Gå til innhold

Ung ufør med minstesats.Hvor mye har du utbetalt i mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:


Ja, som formue og annen inntekt. Men nå snakker jeg om de som ikke har betydelig formue eller annen inntekt. Forstår ikke hvorfor skattetrekk ofte varierer her også for navklienter

Anonymkode: aa2fb...df5

Hvilke og hvor høye fradrag man har bestemmer endel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:


Ja, som formue og annen inntekt. Men nå snakker jeg om de som ikke har betydelig formue eller annen inntekt. Forstår ikke hvorfor skattetrekk ofte varierer her også for navklienter

Anonymkode: aa2fb...df5

Gjeld, inntekt, formue, fradrag, sivilstand vil også ha betydning. Selv om man er mottaker av samme stønad, har man ikke nødvendigvis samme livssituasjon. 

Anonymkode: 2c279...9e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får utbetalt 16856 kr til konto hver mnd. Jeg "eier" bolig, dvs. jeg har fått den som forskudd på arv. Betaler en del i eiendomsskatt, kommunale avgifter og fellesutgifter. I tillegg kommer jo alt annet som strøm, forsikringer etc. Mitt største problem er vel utgiftene til behandling/legerelaterte ting samt. apotek. Ellers er jeg også helt avhengig av bil for å i det hele tatt kunne komme meg til lege (dvs. nå har jeg ikke vært utenfor huset på snart et år uten at ambulanse har vært involvert) og det koster mye med bensin, bompenger (bompengene i Bergen er helt SYKE og vi kommer ingen vei uten å kjøre gjennom bomring heller), forsikring, service/reparasjoner og så videre. Jeg vet ikke hvordan andre får det til, jeg ender opp med å ikke få i meg mat en/flere dager i uken til tider. Bruker ingenting av sminke, kjøper ikke klær, har ikke vært på ferie på maaange år etc.

Anonymkode: a5683...db8

Med tanke på at du ikke har utgifter til lån, så har du jo ikke noe dårligere med midler enn de fleste som er i jobb og som også betaler på boliglån. 

Anonymkode: 74990...a4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flau? Jeg har ingen grunn til å være det i hvert fall. Har snublet i noen ord her og der pga dysleksi..

Anonymkode: 4649f...10e

Litt vel søkt å skylde på dysleksi når du først skrive er i 100% jobb og vurderer nytt yrker plutselig endre det til 30% og er i prosess med å søke uføretrygd.

Anonymkode: 48af8...385

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt vel søkt å skylde på dysleksi når du først skrive er i 100% jobb og vurderer nytt yrker plutselig endre det til 30% og er i prosess med å søke uføretrygd.

Anonymkode: 48af8...385

 

Søkt og søkt?... Jeg VAR i 100 % jobb for så å gå ned til 30 % stilling..  NÅ venter jeg på svar om gradert uføretrygd..

Anonymkode: 4649f...10e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2019 den 7.19, AnonymBruker skrev:

Med tanke på at du ikke har utgifter til lån, så har du jo ikke noe dårligere med midler enn de fleste som er i jobb og som også betaler på boliglån. 

Anonymkode: 74990...a4a

Nei, men jeg tror ikke det er vanlig å bruke de summene jeg ender opp med årlig på helserelaterte ting heller (de siste 5 årene har jeg brukt nesten 300.000 kr bare på tannlege. Jeg får delvis refusjon nå (når jeg må gjøre ting grunnet sykdommen, men pga jeg har ekstremt mange fyllinger i tillegg til sykdommer gjør at fyllingene lettere faller ut/blir ødelagte samtidig som det ikke kan dokumenteres godt nok ettersom det er fylling og ikke tann må jeg fortsatt betale store beløp selv Det var ingen som nevnte noe om at jeg hadde rett på refusjon før jeg skiftet tannlege grunnet flytting).

Mange med tilsvarende inntekt har vel antageligvis ikke bil heller. Og ettersom jeg er gift har jeg i tillegg også forsørgerplikt for min kone som ikke får jobb for tiden (hun er ingeniør og ikke noen slabbedask altså) og ikke har rett på dagpenger grunnet at hun har tatt en tilleggsutdannelse og derfor ikke oppfylte kravene). Det siste året har det vært ganske hardt grunnet det.

Anonymkode: a5683...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men jeg tror ikke det er vanlig å bruke de summene jeg ender opp med årlig på helserelaterte ting heller (de siste 5 årene har jeg brukt nesten 300.000 kr bare på tannlege. Jeg får delvis refusjon nå (når jeg må gjøre ting grunnet sykdommen, men pga jeg har ekstremt mange fyllinger i tillegg til sykdommer gjør at fyllingene lettere faller ut/blir ødelagte samtidig som det ikke kan dokumenteres godt nok ettersom det er fylling og ikke tann må jeg fortsatt betale store beløp selv Det var ingen som nevnte noe om at jeg hadde rett på refusjon før jeg skiftet tannlege grunnet flytting).

Mange med tilsvarende inntekt har vel antageligvis ikke bil heller. Og ettersom jeg er gift har jeg i tillegg også forsørgerplikt for min kone som ikke får jobb for tiden (hun er ingeniør og ikke noen slabbedask altså) og ikke har rett på dagpenger grunnet at hun har tatt en tilleggsutdannelse og derfor ikke oppfylte kravene). Det siste året har det vært ganske hardt grunnet det.

Anonymkode: a5683...db8

Dette er jo 100% frivillig og dermed irrelevant. 

Anonymkode: 2c279...9e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter altfor mange år langt under fattigdomsgrensa, og for psykisk syk til å finne frem i NAV-systemet,  på mitt dårligste bodde på gata og hospits, ble jeg endelig innvilget uføretrygd med ung ufør tillegg. NAV skrev i vedtaket at jeg skulle vært innvilget dette rett etter jeg ble myndig. 

 

Nå føler jeg meg rik! Jeg får ung ufør tillegg, grunnstønad 1, statlig og kommunal bostøtte. Har barn, så da er det dobbel barnetrygd, barnetillegg og barnebidrag. Siden jeg er vant til å klare meg på lite sparer jeg 6000-8000kr pr måned, og syns jeg lever råflott. Tror jeg får ca 11000kr mer enn minstesats uføretrygd med alle tilleggene jeg ramset opp her.

 

Men, det er et stusselig liv allikevel. Så nå går jeg på kurs for å komme meg i jobb. Hvis noen vil ansette en uten noe særlig arbeidserfaring og ikke lenger pur-ung...

Anonymkode: 54a71...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2019 den 13.58, AnonymBruker skrev:

Ja når skatten er trekt. Jeg fikk ikke noe hjelp i ungdommen, enda jeg var kronisk syk og hadde mye angst. Har også en lettere hjerneskade. Som kan være påført i barndommen eller som kan være medfødt. Så på grunn av mine handikapp har jeg ikke kunnet jobbet fulltid og hjernen fungerer også dårligere (fordi jeg sliter med å tå inn informasjon) enn de som er helt normale.

Anonymkode: 37e3a...d81

Du burde endre skattekortet da det trekkes for mye skatt. 

Anonymkode: 9f4be...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2019 den 17.36, AnonymBruker skrev:

 

Søkt og søkt?... Jeg VAR i 100 % jobb for så å gå ned til 30 % stilling..  NÅ venter jeg på svar om gradert uføretrygd..

Anonymkode: 4649f...10e

Ro ro til fiskeskjær.

Historien din ble til underveis.

 

Anonymkode: 48af8...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter altfor mange år langt under fattigdomsgrensa, og for psykisk syk til å finne frem i NAV-systemet,  på mitt dårligste bodde på gata og hospits, ble jeg endelig innvilget uføretrygd med ung ufør tillegg. NAV skrev i vedtaket at jeg skulle vært innvilget dette rett etter jeg ble myndig. 

 

Nå føler jeg meg rik! Jeg får ung ufør tillegg, grunnstønad 1, statlig og kommunal bostøtte. Har barn, så da er det dobbel barnetrygd, barnetillegg og barnebidrag. Siden jeg er vant til å klare meg på lite sparer jeg 6000-8000kr pr måned, og syns jeg lever råflott. Tror jeg får ca 11000kr mer enn minstesats uføretrygd med alle tilleggene jeg ramset opp her.

 

Men, det er et stusselig liv allikevel. Så nå går jeg på kurs for å komme meg i jobb. Hvis noen vil ansette en uten noe særlig arbeidserfaring og ikke lenger pur-ung...

Anonymkode: 54a71...14d

Nå får ikke dette før etter fylte 20 da...

Anonymkode: 48af8...385

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2019 den 6.13, AnonymBruker skrev:

Dette er jo 100% frivillig og dermed irrelevant. 

Anonymkode: 2c279...9e5

Hva er frivillig? Å være gift? Skal man gå fra den man elsker fordi det er et vanskelig arbeidsmarked?

Anonymkode: a5683...db8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2019 den 6.13, AnonymBruker skrev:

Dette er jo 100% frivillig og dermed irrelevant. 

Anonymkode: 2c279...9e5

Og for ordens skyld... Jeg har høye utgifter pga helsen og jeg har brukt mer enn dobbelt så mye på tannlege, men det ignorerte du jo glatt.

Anonymkode: a5683...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er frivillig? Å være gift? Skal man gå fra den man elsker fordi det er et vanskelig arbeidsmarked?

Anonymkode: a5683...db8

At din kone studerer. Det er et VALG dere har tatt og dermed ikke relevant for den økonomiske situasjonen det snakkes om. 

Anonymkode: 2c279...9e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2019 den 18.04, AnonymBruker skrev:

Da er det rimelig fett å leve på trygd...........

Anonymkode: 4649f...10e

Seriøst??

Er en ofte gode grunner til folk er det. Selv om det ikke er alt man ser..Ville nok ikke vært i mange sine sko der tenker jeg.

Anonymkode: b5e14...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst??

Er en ofte gode grunner til folk er det. Selv om det ikke er alt man ser..Ville nok ikke vært i mange sine sko der tenker jeg.

Anonymkode: b5e14...7a7

Det kan likevel være fett. Alt etter hva hver enkelt definerer som fett.

Anonymkode: 2bee0...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.4.2019 den 0.11, AnonymBruker skrev:

At din kone studerer. Det er et VALG dere har tatt og dermed ikke relevant for den økonomiske situasjonen det snakkes om. 

Anonymkode: 2c279...9e5

Valg VI har tatt?
Hun fikk en sykdom som gjorde at hun ikke lenger kunne bli i yrket, ergo måtte hun ha en ny utdannelse..?
(Nei, hun fikk for øvrig ikke svar på noen av søknadene til dagligvarekjeder og klesbutikker etc.)

Ingen av oss visste at hun ikke kom til å få jobb etter endt utdannelse (hun har så og si bare A-er, kun to B-er). Utdannelsen er relevant og vi flyttet til en by (pga studiene) der det fantes mange ledige jobber i yrket. Dessverre er det ikke lenger så mange jobber, men hun har selvsagt søkt på de som er og alt mulig annet. Skyt meg gjerne, men jeg visste ikke at det var en vanlig greie i Norge at folk måtte forsørge to stk på en uføretrygd. Jeg trodde man kunne få dagpenger, sosialhjelp eller lignende i mellomtiden. Det snakkes jo blant annet mye om her inne. Jeg har ikke kunnskap eller erfaring selv da jeg som nevnt er ufør og ikke har vært i arbeidslivet og dette er ikke noe man lærer på skolen. Jeg har også arvet sykdommen av min uføre mor så det er ikke så mye hun har kunnet lære meg om disse tingene.

Hvorfor du må være ubehagelig mot meg pga dette skjønner jeg uansett ikke.

Anonymkode: a5683...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den burde vært økt til minst 20 000 netto så alle unge uføre fikk mulighet til ordentlig bosted og et verdig liv, siden de aldri vil ha mulighet til å øke satsen gjennom arbeid.

Anonymkode: 7f429...10b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...