Gå til innhold

Begynne med løping/jogging når man er overvektig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 170 høy og veier 93 kg. Har tenkt å begynne å jogge ettersom jeg syns det er veldig gøy. Problemet er at for en del måneder siden trente jeg på treningssenter, og da jogget jeg på mølla tre dager i uken. Da jogget jeg i 2 minutter, gikk i 1 minutt, jogget i 2 minutter osv i til sammen en halvtime. Så ble det økt med 3 minutter i stedet for 2 minutter. Da begynte jeg å slite med knærne, etter jeg var ferdig å jogge hadde jeg så vondt i knærne at jeg ikke klarte gå. Trappet ned til gåing i motbakke, men ble ikke det samme altså. 😕 Tungt ja, men den gode følelsen forsvant litt syns jeg... Vet ikke hvordan jeg skal forklare det. 

Nå har jeg lyst til å prøve ute i terreng, altså på jord/grusvei. Er det for mye å jogge 2 dager i uken, og da kjøre 2 minutter jogging 1 minutter gange x 5 for eksempel, eller mer? Er jo redd for at noe i kneet skal ryke, så vil ta det forsiktig, men 2 dager må jo være greit når jeg i tillegg driver med hjemmetrening i form av cardio (bruker youtube videoer) tre-fire dager i uken. 

Kondisen min er OK. Kunne vært bedre, men med tanke på vekten og høyden min er den ikke helt ute å kjøre. Og jeg vet at kondisen blir bedre fortere enn knærne venner seg til belastningen. 

Anonymkode: c5d01...4bf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har forøvrig slutta på senter pga av ulike grunner, derfor hjemmetrening om noen skulle lure:)

AnonymBruker
Skrevet

Ville prøvd samme intervall trening, men skaff deg gode sko som er tilpasset underlaget. Og prøve forsiktig, og 2 økter er nok en fin startmengde

Slet også med vonde knee på tredemølle, helt til noen anbefalte meg å justere stigningen, og set hjalp veldig

Anonymkode: b494b...888

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville prøvd samme intervall trening, men skaff deg gode sko som er tilpasset underlaget. Og prøve forsiktig, og 2 økter er nok en fin startmengde

Slet også med vonde knee på tredemølle, helt til noen anbefalte meg å justere stigningen, og set hjalp veldig

Anonymkode: b494b...888

Takk for svar. Jeg justerte mye på stigningen på mølla men det hjalp lite. Tror ikke knærne mine likte underlaget jeg løp på.. Skal prøve forsiktig, om jeg merker at jeg begynner å verke i knærne så stopper jeg opp naturligvis. 

AnonymBruker
Skrevet

Du sier ikke hvor gammel du er - det kan være avgjørende for om kroppen "tåler" belastningen eller ikke. Min egen erfaring: Jeg hadde også lyst å bli en løper, og begynte første gangen da jeg var 20 kg overvektig. Bygget med langsomt opp til å klare 20 min sammenhengende jogging, men da røk først det ene kneet, og jeg fikk betennelse i hoften. Klarte knapt å gå i et halvt år. Så jeg la prosjektet på is, og konsentrerte meg om kosthold og lange gåturer i terreng til jeg hadde kommet meg ned på normalvekt. 

Da jeg veide 65 kg (normalvekt for meg) så prøvde jeg meg forsiktig på joggingen igjen, og det var en helt annen opplevelse. Når man jogger så belaster man ledd og sener med 3 ganger kroppsvekt. Så det er en enorm belastning for kroppen når man er overvektig. 

Jeg vil ikke ta fra deg løpegleden, for det er supert at du syns det er gøy, men vær forsiktig! En skade kan sette deg ut i lang tid. 

Anonymkode: f0bb0...146

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier ikke hvor gammel du er - det kan være avgjørende for om kroppen "tåler" belastningen eller ikke. Min egen erfaring: Jeg hadde også lyst å bli en løper, og begynte første gangen da jeg var 20 kg overvektig. Bygget med langsomt opp til å klare 20 min sammenhengende jogging, men da røk først det ene kneet, og jeg fikk betennelse i hoften. Klarte knapt å gå i et halvt år. Så jeg la prosjektet på is, og konsentrerte meg om kosthold og lange gåturer i terreng til jeg hadde kommet meg ned på normalvekt. 

Da jeg veide 65 kg (normalvekt for meg) så prøvde jeg meg forsiktig på joggingen igjen, og det var en helt annen opplevelse. Når man jogger så belaster man ledd og sener med 3 ganger kroppsvekt. Så det er en enorm belastning for kroppen når man er overvektig. 

Jeg vil ikke ta fra deg løpegleden, for det er supert at du syns det er gøy, men vær forsiktig! En skade kan sette deg ut i lang tid. 

Jeg er 24 år. Huff, takk for at du deler erfaringene dine. Jeg må være forsiktig ja.. Kanskje jeg bare må vente med joggingen til jeg har gått ned iallefall 20 kg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 24 år. Huff, takk for at du deler erfaringene dine. Jeg må være forsiktig ja.. Kanskje jeg bare må vente med joggingen til jeg har gått ned iallefall 20 kg. 

Når du er så ung så tåler kroppen din mye mer. Jeg var i midten av 30-årene da jeg begynte å jogge som overvektig. Jeg synes du skal bare fortsette som du gjør, men vær forsiktig, og ikke pushe gjennom dersom du begynner å kjenne smerter, spesielt i knærne. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var mye tyngre enn deg da jeg begynte å løpe. Da jeg var rundt 100 kg løp jeg gjerne sammenhengende i 45 min. Men jeg var vant til å gå mye, og var også sterk i beina/rundt knærne etter å ha trent mye styrke. Fikk ikke noen problem med knærne av løpingen. 

Har opplevd at treningssenter-møller kan være knallharde, omtrent som å løpe på asfalt, så det kan jo hende at du takler bedre å løpe ute på mykt underlag. 

Anonymkode: d6e26...3ee

• Liker 1
Skrevet

Ble litt motivert av å lese denne tråden og synes innstillingen din er flott!

Dette med smerter i knær skal du være forsiktig med å belaste, men så lenge det ikke gjør vondt under eller etter økten er du safe. Alt handler om sakte progresjon mtp. nedgang i vekt og økt treningsmengde, og det virker jo som du er klar over farene. Om du mener den belastningen 2 dager i uken ikke utfordrer knærne dine, så er din egen vurdering det viktigste da du kjenner din egen kropp best. Problemet er jo når man trener på tross av smerte. Det er rød alarm.

Den gode følelsen får du jo først når du har vært aktiv over en litt lengre periode, så at den forsvant uten løping er jo forståelig. Da har du jo en ekstra gulrot å jobbe mot, siden alle som løper liker en "runner's high".  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med beinhinnebetennelse, jeg kan ikke jogge. Jeg har forstuet ankelen mange ganger. Og det funker dårlig å labbe med hunden og krykker i en periode. Så har slutta å prøve jogging. Jeg pleide å elske å løpe. Jeg løp hver morgen da jeg var yngere. 

Jeg sykler, 2 mil annen hver dag. Har ergometersykkel hjemme, med diverse programmer. Kanskje du skal prøve det? 

Anonymkode: 77a0a...57e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en periode for noen år siden hvor jeg jogget, da var jeg 40 år og ca 100 kg. Det gikk fint, jeg benyttet meg av c25k programmet og i løpet av noen uker gikk jeg fra å knapt komme meg igjennom det første minuttet til å kunne jogge i omtrent en time. Jeg skulle gjerne startet igjen og har forsøkt det men ryggen sier nei denne gangen. 

Anonymkode: 1f779...c38

Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Jeg vil anbefale deg å ta en tur til Løplabbet og finne sko som er perfekt for dine føtter og tråkket ditt. Jeg er lettere enn deg, men slet med at jeg fikk belastning både i knær og akilles, men etter jeg fikk sko som passet perfekt til mine føtter, pluss innleggssåle som ga ekstra støtte, så slet jeg aldri igjen med verken knær eller akilles.

I tillegg anbefaler jeg deg å få noen tips av de som jobber der til øvelser og tøying som går spesifikt på knær og akilles. Jeg fikk god nytte av det og har nå løpt i 10 år uten noen skader.

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, WhisperingWind skrev:

Jeg vil anbefale deg å ta en tur til Løplabbet og finne sko som er perfekt for dine føtter og tråkket ditt. Jeg er lettere enn deg, men slet med at jeg fikk belastning både i knær og akilles, men etter jeg fikk sko som passet perfekt til mine føtter, pluss innleggssåle som ga ekstra støtte, så slet jeg aldri igjen med verken knær eller akilles.

I tillegg anbefaler jeg deg å få noen tips av de som jobber der til øvelser og tøying som går spesifikt på knær og akilles. Jeg fikk god nytte av det og har nå løpt i 10 år uten noen skader.

Så du ikke på tv2 hjelper deg eller helsekontrollen (husker ikke hvilket program) der sjekket de forskjellige butikker, og fikk forskjellige resultater når det gjaldt hvilke sko de anbefalte til èn og samme person. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du er overvektige æ bør du kanskje trene på måter som ikke belaster like mye. Hva med sykkel? Svømming? Noe som gir kondis, men mindre belastning. Jeg er glad i å ro på romaskin, men da må du kanskje på senter?

Anonymkode: 5a5b5...899

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du ikke på tv2 hjelper deg eller helsekontrollen (husker ikke hvilket program) der sjekket de forskjellige butikker, og fikk forskjellige resultater når det gjaldt hvilke sko de anbefalte til èn og samme person. 

Tenker du kanskje på Anders Wahl sitt Folkeopplysningen? Der var det en episode hvor de snakket om løpesko, og viste at dette med overpronering, og spesialsko til det, var rent tøys og fanteri. Og de var i ulike butikker og fikk helt vilt sprik i anbefalinger, alt fra at han overpronerte, løp vanlig, til at han underpronerte. Og forskning viser at det har fint lite å si, og det beste for folk flest er helt normale sko. 

Anonymkode: 2c0bc...c3a

Gjest WhisperingWind
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker av egen erfaring og er veldig fornøyd. Men de jeg har pratet med har vært dyktige og visste hva de snakket om. Kan se for meg at noen av deltidene som gjerne er studenter ikke er like stødig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...