Gå til innhold

Uttrykk som "du styrer livet ditt selv" og "det er som du selv gjør det til", kommer fra enkle mennesker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det handler ikke om hvordan du har det, men hvordan du tar det. 

Jeg aner ikke i hvilken setting du hører slikt bli sagt. Får du ingen jobb, kanskje du søker jobber du ikke er kvalifisert til? Kanskje du må senke kravene dine? 

Er du deppa fordi du er arbeidsledig, finn noe fornuftig å bruke tiden din på. Du kan ikke sitte hjemme og vente på å få alt servert i hendene dine. 

Jeg mener at du har alltid et valg. Du kan ikke velge bort ytre faktorer. Du kan ikke velge bort en ulykke, men du kan velge at ulykken ikke skal kreve all din energi for resten av ditt liv. Du kan velge bort å være ulykken. 

Som han hypokonderlegen sier; livet er et usikkert prosjekt. Vi skal alle dø, men du kan aldri vite hva du skal dø av. Så hvorfor bekymre seg for hva du dør av, når du ikke kan vite at det du bekymrer deg for er det riktige? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er nå så sin sak, og de fleste vet faktisk ikke hva som virkelig bor i dem før de står i situasjonen. Mange blir overrasket, - for å si det fryktelig forsiktig.

Men, så har det seg sånn da at det OPIgirl gikk igjennom ikke trenger være det samme som du sier gjorde deg sterk. Det er en viss sannsynlighet for at det hun snakker om ikke ville vært "en sommerdag på landet" for deg heller. Og alle, absolutt alle, har et knekkpunkt nå de belastet mye nok og lenge nok. Hvis du ikke vet hvor ditt knekkpunkt er så er du kanskje heldig? Tro meg, du har ett. 

Anonymkode: 76e03...af8

Jeg har levd med "bare vent" hele livet og holder vel ut det i 30/40 år til. 

I det virkelige livet har jeg sluttet å gi råd til andre om hvordan ulike kriser kan løses, for folk generelt er langt mer glad i å klage og å finne grunner til at ting er "håpløse" enn å faktisk ta harde grep for å få det bedre.

Anonymkode: db616...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 31.3.2019 den 5.58, AnonymBruker skrev:

Ja det var det jeg prøve å få fram, hvordan en velger å se på ting. Istedetfor å tenke at det er trynefaktor på intervjuet, kanskje det, kanskje ikke. Noe man kan gjøre noe med- nei da går en videre til neste intervju. Å trekke negative konklusjoner utifra et jobbintervju gagner ikke TS, virker som det var jobbintervjuet som dro igang hele innlegget. 

Anonymkode: 83ab6...d8f

Men hvis det skjer hele tiden så skjønner jeg at folk reagerer. Normalt med litt skuffelser og avvisning. Men er det konstant så er det fryktelig slitsomt. Snakker av egen erfaring. Blitt mye avvist på jobbintervjuer og andre steder, venner, osvosv. Har til og med fått mye stygge blikk og dritt slengt etter meg av fremmede på gata uten grunn. Har hørt alt stygt som går an av menn, kvinner i alle aldre og nasjonalitet....... så jeg har fått høre konkret at jeg er et grusomt menneske som burde gå å henge meg. Men sånn er livet mitt.

Anonymkode: 3c5e6...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2019 den 9.28, AnonymBruker skrev:

Jeg har levd med "bare vent" hele livet og holder vel ut det i 30/40 år til. 

I det virkelige livet har jeg sluttet å gi råd til andre om hvordan ulike kriser kan løses, for folk generelt er langt mer glad i å klage og å finne grunner til at ting er "håpløse" enn å faktisk ta harde grep for å få det bedre.

Anonymkode: db616...f61

Og folk er mer glad i å gi råd og "vite bedre" enn å faktisk bry seg om personen de gir råd til

Anonymkode: 83bb8...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alt man kan styre selv. Som du sier, noe kommer fra gener og arv. Og vi velger ikke å bli utsatt for drittsekker eller folk som ikke vil oss vel. Men vi kan styre hvordan vi takler det. Og det er mange ting i livet vi kan styre. Det er så innmari mange som sitter rundt og skylder på alle andre for alt som ikke er som de ønsker i livet. 

Anonymkode: 21bb7...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel heller fra smarte mennesker som har skjønt det. Du må ta ansvar for eget liv uansett hva du har gått igjennom. Din fremtid er ditt eget ansvar.

Anonymkode: 7c095...51f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.3.2019 den 1.01, AnonymBruker skrev:

Det er da absolutt ikke alt en styrer selv?! Ting kan komme av gener og ting bestemmes jo ofte av andres valg. 

Så da spør jeg, hvis du ikke får jobb..hvem sin feil er det? din for å ikke gjøre godt nok inntrykk, ikke skrive god nok søknad eller sjefen for å gå etter trynefaktor? Faktis.....så har jeg ofte kommet på jobbintrvju, og jeg har noen ganger fått jobben. Men jeg tror det må være måten jeg skriver på, og at jeg faktisk har lyst på jobben.

Men hvis det er en jobb du faktisk kan utføre, men sjefene er noen idioter og ansetter deg ikke..da er det da ikke mer du kan gjøre? hvodan påvrike mennesker så man kan bli valgt? Det er jo irriterende at det er sjefene og andre mennesker som kommer i veien. 
 

Anonymkode: 83bb8...669

Livet er urettferdig. 

Men mye styrer man selv også. Og mye handler om hvordan man tar ting og jobber med dem. 

Anonymkode: ecc58...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2019 den 9.28, AnonymBruker skrev:

Jeg har levd med "bare vent" hele livet og holder vel ut det i 30/40 år til. 

I det virkelige livet har jeg sluttet å gi råd til andre om hvordan ulike kriser kan løses, for folk generelt er langt mer glad i å klage og å finne grunner til at ting er "håpløse" enn å faktisk ta harde grep for å få det bedre.

Anonymkode: db616...f61

Kanskje det ikke er råd de vil ha, men et lyttende øre. 

Anonymkode: 9ea3d...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hos noen så er alle sjefer idioter. Men alle sjefer er ikke idioter. Det finnes mennesker med mer erfaring enn deg, som gjorde bedre inntrykk enn deg derfor fikk du ikke jobben. Ikke fordi noen var idiot. 

Da kan man legge seg ned å gråte eller ad øke på neste jobb. Eller ta mer utdannelse. Eller jobbe med å gjøre et bedre jobbintervju neste gang. 

Anonymkode: ecc58...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2019 den 5.27, AnonymBruker skrev:

De utsagnene er bare sludder og pølsevev. Livet er mer urettferdig enn som så.

Anonymkode: e7ccf...7fc

Helt enig med deg. De utsagnene er bare piss. 

De prøver å si at alt ordner seg med en positiv innstilling hele tiden. Men det gjør ikke det. Langt derifra. Og etter en stund er man derfor ikke så positiv lenger. 

Anonymkode: 205f4...50e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for enkelt å si. Noen blir født inn i dysfunksjonelle familier, noen blir født inn i fattigdom, noen opplever misbruk. Så er det noen som klarer seg gjennom det, men så finnes det også de ikke klarer seg så godt etter slike hendelser, som oftest fordi folk er skrudd sammen forskjellig og noen er født med personlighetstrekk som gjør dem veldig sårbare for psykiske lidelser.

Anonymkode: 913bd...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alt man kan styre selv. Som du sier, noe kommer fra gener og arv. Og vi velger ikke å bli utsatt for drittsekker eller folk som ikke vil oss vel. Men vi kan styre hvordan vi takler det. Og det er mange ting i livet vi kan styre. Det er så innmari mange som sitter rundt og skylder på alle andre for alt som ikke er som de ønsker i livet. 

Anonymkode: 21bb7...9ac

Til en viss grad. Men det er klart at for noen som er født med høy grad av nevrotisme, som kjennetegnes av negative tanker og følelser, svingninger i humør og mye frykt, er det mye vanskeligere å takle dårlige situasjoner enn de som er født med lav grad av det. Når det er en del av din personlighet kan det diskuteres hvor mye man styrer selv.

Anonymkode: 913bd...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.3.2019 den 6.04, AnonymBruker skrev:

Det er vel mer typisk for enkle mennesker å legge skylden på alle andre og alle mulige ytre omstendigheter for at de selv ikke  lykkes i livet. 

Man kan ikke alltid få akkurat den ene jobben, men man kan selv velge om man da gir opp og sutrer over livets urettferdighet eller om man i stedet velger å gjøre en enda sterkere innsats for å få en annen jobb. 

Jeg har møtt utrolig mye motgang i livet, men har valgt å ikke la det knekke meg, men tvert i mot kjempet enda hardere.

Anonymkode: db616...f61

Dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...