Gå til innhold

Er du fornøyd med din egen dialekt?


Mimmii

Anbefalte innlegg

Ja, jeg ser ikke hvorfor jeg ikke skulle være fornøyd. Har bergensdialekt, er vokst opp i et område der det er naturlig å si «jeg» og «ikke». Har bodd i Oslo, og aldri fått negative reaksjoner på dialekten. De eneste gangene noen har reagert på det, er at enkelte andre bergensere, da jeg var i tenårene, koblet sosiolekten min til at de tenkte jeg trodde jeg var «finere» eller «bedre» enn dem.

Anonymkode: 65613...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er stolt av dialekten min!

Bodd ett annet sted i 21 år, men prater dialekten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekten min er en blanding av 3 forskjellige 😂 Fine blanding av Haugesundsk, Karmøysk og Stavangersk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, princeofithilien skrev:

Jeg snakker brei Larviksdialekt, og da vi var små og lekte med nabobarna på hytta som var fra Oslo, husker jeg at vi alle bare stoppa opp og prøvde å forstå hva de mente når de snakka om at det kunne være "huggorm" her! Vi hadde aldri hørt om huggorm, vi kjente bare til hoggorm! 😜 Det var det samme med manet, vi hadde bare hørt om maneiter! Så det blir litt motsatt! 😅  

 

Jeg er også fra Vestfold og "snakkær breit" :P Den er jo ikke vakker, den dialekten, men jeg liker den likevel. Synes det er verdifullt å holde på dialekten og ikke "snakke pent" slik dessverre flere og flere unge gjør. Barna mine (barneskolealder) snakker nesten "bokmål", litt trist, både jeg og faren deres, besteforeldre osv snakker dialekt, men så og si ingen unger gjør det. 

Anonymkode: 0035f...654

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Nordfjord og kan ikke huske noe negativt forbundet med det. Noen ord må man selvsagt "oversette", og så oversette tilbake når man blir litt for vant med det nye ordet.

Vi som har en forelder fra bygda og en fra et helt annet sted i landet har gjerne ikke alle bygdeuttrykkene som er vanlig blant dem som har hele slekta fra samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker standard oslo-dialekt, med hovedvekt på hankjønnsendinger. Føler absolutt ingenting rundt dialekten min.

Men har opplevd en del dritt på byen i Bergen fordi jeg er "østlending" 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Javisst, har ingen grunn til å være misfornøyd med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en ganske spesiell dialekt og blir derfor ofte spurt hvor jeg er fra (sikkert spesielt fordi jeg bor veldig langt hjemmefra). Har aldri fått negativ tilbakemelding på den. Har fått høre at jeg har et veldig tydelig språk. Det er dog ikke alle ord jeg kan bruke her jeg bor, men har stort sett lært meg hvilke ord jeg må legge om på. 

Anonymkode: 24d51...912

Hvor er du fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er Sogning og syns jeg har en av de topp tre dialektene i Norge, som ifølge meg er Sogning, Gudbrandsdøl (nord, som Vinstra og Våggå) og Telemarksdialekt.

Men jeg har blitt kadt dialektfrøken av en kunde på jobben i Oslo :P 

Anonymkode: 8ae5c...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Snakker en blanding mellom østlending og en nordmørsdialekt (Mor/Far). Det blir sånn ca moldenser. Snakker ikke slik de gjør på stedet jeg er født og oppvokst (nordmøre), får det rett og slett ikke til. Den dialekten er uansett skikkelig fæl.

Anonymkode: 60367...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en håpløs dialekt. Har aldri likt den og får nesten vondt når jeg hører den på radio :ler: . For å gjøre saken enda verre har jeg opp gjennom årene "normalisert" den så den er delvis ugjenkjennelig. Det blir sånn når man har foreldre som snakket med to forskjellige dialekter og man i voksne år har flyttet litt selv i forbindelse med studier og jobb. Skal man snakke med "utlendinger" som prøver å lære seg norsk så er det ikke så smart å dra fram de bredeste dialektuttrykkene med det samme, så det må normaliseres. 

Men har aldri blitt ertet eller mobbet for dialekten, kun et og annet "er du fra...?" som jeg ganske ofte har måttet avsanne. Vanligvis plasserer folk meg dialektmessig i en helt annen by enn den jeg egentlig kommer fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt glad i dialekten min, egentlig er den litt stygg. :ler: Det er grenlandsdialekt med innslag av ord og uttrykk fra resten av landet. Det sagt forteller den en del om mitt opphav, og blir på sitt vis en del av identiteten, og dermed holder jeg også på den.

Jeg har aldri opplevd å bli sett ned på på grunn av dialekten, den er jo ganske standard østnorsk, men det er ganske typisk at ikke-østlendinger forsøker å ta etter. Ærlig talt høres det heller pussig og veldig falskt ut.

Anonymkode: af419...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker verken dialekten min eller stedet jeg vokste opp, så jeg har rett og slett lagt om til standard østnorsk.

Anonymkode: a440d...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker verken dialekten min eller stedet jeg vokste opp, så jeg har rett og slett lagt om til standard østnorsk.

Anonymkode: a440d...b89

Hvor er du fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, liker dialekten min særdeles godt. 

Anonymkode: 9c6a1...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Mimmii skrev:

Hvor er du fra?

Gudbrandsdalen. På midten et sted.

Anonymkode: a440d...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grepa stolt tå Valdres dialekta :hjerte:

Anonymkode: 6afce...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opprinnelig en sær og spesiell dialekt fra sørvestlandet, jeg har bodd på østlandet i 22 år og blander derfor to dialekter For mange høres det sørlandsk ut og ingen klarer å gjette hvor jeg opprinnelig er fra. Når jeg er  på vestlandet eller prater med noen derfra slår jeg om tvert og prater min gamle dialekt som om jeg aldri hadde bodd noe annet sted.

Anonymkode: e138f...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i Gudbrandsdalen og er ikke særlig fornøyd. Man bare hører hvor du er fra.. Enten digger folk den ellers forstår de bare ingenting! Når jeg er i Oslo som jeg bor snakker jeg bokmål, jeg har ikke noe behov for å beholde dialekten. Når jeg er på oppvekstedet snakker jeg dialekten min. 
Jeg synes det samme om andre dialekter...Dialekter fra store deler av vestlandet som Sogn og Møre + trøndersk er plagsomt å høre på. 

Anonymkode: 84696...a22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...