Gå til innhold

Er det normalt at en ungdom kollapser på denne måten pga idrett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enda en gang gikk det galt for unge Ingebrigtsen etter et løp der han etter sigende har tatt seg for mye ut. 

https://www.nrk.no/sport/loypa-ble-for-toff-for-ingebrigtsen-_-endte-utenfor-topp-ti-1.14497238

Kollapsen er ca like brutal som etter Stolzen for ett og halvt år siden. Han er svimeferdig, krittblek, med en puls som tilsynelatenede ikke vil roe seg ned og må ha medisinsk hjelp på stedet.

https://www.nrk.no/sport/her-kollapser-jakob-ingebrigtsen-_17_-under-motbakkelop-1.13712958

Er dette normalt for en så ung gutt pga anstrengelse? Blir ærligtalt redd for at det skal skje noe alvorlig med han på lengre sikt, selv om det virker som henter seg relativt fort inn igjen.

Anonymkode: ca230...a89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er selvfølgelig ikke normalt nei, for de færreste presser seg så langt fysisk. 

På en annen side så synes jeg man heller bør ha litt fokus på at det ikke er sunt å presse seg så langt at du må ha hjelp for å stå på bena i stedet for å skryte av at det er å vise mental styrke. 

Anonymkode: 914ea...54f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de idretter hvor man presser seg så hardt at man kollapser er ikke bra, nei. Det er kroppen som sier ifra at den ikke takler det. Det blir for mye. Det er en grunn til at folk får hjertesvikt etter stor fysisk anstrengelse. Gjentar dette seg, tenker jeg det er ett godt nok signal fra kroppen om at man må og bør ta det rolig.

Anonymkode: 5ea26...be6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fleste som driver idrett på høyt nivå trener altfor mye, men de tørr ikke gå ned på mengden pga de ikke vet hva som kan skje med evt resultater.

Men en ting er sikkert, de trener altfor mye.

Anonymkode: 6fcef...69c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke normalt og krever en unik mental styrke. Selv på toppidrettsnivå er ikke dette vanlig. En slik anstrengelse krever også en lengre restitusjonsperiode før han kan fortsette å trene som normalt igjen. Forhåpentligvis har han både et støtteapparat og selvinnsikt nok til å forstå at dette ikke kan gjøres for ofte. 

Anonymkode: 2ee93...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det fleste som driver idrett på høyt nivå trener altfor mye, men de tørr ikke gå ned på mengden pga de ikke vet hva som kan skje med evt resultater.

Men en ting er sikkert, de trener altfor mye.

Anonymkode: 6fcef...69c

Det var da voldsomt til påstand. Idrett på høyt nivå krever mye trening, spesielt utholdenhetsidretter. Hva er din erfaring med toppidrett?

Anonymkode: 2ee93...65b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du fremstiller det som om dette er hvilke som helst ungdom. Vi snakker faktisk om århundrets norske idrettstalent! Kan ikke sammenlignes med hvermann.

Anonymkode: f886f...4cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvfølgelig ikke normalt nei, for de færreste presser seg så langt fysisk. 

På en annen side så synes jeg man heller bør ha litt fokus på at det ikke er sunt å presse seg så langt at du må ha hjelp for å stå på bena i stedet for å skryte av at det er å vise mental styrke. 

Anonymkode: 914ea...54f

Veldig enig med deg.

Jeg forbinder ikke det å presse kroppen til bristepunktet med mental styrke. Her gir jo kroppen tydelig beskjed om at det er nok. Det er det motsatte av mental styrke. 

En mentalt sterk person hadde funnet teknikker og balansert det fysiske med det psykiske for å klare å stå gjennom påkjenninger og klart det uten å bryte sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bedre ord i denne sammenhengen er nok viljestyrke. Den mentale biten handler om så mye mer enn bare å presse kroppen fysisk.

Anonymkode: 2ee93...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så veldig uvanlig, selv om unge Ingebrigtsen nok tok det et par hakk lenger enn de fleste ungdommer gjør. Han brukte en liten time på å komme seg? Selv endte jeg også opp på gulvet etter langvarig og hard trening i går, måtte ligge et par minutter før pust, puls og muskler begynte å fungere mer eller mindre normalt igjen, og selv da var jeg svimmel og ør da jeg etter hvert prøvde å reise meg. Husker lignende tilstander fra jeg var yngre og gikk på ungdomsskole/videregående og var aktiv i idrett. Noen ganger tar man seg helt ut!

Anonymkode: de6b5...a4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke normalt, men det er heller ikke normalt å drive med toppidrett på det nivået når man er så ung

Anonymkode: d750c...bf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 90% av løpene hans så virker han rimelig uanstrengt når han speeder over målstreken. Så det at han har noen få løp hvor formen ikke helt er der, og det går mer på ren viljestyrke, trenger ikke synsere spekulere så mye i. Han har et kompetent team bak seg, og faren passer nok godt på. 

Anonymkode: 38654...81c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt til påstand. Idrett på høyt nivå krever mye trening, spesielt utholdenhetsidretter. Hva er din erfaring med toppidrett?

Anonymkode: 2ee93...65b

Forskere og medisinske eksperter er da skjønt enige i at toppidrett er blant de mer usunne yrker en kan velge. Å presse kroppen til nær bristepunktet for å utgjøre TV-underholdning for massene er ikke mye å trakte etter.

Selvsagt bra betalt å stå for sirkus til folket, men toppidrettsutøvere vet at de ofrer helsa.

Anonymkode: c6f9f...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskere og medisinske eksperter er da skjønt enige i at toppidrett er blant de mer usunne yrker en kan velge. Å presse kroppen til nær bristepunktet for å utgjøre TV-underholdning for massene er ikke mye å trakte etter.

Selvsagt bra betalt å stå for sirkus til folket, men toppidrettsutøvere vet at de ofrer helsa.

Anonymkode: c6f9f...66d

Kilder?

Toppidrettsutøvre er desto sunnere enn "gjennomsnittsnordmannen" som er overvektig og inaktiv. https://tidsskriftet.no/2004/11/leder/er-toppidrett-sunt

Anonymkode: 38654...81c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2019 den 16.22, AnonymBruker skrev:

Det fleste som driver idrett på høyt nivå trener altfor mye, men de tørr ikke gå ned på mengden pga de ikke vet hva som kan skje med evt resultater.

Men en ting er sikkert, de trener altfor mye.

Anonymkode: 6fcef...69c

 

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt til påstand. Idrett på høyt nivå krever mye trening, spesielt utholdenhetsidretter. Hva er din erfaring med toppidrett?

Anonymkode: 2ee93...65b

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskere og medisinske eksperter er da skjønt enige i at toppidrett er blant de mer usunne yrker en kan velge. Å presse kroppen til nær bristepunktet for å utgjøre TV-underholdning for massene er ikke mye å trakte etter.

Selvsagt bra betalt å stå for sirkus til folket, men toppidrettsutøvere vet at de ofrer helsa.

Anonymkode: c6f9f...66d

Du svarer på mitt spørsmål, der jeg lurer på erfaringsgrunnlaget til anonym 69c som påstår at toppidrettsutøvere trener altfor mye, med en påstand om at toppidrett er usunt. Jeg er enig i at eliteidrett på toppnivå ikke nødvendigvis er sunt, men dette har ingen relevans til mitt spørsmål angående treningsmengde. 

Anonymkode: 2ee93...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...