Gå til innhold

Uttrykk som "du styrer livet ditt selv" og "det er som du selv gjør det til", kommer fra enkle mennesker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er da absolutt ikke alt en styrer selv?! Ting kan komme av gener og ting bestemmes jo ofte av andres valg. 

Så da spør jeg, hvis du ikke får jobb..hvem sin feil er det? din for å ikke gjøre godt nok inntrykk, ikke skrive god nok søknad eller sjefen for å gå etter trynefaktor? Faktis.....så har jeg ofte kommet på jobbintrvju, og jeg har noen ganger fått jobben. Men jeg tror det må være måten jeg skriver på, og at jeg faktisk har lyst på jobben.

Men hvis det er en jobb du faktisk kan utføre, men sjefene er noen idioter og ansetter deg ikke..da er det da ikke mer du kan gjøre? hvodan påvrike mennesker så man kan bli valgt? Det er jo irriterende at det er sjefene og andre mennesker som kommer i veien. 
 

Anonymkode: 83bb8...669

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De utsagnene er bare sludder og pølsevev. Livet er mer urettferdig enn som så.

Anonymkode: e7ccf...7fc

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da absolutt ikke alt en styrer selv?! Ting kan komme av gener og ting bestemmes jo ofte av andres valg. 

Så da spør jeg, hvis du ikke får jobb..hvem sin feil er det? din for å ikke gjøre godt nok inntrykk, ikke skrive god nok søknad eller sjefen for å gå etter trynefaktor? Faktis.....så har jeg ofte kommet på jobbintrvju, og jeg har noen ganger fått jobben. Men jeg tror det må være måten jeg skriver på, og at jeg faktisk har lyst på jobben.

Men hvis det er en jobb du faktisk kan utføre, men sjefene er noen idioter og ansetter deg ikke..da er det da ikke mer du kan gjøre? hvodan påvrike mennesker så man kan bli valgt? Det er jo irriterende at det er sjefene og andre mennesker som kommer i veien. 
 

Anonymkode: 83bb8...669

Er både enig og uenig. Det er mye man ikke kan styre, uheldige situasjoner og f.eks kjipe folk i familien. Men jeg liker tanken på at det er reaksjonene på negative og positive hendelser man kan styre. Og på den måten kan man styre mye.

Har en venn som vokste opp i en dysfunksjonell familie. Han sliter som voksen. Jeg har samme historie. Og sliter med mye angst. Men forskjellen mellom oss er at han hele tiden drar frem fortiden. Han nevner ofte at han skulle ønske han ikke hadde den moren han hadde og får ofte inn i offerrollen. Mens jeg ser det på en annen måte. Barndommen har gitt meg tøff livserfaring, som har gjort meg til den jeg er. Men nå jeg er voksen og tar tak i det jeg sliter med pga oppveksten. Jeg har og et voldelig forhold bak meg. En stund var jeg bitter. Kaste bort tid på en sånn type! Men så tenkte jeg at det er jo også livslærdom. Det kreves litt å snu negative erfaringer om til positive, men det er noe å lære av det meste. Spesielt om seg selv. 

 

Anonymkode: 83ab6...d8f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet ikke alle dette, da? At livet er en kombinasjon av tilfeldigheter, flaks og uflaks og bevisst innsats. er mer fan av uttrykket "det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det".

Anonymkode: 5c89c...bc8

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alt er mulig"er også et idiotisk utrykk... 

Anonymkode: 79844...a4c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her var det jo lite sammenheng mellom tittel og HI. 

Jeg er en som fint kunne sagt og ment det som står i tittel, men en enkel person vil ikke noen oppleve meg som. Kommer helt an på alle andre. 

Men i HI - man kan jo ikke påvirke andre. Tenker at det handler litt om hvordan en velger å se ting på. Hadde ikke jeg fått jobben så ville jeg heller valgt å tenke at det ikke var meningen enn å tenke at det var noe i veien med sjefene. Evt tenkt litt på hvordan jeg presenterte meg selv både muntlig og i utstråling. Kan ligge mye bak utstråling. Eller så var det andre som passet bedre til jobben enn meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Mass skrev:

Men her var det jo lite sammenheng mellom tittel og HI. 

Jeg er en som fint kunne sagt og ment det som står i tittel, men en enkel person vil ikke noen oppleve meg som. Kommer helt an på alle andre. 

Men i HI - man kan jo ikke påvirke andre. Tenker at det handler litt om hvordan en velger å se ting på. Hadde ikke jeg fått jobben så ville jeg heller valgt å tenke at det ikke var meningen enn å tenke at det var noe i veien med sjefene. Evt tenkt litt på hvordan jeg presenterte meg selv både muntlig og i utstråling. Kan ligge mye bak utstråling. Eller så var det andre som passet bedre til jobben enn meg selv.

Ja det var det jeg prøve å få fram, hvordan en velger å se på ting. Istedetfor å tenke at det er trynefaktor på intervjuet, kanskje det, kanskje ikke. Noe man kan gjøre noe med- nei da går en videre til neste intervju. Å trekke negative konklusjoner utifra et jobbintervju gagner ikke TS, virker som det var jobbintervjuet som dro igang hele innlegget. 

Anonymkode: 83ab6...d8f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer typisk for enkle mennesker å legge skylden på alle andre og alle mulige ytre omstendigheter for at de selv ikke  lykkes i livet. 

Man kan ikke alltid få akkurat den ene jobben, men man kan selv velge om man da gir opp og sutrer over livets urettferdighet eller om man i stedet velger å gjøre en enda sterkere innsats for å få en annen jobb. 

Jeg har møtt utrolig mye motgang i livet, men har valgt å ikke la det knekke meg, men tvert i mot kjempet enda hardere.

Anonymkode: db616...f61

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel mer typisk for enkle mennesker å legge skylden på alle andre og alle mulige ytre omstendigheter for at de selv ikke  lykkes i livet. 

Man kan ikke alltid få akkurat den ene jobben, men man kan selv velge om man da gir opp og sutrer over livets urettferdighet eller om man i stedet velger å gjøre en enda sterkere innsats for å få en annen jobb. 

Jeg har møtt utrolig mye motgang i livet, men har valgt å ikke la det knekke meg, men tvert i mot kjempet enda hardere.

Anonymkode: db616...f61

Helt til du knekker en dag. Joda, jeg har vært der. Var sterk og stri altfor lenge. Helt til jeg fikk en voldsom knekk. Det går i mange år, men til slutt sier kroppen stopp. Vi er tross alt mennesker. Ikke maskiner. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, OPIgirl skrev:

Helt til du knekker en dag. Joda, jeg har vært der. Var sterk og stri altfor lenge. Helt til jeg fikk en voldsom knekk. Det går i mange år, men til slutt sier kroppen stopp. Vi er tross alt mennesker. Ikke maskiner. 

Når man tar en dag om gangen og jobber seg videre så kommer ingen knekk.

Anonymkode: db616...f61

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er både enig og uenig. Det er mye man ikke kan styre, uheldige situasjoner og f.eks kjipe folk i familien. Men jeg liker tanken på at det er reaksjonene på negative og positive hendelser man kan styre. Og på den måten kan man styre mye.

Har en venn som vokste opp i en dysfunksjonell familie. Han sliter som voksen. Jeg har samme historie. Og sliter med mye angst. Men forskjellen mellom oss er at han hele tiden drar frem fortiden. Han nevner ofte at han skulle ønske han ikke hadde den moren han hadde og får ofte inn i offerrollen. Mens jeg ser det på en annen måte. Barndommen har gitt meg tøff livserfaring, som har gjort meg til den jeg er. Men nå jeg er voksen og tar tak i det jeg sliter med pga oppveksten. Jeg har og et voldelig forhold bak meg. En stund var jeg bitter. Kaste bort tid på en sånn type! Men så tenkte jeg at det er jo også livslærdom. Det kreves litt å snu negative erfaringer om til positive, men det er noe å lære av det meste. Spesielt om seg selv. 

 

Anonymkode: 83ab6...d8f

Jeg har samme bakgrunn som deg, og jeg er så enig i det du sier.  Livet er ikke rettferdig, og det byr på både oppturer og nedturer.  Man må bare ta lærdom av det som skjer, tenke på hvilken erfaring man sitter igjen med, og så komme seg videre 👍  Den som blir sittende og grave seg ned i gammel møkk vil til slutt drukne....

Anonymkode: c86e9...0d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Når man tar en dag om gangen og jobber seg videre så kommer ingen knekk.

Anonymkode: db616...f61

Det er et minst like dustete utsagn som de andre eksemplene på dustete utsagn som hittil er blitt nevnt i tråden.....

Anonymkode: 3729a...02d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man tar en dag om gangen og jobber seg videre så kommer ingen knekk.

Anonymkode: db616...f61

Jeg vet hva jeg snakker om og jeg kjenner mange som har forsøkt altfor lenge og altfor hardt. At motgang gjør sterk er den største flokselen og myten som finnes. Jeg vedder forresten på at du er nokså ung. Det er som oftest de som er overmodige og tror de takler og tåler alt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
9 minutter siden, OPIgirl skrev:

Jeg vet hva jeg snakker om og jeg kjenner mange som har forsøkt altfor lenge og altfor hardt. At motgang gjør sterk er den største flokselen og myten som finnes. Jeg vedder forresten på at du er nokså ung. Det er som oftest de som er overmodige og tror de takler og tåler alt. 

Nå skal jeg overhodet ikke kritisere din opplevelse, men motgang har gjort meg sterk. Det betyr ikke at du er svak eller at du burde stått uten å knekke. Det er faktisk noen opplevelser som er så umenneskelige at det knekker personen. På engelsk finnes uttrykket "what doesn't kill you makes you stronger" - og det er vel kanskje denne muligheten som mangler når man sier "motgang gjør deg sterk" - man mangler "hvis du kommer gjennom".

Og er ikke nettopp det å innrømme at en har kjempet for lenge en styrke da? Selvsagt skulle en vært både sett og hjulpet med kampen lenge før en knekker, men dog - det er da virkelig styrke i å kaste inn håndkleet og innrømme nederlaget.

Når det gjelder trådens tittel "en har det som en selv gjør det til" og "du styrer livet ditt selv" så handler det om det du faktisk kan påvirke selv. Hvis en velger å peke på alle andre hver gang en får motgang så kommer en aldri videre. Det er ikke dermed sagt at ikke andre oppfører seg råttent, urettferdig eller feigt, men man velger selv hvordan man tar det. Spesielt gjelder dette slike "banale" ting som jobbintervju, selv om jeg selvsagt vet at det ikke er så gøy å gå på det ørti-fjartende intervjuet og få nok et avslag når en er arbeidsledig. Det er ikke så veldig rart at en blir knekt i slike situasjoner. Jeg synes ikke andre enn en selv har lov til å komme med floskler som "en har det som en selv gjør det til" og "du styrer livet ditt selv" i slike anledninger med mindre en også tilbyr hjelp til å komme over på den lyse siden. Av og til må man faktisk sørge og være forbannet sammen med den som får intervjuavslag før en kan komme med råd og holdningsskapende tips. Alle som har søkt på jobb lenge vet hvor vanskelig det er å se på neste intervju som nok en erfaring og som friskt og nytt. Det er bare å prøve hvis en ikke tror på at det er tungt.

Konklusjon: jeg kan få lov å si til meg selv at "en har det som en selv gjør det til" og "du styrer livet ditt selv". Andre skal ikke komme med denne slags floskler om mitt liv med mindre de kjenner meg så godt at de vet nøyaktig hva slags hjelp jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye man ikke kan styre, men det er jammen mye man kan styre også, i alle fall påvirke kraftig. Det er ingenting enkelt med å erkjenne sitt eget ansvar i det hele, snarere tvert imot. Det er vel heller de som mener de ikke kan påvirke sitt eget liv som er litt enkle. Sånt er for de som har gått livets harde skole. Vi andre vet at alle valgene vi tar i dag er med på å forme morgendagen og at innstillingen vi har til livet kan gjøre tunge ting mye lettere å bære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til arbeid, handler det jo om å gjøre seg attraktiv. Jobbmarkedet er en konkurransesituasjon, hvor du må gjøre det du kan for å prestere best mulig. Enten det handler om å få seg mest mulig formell kompetanse, eller å fremstå som attraktiv i blant arbeidsgivere på andre måter. 

Handler det om å skrive søknader, så finnes det uttalige hjelpemidler tilgjengelig på nettet, og de fleste kjenner noen som kan hjelpe seg. Før et intervju kan man gjøre mange forberedelser for å fremstå som et godt valg. Har man allerede blitt kalt inn til intervju, så synes allerede arbeidsgiver at din formelle kompetanse er god nok. Da handler det mye om deg som person, og det kan ingen andre styre, enn deg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 hours ago, OPIgirl said:

Jeg vet hva jeg snakker om og jeg kjenner mange som har forsøkt altfor lenge og altfor hardt. At motgang gjør sterk er den største flokselen og myten som finnes. Jeg vedder forresten på at du er nokså ung. Det er som oftest de som er overmodige og tror de takler og tåler alt. 

På et eller annet tidspunkt må man ta ansvar for sitt eget liv uansett hva man har opplevd.

Anonymkode: d56af...9f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for eksempel, jeg lar være å handle når ting statisk sett ikke går. Hvis jeg føler at realiteten vil ta den kjedelige veien, eller velger å bli i komfortsonen. Men likevel ser at jeg at andre kan få til akkurat det jeg drømmer om. 
Hvorfor har jeg alltid vært en slik, som ikke har fått til noe av det jeg har villet? Jeg var alltid "den svakeste" , måtte ha ekstra opplæring. Det var ekstremt mye som gjorde at jeg følte ting alltid var kjedelig. De jentene jeg så opp til hadde kjærester med BMW og andre dyrere biler, jeg ble alltid hentet i Volvo 240 som aldri ble varme, eller andre stygge og kjedelige biler. 
Jeg har venninner som traff kjærligheten i USA, eller andre verdensdeler, og til tross for det, får det til. 
Jeg er oppvokst med folk som har tatt "lette og trygge" veier. Penger kom ikke lett, "det er ikke bare å gjøre det" .. for eksmepel om vi skulle på en bytur så måtte det flere mnds planlegging til.....har stort sett vært på hjemmestedet hele oppveksten. dro aldri på ferier til utlandet f.eks. Alltid bare til Oslo, Bergen eller Sverige. 

Anonymkode: 83bb8...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man styrer mesteparten selv. Bortsett fra sykdom o.l man ikke kan hjelpe for.

Men å styre dette krever at en er kynisk og egoistisk. Man må stadig sørge for å male sin egen kake og vurdere hvor hardt dette evn skal gå ut over andre. Man må også være ærlig med seg selv og kvitte seg med uromoment i livet sitt som ødelegger eller trekker en ned.

Anonymkode: 83162...af7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykk som "du styrer livet ditt selv" og "det er som du selv gjør det til", kommer fra enkle mennesker?

Men hva mener du de skal si da? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...