Kristinemarie1989 Skrevet 28. mars 2019 #1 Skrevet 28. mars 2019 (endret) Tenkte å by på en leilighet meeen jeg er superallergisk mot katter... og de har selvfølgelig katt. Reagerte etter 5 minutter der inne... hva gjør jeg? Noen som har erfaring med det? Forslag til hvordan jeg kan vaske Evt? Tar i mot alle råd!! Endret 28. mars 2019 av Kristinemarie1989 .
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #2 Skrevet 28. mars 2019 Men hvis du er superallergisk, hvordan kan du da tenke på å kjøpe en leilighet som det har bodd katt i. Hvis du mener det går å vaske ut, go for it. Men er du superallergisk, vil du risikere at det tar lang til å vaske ut. Anonymkode: cf887...294 3
Kristinemarie1989 Skrevet 28. mars 2019 Forfatter #3 Skrevet 28. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hvis du er superallergisk, hvordan kan du da tenke på å kjøpe en leilighet som det har bodd katt i. Hvis du mener det går å vaske ut, go for it. Men er du superallergisk, vil du risikere at det tar lang til å vaske ut. Anonymkode: cf887...294 For dette er rett og slett drømmeleiligeten 🙂derfor tenkte jeg å høre om noen andre allergikere har vært borti det. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #4 Skrevet 28. mars 2019 6 minutter siden, Kristinemarie1989 skrev: Tenkte å by på en leilighet meeen jeg er superallergisk mot katter... og de har selvfølgelig katt. Reagerte etter 5 minutter der inne... hva gjør jeg? Noen som har erfaring med det? Forslag til hvordan jeg kan vaske Evt? Tar i mot alle råd!! Dersom du skal by på den, mener du vel at du vil kjøpe? Da skal jo leiligheten være grundig nedvasket før du overtar. Anonymkode: fb16f...d28 1
Kristinemarie1989 Skrevet 28. mars 2019 Forfatter #5 Skrevet 28. mars 2019 Ja vil tro leiligheten blir grundig vasket men hadde håpet noen hadde forslag på vaskemidler jeg selv kunne bruke før jeg flytter inn
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #6 Skrevet 28. mars 2019 Jeg er usikker på om det faktisk er mulig å få en bolig allergenfri nok til at den vil være beboelig for deg. Det vil gjerne komme an på hvilke materialer og overflater det er der. Anonymkode: 4280d...6fb 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #7 Skrevet 28. mars 2019 20 minutter siden, Kristinemarie1989 skrev: Tenkte å by på en leilighet meeen jeg er superallergisk mot katter... og de har selvfølgelig katt. Reagerte etter 5 minutter der inne... hva gjør jeg? Noen som har erfaring med det? Forslag til hvordan jeg kan vaske Evt? Tar i mot alle råd!! Dette har professor dr. Med Kjell Aas tatt grundig for seg på ett av de nettstedene han hadd for en del år siden. Aas er nå død, men han var den mest publiserte og med faglig tyngde ingen kan måle seg med da han levde. Jeg husker ikke hvilket nettsted dette var på. Men jeg leste det med interesse. Særlig fordi hans konklusjon var at katteallergener ikke kan vaskes ut uansett hvor nøye og grundig man er. Det er heller ikke mulig å gjøre en bolig katteallergivennlig når det har bodd en katt eller flere i boligen uansett hva man gjør. Det må gå mange år mellom at katten har bodd i boligen og at en katteallergiker kan flytte inn og få et levelig liv i boligen. Så mitt klare råd er at du styrer unna boligen dersom du vil bevare helsa. Anonymkode: 988a7...626 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #8 Skrevet 29. mars 2019 Dersom du totalrenoverer leiligheten, med en grundig nedvask og utlufting mellom riving og gjennoppbygging vil du antagelig bli kvitt det meste av allergener. Hvis ikke må du ihvertfall ha en veldig grundig nedvask. Siden det ofte er litt sprekk mellom vegg/gulv og lister kan det være lurt å ta bort dem før nedvasken. Teppegulv og strietapet må selvfølgelig ut, og det kan være lurt å male veggene. Det vil være lurt leie et byrå til nedvasken, siden det ikke er bra for deg å virvle opp gammelt kattestøv. Når du leier inn byrået er det viktig å presisere at dette er for å bli kvitt allergener, altså ikke bare en vanlig flyttevask. Anonymkode: 329c4...a1d 2
MorTil2 Skrevet 30. mars 2019 #9 Skrevet 30. mars 2019 Det er ikke bare leiligheten som kan bli et problem for deg. I noen borettslag og sameier , er det lov å ha innekatt. Ville undersøkt dette og, hvis allergien din er av en slik art at du kan få problemer med naboens katt. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #10 Skrevet 30. mars 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom du totalrenoverer leiligheten, med en grundig nedvask og utlufting mellom riving og gjennoppbygging vil du antagelig bli kvitt det meste av allergener. Hvis ikke må du ihvertfall ha en veldig grundig nedvask. Siden det ofte er litt sprekk mellom vegg/gulv og lister kan det være lurt å ta bort dem før nedvasken. Teppegulv og strietapet må selvfølgelig ut, og det kan være lurt å male veggene. Det vil være lurt leie et byrå til nedvasken, siden det ikke er bra for deg å virvle opp gammelt kattestøv. Når du leier inn byrået er det viktig å presisere at dette er for å bli kvitt allergener, altså ikke bare en vanlig flyttevask. Anonymkode: 329c4...a1d Leste du mitt innlegg over? Hele leiligheten må strippes ned til betong/konstruksjon, vegger, lister alt må strippes om dette skal gå bra og katteallergene skal fjernes. Men om det er godt nok i saken jeg refererte til over, er selv Kjell Aas tvilende til da han rådgav de fortvilte menneskene i saken. Så ts kan ta en sjangse, strippe leiligheten (og lommeboken) for så å risikere å ikke kunne bo der likevel. 1 time siden, MorTil2 skrev: Det er ikke bare leiligheten som kan bli et problem for deg. I noen borettslag og sameier , er det lov å ha innekatt. Ville undersøkt dette og, hvis allergien din er av en slik art at du kan få problemer med naboens katt. Viktig poeng. Anonymkode: 988a7...626 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå