Gå til innhold

En mann lurer, hvorfor kvinnen bruker så mye tid på å tro at dere ser bra ut med sminke/andre ting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en av de usminkede kvinnene, uten push ups og hold ins... Jeg har aldri orket eller hatt lyst, synes jeg er fin nok som jeg er, 100 % naturlig. Jeg barberer legger og bruker deo, og litt fuktighetskrem når det trengs. 

Men, det er det visst ikke lov til... 

Mine venninner og kvinnelige kollegaer vil gjerne gi meg en make over, for jeg hadde blitt så fiiiiiiin med sminke. Ja, jeg vet jeg vil se mye penere og freshere ut, men står likevel over. Jeg vil heller sove 20 min lenger om morgenen 😄 Har blitt sminket noen ganger når jeg skal ut med venninner, men føler at jeg går med en falsk maske. Ja, det er vel mest fordi det er uvant... Får oppmerksomhet fra gutta på byen uten sminke, men selvsagt en del mer hvis jeg er sminket. 

De menn jeg har datet, selv samboeren min nå, har kommet med forsiktig spørsmål om jeg aldri sminker meg. Men da har det kommet i samme åndedrag at jeg ikke trenger det for at jeg er naturlig pen, bla bla bla, men at det bare var et spørsmål... 

De sier at de liker naturlige jenter, men heeelt uten sminke trenger hun altså ikke være. Bare litt maskara hadde gjort seg. Jada, jeg er enig i det. Bittelitt skader ikke. Men jeg glemmer det i hverdagen, ligger ikke naturlig for meg.

Ta meg som jeg er eller stikk, tenker nå jeg. 

Jeg har selvtillit til å gå uten, være meg selv. Men alle småkommentarer, sagt i beste mening selvsagt, begynner å gjøre meg usikker. Og selvsagt veldig lei meg... 

Anonymkode: 0eb29...f50

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg mener alle kvinner er usikre. Alle menn også. For kvinner kommer det ofte til uttrykk gjennom mye sminke, mye flørting. For menn kommer det til uttrykk som giftig maskulinitet, tøffe seg osv.

Anonymkode: bdd0c...986

Når ble mye flørting til usikkerhet hos kvinner?? 

Anonymkode: e505c...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, ti10 skrev:

Jeg kan være enig i at mange kvinner bruker for mye sminke og dill, spesielt denne greia med falske øyenvipper som får folk til å se ut som de har en hårete larve på hvert øyelokk. Men det har med mote å gjøre, og spesielt unge jenter vil ligne forbildene sine/influensere.

Når det er sagt, tror jeg de fleste menn synes moderat sminkede kvinner er mer attraktive enn usminkede. Og min erfaring er at mange menn ikke har så god greie på om folk er sminket eller ikke. Både jeg og mange jeg kjenner har fått kommentarer om at vi er så fine uten sminke – når vi er diskret sminket :)  (og så er det et par ganger der jeg ikke har hatt sminke i det hele tatt og folk har spurt om jeg er syk, men det er en annen historie:))

Men hvis du har så mye imot sminke, er det vel bare å gå for de helt naturlige ..?

Ja enig. Mannen min feks tror jeg ikke sminker meg. Altså jeg bruker foundation, concealer, mascara, øyenskygge, high lighter, solpudder og litt Rouge pluss lip gloss. Jada helt naturlig 🤣😅 menn liker det man er sminket naturlig. Herregud uten sminke ser de fleste av oss ut som troll. 

Anonymkode: 8a0f6...093

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når ble mye flørting til usikkerhet hos kvinner?? 

Anonymkode: e505c...529

Bare min personlige erfaring. Det er ofte en oppførsel for å maskere en dypere usikkerhet. 

Anonymkode: bdd0c...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk helt sant.

Jeg fikk engang høre at jeg så «syk ut» og «kanskje burde holdt meg hjemme» når jeg gikk på jobb uten sminke en dag. «Neida, dette er sånn jeg egentlig ser ut», kunne jeg svare. Viste seg at alle trodde jeg gikk uten sminke til hverdags 😂

Anonymkode: aa50b...d7e

Ja samme her. Får høre "er du syk? Du ser så sliten ut". Kjempe gøy 😅

Anonymkode: 8a0f6...093

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, deedee_ skrev:

Lyser usikkerhet av kvinner som bruker sminke? Så du mener at over halvparten av alle kvinner er usikre? Man kan fint være selvsikker og fremdeles bruke sminke. Noen har som nevnt sminke som hobby eller yrke. Synes det er sikkelig teit å latterliggjøre og heve seg over noe som kvinner flest er opptatt av, for å heve seg selv som en "bedre kvinne" som ikke holder på med slike teite kvinneting. 

Ja, jeg tror det. Jeg kan ta feil. Men jeg tror veldig mange av oss, de fleste faktisk, meg inkludert, er litt usikker på forskjellige områder.

Jeg tror mange vil fremstå sikker når de bruker sminke. Men har nok mine tvil om de egentlig er det (er jo ikke sikker, men det er hva jeg tenker). 

Jeg vil i hvert fall ikke latterliggjøre eller heve meg over noen. Jeg synes det er greit at de fleste bruker sminke. Mine venninner bruker sminke, de fleste. Men jeg liker utseendemessig det best om folk ikke gjør det. Selv om sminke kan gjøre en veldig pen hvis det gjøres ordentlig, det ser jeg. Men det er liksom ikke det som gjør vakkert i mine øyne.

Bare for å presisere en gang til; Jeg liker godt mennesker som bruker sminke. Det er ikke det som teller. Det må de bare. Synes det er interessant hvorfor de gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, exictence skrev:

Ja, jeg tror det. Jeg kan ta feil. Men jeg tror veldig mange av oss, de fleste faktisk, meg inkludert, er litt usikker på forskjellige områder.

Jeg tror mange vil fremstå sikker når de bruker sminke. Men har nok mine tvil om de egentlig er det (er jo ikke sikker, men det er hva jeg tenker). 

Jeg vil i hvert fall ikke latterliggjøre eller heve meg over noen. Jeg synes det er greit at de fleste bruker sminke. Mine venninner bruker sminke, de fleste. Men jeg liker utseendemessig det best om folk ikke gjør det. Selv om sminke kan gjøre en veldig pen hvis det gjøres ordentlig, det ser jeg. Men det er liksom ikke det som gjør vakkert i mine øyne.

Bare for å presisere en gang til; Jeg liker godt mennesker som bruker sminke. Det er ikke det som teller. Det må de bare. Synes det er interessant hvorfor de gjør det.

Blir jo det samme som å si at "Hvorfor ønsker folk å kle seg pent? Kan de ikke bare gå i joggebukse og hettegenser hver dag?" Jeg føler meg ikke noe annerledes eller mer usikker når jeg chiller hjemme med kjæresten i joggis, flekkete hettegenser med fett hår i topp, enn når jeg er fullt dollet opp på byen med venninnene mine, jeg er fortsatt meg. Synes bare det er gøy å ha tid til å være litt kreativ med sminkebørstene, og kanskje ha en litt mer glam sminkelook enn det jeg vanligvis har til hverdags. Har absolutt ingenting med at jeg er usikker å gjøre. Kan helt fint gå på byen uten sminke, men synes det er gøy å bruke tid på når jeg har sjansen. 

Endret av deedee_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, exictence skrev:

Nei, jeg tror ikke det er det. Jeg synes og det lyser litt usikkerhet blandt de kvinnene som bruker sminke, men det er jo forsåvidt greit å være litt usikker. Det er de fleste av oss. Men å sminke seg, er liksom ikke å stå frem uten/ likesom skjule seg litt bak en maske.

Tror egentlig mange menn liker det. Men hva så, liksom?

 

Hvis du synes det «lyser usikkerhet» av meg så får du bare mene det. Jeg bruker sminke  fordi jeg synes jeg er hakket finere med sminke. Føler meg ikke stygg uten heller, men jeg føler meg finere med. Hva er galt med det egentlig? For meg er det akkurat det samme som å velge et fint antekk som fremhever de tingene jeg liker best og som jeg føler meg flott i. 

Kan godt gå ut uten sminke, og gjør det av og til. Jeg føler meg ikke spesielt usikker, i hver fall.

Anonymkode: aa50b...d7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når man ser dine svar angående silikon, botox, you name it...så tenker jeg det sier sitt.

Anonymkode: 451b6...ed2

Jeg er helt åpen for at folk skal kunne forandre på det de måtte ønske, det er overhode ikke min business hva folk velger å gjøre. Å legge seg opp i andres valg anser jeg som en dårlig egenskap. Men jeg vil gjerne at du kommer med konkret "bevis" på hva jeg har sagt om botox og "you name it", for kan ikke huske å ha sagt så mye annet om inngrep bortsett fra silikon. Har null erfaring med botox og "you name it" (hva enn det måtte bety). 

1 time siden, exictence skrev:

Mange tror jeg har det. Men det er nok flere som har god selvtillit for det.

Ja, sminke kan bli pent på alle hvis det gjøres ordentlig.

Men er det ikke fint å være noe for seg selv? Ha helt egne naturlige trekk. 

Det er jo veldig bra.

Men kunne det ikke holdt med renhet og det å se fornøyd ut?

Så kunne man sminket seg for gøy hvis man var for seg selv eller skulle kle seg ut?

 

Jeg synes dette var en grei debatt 

Jeg er noe for meg selv med sminke også jeg🙂 mine ansiktstrekk blir ikke borte selvom jeg bruker sminke.

Kan vi ikke slutte og bruke pene klær også da? Og spise utelukkende naturlig ren mat? Og møblerte hjemmene våre med kun det mest nødvendige? Så kan alt være helt basic her i verden. 

Endret av Nerine_
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste du tror er «usminkede» bruker faktisk sminke, TS. Du bare ser det ikke, fordi riktig sminke fint kan se helt naturlig ut. Menn er ofte veldig «lettlurte» på det området.

Botox, fillers etc er jo noe helt annet, og et symtom på hvilken forkvaklet retning samfunnet vårt har tatt.

Hadde forresten heller hoppet utfor et stup enn å date deg. Kontrollerende menn er det skumleste som finnes. Det er jo derfor kvinner har avvist deg, ikke fordi de ikke klarer å gå ut uten sminke. Hvor er selvinnsikten din? :klo: 

Anonymkode: 97620...ce1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja samme her. Får høre "er du syk? Du ser så sliten ut". Kjempe gøy 😅

Anonymkode: 8a0f6...093

Blir sånn når folk er vant til å se en med sminke, det er stor overgang. Jeg har også spurt venninner om alt er ok... Plutselig er de bleke og ingen øyevipper 😄

Anonymkode: 0eb29...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja enig. Mannen min feks tror jeg ikke sminker meg. Altså jeg bruker foundation, concealer, mascara, øyenskygge, high lighter, solpudder og litt Rouge pluss lip gloss. Jada helt naturlig 🤣😅 menn liker det man er sminket naturlig. Herregud uten sminke ser de fleste av oss ut som troll. 

Anonymkode: 8a0f6...093

Snakk for deg selv takk, aldri sett ut som et troll 😄. Vet ikke hva halvparten av det du ramser opp er en gang jeg da.

Anonymkode: 0cac7...36a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sparklet trynet. Har kun brukt maskara. Skal aldri bruke botox, fillers eller noe annet dilldall, det er rett og slett stygt. Og jeg er ellers fornøyd med kropp og hud uten krem og kliss.

Anonymkode: 85210...65d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, deedee_ skrev:

Blir jo det samme som å si at "Hvorfor ønsker folk å kle seg pent? Kan de ikke bare gå i joggebukse og hettegenser hver dag?"

Ja vel.  Jeg synes det er helt annerledes. Jeg synes det er fint når man pynter seg for den/de andre. F.eks i et besøk er det hyggelig at folk har pyntet seg for anledningen. Man føler seg mer velkommen når folk vise at de har pyntet seg. 

Noen pynter seg med klær og sminke. Det er helt ok. Noen pynter seg bare med klær. Det er også ok.

Synes faktisk ikke det er ok å ikke pynte seg med klær i et høytidelig besøk, f.eks i et bryllup. Man viser stas på vertene at ma bryr seg.

Å sminke seg ser jeg på som helt annerledes. Det er ikke det som teller. 

1 minutt siden, deedee_ skrev:

 

Jeg føler meg ikke noe annerledes er mer usikker når jeg chiller hjemme med kjæresten i joggis, flekkete hettegenser med fett hår i topp, enn når jeg er fullt dollet opp på byen med venninnene mine, jeg er fortsatt meg.

Men i jogges og med fett hår hadde jeg ikke følt meg komfortabel ute på byen. Det virker likegyldig og litt sløvt. Men jeg hadde vel heller ikke vært mer usikker, tror jeg, i de situasjonene du nevner.

1 minutt siden, deedee_ skrev:

 

Synes bare det er gøy å ha tid til å være litt kreativ med sminkebørstene, og kanskje ha en litt mer glam sminkelook enn det jeg vanligvis har til hverdags. Har absolutt ingenting med at jeg er usikker å gjøre. Kan helt fint gå på byen uten sminke, men synes det er gøy å bruke tid på når jeg har sjansen. 

Ja, vi har forskjellige interesser og hobbyer. Det er jo greit. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri sminke til hverdags, og kun litt farge i kinnene ved "spesielle anledninger". Klart det går an å sminke seg diskre, men enkelte kvinner ser jo ut som om de har dyppet hele ansiktet i alt de fant av sminke. Det ser helt grusomt ut ! Om jeg var mann, ville jeg følt avsky bare ved tanken på å ha fysisk kontakt med noe så innmalt. Det som er litt komisk, er at mange blir overrasket over alderen min, for de mener jeg ser så mye yngre ut. Kanskje nettopp fordi jeg er naturlig, og ikke har slitt ut huden min med alle diske falske produktene ? 

Det er også en etisk side ved sminke : dyrevelferd og miljøvern. Tenk på alle de dyrene som må lide fordi kvinner og menn vil pynte på naturen ? Og alt det bosset ? Og kjemikaliene ! 

Jeg vil oppfordre kvinner og menn med miljøbevissthet og omtanke for forsøksdyr til å stille naturlig ihvertfall i hverdagen. Om man bruker litt i spesielle anledninger, er det ok. Men begrens dere !

Anonymkode: 25c1b...de9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann og venner og tidligere kjærester har alltid sagt er penest uten, så gidder sjelden å sminke meg❤️ 

Anonymkode: 22bd3...b80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En ting er i hvert fall sikkert. Det presset kvinner hevder de utsettes for er ikke skapt av menn, det er av kvinner selv.

Jeg har enda ikke hørt av noen menn, at noen kvinne burde ha på seg mer av den eller den sminken, mindre av den eller den sminken, eller bruke den eller den fargen på sminken. Aldri

Selv kunne jeg aldri tenke meg å bli i lag med en kvinne som måtte bruke 1 time på badet på morgenen. Aldri. 

Det vi menn derimot kan ha en mening om er klærne til kvinnen, kler hun seg pent, trashy, passer hun bra til skjørt eller bukse, hvordan ser formene ut med klærne hun bruker m.m. 

Og barbering har vi en mening om, jeg og de jeg vet om kunne ikke tenke oss å være i lag med en kvinne som har hårete bein og  hårete underliv. 

Less is more, er det ikke det de sier.

 

Anonymkode: 97f6f...3ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Nerine_ skrev:

Jeg er noe for meg selv med sminke også jeg🙂 mine ansiktstrekk blir ikke borte selvom jeg bruker sminke.

Det er du nok. Nei, man forsterker eller forminsker ansiktstrekk, er det ikke sånn? 

13 minutter siden, Nerine_ skrev:

Kan vi ikke slutte og bruke pene klær også da?

Nei, det synes jeg absolutt ikke. Har forklart det litt i et annet innlegg jeg skrev. Synes man skal pynte seg i forskjellige settinger. Gjøre stas på, viser at man bryr seg. Det er noe helt annet enn det å sminke seg.

13 minutter siden, Nerine_ skrev:

Og spise utelukkende naturlig ren mat?

Ha, ha, ja, det burde man nok mer. 

13 minutter siden, Nerine_ skrev:

Og møblerte hjemmene våre med kun det mest nødvendige? Så kan alt være helt basic her i verden. 

Jeg synes det er fascinerende og gøy å komme hjem til hjem med forskjellige farger og smak på interiør. Men ja, jeg synes man bør være litt opptatt av å ikke ha mer enn nødvendig, og jeg er veldig for gjenbruk og stelle fint med tingene, bli glad i og sette pris på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting er i hvert fall sikkert. Det presset kvinner hevder de utsettes for er ikke skapt av menn, det er av kvinner selv.

Jeg har enda ikke hørt av noen menn, at noen kvinne burde ha på seg mer av den eller den sminken, mindre av den eller den sminken, eller bruke den eller den fargen på sminken. Aldri

Selv kunne jeg aldri tenke meg å bli i lag med en kvinne som måtte bruke 1 time på badet på morgenen. Aldri. 

Det vi menn derimot kan ha en mening om er klærne til kvinnen, kler hun seg pent, trashy, passer hun bra til skjørt eller bukse, hvordan ser formene ut med klærne hun bruker m.m. 

Og barbering har vi en mening om, jeg og de jeg vet om kunne ikke tenke oss å være i lag med en kvinne som har hårete bein og  hårete underliv. 

Less is more, er det ikke det de sier.

 

Anonymkode: 97f6f...3ab

Du mener altså at dere ikke skal kunne mene noe om sminke, men dere kan stille krav i forhold til behåring og klær? Det henger jo ikke på greip. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, exictence skrev:

Det er du nok. Nei, man forsterker eller forminsker ansiktstrekk, er det ikke sånn? 

Nei, det synes jeg absolutt ikke. Har forklart det litt i et annet innlegg jeg skrev. Synes man skal pynte seg i forskjellige settinger. Gjøre stas på, viser at man bryr seg. Det er noe helt annet enn det å sminke seg.

Ha, ha, ja, det burde man nok mer. 

Jeg synes det er fascinerende og gøy å komme hjem til hjem med forskjellige farger og smak på interiør. Men ja, jeg synes man bør være litt opptatt av å ikke ha mer enn nødvendig, og jeg er veldig for gjenbruk og stelle fint med tingene, bli glad i og sette pris på.

Det avhenger jo helt av hvordan man sminker seg. 

At det er noe helt annet å sminke seg i ditt hode er jo pga personlige preferanser. Jeg anser det å sminke meg som like naturlig som å ta på en kjole. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...