Gå til innhold

Vipper opp og ned samme sted hele tiden, hvorfor så vanskelig å bli slankere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne, 23 år, 160 cm og har en stabil vekt på 58 kg.

Jeg ønsker å gå ned i vekt, gjerne ned 2 til 4 kg. 

Jeg har forsøkt de siste månedene, men svinger kanskje ned 1 kilo, så opp en halv, så ned 1,5, så opp 1 kilo, og slik fortsetter det.

Så det ender med at jeg uansett ender med å ligge på min stabile vekt på 58 kg.

Synes det er vanskelig, fordi jeg spiser meget sunt, men tydeligvis ikke lite nok?!

Noen som kan hjelpe?

Anonymkode: 8797c...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig fordi du må spise mindre, konsekvent, og det er vanskelig å spise mindre, konsekvent, fordi mat er godt. Tror ikke noen kan hjelpe deg hvis du ikke forsto det av deg selv?

Anonymkode: f3e20...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går ikke ned i vekt pga du spiser sunt, du går ned i vekt ved å spise mindre enn du forbrenner.

Siden vekten din er konstant spiser du akkurat så mye som du forbrenner. Skal du ned i vekt må du spise litt mindre enn du gjør i dag. Dette må du gjøre konsekvent over en lengre periode. 4 kg bør du regne med å bruke 2-3 måneder på. 

Anonymkode: 85b74...f70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig fordi du må spise mindre, konsekvent, og det er vanskelig å spise mindre, konsekvent, fordi mat er godt. Tror ikke noen kan hjelpe deg hvis du ikke forsto det av deg selv?

Anonymkode: f3e20...1b0

Jeg føler selv at jeg spiser nok. Dersom jeg spiser mindre så kommer jeg til å være mye sulten. 

 

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du går ikke ned i vekt pga du spiser sunt, du går ned i vekt ved å spise mindre enn du forbrenner.

Siden vekten din er konstant spiser du akkurat så mye som du forbrenner. Skal du ned i vekt må du spise litt mindre enn du gjør i dag. Dette må du gjøre konsekvent over en lengre periode. 4 kg bør du regne med å bruke 2-3 måneder på. 

Anonymkode: 85b74...f70

Anonymkode: 8797c...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler selv at jeg spiser nok. Dersom jeg spiser mindre så kommer jeg til å være mye sulten. 

 

 

Anonymkode: 8797c...e8f

Og sånn er det å være i kaloriunderskudd. 

Da får du velge - spise mindre og være sulten, eller spise like mye som nå og ikke gå ned i vekt. 

Anonymkode: 563f2...8cf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må gjerne regne med å være sulten, dessverre. Er vondt I know. Men hjelper å lasse på med grønnsaker da dette fyller opp magen og gjør deg mer mett på færre kalorier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i kaloriunderskudd (ligger på 1600 kcal) og er aldri sulten. Du må spise riktig mat som faktisk metter.  

Anonymkode: d3641...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og sånn er det å være i kaloriunderskudd. 

Da får du velge - spise mindre og være sulten, eller spise like mye som nå og ikke gå ned i vekt. 

Anonymkode: 563f2...8cf

 

1 time siden, Puffaris skrev:

Man må gjerne regne med å være sulten, dessverre. Er vondt I know. Men hjelper å lasse på med grønnsaker da dette fyller opp magen og gjør deg mer mett på færre kalorier. 

Ok takk for tips. Men når jeg for eksempel ser på mine meget slanke venninner, er det slik at de går rundt og er sulten hele tiden? Jeg kan nok klare det jeg også, men er sulten noe man venner seg til?

 

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i kaloriunderskudd (ligger på 1600 kcal) og er aldri sulten. Du må spise riktig mat som faktisk metter.  

Anonymkode: d3641...cff

Jasså?


TS

Anonymkode: 8797c...e8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tell kaloriene på maten du putter i deg, de fleste spiser mer enn de tror. Man kan lage enormt mye sunn mat til 1000 kalorier om man velger riktig mat. Bruk en vekt, og se hvor mye kalorier som er i maten. De siste kiloene er som regel også de som henger mest fast også. Prøv å trene litt mer kanskje? Da får du enda mer underskudd kalorimessig, og mer overskudd energimessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Ok takk for tips. Men når jeg for eksempel ser på mine meget slanke venninner, er det slik at de går rundt og er sulten hele tiden? Jeg kan nok klare det jeg også, men er sulten noe man venner seg til?

 

 

Jasså?


TS

Anonymkode: 8797c...e8f

Alle har ulik forbrenning. Har ei venninne som bare spiser søppel at, men hun er slank og kjempefin. Tingen er at man legger også på seg fett på innsiden av kroppen, rundt organene osv, som er farlig og ikke så synlig. Pluss at de kommer nok til å legge på seg etterhvert de også, dere er enda unge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips men jeg har ikke tenkt å telle kalorier, prøve å trene mer heller som du sier!

 

5 minutter siden, -LykkeLiten- skrev:

Alle har ulik forbrenning. Har ei venninne som bare spiser søppel at, men hun er slank og kjempefin. Tingen er at man legger også på seg fett på innsiden av kroppen, rundt organene osv, som er farlig og ikke så synlig. Pluss at de kommer nok til å legge på seg etterhvert de også, dere er enda unge. 

Stemmer, jeg liker å føle meg frisk og sunn :)

TS

Anonymkode: 8797c...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for tips men jeg har ikke tenkt å telle kalorier, prøve å trene mer heller som du sier!

 

Stemmer, jeg liker å føle meg frisk og sunn :)

TS

Anonymkode: 8797c...e8f

Du trenger ikke telle kalorier. Siden du holder stabil vekt på det du spiser nå, vet du at det er ca det din kropp trenger. Da kutter du bare litt til så du kommer i underskudd.

Anonymkode: 79b81...e38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte spiser du? Måltidsfrekvensen er like viktig som hva du spiser. 

Les litt om insulin. Det er et hormon som forteller kroppen at den skal lagre fett. Jo mer raske karbohydrater du har i dietten, og jo oftere du spiser (inkludert kaloriholdig drikke og drikke med søtning) jo mer vil kroppen produsere insulin. 

Stress kan også gjøre at du legger på deg. Feks en dårlig natts søvn setter kroppen i en stressreaksjon, som gjør at den produserer kortisol som igjen stimulerer til insulinproduksjon. Insulinproduksjonen påvirker igjen sulthormonet grhelin og leptin -> du blir mer sulten og senere tilfredsstilt.

Fokuser heller på hormonkontroll.

Tren yoga/mindfulness, spis 1-3 ganger om dagen, og la mesteparten av kaloriene komme fra fett og protein. 

Anonymkode: 8ccc7...3ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte spiser du? Måltidsfrekvensen er like viktig som hva du spiser. 

Les litt om insulin. Det er et hormon som forteller kroppen at den skal lagre fett. Jo mer raske karbohydrater du har i dietten, og jo oftere du spiser (inkludert kaloriholdig drikke og drikke med søtning) jo mer vil kroppen produsere insulin. 

Stress kan også gjøre at du legger på deg. Feks en dårlig natts søvn setter kroppen i en stressreaksjon, som gjør at den produserer kortisol som igjen stimulerer til insulinproduksjon. Insulinproduksjonen påvirker igjen sulthormonet grhelin og leptin -> du blir mer sulten og senere tilfredsstilt.

Fokuser heller på hormonkontroll.

Tren yoga/mindfulness, spis 1-3 ganger om dagen, og la mesteparten av kaloriene komme fra fett og protein. 

Anonymkode: 8ccc7...3ef

leptin = metthetshormon

Anonymkode: 8ccc7...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo godt innenfor normalvekt og sikkert slank og fin med den vekten du har 🙂 Mener å ha lest at det er vanskeligere å gå ned i vekt når man er slank/ notmalvektig fordi kroppen har "mindre å ta av" enn hos en som er overvektig. Men jeg kan huske feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2019 den 10.30, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig fordi du må spise mindre, konsekvent, og det er vanskelig å spise mindre, konsekvent, fordi mat er godt. Tror ikke noen kan hjelpe deg hvis du ikke forsto det av deg selv?

Anonymkode: f3e20...1b0

Det tror jeg alle som må slanke seg forstår.

Jeg sliter med det samme. Jeg klarer å holde motivasjonen oppe frem til helgen, da låser det seg. Ungene sitt lørdagsgodt, mannen skal ha chips, hjemmelaget pizza osv. Det er vanskelig å ha selvkontroll, det er jo en grunn til at man er overvektig. Mange tror "det er så lett", men tror ikke de forstår hva det er snakk om. Jeg har klart flere ganger opp gjennom årene å slanke meg, men nå har det stått stille ca 2 år. Ser ut som det løser seg litt nå. Jeg har funnet en måte å gjøre dette på som funker, og det er enklest og vanligst mulig mat i hverdagen. Ikke noe lavkarbokur, proteinkur osv, kun vanlig mat. 2(3) knekkebrød til frokost og lunsj, eller av og til 1 brødskive til frokost, og 2 til lunsj. Magert pålegg og masse grønnsaker (agurk, tomat, paprika etc.) Middag, det som de andre har. F.eks. 120 g fiskekaker med 38 gram tørr pasta + MASSE grønnsaker. Kvelds knekkebrød eller brødskive. Ellers nøtter når jeg går på fjellet, og banan når jeg er ferdig å trene. Spiser en sjokoladeproteinpudding på slutten av arbeidsdagen. Den metter noe, samt tar bort søtsug. I helgen (lørdagen) spiser jeg nesten det jeg vil, men ikke før etter kl 1600. Frokost om søndagen nyter jeg og spiser brød med god samvittighet. Er jeg i besøk, spiser jeg et lite kakestykke. Går tur 2-3 ganger i uka på "fjelltur", samt trener 2 ganger i uka på treningssenter. 

Når det gjelder sult, så er tipset å drikke masse vann før måltid, evt. ta noen fibertabl. ca 20 min før mat. En liten gulrot er bra å spise mellom, da den krever energi å tygge, og du kan forbrenne mer enn det er kalorier i gulroten. Eple kan også ta bort litt søthunger. 

Prøv å ikke stresse, da legger man på seg rundt magen! Unngå mangel på søvn, og ikke tren hardt når du er kjempesliten.

Du klarer dette! Langsomt, men sikkert går kroppen seg til :)  Jeg har mange venninner som er tynne, men noen av dem spiser kun dritt. Skulle likt å se innsiden! De legger ikke på seg fordi de spiser lite, og det de får i seg er mye junk og lite næring. 

Anonymkode: ce6a7...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jasså?


TS

Anonymkode: 8797c...e8f

Ja. 

Anonymkode: d3641...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, -LykkeLiten- skrev:

Alle har ulik forbrenning. Har ei venninne som bare spiser søppel at, men hun er slank og kjempefin. Tingen er at man legger også på seg fett på innsiden av kroppen, rundt organene osv, som er farlig og ikke så synlig. Pluss at de kommer nok til å legge på seg etterhvert de også, dere er enda unge. 

Om ti år tipper jeg venninnen din er blitt en god del feitere. Mange kommer unna med å spise hva de vil som unge, men etter hvert som de blir eldre funker ikke dette lenger og de legger på seg. Så blir de typisk skikkelig grinete og skjønner ikke hvorfor de har lagt på seg.

Anonymkode: e9b4d...ec3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...