Gå til innhold

Jeg hater å trene, begynner å gråte.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å gå ned i vekt, og har gått ned noe på strengt matinntak-1300 kalorier om dagen. Men jeg prøver å trene ved siden av, både hjemme og på senter, men blir alltid helt på gråten. Jeg klarer ikke presse meg selv, mister troen på meg selv og kjenner tårene presser. Idag ble jeg sittende på do på senteret å gråte fordi jeg følte jeg verken klarte eller forstod apparatene. Hjemme trener jeg etter YouTube, men ser på meg selv og hater hva jeg ser så jeg klarer ikke gjennomføre det heller- jeg tenker at jeg aldri klarer stramme opp. Andre som har det sånn? Jeg orker snart ikke mer. 

Anonymkode: e9845...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få deg en personlig trener som kan vise deg hvordan du skal trene, slik at du føler deg trygg på det du gjør. Eventuelt en venn som kan vise deg om du ikke vil bruke penger på en personlig trener (vet noen vil si "jammen jeg har ikke råd", joda, du har råd om du prioriterer). Øk mengden kalorier du spiser til et sted over 1500, ettersom 1300 ikke vil holde deg mett i løpet av en dag om du skal være i aktivitet og samtidig trene.

Alt etter alt bør du skaffe deg kunnskap om hva du begir deg ut på, for det høres ikke ut som du har så mye peiling. Er ikke rart du begynner å grine når du ikke aner hva du skal gjøre. 

Selv kjenner jeg meg igjen i det å ikke ha troen på seg selv. Men jeg tok meg etterhvert i nakken og innså at alle andre klarer å gå ned i vekt, og da klarer jo jeg det også. Det blir liksom for dumt å sitte å grine og tenke at "det her får jeg aldri til buhu jeg er ekstraordinær på den måten at jeg ikke får til en dritt mens ALLE andre får det til buhu". Sluttet rett og slett å syns synd i meg selv, og det har hjulpet enormt. Nå er det latskapen som tar overhånd, og den er nesten tyngre å kjempe imot. 

Anonymkode: 3551b...6f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få deg en personlig trener som kan vise deg hvordan du skal trene, slik at du føler deg trygg på det du gjør. Eventuelt en venn som kan vise deg om du ikke vil bruke penger på en personlig trener (vet noen vil si "jammen jeg har ikke råd", joda, du har råd om du prioriterer). Øk mengden kalorier du spiser til et sted over 1500, ettersom 1300 ikke vil holde deg mett i løpet av en dag om du skal være i aktivitet og samtidig trene.

Alt etter alt bør du skaffe deg kunnskap om hva du begir deg ut på, for det høres ikke ut som du har så mye peiling. Er ikke rart du begynner å grine når du ikke aner hva du skal gjøre. 

Selv kjenner jeg meg igjen i det å ikke ha troen på seg selv. Men jeg tok meg etterhvert i nakken og innså at alle andre klarer å gå ned i vekt, og da klarer jo jeg det også. Det blir liksom for dumt å sitte å grine og tenke at "det her får jeg aldri til buhu jeg er ekstraordinær på den måten at jeg ikke får til en dritt mens ALLE andre får det til buhu". Sluttet rett og slett å syns synd i meg selv, og det har hjulpet enormt. Nå er det latskapen som tar overhånd, og den er nesten tyngre å kjempe imot. 

Anonymkode: 3551b...6f4

Dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

Jeg har gått ned 10 kg siden januar på endring av kostholdet, men har nå stagnert og trenger å stramme opp med trening også. Du har nok rett i at jeg burde ha en PT, men jeg har faktisk ikke råd. Jeg er alenemor til to barn, og har ikke mye i inntekt. Såvidt jeg kunne ta meg råd til medlemskap på senteret. 

Ellers takk for god pep talk og råd ❤

Anonymkode: e9845...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få deg en personlig trener som kan vise deg hvordan du skal trene, slik at du føler deg trygg på det du gjør. Eventuelt en venn som kan vise deg om du ikke vil bruke penger på en personlig trener (vet noen vil si "jammen jeg har ikke råd", joda, du har råd om du prioriterer). Øk mengden kalorier du spiser til et sted over 1500, ettersom 1300 ikke vil holde deg mett i løpet av en dag om du skal være i aktivitet og samtidig trene.

Alt etter alt bør du skaffe deg kunnskap om hva du begir deg ut på, for det høres ikke ut som du har så mye peiling. Er ikke rart du begynner å grine når du ikke aner hva du skal gjøre. 

Selv kjenner jeg meg igjen i det å ikke ha troen på seg selv. Men jeg tok meg etterhvert i nakken og innså at alle andre klarer å gå ned i vekt, og da klarer jo jeg det også. Det blir liksom for dumt å sitte å grine og tenke at "det her får jeg aldri til buhu jeg er ekstraordinær på den måten at jeg ikke får til en dritt mens ALLE andre får det til buhu". Sluttet rett og slett å syns synd i meg selv, og det har hjulpet enormt. Nå er det latskapen som tar overhånd, og den er nesten tyngre å kjempe imot. 

Anonymkode: 3551b...6f4

Så fint å si: Få deg en PT. Du vet ingenting om hva TS har økonomi til. 

Anonymkode: 4e7f9...d5d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg i det minste en prøvetime. Dette tilbyr de fleste treningssenter, og du blir vist apparatene og kan få et treningsprogram tilpasset dine mål. Noen prøvetimer er gratis, så betaler du en liten sum for å få programmet. Hos andre må du betale for timen også. Men det er i det minste en base du kan arbeide videre på enten alene eller med pt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Jeg har gått ned 10 kg siden januar på endring av kostholdet, men har nå stagnert og trenger å stramme opp med trening også. Du har nok rett i at jeg burde ha en PT, men jeg har faktisk ikke råd. Jeg er alenemor til to barn, og har ikke mye i inntekt. Såvidt jeg kunne ta meg råd til medlemskap på senteret. 

Ellers takk for god pep talk og råd ❤

Anonymkode: e9845...e6b

Føler med deg. Jeg har innsett at kanskje jeg og må begynne å trene. 

Jeg har klart 8 kg siden januar, og står nå bom fast, jeg har de siste 2 ukene gått runt og vært konstant sulten. Jeg ligger på rundt 1600kcal til dagen, og har vært god og mett frem til nå nylig, med 8kg av. Jeg kan sitte stappmett på det punktet hvor jeg ønsker å åpne øverste knapp på buksa, men samtidig og være skrubbsulten! 

Men leste en helt naturlig forklaring på hva jeg opplever nå (heldigsvis ikke jeg som er blitt gal. Noe som skjer med noen når de har hatt en vektnedgang på ~10%). Og jeg tror løsningen er er å være veinhard med maten men og trening 😭. Noe jeg hater! Trening er en av grunnen til at jeg aldri tidligere har lyktes med vektnedgang, for jeg gir opp, orker ikke mer.

Rådet over om en PT er nok ikke dumt. Kunne nok trengt det selv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Jeg har gått ned 10 kg siden januar på endring av kostholdet, men har nå stagnert og trenger å stramme opp med trening også. Du har nok rett i at jeg burde ha en PT, men jeg har faktisk ikke råd. Jeg er alenemor til to barn, og har ikke mye i inntekt. Såvidt jeg kunne ta meg råd til medlemskap på senteret. 

Ellers takk for god pep talk og råd ❤

Anonymkode: e9845...e6b

Jeg kan varmt anbefale Fitnessblender. Men siden du allerede har medlemskap på senter så kan det vell være greit å skaffe mer kunnskap om apparattrening. Søk på youtube og nettet, og prøv deg frem. Alle har vært nybegynnere og det er vanlig å gjøre feil og rote litt før man får til ting. Om du ser noen som ikke er så opptatt på senteret så kan du spørre om de kan vise deg også. De fleste er hyggelige og hjelpsomme. Om målet ditt er ene og alene å gå ned i vekt og stramme opp litt, så kommer du ekstremt langt med hjemmetrening. Om du investerer i treningstrikk og trener med det så vil du også få strammet opp. Kan også anbefale boken til Silje Torp, da i kombinasjon med strikk. Mye man kan gjøre hjemme og som er tilnærmet gratis (nå koster jo strikk litt da). Igjen, en personlig trener er gull verdt og det koster ikke all verden for å ha en tilstede i 1 time. På 1 time kan han/hun lære deg ekstremt mye. Verdt å tenke på om du vil fortsette på senter. 

Bra jobba med 10 kg, fortsett slik! Men om du ligger på 1300 kalorier per dag så vil jeg sterkt anbefale deg å likevel øke til 1500. Da får du i deg mer næringsstoffer og det er på sikt bedre for kroppen din og forbrenningen din, og vil ha innvirkning på prestasjonene dine når du trener. Kroppen trenger drivstoff, det er viktig at du gir den nok! Husk å ikke ha urealistiske forventninger til deg selv og din egen kropp, og ikke sammenligne deg med andre. Ta i utgangspunkt din egen kropp og jobb der ifra. 

Anonymkode: 3551b...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg heller ut i naturen i frisk luft, fremfor å kaste bort tusenvis av kroner på et svett og heseblesende treningssenter. Naturen er gratis og  kan være et like effektivt alternativ, og i tillegg får man frisk luft og harmoni med seg i samme slengen. Gå raskt eller jogg deg en tur, og gjør styrketreningen hjemme i stua. Trening trenger ikke å være så forbasket avansert, dersom målet bare er å stramme opp litt og få bedre helse. Nå som temperaturen ute begynner å bli såpass behagelig, så skjønner jeg ærlig talt ikke hvorfor folk gidder å trene innendørs på et slikt sted.

Anonymkode: 3240c...0d8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Høres ut som du er en smule stresset. Enten fordi du har andre ting i livet ditt som stresser deg, eller at du av en eller annen grunn har fått en veldig sterk følelse av at du må prestere nå med en gang når det gjelder slanking og at når du kommer til treningsapparater du ikke forstår, så er det siste dråpen i begeret som får alt til å renne over

Hva fikk deg til å innse at du trengte trene og legge om livsstilen? Det er bra å ta vare på helsen, men det er ingen som forventer at du skal bli slank over natten

Om du aldri har trent på treningssenter før, så er det ganske normalt å være forvirret angående apparatene. Som oftest er de ansatte der hyggelige og kan hjelpe deg velge det som passer ditt treningsbehov og de viser deg hvordan det fungerer. Du trenger ikke lære 100 apparater på en dag. Start med å lære 1 apparat og tren på det. Om du rekker noe annet, spør de som jobber der om å vise deg 1 til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver å gå ned i vekt, og har gått ned noe på strengt matinntak-1300 kalorier om dagen. Men jeg prøver å trene ved siden av, både hjemme og på senter, men blir alltid helt på gråten. Jeg klarer ikke presse meg selv, mister troen på meg selv og kjenner tårene presser. Idag ble jeg sittende på do på senteret å gråte fordi jeg følte jeg verken klarte eller forstod apparatene. Hjemme trener jeg etter YouTube, men ser på meg selv og hater hva jeg ser så jeg klarer ikke gjennomføre det heller- jeg tenker at jeg aldri klarer stramme opp. Andre som har det sånn? Jeg orker snart ikke mer. 

Anonymkode: e9845...e6b

Tren annerledes. Sats på mer moro. Når du trener etter Youtube kan du se på videoen i stedet for deg selv. Tren gjerne dansing. Dans er moro.Tunge vekter og sånn kan du hoppe over. Gjør noe moro. Bli med venner og spark fotball, spill bordtennis, eller hva som helst som er moro. Hemmeligheten med å bli godt trent er at det man trener på er så moro at man fortsetter med det i årevis.

Du har barn. Lek med barn er moro og kan gi sterk treningseffekt.

Endret av I Grosny
Tilllegg: Lek med barn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på «bevegelse» i stedet for trening. Er det noe aktivitet du liker? Yoga, turer i ulendt terreng, fotball, svømming... Du må ikke gå på treningssenter hvis du hatet det! 

Anonymkode: eaa79...251

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Jeg har gått ned 10 kg siden januar på endring av kostholdet, men har nå stagnert og trenger å stramme opp med trening også. Du har nok rett i at jeg burde ha en PT, men jeg har faktisk ikke råd. Jeg er alenemor til to barn, og har ikke mye i inntekt. Såvidt jeg kunne ta meg råd til medlemskap på senteret. 

Ellers takk for god pep talk og råd ❤

Anonymkode: e9845...e6b

Stagnert er ikke så farlig, bare du ikke tillater at vekta spretter opp igjen. Altså, styr unna sjokolade og utskeielser og hold stabilt og kontrollert kosthold.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er høyden og vekten din Ts?

Anonymkode: 2ee1a...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å trene annet enn på senter? Kanskje et dansekurs, kampsport eller klatring. Eller bli med i turgrupper, eller røde kors, det som finnes der du bor, og som passer til din timeplan.Jeg trener kampsport, betaler 1500 i året. Mange starter når de er voksne, og du har noen som trener og passer på og forteller hvordan du skal utføre teknikkene. Sosialt er det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er høyden og vekten din Ts?

Anonymkode: 2ee1a...a58

Takk for alle svar i tråden, skal ta til meg alle disse og stå på videre ❤ 

Jeg er 165 høy og veier nå 71 kg. Målet er ned til ihvertfall 65, men gjerne mer. 

Anonymkode: e9845...e6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar i tråden, skal ta til meg alle disse og stå på videre ❤ 

Jeg er 165 høy og veier nå 71 kg. Målet er ned til ihvertfall 65, men gjerne mer. 

Anonymkode: e9845...e6b

Da overdramatiserer du. 71 kg fordelt på 165 cm er ikke mye ekstra. Kaller det kosekilo. Er endel menn der ute som liker mer frodige damer istedet for de som er tynne som ei sild. 

Anonymkode: 2ee1a...a58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da overdramatiserer du. 71 kg fordelt på 165 cm er ikke mye ekstra. Kaller det kosekilo. Er endel menn der ute som liker mer frodige damer istedet for de som er tynne som ei sild. 

Anonymkode: 2ee1a...a58

Det er dessverre ikke pent fordelt, så nei ser ikke ut som bare noen kosekilo. Itilegg er det veldig reelt for meg som ikke trives med meg selv og fått kommentarer opp igjennom. Og jeg slanker meg ikke for mennene sin del, jeg slanker meg for å trives med meg selv og ha en god helse :)

Ts

Anonymkode: e9845...e6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra jobba med vekt nedgang☀️ Vet ikke hvor aktiv du er i hverdagen, men 1300 er under bmr så vidt jeg kan se, og du kan faktisk få følelsesmessige svingninger av for lite nærings inntak, ihvertfall om du har ligget så lavt siden januar. Synes du bør øke ihvertfall til 1500 en periode å se hvordan du har det da. Skjønner godt at du ikke kan ta deg råd til PT som alenemor med 2 barn, google treningsprogram nybegynner. Evt sjekk ut fitnessbloggen, der ligger det også et nybegynner program med få øvelser. Etterhvert når du føler at du mestrer dette og har fått strammet opp litt så kan du utforske, variere øvelser og apparater. Masse lykke til, dette får du til😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår å gå tur/jogge ute og spinning eller dans på senteret. Det er lett. Gruppetimer er gull verdt for oss som hater å trene. Det blir greit nok etterhvert, du møter nye mennesker og tar som regel kun 30-45 min å gjennomføre. Styrke kan du ta litt etterhvert når du blir vant til nye rutiner. 

Hilsen ei som har gått ned betydelig mye og absolutt hater å være i aktivitet. 

Anonymkode: 893ff...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...