Gå til innhold

Forvirrende kostholdsråd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 3.4.2019 den 16.16, Xcase33 skrev:

Å telle kalorier har aldri hatt noe særlig med vektnedgang å gjøre. Det er en myte som holdes i live, fordi hvordan det egentlig henger sammen er litt for komplisert for folk flest å skjønne.

Det er i korte trekk kaloriene fra karbohydratene du må se på. Samt forsåvidt også undertypene som er mono, dia eller polysakkarider.  Det er disse som styrer blodsukkeret ditt og dermed også insulinmengden kroppen behøver å produsere for å nedregulere blodsukkeret.  Insulin er fettlagringshormonet, derfor ønsker du ikke å spise måltider some innehar en stor andel lettoppløselige karbohydrater. Som f.eks godteri eller loff til frokost, sukker i kaffen o.l :) alt det der får blodsukkeret til å stige rett i været iløpet av noen få minutter. Noe som betyr en kraftig motrespons av insulin i kroppen din for å nedregulere dette. 
Noe som ikke er bra av allerede nevnte årsaker. 

Videre så er det viktig å være i aktivitet jevnlig helst 30min-1time hver dag slik at du forbedrer insulinsensitiviteten i kroppen. Da dette betyr at kroppen klarer seg med en mindre mengde insulin til det samme måltidet enn før i det påfølgende døgnet etter treningsøkten. 

Det er disse prinsippene som gjelder i bunn av alt..noe mer komplisert enn dette er det egentlig ikke. Å telle kaloriene fra alle ernæringsemene som fra protein, fett og karbohydrater blir jo derfor meningsløst og bare tullesnakk. Men som sagt det henger igjen som en overforenkling som folk flest forholder seg til merkelig nok.

 

Bullshit alert

Anonymkode: 833bb...ddc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 29.11.2019 den 13.48, AnonymBruker skrev:

Foreslår at du leser om lipødem før du uttaler deg så bombastisk angående kaloriunderskudd og  såkalt 100% sikker vektnedgang...

Anonymkode: 63eaf...ce2

Men det er en sykdom. Det kan man nesten ikke legge til grunn.

Likevel vil det samme gjelde for de med lipødem, bare ikke på det påvirkede fettvevet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2019 den 14.06, AnonymBruker skrev:

Så det du mener er at man ikke trenger å være i kaloriunderskudd om du styrer unna karbohydrater? 

Anonymkode: 1f2bb...521

riktig

Anonymkode: 9d89d...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2019 den 16.42, Xcase33 skrev:

Det er karbohydratdelen av kaloriene du spiser som styrer blodsukkeret ditt. Indirekte er det mengden og typen karbohydrater (mono, dia og polysakkarider) som trigger insulin mengden som behøves for å nedregulere blodsukkeret ditt i timene etterpå. 
Så å telle totalt antall netto kalorier blir derfor et helt feil referanse grunnlag.  

Jeg kan fint presentere for deg 2 måltider med samme netto mengden kalorier...men fordelings prosenten av karbo, protein og fett kan være helt annerledes. For å ikke snakke om typen karbohydrater måltidene vil inneha prosentvis.  

Jeg vil alle dager i uken foretrekke et fordelaktig sammensatt måltid på f.eks netto 500kcal imot et måltid rikt på raske karbohydrater til en netto verdi på 200 kcal. Hvis formålet skulle være å gå ned i fett%. 

Så jeg ville jobbet litt mer med totalforståelsen din om jeg var deg sånn sett. 

 

 

dette

Anonymkode: 9d89d...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2019 den 16.31, AnonymBruker skrev:

Du underbygger tull. Har man underskudd på kalorier, er det 100% sikkert at man går ned i vekt. Noe annet er en fysisk umulighet som er bekreftet en milliard ganger.

Anonymkode: 15343...52a

tullprat. 

Anonymkode: 9d89d...b05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2019 den 13.48, AnonymBruker skrev:

Foreslår at du leser om lipødem før du uttaler deg så bombastisk angående kaloriunderskudd og  såkalt 100% sikker vektnedgang...

Anonymkode: 63eaf...ce2

helt enig. trodde denne kalorimyten var lagt død for lenge siden. men ser den lever i beste velgående

Anonymkode: 9d89d...b05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

riktig

Anonymkode: 9d89d...b05

Wow! Så jeg kan spise Jarlsberg, egg, kyllinglår, baconcrisp og atkinsbarer til den store gullmedalje? Det er jo helt utrolig! *løper til butikken* 

Fra spøk til alvor - link? 

 

 

Anonymkode: 1f2bb...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg funker ikke kalori telling. Er ca 80 kilo og spiser 1600 dagen. Går ikke ned ett gram. Men med engang jeg spiser mindre karbo (f.eks 50 gram karbo til dagen) da går jeg fort ned 5 kilo på 2 uker. 

Anonymkode: d0906...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For meg funker ikke kalori telling. Er ca 80 kilo og spiser 1600 dagen. Går ikke ned ett gram. Men med engang jeg spiser mindre karbo (f.eks 50 gram karbo til dagen) da går jeg fort ned 5 kilo på 2 uker. 

Anonymkode: d0906...9c2

Det er mange veier til Rom, og lavkarbo er en av dem. Jeg er hverken for eller i mot lavkarbo, men en ting er sikkert og det er at kalorier teller, uavhengig av om du velger å telle dem eller ei. 

Man får ofte en kickstart med lavkarbo da man mister mye vann, så 5 kilo på to uker er ikke umulig. Hvor mange kalorier ligger du på når du holder på med lavkarbo, og hvor lenge har du holdt på? 

Min du ikke går ned i vekt på 1600 kalorier (uavhengig av om det er lavkarbo eller ikke) så er det noe galt. Enten teller du kaloriene feil, feilberegner energibruket ditt eller så er rett og slett badevekten din defekt. 

Jeg synes uansett at man skal bruke den metoden man liker best, så om lavkarbo er noe du liker så fortsett med det. Bare vær klar over at vannvekten kommer tilbake når du starter å spise karbohydrater igjen, og ikke mist motet av det. Med mindre du har tenkt til å gjøre lavkarbo til en livsstil 😊✌️

Anonymkode: 1f2bb...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...