AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #1 Skrevet 29. mars 2019 Har en tenåring som trener så å si daglig. Vasker og vasker og vasker treningstøy. Greit nok. MEN: når jeg tar det ut av maskina lukter det friskt. Når det tørker lukter det ikke direkte svette kanskje, men ikke godt... Jeg har gjort følgende: Vasker på 60 grader Bruker aldri skyllemiddel Vasker samme kveld, sånn at det ikke ligger med svette i Har prøvd vaskemiddel for treningstøy, synes ikke det har effekt Noen som har tips? Det er ikke snakk om bomull, men vet ikke her og nå hva det egentlig er laget av. Type fotball/håndball-drakter osv. Anonymkode: a7334...6a4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #2 Skrevet 29. mars 2019 Jepp, ta litt eddik sammen med vaskepulveret. Over tid vil svettelukten sitte såpassi uansett at man bare må bytte tøy - men eddik hjelper ganske bra. Anonymkode: 3c8c3...d22 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #3 Skrevet 29. mars 2019 Har eddik i en sprayflaske og sprayer under armene på t-skjorter. Fungerer utmerket! Sprayer rett før jeg setter dem inn i vaskemaskinen. Anonymkode: 46055...0a9
fotosyntesen Skrevet 29. mars 2019 #4 Skrevet 29. mars 2019 Som et lite sidespor vil jeg si at jeg kjøpte flere treningskjorter på salg fra Sportamore, kjente merker som asics, nike osv. Flere av dem hadde 30 grader på vaskeanvisning, at det går an! 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #5 Skrevet 29. mars 2019 Takk! Eddik har jeg prøvd tidligere også, glemte å nevne det... Men jeg har ikke prøvd det mens jeg vasker på 60 grader, tror jeg. Vurderer å putte driten i fryseren.... Anonymkode: a7334...6a4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #6 Skrevet 29. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk! Eddik har jeg prøvd tidligere også, glemte å nevne det... Men jeg har ikke prøvd det mens jeg vasker på 60 grader, tror jeg. Vurderer å putte driten i fryseren.... Anonymkode: a7334...6a4 Det vil ikke ha noen effekt. Bruker du et vaskeprogram som har både forvask og hovedvask? Det tror jeg er viktig. I tillegg kan du ha på litt ekstra vaskemiddel under armene (der armhulesvetten er) på treningsgensrene før du legger de i vaskemaskina. Anonymkode: c7931...7ec 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #7 Skrevet 29. mars 2019 Bløtlegging av tøyet i vann med biotex kan også hjelpe Anonymkode: c7931...7ec
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #8 Skrevet 29. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil ikke ha noen effekt. Bruker du et vaskeprogram som har både forvask og hovedvask? Det tror jeg er viktig. I tillegg kan du ha på litt ekstra vaskemiddel under armene (der armhulesvetten er) på treningsgensrene før du legger de i vaskemaskina. Anonymkode: c7931...7ec Nei, har aldri prøvd med forvask... Det kan jeg selvfølgelig gjøre.... Svetten er sikkert i utgangspunktet verst under armene, men jeg synes det lukter likt uansett hvor på klærne jeg lukter.... Kan prøve med litt ekstra vaskemiddel der! Har til og med prøvd med sånn Vanish-pulver, når jeg tenker etter. Anonymkode: a7334...6a4 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #9 Skrevet 29. mars 2019 Det mest effektive er å unngå syntetisk treningstøy og bruke bomull ol. Syntetisk tøy lukter dritt når det svettes i det.. Anonymkode: f3849...a02 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #10 Skrevet 29. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, har aldri prøvd med forvask... Det kan jeg selvfølgelig gjøre.... Svetten er sikkert i utgangspunktet verst under armene, men jeg synes det lukter likt uansett hvor på klærne jeg lukter.... Kan prøve med litt ekstra vaskemiddel der! Har til og med prøvd med sånn Vanish-pulver, når jeg tenker etter. Anonymkode: a7334...6a4 Håper at du finner en løsning som virker Ligger tøyet lenge i treningsbag før det blir vasket, eller blir tøyet hengt opp til tørk før vask? Tøyet kan ha surnet (råte i tøyet) (og det går det ikke an å vaske bort) dersom det har ligget fuktig/svett i ca et døgn. Her er også noen tips: https://www.aftenposten.no/bolig/Hvordan-fjerne-de-vanskelige-flekkene-Og-hvordan-stabler-man-egentlig-riktig-i-oppvaskmaskinen-Her-er-svarene-pa-det-du-lurer-pa-i-hverdagen-12581b.html Anonymkode: c7931...7ec 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #11 Skrevet 29. mars 2019 https://www.nrk.no/livsstil/slik-unngar-du-sur-lukt-i-treningstoyet-1.12984842 Anonymkode: c7931...7ec
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #12 Skrevet 29. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: https://www.nrk.no/livsstil/slik-unngar-du-sur-lukt-i-treningstoyet-1.12984842 Anonymkode: c7931...7ec Unngå vanlig skyllemiddel Vask alle klær etter vaskehenvisning, men ikke bruk skyllemiddel når du vasker teknisk tøy, ifølge Klepp. – Lukta forsterkes veldig hvis tekstilene har vært i kontakt med skyllemiddel. Da må de vaskes mye i ettertid for å bli kvitt lukta, sier hun. Anonymkode: c7931...7ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå