter min mening. 

Er ikke vanlig at yngre familiemedlemmer gir rene penger til de eldre. Det bør heller være motsatt. 

Vin, konjakk, spekepølse osv er fine gaver i denne sammenheng 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for råd, men skal vi fylle en kurv med spekepølser, god ost og vin, så kunne vi like gjerne ha gitt ham den tusenlappen vi ikke har.... 

Anonymkode: 6a2d1...44c

Gi en av delene. En vinflaske til 120 kroner er nok 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk takket nei og latt det skinne igjennom at jeg ikke hadde råd.
Ja, det er frekt, men det er bare svar på tiltale. 50 år og ønsker seg penger! Maken! Han er ikke konfirmant lenger.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal alle menn få brennevin i gaver i den alderen? Lite oppfinnsomt og typisk.

Hvis han ønsker seg penger, så gi han de tre hundre Ts. Det er bra nok! Men pynt kortet og skriv et dikt eller noe. Et spesielt kort skal ikke undervurderes! De blir ofte husket. Det kan være billig å lage. Gå inn på you tube og se etter inspirasjon. 

Han vil ikke tenke så mye over summen! Han er nok godt etablert og har alt han trenger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Gi en av delene. En vinflaske til 120 kroner er nok 😊

Blir nok det vi ender opp med, men kjenner jeg er redd for å virke kjip. Samboer er mye på samme måten, men vi er begge enig i at det er galskap å ta fra bufferkontoen for noe sånt. I tillegg må vi ta med egen drikke. Der har vi tenkt å ta med en øl eller to hver for syns skyld, men føler denne festen koster oss langt mer enn vi har. Hadde det ikke vært familie, hadde vi nok ikke gått. 

Anonymkode: 6a2d1...44c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Blir nok det vi ender opp med, men kjenner jeg er redd for å virke kjip. Samboer er mye på samme måten, men vi er begge enig i at det er galskap å ta fra bufferkontoen for noe sånt. I tillegg må vi ta med egen drikke. Der har vi tenkt å ta med en øl eller to hver for syns skyld, men føler denne festen koster oss langt mer enn vi har. Hadde det ikke vært familie, hadde vi nok ikke gått. 

Anonymkode: 6a2d1...44c

Hvis han mener dere er kjipe pga dette så ville jeg ihvertfall ikke gått i neste begivenhet. 

Dere er normale, han er ikke. 

Sært å ønske seg penger i denne situasjonen. Og om han ikke er fornøyd med gavene så er det hans problem 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er forøvrig godt å høre det ikke bare er vi som syntes det er rart å ønske seg penger i den alderen. Hadde han faktisk trengt pengene, hadde vi nok strukket oss lenger og prøvd å prioritere det, men det føles feil å skulle måtte leve på first price nudler selv for at han skal kunne sulle bort pengene når han ikke trenger noe. 

Sendte ham en melding nå og spurte om han ikke hadde noen gaveønsker, men nei han trengte ingenting. Bare penger.... Sukk.... 

Anonymkode: 6a2d1...44c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lag en kurv/gavepose med et par gode øl, snackspose/nøtter og et manneblad som kan interessere han, trenger ikke koste mer enn 200 kr til sammen. 

Anonymkode: fc09e...15a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Thomasine skrev:

Eventuelt en opplevelse her:

https://youwish.no/?gclid=Cj0KCQjw1pblBRDSARIsACfUG13wPg1_hrMTgYT9Uk9MmS31NIWc4IWGxhoS3wZsYHXkZHWCUhJCQNYaAlwXEALw_wcB

 

Ølsmaking for ca. 400,- for 1.

 

Hvorfor gå dit om dere knapt kjenner ham eller har kontakt med ham? ;)

Fordi vi takket ja før vi visste at det bare var penger han ønsket seg. Vi regnet med han faktisk skulle ønske seg noe. 

Da jeg feiret min egen 30 årsdag tidligere i år, sendte jeg ønskeliste til dem som etterspurte og da passet jeg på å ønske meg en del rimelige ting (100-200kr) slik at folk kunne velge den prisen de ville og evt spleise på dyrere ting. Men jeg trenger jo faktisk en del ting, så kanskje verre for ham som har absolutt alt. 

Anonymkode: 6a2d1...44c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

En vinflaske til 120 kroner er nok

Hvis du finner en halvflaske til den prisen, så kanskje. En helflaske til den prisen er vin ordinaire, ingenting å gi bort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lag en kurv/gavepose med et par gode øl, snackspose/nøtter og et manneblad som kan interessere han, trenger ikke koste mer enn 200 kr til sammen. 

Anonymkode: fc09e...15a

Takk for godt råd 😊

Kjenner jeg blir litt mindre stresset av alle svarene jeg får her. Tusen takk! 

 

Anonymkode: 6a2d1...44c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...