Gå til innhold

Forvirrende kostholdsråd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg slanker meg "ofte", annehvert år går jeg inn for å slanke meg , går ned 5 kg, og opp igjen og der ligger jeg frem til neste gang jeg "bestemmer" meg. Selv om BMI sier jeg skal ned 20 kg.

Så nå leser jeg, fra en for meg ny kostholdsrådgiver om hvor enkelt det er å gå ned og feil vi gjør. https://marikrogshus.com/nomore?fbclid=IwAR19fINi2qciJkDm-gaxxChiSSFLDTr9_KQDES4jAQG76T6sMaDWfPl0RD4

Scroll ned til Feil nummer 1: å telle kalorier

Er det ikke nettopp det som betyr noe? Jeg forstår ingenting

Anonymkode: 01173...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke stolt på den siden. Den ser veldig useriøs ut med et barnslig språk og mye skrivefeil. Den minner meg om de håpløse mailene jeg får i tid og utide som havner i søppelpost.

Når jeg skal ned i vekt teller jeg alltid kcal. Det er det eneste som fungerer på meg. Jeg overspiser hvis jeg ikke gjør det.

Anonymkode: 26d68...aed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dietter som funker er basert på det samme prinsippet - innta mindre kcal enn du forbrenner. Så er det tusener av måter å gjøre dette på. 

For meg funker kaloritelling fordi det er ukomplisert. Jeg trenger ikke spise spesialmat. Jeg trenger ikke utelukke enkelte matvarer fra kostholdet. Jeg kan spise hva jeg vil, bare i begrensede mengder. 

Den siden du linker til og setningen "oppgi betalingsinformasjon" er nok for meg til å tenke styr unna.

Anonymkode: 6846d...c18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det som betyr noe - prinsippet - er at du (faktisk) tar inn færre kalorier enn du bruker. Å telle kalorier er en metode å kontrollere at du (faktisk) tar inn færre kalorier enn du bruker. Alle metoder har sine fordeler og svakheter, men prinsippet er enkelt - mange misser poenget, de tror det er omvendt og at prinsippet er bare tull, eller ihvertfall kjempevanskelig, og at metoden de velger, er det essensielle. Så, hvis du ikke forstår prinsippet, er det ikke rart du må slanke deg annethvert år.

Anonymkode: c9dbd...5ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle dietter som funker er basert på det samme prinsippet - innta mindre kcal enn du forbrenner. Så er det tusener av måter å gjøre dette på. 

For meg funker kaloritelling fordi det er ukomplisert. Jeg trenger ikke spise spesialmat. Jeg trenger ikke utelukke enkelte matvarer fra kostholdet. Jeg kan spise hva jeg vil, bare i begrensede mengder. 

Den siden du linker til og setningen "oppgi betalingsinformasjon" er nok for meg til å tenke styr unna.

Anonymkode: 6846d...c18

Som om jeg skulle skrevet det selv - det er første gang jeg slanker meg men kaloritelling har vært mye lettere enn jeg antok; jeg spiser masse forskjellig, passer bare på vekt/mengde og fører alt inn i LifeSum. Slipper å følge spesielle planer, må bare være disiplinert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Noe av det første du kan sjekke, er om de som kommer med rådene forsøker selge noe. Om de forsøker selge noe, så ønsker de gjerne skille seg litt ut fra andre råd og dietter slik at du skal kjøpe akkurat deres produkt

På denne nettsiden ser du ganske tydelig at de ønsker selge deg noe og tjene penger på problemet ditt, så da kan du trygt lukke siden og ikke høre på rådene deres. 

Endret av Parkeringsvakt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/2/2019 at 1:37 PM, AnonymBruker said:

Jeg slanker meg "ofte", annehvert år går jeg inn for å slanke meg , går ned 5 kg, og opp igjen og der ligger jeg frem til neste gang jeg "bestemmer" meg. Selv om BMI sier jeg skal ned 20 kg.

Så nå leser jeg, fra en for meg ny kostholdsrådgiver om hvor enkelt det er å gå ned og feil vi gjør. https://marikrogshus.com/nomore?fbclid=IwAR19fINi2qciJkDm-gaxxChiSSFLDTr9_KQDES4jAQG76T6sMaDWfPl0RD4

Scroll ned til Feil nummer 1: å telle kalorier

Er det ikke nettopp det som betyr noe? Jeg forstår ingenting

Anonymkode: 01173...d2f

Å telle kalorier har aldri hatt noe særlig med vektnedgang å gjøre. Det er en myte som holdes i live, fordi hvordan det egentlig henger sammen er litt for komplisert for folk flest å skjønne.

Det er i korte trekk kaloriene fra karbohydratene du må se på. Samt forsåvidt også undertypene som er mono, dia eller polysakkarider.  Det er disse som styrer blodsukkeret ditt og dermed også insulinmengden kroppen behøver å produsere for å nedregulere blodsukkeret.  Insulin er fettlagringshormonet, derfor ønsker du ikke å spise måltider some innehar en stor andel lettoppløselige karbohydrater. Som f.eks godteri eller loff til frokost, sukker i kaffen o.l :) alt det der får blodsukkeret til å stige rett i været iløpet av noen få minutter. Noe som betyr en kraftig motrespons av insulin i kroppen din for å nedregulere dette. 
Noe som ikke er bra av allerede nevnte årsaker. 

Videre så er det viktig å være i aktivitet jevnlig helst 30min-1time hver dag slik at du forbedrer insulinsensitiviteten i kroppen. Da dette betyr at kroppen klarer seg med en mindre mengde insulin til det samme måltidet enn før i det påfølgende døgnet etter treningsøkten. 

Det er disse prinsippene som gjelder i bunn av alt..noe mer komplisert enn dette er det egentlig ikke. Å telle kaloriene fra alle ernæringsemene som fra protein, fett og karbohydrater blir jo derfor meningsløst og bare tullesnakk. Men som sagt det henger igjen som en overforenkling som folk flest forholder seg til merkelig nok.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2019 den 14.01, AnonymBruker skrev:

Alle dietter som funker er basert på det samme prinsippet - innta mindre kcal enn du forbrenner. Så er det tusener av måter å gjøre dette på. 

For meg funker kaloritelling fordi det er ukomplisert. Jeg trenger ikke spise spesialmat. Jeg trenger ikke utelukke enkelte matvarer fra kostholdet. Jeg kan spise hva jeg vil, bare i begrensede mengder. 

Den siden du linker til og setningen "oppgi betalingsinformasjon" er nok for meg til å tenke styr unna.

Anonymkode: 6846d...c18

Det er kun dette som funker for alle. Man kan da spise det man vil resten av livet. Man må bare ta seg sammen.

Alle tullekurene skal avsluttes, og da er man tilbake der man slapp hverdagen sist.

Anonymkode: 15343...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Xcase33 skrev:

Å telle kalorier har aldri hatt noe særlig med vektnedgang å gjøre. Det er en myte som holdes i live, fordi hvordan det egentlig henger sammen er litt for komplisert for folk flest å skjønne.

Det er i korte trekk kaloriene fra karbohydratene du må se på. Samt forsåvidt også undertypene som er mono, dia eller polysakkarider.  Det er disse som styrer blodsukkeret ditt og dermed også insulinmengden kroppen behøver å produsere for å nedregulere blodsukkeret.  Insulin er fettlagringshormonet, derfor ønsker du ikke å spise måltider some innehar en stor andel lettoppløselige karbohydrater. Som f.eks godteri eller loff til frokost, sukker i kaffen o.l :) alt det der får blodsukkeret til å stige rett i været iløpet av noen få minutter. Noe som betyr en kraftig motrespons av insulin i kroppen din for å nedregulere dette. 
Noe som ikke er bra av allerede nevnte årsaker. 

Videre så er det viktig å være i aktivitet jevnlig helst 30min-1time hver dag slik at du forbedrer insulinsensitiviteten i kroppen. Da dette betyr at kroppen klarer seg med en mindre mengde insulin til det samme måltidet enn før i det påfølgende døgnet etter treningsøkten. 

Det er disse prinsippene som gjelder i bunn av alt..noe mer komplisert enn dette er det egentlig ikke. Å telle kaloriene fra alle ernæringsemene som fra protein, fett og karbohydrater blir jo derfor meningsløst og bare tullesnakk. Men som sagt det henger igjen som en overforenkling som folk flest forholder seg til merkelig nok.

 

Uff og uff...

Anonymkode: 15343...52a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Uff og uff...

Anonymkode: 15343...52a

Jeg underbygger også hvorfor....hvis du mener noe annet så hadde det vært interessant om du kunne forklart hvorfor det jeg sier ikke stemmer? men helt ærlig så anbefaler jeg deg å gå videre her :)  men for all del kjør på du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xcase33 skrev:

Jeg underbygger også hvorfor....hvis du mener noe annet så hadde det vært interessant om du kunne forklart hvorfor det jeg sier ikke stemmer? men helt ærlig så anbefaler jeg deg å gå videre her :)  men for all del kjør på du.

Du underbygger tull. Har man underskudd på kalorier, er det 100% sikkert at man går ned i vekt. Noe annet er en fysisk umulighet som er bekreftet en milliard ganger.

Anonymkode: 15343...52a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/2/2019 at 2:06 PM, AnonymBruker said:

Nei, det som betyr noe - prinsippet - er at du (faktisk) tar inn færre kalorier enn du bruker. Å telle kalorier er en metode å kontrollere at du (faktisk) tar inn færre kalorier enn du bruker. Alle metoder har sine fordeler og svakheter, men prinsippet er enkelt - mange misser poenget, de tror det er omvendt og at prinsippet er bare tull, eller ihvertfall kjempevanskelig, og at metoden de velger, er det essensielle. Så, hvis du ikke forstår prinsippet, er det ikke rart du må slanke deg annethvert år.

Anonymkode: c9dbd...5ad

Det er karbohydratdelen av kaloriene du spiser som styrer blodsukkeret ditt. Indirekte er det mengden og typen karbohydrater (mono, dia og polysakkarider) som trigger insulin mengden som behøves for å nedregulere blodsukkeret ditt i timene etterpå. 
Så å telle totalt antall netto kalorier blir derfor et helt feil referanse grunnlag.  

Jeg kan fint presentere for deg 2 måltider med samme netto mengden kalorier...men fordelings prosenten av karbo, protein og fett kan være helt annerledes. For å ikke snakke om typen karbohydrater måltidene vil inneha prosentvis.  

Jeg vil alle dager i uken foretrekke et fordelaktig sammensatt måltid på f.eks netto 500kcal imot et måltid rikt på raske karbohydrater til en netto verdi på 200 kcal. Hvis formålet skulle være å gå ned i fett%. 

Så jeg ville jobbet litt mer med totalforståelsen din om jeg var deg sånn sett. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Du underbygger tull. Har man underskudd på kalorier, er det 100% sikkert at man går ned i vekt. Noe annet er en fysisk umulighet som er bekreftet en milliard ganger.

Anonymkode: 15343...52a

Det er KUN kalorier fra karbohydratene som er relevant, da det er dem som styrer insulin mengden kroppen behøver å frigjøre for å nedregulere blodsukkeret. Det er hormonet insulin som er fettlagringshormonet i kroppen. Hvis det er tull så lurer jeg litt på hvordan det da kan ha seg at diabetikere KUN må få i seg raske karbohydrater for å komme seg ut av føling? eller regne ut sin egen insulinmengde kun utfra antall kalorier fra karbohydrater utelukkende og ikke resten? :)

Du refererer til kalorier som en netto sum av karbohydrater, fett og proteiner samlet sett. Noe som er feil pga det KUN er karbohydratene som trigger insulin responsen. Ikke kaloriene fra verken fett eller proteiner. 

Nå har jeg gitt deg en nokså inngående forklaring på hvorfor det jeg sier stiller seg slik det gjør.  Det er forsåvidt en gjentagelse fra mitt første innlegg. Men greit nok, men fortsetter du å si at det jeg sier er tull så vil jeg gjerne se kilde fra en plass som sier det samme...det tviler jeg på du finner. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Annonse

På 3.4.2019 den 16.31, AnonymBruker skrev:

Du underbygger tull. Har man underskudd på kalorier, er det 100% sikkert at man går ned i vekt. Noe annet er en fysisk umulighet som er bekreftet en milliard ganger.

Anonymkode: 15343...52a

Foreslår at du leser om lipødem før du uttaler deg så bombastisk angående kaloriunderskudd og  såkalt 100% sikker vektnedgang...

Anonymkode: 63eaf...ce2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2019 den 16.53, Xcase33 skrev:

Det er KUN kalorier fra karbohydratene som er relevant, da det er dem som styrer insulin mengden kroppen behøver å frigjøre for å nedregulere blodsukkeret. Det er hormonet insulin som er fettlagringshormonet i kroppen. Hvis det er tull så lurer jeg litt på hvordan det da kan ha seg at diabetikere KUN må få i seg raske karbohydrater for å komme seg ut av føling? eller regne ut sin egen insulinmengde kun utfra antall kalorier fra karbohydrater utelukkende og ikke resten? :)

Du refererer til kalorier som en netto sum av karbohydrater, fett og proteiner samlet sett. Noe som er feil pga det KUN er karbohydratene som trigger insulin responsen. Ikke kaloriene fra verken fett eller proteiner. 

Nå har jeg gitt deg en nokså inngående forklaring på hvorfor det jeg sier stiller seg slik det gjør.  Det er forsåvidt en gjentagelse fra mitt første innlegg. Men greit nok, men fortsetter du å si at det jeg sier er tull så vil jeg gjerne se kilde fra en plass som sier det samme...det tviler jeg på du finner. 

 

Så det du mener er at man ikke trenger å være i kaloriunderskudd om du styrer unna karbohydrater? 

Anonymkode: 1f2bb...521

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teller ikke kalorier og de få perioder jeg har hatt behov for å gå ned i vekt (altså behov for. I mine dårlige perioder mtp spiseforstyrrelse så har jeg faktisk telt kcal fordi jeg har spist så lite og vært helt manisk på å ikke komme over grensen min) så har det vært null problem. 

Det gjør jeg enkelt ved å kutte ut usunn mat som boller og sjokolade, jeg slutter å drikke iskaffe i ukedagene og jeg velger grovt foran fint. Spiser sjeldent pasta eller ris, men måltidet er ikke lavkarbo av den grunn. Spiser grove knekkebrød kun bestående av korn, havregryn med cottage cheese og syltetøy og melk, grove proteinrundstykker osv. Lite ost, men egg, kremost i stedet for smør, salat og kalkunskinke. Middager er helt vanlige middager som kylling-wok, mangolaks med salat og pitabrød, hjemmelaget gryterett med bønner og linser, hamburger når det er helg. Ja egentlig helt vanlig mat. Spiser meg mett. 

Jeg bruker periodisk faste så jeg hopper over frokost og spiser dermed tre måltider for dag. I tillegg trener jeg. Det er meget lett å gå ned i vekt med mitt kosthold og jeg spiser altså karbohydrater, men lite raske karbohydrater. Nå når det er desember er jeg svak for smultringer, men jeg har "råd" til å spise det 2-3 ganger i uken og fortsatt gå ned i vekt hvis jeg vil fordi jeg ikke spiser frokost og tross alt trener fem ganger i uken. 

Og ja kostholdet tar kg, mens trening tar gram. Men når jeg 5 dager i uken forbrenner 600 kcal på trening så sier det seg selv at det hjelper på så lenge jeg ikke spiser opp de kcal. Noe jeg ofte gjør da jeg helst ikke bør gå noe mer ned i vekt, men det gjør jeg mest ved å spise mer middag eller kveldsmat. Føler jeg kan spise omtrent hva jeg vil, men jeg har avvendt meg fra å kjøpe masse sukkerholdig snop hele tiden og da går det lekende lett. Har ikke lyst på sjokolade en gang. 

Akkurat nå blir det 1-2 smultringer kanskje to ganger i uken og en iskaffe lørdag og søndag. Det er i grunn ikke så mye sammenlignet med at mange spiser en hel pose potetgull og ei sjokoladeplate. Og gjerne masse sukkerbrus eller øl i tillegg. For ikke å snakke om all småspisingen for "man må jo holde stabilt blodsukker". Joda, men man trenger ikke småspise mellom måltidene for å få til det. 

Det er i grunn fryktelig lett å gå ned i vekt bare man får inn vanen og avenner seg å spise så utrolig mye unødvendig. Man trenger overhodet ikke å telle kcal. Det kan være et fint verktøy hvis man ikke har så mye kunnskap om hva ulik mat inneholder og man har som vane å småspise mye, men nødvendig for alle er det ikke. 

Jeg har dessuten hatt en periode i livet hvor jeg overspise massivt (kom i etterkant av at jeg lenge hadde sultet meg og blitt undervektig, så typisk når man begynner å spise igjen). Jeg gikk opp 30 kg på 9 måneder. Så tok jeg tak og gikk ned 25 kg på 7 måneder. Da var jeg innenfor normalvektig og det er jeg nå også. Så jeg vet også hvordan det er å ha en konstant, vill sult.  Jeg er egentlig en overspiser av natur. Var det som tenåring og er det nå. Men jeg har tvunget inn helt andre vaner. Så hender det seg at jeg overspiser en liten periode, men jeg henter meg raskt inn igjen. 

Det er ingen fasit på hva som funker på den enkelte, men jeg har i hvert fall stor tro på periodisk faste og bare det å ikke ta helt av når helga kommer. Det føles som et tap å ikke kose seg med snopet i starten, men så blir man vant til det og cravings roer seg. Samme hvis man er vant til småspising mellom måltidene. Det er ubehagelig i starten og man blir slapp og sulten, men det er fordi man er vant til småspisingen. Ikke fordi man faktisk trenger det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3.4.2019 den 16.16, Xcase33 skrev:

Å telle kalorier har aldri hatt noe særlig med vektnedgang å gjøre. Det er en myte som holdes i live, fordi hvordan det egentlig henger sammen er litt for komplisert for folk flest å skjønne.

Det er i korte trekk kaloriene fra karbohydratene du må se på. Samt forsåvidt også undertypene som er mono, dia eller polysakkarider.  Det er disse som styrer blodsukkeret ditt og dermed også insulinmengden kroppen behøver å produsere for å nedregulere blodsukkeret.  Insulin er fettlagringshormonet, derfor ønsker du ikke å spise måltider some innehar en stor andel lettoppløselige karbohydrater. Som f.eks godteri eller loff til frokost, sukker i kaffen o.l :) alt det der får blodsukkeret til å stige rett i været iløpet av noen få minutter. Noe som betyr en kraftig motrespons av insulin i kroppen din for å nedregulere dette. 
Noe som ikke er bra av allerede nevnte årsaker. 

Videre så er det viktig å være i aktivitet jevnlig helst 30min-1time hver dag slik at du forbedrer insulinsensitiviteten i kroppen. Da dette betyr at kroppen klarer seg med en mindre mengde insulin til det samme måltidet enn før i det påfølgende døgnet etter treningsøkten. 

Det er disse prinsippene som gjelder i bunn av alt..noe mer komplisert enn dette er det egentlig ikke. Å telle kaloriene fra alle ernæringsemene som fra protein, fett og karbohydrater blir jo derfor meningsløst og bare tullesnakk. Men som sagt det henger igjen som en overforenkling som folk flest forholder seg til merkelig nok.

 

Kan du ikke begynne med å finne én kilde som underbygger det du sier da?
 

På 3.4.2019 den 16.28, Xcase33 skrev:

Jeg underbygger også hvorfor....hvis du mener noe annet så hadde det vært interessant om du kunne forklart hvorfor det jeg sier ikke stemmer? men helt ærlig så anbefaler jeg deg å gå videre her :)  men for all del kjør på du.

Hvor gjør du det, jeg ser bare påstander? Hva skjer med kaloriene fra fett og proteiner, og hvorfor er det ikke relevant? Proteiner er også insulinogene, så allerede der har du et hull i en svært bastant forklaring. Derfor er det opprettet en Insulin index, fordi GI index (dette du sier om karbohydrater) er en dårlig indikator på insulinrespons: https://www.sciencedirect.com/topics/veterinary-science-and-veterinary-medicine/insulin-index

Det er forøvrig også slik at proteiner lett blir omgjort til glucose ved overspising. Deter forøvrig ikke dette som ligger til grunn for at proteiner er insulinogene - det er de i seg selv. Selv en liten dose med BCAA gir insulinrespons.

Spiser man for mye proteiner er det også nok til å ta deg ut av ketose. 

På 3.4.2019 den 16.53, Xcase33 skrev:

Det er KUN kalorier fra karbohydratene som er relevant, da det er dem som styrer insulin mengden kroppen behøver å frigjøre for å nedregulere blodsukkeret. Det er hormonet insulin som er fettlagringshormonet i kroppen. Hvis det er tull så lurer jeg litt på hvordan det da kan ha seg at diabetikere KUN må få i seg raske karbohydrater for å komme seg ut av føling? eller regne ut sin egen insulinmengde kun utfra antall kalorier fra karbohydrater utelukkende og ikke resten? :)

Du refererer til kalorier som en netto sum av karbohydrater, fett og proteiner samlet sett. Noe som er feil pga det KUN er karbohydratene som trigger insulin responsen. Ikke kaloriene fra verken fett eller proteiner. 

Nå har jeg gitt deg en nokså inngående forklaring på hvorfor det jeg sier stiller seg slik det gjør.  Det er forsåvidt en gjentagelse fra mitt første innlegg. Men greit nok, men fortsetter du å si at det jeg sier er tull så vil jeg gjerne se kilde fra en plass som sier det samme...det tviler jeg på du finner. 

 

Det du sier faller på sin egen logikk. Hvis karbohydrater er det eneste som teller for vekten kunne man jo snudd på det, og sagt at uten karbohydrater dør du. Jeg trenger ikke vise til noe her - alle skjønner det.

Da ville heller ikke eskimoer flest vært gode og runde på en diett bestående av tilnærmet 100% animalsk.

Grunnen til at man må ha raske karbohydrater for å komme ut av føling er for det første det at hjernen er avhengig av glucose for å fungere, og for langt tid uten kan bli fatalt. Det handler om at karbohydrater er mest effektivt for å påvirke blodsukkeret - forøvrig - når man er "too far gone" er det vanlig å få sprøyte med glukagon (det motsatte av insulin). Det handler først og fremst om hva som er mest effektivt, i en livstruende tilstand. Jeg vil tro du kunne kommet ut av føling med å innta bare whey proteiner f.eks. Men når man ligger og rister mens øynene ruller bak i hodet og kveles av sitt eget slim blir det mindre interessant å teste.

Her er også en god oppsummering som tilbakeviser det du snakker om:

https://www.afpt.no/fagstoff/er-insulin-den-store-synderen-ved-overvekt

Det er så åpenbart at det handler om kalorier. 

Kroppen er inn og ut av fettlagring og fettforbrennings modus gjennom hele dagen. Det du sier er bare tatt helt ut av sammenheng, og gjelder kun til en viss grad dersom man måler ut i fra en ekstremt kort periode (typ timene etter et måltid).  Etter et måltid er man i praksis litt feitere enn før, men i perioder med faste blir man slankere - mellom måltider og om natten. Grunnen til at kalorier er det som rår er fordi det forklarer energibalansen over en gitt tid. Er denne negativ - vil man uavhengig av raske eller trege karbohydrater være mer i fettforbrenningsmodus enn i fettlagringsmodus og vice versa. Dette er det gjort utallige studier på. Det du sier er rent sprøyt - og det mest fascinerende her er at det går an å fremstå relativt oppegående samtidig som man bare ikke forstår noe. 

Men, kom med én kilde. Det finnes så utrolig mange på det motsatte, så det er fair at det går den veien. Det er du som påstår noe helt merkelig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/2/2019 at 1:37 PM, AnonymBruker said:

Jeg slanker meg "ofte", annehvert år går jeg inn for å slanke meg , går ned 5 kg, og opp igjen og der ligger jeg frem til neste gang jeg "bestemmer" meg. Selv om BMI sier jeg skal ned 20 kg.

Så nå leser jeg, fra en for meg ny kostholdsrådgiver om hvor enkelt det er å gå ned og feil vi gjør. https://marikrogshus.com/nomore?fbclid=IwAR19fINi2qciJkDm-gaxxChiSSFLDTr9_KQDES4jAQG76T6sMaDWfPl0RD4

Scroll ned til Feil nummer 1: å telle kalorier

Er det ikke nettopp det som betyr noe? Jeg forstår ingenting

Anonymkode: 01173...d2f

Problemet er utgangspunktet ditt. bytt ut hele konseptet med slanking og fokuser på endring av livsstil, punktum. Feil nummer en er å tenke at et godt kosthold og trening er noe du ikke burde vedlikeholde stort sett hele året. Akkurat nå har du har et omvendt syn på hele tilnærmingen din til kosthold/ernæring, fordi det er mye mer behagelig med korte drag av å spise sunt og trene fremfor å gjøre dette permanent gjennom resten av livet.

Her snakker jeg ikke om at du skal trene 7 dager i uken og spise bare brokkoli og kylling, men å være aktiv noen dager i uka samt å modere inntaket av drittmat til 1-2 dag i uken. Der disse 1-2 dagene også har en begrensning på hvor mye drittmat du skal nyte. Om du gjør sånne grunnleggende endringer over tid vil du oppnå gode resultater, fordi dette er som alt annet i livet - du må gjøre det ofte og lenge. Det kan kjennes ukomfortabelt ut til tider, men vi vet at det er dette som fungerer. 

Om du bare teller kalorier 1-2 mnd hvert år så er det bortkastet. spiser du derimot en moderat mengde (vurdert opp mot egen vekt) sunn mat 12 mnd i året, så er grunnlaget ditt knallgodt. Det gode uttrykket "keep it simple, stupid" er fortsatt like gjeldende her som i alt annet man gjør i livet.     

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2019 den 13.37, AnonymBruker skrev:

Jeg slanker meg "ofte", annehvert år går jeg inn for å slanke meg , går ned 5 kg, og opp igjen og der ligger jeg frem til neste gang jeg "bestemmer" meg. Selv om BMI sier jeg skal ned 20 kg.

Så nå leser jeg, fra en for meg ny kostholdsrådgiver om hvor enkelt det er å gå ned og feil vi gjør. https://marikrogshus.com/nomore?fbclid=IwAR19fINi2qciJkDm-gaxxChiSSFLDTr9_KQDES4jAQG76T6sMaDWfPl0RD4

Scroll ned til Feil nummer 1: å telle kalorier

Er det ikke nettopp det som betyr noe? Jeg forstår ingenting

Anonymkode: 01173...d2f

Jeg må bare si, at introen til det opplegget der var utformet på en slik måte at det så alt annet enn seriøst ut.  

Spoileralert! ——————————————————————————————————————

Det er ingen hemmelighet bak kjøpeknappen 😮

Bare enda en strategi for å få folk i kaloriunderskudd. Og det kan være bra forsåvidt. Det eneste man må huske på er at med mindre det du gjør for å komme i form er noe du kan se for deg å gjøre resten av livet, så betyr det null hvor effektivt det er, hvor mange andre som er «driiitfornøyde».

Derfor er det dumt å gå for et program som kun snakker om hvor bra det er av alle mulige grunner, men ikke sier et ord om hva du kam forvente deg av innhold - eller hvordan dette kostholdet ser ut.

For å ta et eksempel. Tenk om å spise ren kokt potet resten av livet gjorde at du kunne spise så mye du vil, og alltid ha drømmekroppen. Du kunne likevel aldri spise noe annet, kun potet. Ville du gjort det?

Eller ville du heller lært å forholde deg til rett mengde av den maten du liker, for samme resultat?

Alle dietter er bare forskjellige strategier for å havne i kaloriunderskudd ved å begrense matvarer, porsjonsstørrelser, når man kan spise o.l. 

Så hva tror du skjer når du er førnøyd, eller ikke orker mer av «fengselet»? 

Man legger på seg det man tapte. Gjerne pluss litt hvis du har begrenset deg tilstrekkelig og er en av de «flinke» som mistet mange kilo (som ofte brukes i markedsføringen). Stor vektnedgang uten styrketrening (med styrketrening også), gjør at du mister muskelmasse - så når du begynner å spise normalt igjen (les: for mye) så har ikke ikke den samme forbrenningen som før du var på diett.

Resultatet er at du blir netto feitere enn du var. Penger i dass, tid i dass. Ikke har du lært noe heller, fordi opplegget du brukte var en bløff. 

Tall kalorier og vei deg. Følg med på endringene, lær deg hvor mye du kan spise, juster i tide. Høres komplisert ut, men er ikke det. På kort tid vil du kunne bedømme kaloriinnhold i mat basert på porsjoner og volum.

Du blir dessuten klar over hva enkelte matvarer inneholder, og vil bli overrasket over at du vil endre til «sunnere» vaner bare av det - selvom du i utgangspunktet kan spise hva du vil når du forholder deg til kalorier. «Usunn» mat er bare ikke verdt det.

Hvis du absolutt skal ha en coach eller kjøpe et opplegg. Finn deg en coach som lærer deg hvordan du skal forholde deg til helt vanlig mat i det daglige, og som eventuelt kombinerer dette med styrketrening. 

Sorry, det finnes ingen enkel løsning, ingen magisk matvare, diett eller pille. 

Det mest magiske du får er et godt og balansert kosthold (ca. like mye kalorier fra fett, proteiner og karb), i kombinasjon med styrketrening. Eller «sunn mat og hardt arbeid» som det også kan kalles. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...