Gå til innhold

Er nordmenn mer intelligente enn mesteparten av jordkloden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spør tross alt nordmenn nå, så det kan nok komme ymse svar. 
Men jeg lurer, eller er det det at vi er vant med det vi har og tror dette er slik det skal være...det eneste riktige? 
Men det er faktisk ting som jeg ikke ser logisk i mange andre land.... mange land er ikke flinke med miljøet for det første. Det er grisete og folk kaster liksom bare fra seg der de vil. 
Dårlig engelsk.
Og lønnene er lavere tross dyrere varer...hvordan overlever de? For eksempel i Italia er smartphone svindyrt i forhold til her! Har sjekket prisene i flere land og faktisk så koster mobiltelefonene det dobbelte av hva de gjør i Norge. 
I Tyrkia ser jeg en Iphone X koster 20.000 norske kroner...Tyrkia har vel dobbelt så lav lønn også, så det blir da som om vi skulle betalt 40.000 for den?! 

Anonymkode: c5087...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nordmenn er flinke til å grise og kaste søppel...finnes noen land som er mye renere..

Men, til svaret, nei nordmenn er ikke mer intelligente..., finnes dumme folk og smarte folk, som i andre land...det er individuelt.

Anonymkode: adc97...d43

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Nordmenn er flinke til å grise og kaste søppel...finnes noen land som er mye renere..

Men, til svaret, nei nordmenn er ikke mer intelligente..., finnes dumme folk og smarte folk, som i andre land...det er individuelt.

Anonymkode: adc97...d43

Men det finnes jo ingen individuelle folkeslag. 

Anonymkode: c902c...57b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør tross alt nordmenn nå, så det kan nok komme ymse svar. 
Men jeg lurer, eller er det det at vi er vant med det vi har og tror dette er slik det skal være...det eneste riktige? 
Men det er faktisk ting som jeg ikke ser logisk i mange andre land.... mange land er ikke flinke med miljøet for det første. Det er grisete og folk kaster liksom bare fra seg der de vil. 
Dårlig engelsk.
Og lønnene er lavere tross dyrere varer...hvordan overlever de? For eksempel i Italia er smartphone svindyrt i forhold til her! Har sjekket prisene i flere land og faktisk så koster mobiltelefonene det dobbelte av hva de gjør i Norge. 
I Tyrkia ser jeg en Iphone X koster 20.000 norske kroner...Tyrkia har vel dobbelt så lav lønn også, så det blir da som om vi skulle betalt 40.000 for den?! 

Anonymkode: c5087...857

Hvis du mener god engelsk er et kriterium for intelligens, er vi allerede forbikjørt av de noen hundre millionene som har det som førstespråk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid sett på nordmenn som dumme og naive (er norsk selv)? Føler nordmenn har det for bra til å måtte bruke intelligensen sin. Det er først etter at jeg har flyttet ut av Norge, at jeg faktisk har møtt virkelig intelligente mennesker. 

Anonymkode: 48934...722

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har alltid sett på nordmenn som dumme og naive (er norsk selv)? Føler nordmenn har det for bra til å måtte bruke intelligensen sin. Det er først etter at jeg har flyttet ut av Norge, at jeg faktisk har møtt virkelig intelligente mennesker. 

Anonymkode: 48934...722

Høres ut som du blander "intelligent" med "enig med dine meninger"

Anonymkode: 4c91b...5ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord-Europeere har jevnt over høyere intelligens, ja.

Anonymkode: a2458...a00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Høres ut som du blander "intelligent" med "enig med dine meninger"

Anonymkode: 4c91b...5ce

Høres ut som du ble fornærmet? 😂

Anonymkode: 48934...722

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, NotYou skrev:

Alt en nordmann kan gjøre, kan en asiater gjøre bedre 🤷🏻‍♀️ 

Jeg kommer på et par ting der dette ikke stemmer...

Anonymkode: 3aa86...a06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid sett på nordmenn som dumme og naive (er norsk selv)? Føler nordmenn har det for bra til å måtte bruke intelligensen sin. Det er først etter at jeg har flyttet ut av Norge, at jeg faktisk har møtt virkelig intelligente mennesker. 

Anonymkode: 48934...722

Vi er nok litt naive her i Norge på den måten at her er veldig trygt og forholdsvis lite kriminalitet sammenlignet med andre land. Vi har det også veldig trygt og godt på mange andre måter, noe som muligens gjør at det er mye vi rett og slett ikke reflekterer over til daglig. Om det betyr at vi er mindre intelligente, vet jeg ikke helt, men det kan godt tenkes at vi er blitt ganske bedagelige av oss.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at folket i en nasjon som villig lot seg styre av lille Danmark i over 400 år, har noe å gå på når det gjelder våkenhet og intelligens. Men trolig har det ingen sammenheng. Ville bare nevne det da jeg er skuffet over mine forfedre som ikke tok et skikkelig oppgjør med danskene;)

Europeere og Asiater skårer ofte høyt på tester. Er litt usikker på om det kan overføres direkte til intelligens. F.eks nekter jeg å tro at en farmer på landsbygda i et U-land har nøyaktig like gode forutsetninger for å svare på en MENSA-test.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer på et par ting der dette ikke stemmer...

Anonymkode: 3aa86...a06

:ler: Litt satt på spissen da, men ser på den lista høyere opp her at asiatiske land ruler på topp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel mye mer og mye bedre (og bredere del av befolkningen) utdannet enn majoriteten av mennesker i verden, og vi er oppdratt av mennesker som er bedre utdannet enn majoriteten av mennesker i verden. 

Så i følge vår egen målestokk er vi nok det (ref overskrift). 

Men det finnes jo unntak blant oss også, for eksempel de som tror at prisen på varer og nivået av lønninger er en refleksjon av innbyggernes intelligens. 

Det er mye mer sammensatt enn som så, politikk, etterspørsel, langvarig kultur, lokale ressurser osv. 

En inder kan være mye smartere enn TS uten å kunne magisk tjene mer enn en norsk rengjøringsassistent av den grunn. 

Anonymkode: 6b4ae...8fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest 007_008_007
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør tross alt nordmenn nå, så det kan nok komme ymse svar. 
Men jeg lurer, eller er det det at vi er vant med det vi har og tror dette er slik det skal være...det eneste riktige? 
Men det er faktisk ting som jeg ikke ser logisk i mange andre land.... mange land er ikke flinke med miljøet for det første. Det er grisete og folk kaster liksom bare fra seg der de vil. 
Dårlig engelsk.
Og lønnene er lavere tross dyrere varer...hvordan overlever de? For eksempel i Italia er smartphone svindyrt i forhold til her! Har sjekket prisene i flere land og faktisk så koster mobiltelefonene det dobbelte av hva de gjør i Norge. 
I Tyrkia ser jeg en Iphone X koster 20.000 norske kroner...Tyrkia har vel dobbelt så lav lønn også, så det blir da som om vi skulle betalt 40.000 for den?! 

Anonymkode: c5087...857

Du har mye å lære om intelligens som begrep samt kritisk tenkning om begrepet. Regner med at du vet at intelligenstester som brukes i vestlige land (eks. WAIS) er ganske skjevt utviklet? Er dette en tråd opprettet av en "patriot" av typen som inndeler folk i raser og konkluderer med at det å være hvit er alt annet overlegent? I så fall er du uhyre naiv.

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men nordmenn har generelt færre faktorer som holder IQ tilbake, fordi vi generelt har gode levevilkår. Dette er fordi det er liten grad av undernæring og at vi stort sett har sluttet med oppdragervold. 

Dersom en hadde gitt en tilfeldig gruppe barn i et område med dårlige levevilkår, en oppvekst med tilgang til næringsrik mat, ville IQen deres blitt høyere enn gruppen som ikke hadde fått dette. Forskjellen ville vært der om den eneste forskjellen var at disse fikk en frukt hver dag, i motsetning til den andre gruppen. Dersom man i tillegg hadde fjernet vold som oppdragelsesmetode mot barn i skole/ barnehager og hjemme i land der slikt er vanlig, ville det gitt enda mer uttelling. 

 

Edit: Måtte bare føye til at dersom et menneske med en normal IQ blir utsatt for jevnlige traumer, vil resultatene på en IQ test synke i forhold til utgangspunktet, men dette betyr bare at det er vanskeligere å bruke logikk, når man har opplevd stress over tid, det betyr egentlig ikke at man har blitt mindre intelligent. 

Endret av absinthia
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NotYou skrev:

Alt en nordmann kan gjøre, kan en asiater gjøre bedre 🤷🏻‍♀️ 

Mener du fabrikkarbeid? Eller oppfinnelser, nytenkning, kreativitet, oppdagelser?

Anonymkode: a2458...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, absinthia skrev:

Nei, men nordmenn har generelt færre faktorer som holder IQ tilbake, fordi vi generelt har gode levevilkår. Dette er fordi det er liten grad av undernæring og at vi stort sett har sluttet med oppdragervold. 

Dersom en hadde gitt en tilfeldig gruppe barn i et område med dårlige levevilkår, en oppvekst med tilgang til næringsrik mat, ville IQen deres blitt høyere enn gruppen som ikke hadde fått dette. Forskjellen ville vært der om den eneste forskjellen var at disse fikk en frukt hver dag, i motsetning til den andre gruppen. Dersom man i tillegg hadde fjernet vold som oppdragelsesmetode mot barn i skole/ barnehager og hjemme i land der slikt er vanlig, ville det gitt enda mer uttelling. 

Dette er "Magic dirt"-teorien. Den samme teorien som sier du kan flytte mennesker og folkeslag, og vips vil de tilpasse seg og bli som befolkningen som allerede bor der. På grunn av den "magiske jorda" som befinner seg på andre siden av grensen.

Anonymkode: a2458...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...