Gå til innhold

Sparkling_Pink; Dagbok fra 30 mars 2019

Sparkling_Pink

Anbefalte innlegg

Jeg er takknemlig for å ha fått svar etter å ha ventet i noen uker, for at jeg kjenner hensynsfulle folk, for at jeg har spor av humor.

Jeg er takknemlig for venninna mi som oppfordret meg til å ringe, for familien min, for klærne mine som holder meg varm. Jeg er takknemlig for spor av energi, for alt det jeg forstår, pågangsmotet mitt og at jeg har spurt spørsmål til ett fremmed menneske i dag.

Jeg er takknemlig for lokalsamfunnet her, og at jeg har driftene i behold, alle kjente kroppsfunksjoner funker og at livet går framover.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er takknemlig for å ha funnet utkikksposten for fossen, for vinden som rusket i meg (da føler jeg meg levende og glad), for roen jeg har følt noen øyeblikk i dag, for at jeg savner sauene og for solgløttene tidlig på dagen.

Jeg er takknemlig for samtalene jeg har hatt i dag, og de vennlige dyttene i ei rettning, for å ha trent og for første gang på år gjort det uten å ha fått vondt i halsen.

Jeg er takknemlig for at bekkenet har holdt selv når jeg sjauer med å tørke støv og plukke opp savnete og ikke fult så savnete ting fra bak vaskemaskinen, og at jeg har omorganisert noe på kjøkken og bad.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er takknemlig for tak over hodet og levende mennesker under meg, for menneskene i livet mitt som jeg samtaler med, for ett helt år uten hysteriske vellykkede og barnrugende poster fra fjerne bekjentskaper.

Jeg er takknemlig for å ha sovet i sola, for gangsperra i beina, for maten i butikken, for tørre beregninger og målebånd, for småbeske drømmer og potensialet for at jeg har bucketlister jeg og.

Jeg er takknemlig for det lille jeg har gjort i dag, for at jeg med bankende hjerte har spurt om noe som betyr noe for meg, for at jeg og ei jeg kjenner fann ei brukende løsning for oss begge, for at jeg har passert et menneske med en sjelden fellesinteresse, for at huset hjemme blir passet på, for at stormer går over.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er takknemlig for å kunne våkne av meg selv, for at det virker som at jeg er påkoblet mulighetene i verden igjen, at jeg har vært ute i sola, gått og strevet og har ordnet meg for å kunne få litt bedre søvn for vinteren.

Jeg er takknemlig samtalene, gløden i huden, glimtene fra livene fra menneskene mine, drømmene om ei fremtid, påminnelsen om at lister kan rydde i hodet og at jeg har veldig kjekke podkaster jeg følger på Spotify.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er takknemlig for å ha møtt en mangeårig nettkompis for første gang i det virkelige livet i dag. La oss kalle han kaffekopp5.

Jeg er takknemlig for sola, vinden, at mine foreldre er trygge og solbrente, at jeg får nøkkel på mandag, utstyr i morgen og ny husleie først i november.

Jeg er takknemlig for at to langdryge deler av prosjektene mine er underveis, at jeg ikke jobber meg i hjel, og at det funker for meg å fokusere på færre ting.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er takknemlig for dagen. For alt jeg kjente på når jeg våknet opp, at jeg kom meg i gang, så et fjern solgløtt i ei stadig lavere sol, tida jeg fikk trent, samtalene jeg har hatt.

Jeg er takknemlig for latter, selskap og tunge ting, for en armkrok å støtte meg på når jeg kom til kort, for brostein som ruller i takt med meg.

Jeg er takknemlig for appetitten jeg har hatt i dag, arbeidet jeg har gjort og at det viktigste er vasket opp.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er takknemlig for å våkne med lyset, gli raskere i gang med dagen, for motet jeg viser i små valgte glimt i duskregnet, for standarden min med å strekke og dybdemassere meg selv, for fellesskapet jeg har funnet meg og at jeg er frisk.

Jeg er takknemlig for å ha noen å diskutere med, en full mage og at jeg for det meste forbrenner mat til varme.

Jeg er takknemlig for å være sliten på kvelden og at det har gått bra med en bekjent.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg takknemlig for at jeg våknet, for mulighetene jeg fikk i går, for alt jeg har greid og fått gjort i dag.

Jeg er takknemlig for magefølelsen, for mumikoppen, for å venne meg til at det er stille, for rundene med høy puls, gjentagelsene jeg kom med for å bli hørt og muligheten til å finne litt ro.

Jeg er takknemlig for at jeg er erfaren, for driftene som river i meg, for nattemørket og at jeg sikkert finner refleksene mine i høst også.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er takknemlig for nullstillinga jeg opplevde å våkne med, for solveggen, for to solide måltider, besøk og samtale.

Jeg er takknemlig for at det går over, passerer og glemmes.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er takknemlig for å våkne med appetitt og en følelse av å være uthvilt.

Jeg er takknemlig for maten jeg har spist, for å ha sprunget i kjentfolk, Kriii altså, opplevelsene jeg har fått, at klærne mine varmer, at livet har gått videre, telefonsamtalen jeg har hatt og at hjertet mitt nynner fornøyd.

Jeg er takknemlig for vanene jeg har og for tryggheta  jeg føler her jeg er.

Endret av Sparkling_Pink
Rettet skrivefeil
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er takknemlig for en roligere dag, skravlinga med Kriiiiii(h), ferdighetene jeg har, at jeg får gjort ting selv med indre motstand, at jeg kan slappe av og har mat til helga.

Jeg er takknemlig for tida med meditasjon, den skarpe høstlufta over huden min, grensene jeg setter og at jeg har kontakt med mamma.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er takknemlig for besøk, fellesskap, fest, skravling, påminnelser om hvem jeg er og hva som betyr noe for meg, peisvarme og at armene mine holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er takknemlig for stiene jeg har utforsket, endatil så lang tid det tok før jeg forsøkte det, for ryddinga jeg har gjort i dag, for det lille arbeidet jeg har gjort, for at jeg har vært varm, hatt to telefonsamtaler, et stille hus og kunne ta det med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er takknemlig for de givende telefonsamtalene jeg har hatt, det er nydelige mennesker de vennene mine, takknemlig for den vennligheta jeg har blitt møtt med, at jeg har fått æren av å se medmennesker be om hjelp, at jeg er sulten, har en stemme og kan gå.

Jeg er takknemlig for å ha tatt to avgjørelser, selv bedt om hjelp til i morgen, samtalt med folk på kollektivtransporten og at jeg synes regnet høres ut som musikk.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er takknemlig for dagens erfaringer, at det er rolig nå, at håndduker er vasket, kjøkkenet ryddig, oppvasken tatt, jeg har gått et stykke i dag og meditert. Får igjen til å meditere og det er så bra!

Jeg er takknemlig for hjelp, en deilig skravlete telefonsamtale, at morgendagens avtale er påminnet, at jeg har fått skværet opp med en ny bekjent og at det kommer en ny dag i morgen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sjeldent, først i dag, over to år siden jeg tok noen tøffe og vonde valg sosialt er jeg takknemlig for det. De opprørende detaljene holder jeg private. Det er enda ting som kan bli bedre, uten at jeg dveler særlig mye rundt det.

Selve dagen i dag; jeg er takknemlig for lyset jeg våkner med, for at jeg har klær, et hus som akkurat nå er rolig, at jeg har fått trent, vært sosial og undersøkt et nytt lokale, at jeg fant mobilen min igjen og at jeg har fått meditert.

Jeg er takknemlig for menneskene i livet mitt, for samfunnet jeg er en del av, for nettverket av folk som kjenner hverandre og historier som gir mening.

Jeg er takknemlig for følelsene mine, for at jeg ser helt vanlig ut, for at det er onsdag, at jeg har spurt viktige spørsmål for meg og at jeg ikke lager trøbbel for meg selv.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forøvrig. Denne dagboka har på ett eller annet vis nådd 20 tusen visninger :hjerter_rundt:

Litt om innholdet; første del omtaler livet med Hunken og glir ut i intet når Coronaen kom og tok meg. Jeg slapp fra dette tilsynelatende hel, men svært nedbrutt. Hunken og jeg har ikke noe med hverandre å gjøre i dag.

Andre del av dagboka kom som en reaksjon på at jeg trengte følelsen av at minst ett annet menneske leste det jeg skrev. Nåværende form er ei takknemlighetsdagbok, mye inspirert av psykolog Janette Røseth sin bok og foredrag om Livssorg.

Jeg lastet også ned https://www.kognitiv.no/wp-content/uploads/2023/10/Nettutgave-Arbeidsbok-Individuell-behandling_Vedvarende-utmattelse_2023.pdf 

Der skal jeg innrømme jeg bare leste de 9 første sidene. Jeg har daglig logg fra senhøstes 2021 som er privat og skrevet for hånd, så har en del data tilgjengelig. Det har vært veldig nyttig spesielt på dager hvor jeg hangler akkurat nok til at håpløsheta har tatt over synsfeltet mitt. Jeg og mamma har en nødplan for de verste dagene når hele framtida mi går i stykker, der vi i lag trekker meg gjennom. Det går nå lengre og lengre mellom de episodene. Ellers har jeg nå den første høsten på potensielt ett tiår hvor jeg er i grei form.

Jeg har meditert mer eller mindre daglig i ett og et halvt år, der vanlig mindfullness ikke er særlig effektivt, lurer på om det nevrospicy systemet mitt har noe med det å gjøre. Strukturerte pusteøvelser, som i yoga omtales som den tyngste formen for meditasjon, derimot. Det funker for meg. Det er mange detaljer rundt hjernebølger, bevisthetsstadier, reguleringer og pust jeg ikke har nøyaktig oversikt over. Kort fortalt, er mellom 4 til 1 pust i minuttet en mulig vei til ro. Bare at jeg har vært nedfryst i vanvare over allergier og miljøintolleranse, overgrep, stress og ekstremt destruktive personangrep jeg ikke hadde noen mulighet fra å fjerne meg fra, så jeg kan gjerne i perioder føle meg aktivisert av pusteøvelsene.

Jeg har en coach som følger meg opp med meditasjonen, ellers er det for tida ingen behandling av noen slag på meg.

Jeg var på singelkurs i sommer som var veldig oppbyggende og effektivt. Nå vet jeg bedre hva godt jeg kan gjøre for meg selv sosialt. Jeg greier gjerne gjøre en liten ting hver dag, men noen uheldige kommunikasjonssaker beint ut feiler jeg på sånn sirka annen hver uke. Det bekymrer meg egentlig ikke, men jeg ser fram til den dagen jeg får til.

Det mest verdifulle jeg har i livet mitt er vennene mine og familien min. Selv forbipasserende bekjente blir satt pris på. Som kassadama som reiste seg opp fra stolen bak kassa for å gi et kålhode et dytt i min retning i dag formiddag.

Og til den eller de som legger igjen hjerter og reaksjoner her i dagboka, takk  :kjærlighetserklæring:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er takknemlig for de nydelige høstbildene jeg har besøk i dag, rene kitch-tablåene jeg har vært i! Jeg er takknemlig for invitasjonen jeg fikk, at jeg dro og har tilbrakt noen fantastiske timer i ei god venninnes selskap.

Jeg er takknemlig for maten jeg har spist, dusjen jeg har tatt, den indre motstanden jeg har følt, de sakene jeg har fått ordnet og at klærne mine funker i høstvær med nedbør.

Jeg følte glede når jeg og venninna mi testet ut nye ting i dag.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i går, og i dag har jeg fått tatt det ordentlig inn over meg, jeg er takknemlig for unnskyldninga jeg fikk. I tillegg har jeg fått høre rykter som jeg har satt pris på.

Jeg er takknemlig for å ha begynt å bli kjent med ett nytt menneske, for samtalene jeg har hatt i dag, for avklaringene og omsorgen jeg har fått, for påminnelsene om hva jeg kan gjøre selv, og det som går nogelunde av seg selv for tida:

oppvasken, gå ut med søppelet, rydde litt, drømmene om natta og å tilbringe tid med venninna mi, enten på telefon eller besøk.

Jeg er takknemlig for det jeg har fått gjort, for turene i høstskogen, for gleden ved å bevege meg, for at jeg har klær og at det er bygd flere utendørs treningsområder i nærmiljøet mitt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er takknemlig for å ha gjort meg ferdig med produksjonsdelen av et prosjekt jeg startet på uten mål og mening under Eurovision 11. mai i år! Planleggingsdelen kom ad hoch utpå sensommeren, og jeg satte frist for ferdigstillelse til 15. oktober. Nå er det noe etterarbeid, opprydding, arkivering og evaluering igjen. Jeg er takknemlig for alle oppmuntringer og gode hjelpere underveis.

Dagen i dag er jeg takknemlig for, har hatt fine samtaler, fått planlagt litt i dagene som kommer, gått tur i høstregnet uten å bli altfor gretten, for å ha fått opp pulsen, gjort noen pusteøvelser og fått massert de små grå i en noe uoversiktlig fantasyserie fra nett.

Jeg er takknemlig for at det trolig går bra å ta oppvasken i morgen tidlig og ta imot dagen uansett hva den byr på.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...