Gå til innhold

Når det står fartgrense 80, er det ikke da 80 som gjelder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 28.3.2019 den 15.40, NotYou skrev:

Jeg tar meg selv i å alltid kjøre forbi de som holder 80 km/t i en 80sone 🙈 Jeg kjører alltid etter fartsgrensen i 60soner og mindre, men stort sett 5-10 over i 70sone, og stort sett 10-20 over i 80sonen. 80km/t på motorveien syns jeg er tullete treigt. De fleste kjører like raskt eller raskere enn meg, og det vil si mot 100. Vet at speedometeret vårt viser 5 km/t lavere, så ved en fotoboks i 80sona holder jeg oppmot 90 på speedometeret. 

 

På 28.3.2019 den 21.06, AnonymBruker skrev:

Du skal kjøre etter forholdene. Er veien fin og føre bra så skal du ligge i rett hastighet. Å hindre trafikken er ulovlig.

Anonymkode: 628c2...064

Er det ikke ulovlig? For man ikke bot om man kjører over fartsgrensen?

Dere får det til p høres greit ut å bryte fartsreglene. Det er vel en grunn til at de er som de er. 

Anonymkode: bb978...749

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 28.3.2019 den 15.33, AnonymBruker skrev:

Jeg ligger som regel 10 over i 80 sone. De som ligger i 80, er reelt i ca 75, ingenting er mer irriterende ass. 

Anonymkode: 73f4b...1ef

Bortsett fra å få fartsbot eller kanskje dø i en ulykke fordi du ikke overholdt fartsgrensen. 

Det er mange som tror at målet med å kjøre bil er å kjøre fortest mulig. 

Målet er å overleve! 

At både du og de andre i trafikken kommer fram i live. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2019 den 7.35, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått en ganske omfattende kjøreopplæring over flere år pga tidligere jobb, men jeg har dessverre allikevel noen egne trafikkregler jeg følger:

  • Fartsgrenser mellom gårdstun og 30 km/t kan det godt hende jeg ligger litt under fartsgrensen fordi det som oftest er i trange boligfelt.
  • 40-60 km/t følger jeg slavisk. Det vil si at jeg ligger i den farten på speedometeret.
  • 70 på landevei ligger jeg et sted mellom 70 og 80
  • 80 på motorvei ligger jeg stort sett i 90-100
  • 100 og 110 på motorvei ligger jeg stort sett i 120-130

Som man kan se, så tolker jeg fartsgrensene som veiledende på motorveiene, men er mye mer oppmerksom på hastighet i områder hvor det kan være hindringer langs veien (f.eks. gående eller utkjørsler). Alle hastighetene er speedometeret til bilen. Det vil si at 130 på motorveien kanskje ikke utgjør mer enn 120 på de dårligste bilene.

Anonymkode: a39d7...227

Du tolker den som veiledende, men da kan jeg si deg det at det er den IKKE. Den er absolutt. Hvordan føles det å bli skada eller dø i trafikken tror du? Eller kjenne noen som har blitt/blir det?

Anonymkode: bb978...749

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou
1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Er det ikke ulovlig? For man ikke bot om man kjører over fartsgrensen?

Dere får det til p høres greit ut å bryte fartsreglene. Det er vel en grunn til at de er som de er. 

Anonymkode: bb978...749

Såklart det er ulovlig. Ja, man får bot hvis man blir tatt i fartsmåling og kjører mye over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du tolker den som veiledende, men da kan jeg si deg det at det er den IKKE. Den er absolutt. Hvordan føles det å bli skada eller dø i trafikken tror du? Eller kjenne noen som har blitt/blir det?

Anonymkode: bb978...749

Det er dessverre en del mennesker i dette landet som til tross for voksen alder ikke er helt utviklet i hodet, og derfor har problemer med å akseptere at regler/lover er slik de er og man skal følge de.

Det er ikke så vanskelig for oss normale, men en del av befolkningen (i bilsammenheng ofte kombinert med BMW, Audi og Tesla, men ikke alltid) sliter svært mye med autoritet.

Det er de samme som ofte havner i bråk med Politiet på andre områder også. 

Endret av TMB
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou
8 minutter siden, TMB skrev:

Det er dessverre en del mennesker i dette landet som til tross for voksen alder ikke er helt utviklet i hodet, og derfor har problemer med å akseptere at regler/lover er slik de er og man skal følge de.

Det er ikke så vanskelig for oss normale, men en del av befolkningen (i bilsammenheng ofte kombinert med BMW, Audi og Tesla, men ikke alltid) sliter svært mye med autoritet.

Det er de samme som ofte havner i bråk med Politiet på andre områder også. 

Dummeste jeg har lest, og det har ingenting med hjerneutvikling eller konsekvenstenkning å gjøre. Jeg anser overhodet ikke fartsgrenser som veiledende, men kjører uansett 10-15 over i 80sone på motorvei. Tatt i betrakning at speedometeret mitt viser 5 km/t feil, så kjører jeg stort sett i 90. Du kan ikke sammenligne å kjøre 90 i en 80sone, med å f.eks kjøre 10’over i en 30 sone. Selv om loven sier noe, er det ene verre enn det andre. Dette vet de fleste, og de fleste kan å kjøre etter forholdene. 

Jeg har heller aldri eid en audi, bmw eller tesla. Aldri slitt med med autoriteter, og jobber tett med politiet. Og kjenner forresten også ganske mange politimenn/damer som gjerne kjører 10-15 km/t for raskt når de er ute på motorveien. 

 

Endret av NotYou
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tolker den som veiledende, men da kan jeg si deg det at det er den IKKE. Den er absolutt. Hvordan føles det å bli skada eller dø i trafikken tror du? Eller kjenne noen som har blitt/blir det?

Anonymkode: bb978...749

Jo den er veiledende. Det er veitrafikkloven § 3 som man skal følge. Og den sier at man skal kjøre etter forholdene og ikke være til hinder for andre. Og er det fine forhold så skal man kjøre deretter. Hindrer man andre bryter man altså loven.

Anonymkode: 628c2...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo den er veiledende. Det er veitrafikkloven § 3 som man skal følge. Og den sier at man skal kjøre etter forholdene og ikke være til hinder for andre. Og er det fine forhold så skal man kjøre deretter. Hindrer man andre bryter man altså loven.

Anonymkode: 628c2...064

Hvorfor får man bot når man kjører over fartsgrensen da?

Anonymkode: bb978...749

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2019 den 13.40, AnonymBruker skrev:

Har ikke råd til å betale en bot, så kjører alltid etter fartsgrensa. Har blitt presset så høyt opp i fart på dårlig føre av idioter at jeg har grått med hvite knoker og hjertet i halsen mens jeg kjørte fordi de lå så nære at jeg fikk ikke svingt av veien for å slippe de forbi. Sånn 120 på is, svingete vei og i vintermørket med ekstra høy elgfareskilter satt opp regelmessig.

Anonymkode: e297f...e14

Får du slike idioter bak deg skal du ikke kjøre fortere. Du sakker bare av farten gradvis litt etter litt, til de blir såpass utålmodige at de kjører forbi og forsvinner. Når de kjører forbi så slipp gassen og flytt foten til bremsen i tilfelle idioten gjør noe ennå mer idiotisk etter at han har kjørt forbi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler alle å laste ned en speedometer-app på telefonen for å sjekke misvisningen. De fleste er ganske nøyaktige om telefonen legges ved frontruta så den har god sikt til satelittene. 

Misvisningen mellom biler variere mye. Noen viser for mye prosentvis og noen i km/t. Vår ene viser 9% for mye på speedometeret (viser 109km når man kjører 100km/t og 76km/t når man kjører 70km/t) mens vår andre viser 1km/t for mye uansett hastighet. 

Ang. kontroller så skal det ekstremt mye til for at man blir stoppet for å kjøre 1-5km/t for fort i 70-sone og over. I tillegg trekkes det fra 3km/t i sikkerhetsmargin. Dvs. at man må opp i mer enn 88km/t på 80-sone for å ha en målbar sjanse for å få bot. Viser speedometeret i tillegg 9% for mye betyr det at man må opp i mer enn 96km/t på speedometeret. Der er nok forklaringen på at mange blir forbikjørt i 80-sone når de egentlig kjører i f.eks 73km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NotYou skrev:

Dummeste jeg har lest, og det har ingenting med hjerneutvikling eller konsekvenstenkning å gjøre. Jeg anser overhodet ikke fartsgrenser som veiledende, men kjører uansett 10-15 over i 80sone på motorvei. Tatt i betrakning at speedometeret mitt viser 5 km/t feil, så kjører jeg stort sett i 90. Du kan ikke sammenligne å kjøre 90 i en 80sone, med å f.eks kjøre 10’over i en 30 sone. Selv om loven sier noe, er det ene verre enn det andre. Dette vet de fleste, og de fleste kan å kjøre etter forholdene. 

Jeg har heller aldri eid en audi, bmw eller tesla. Aldri slitt med med autoriteter, og jobber tett med politiet. Og kjenner forresten også ganske mange politimenn/damer som gjerne kjører 10-15 km/t for raskt når de er ute på motorveien. 

 

Alle som jobber for lovens lange arm er ikke automatisk selv lovlydige.

Anonymkode: bb978...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo den er veiledende. Det er veitrafikkloven § 3 som man skal følge. Og den sier at man skal kjøre etter forholdene og ikke være til hinder for andre. Og er det fine forhold så skal man kjøre deretter. Hindrer man andre bryter man altså loven.

Anonymkode: 628c2...064

Fartsgrense betyr høyeste tilatte fart ja. 

Anonymkode: ed4bd...19a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotYou
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle som jobber for lovens lange arm er ikke automatisk selv lovlydige.

Anonymkode: bb978...749

Selvfølgelig ikke. Syns bare innlegget til vedkommende jeg svarte var særs dumt og barnslig. Så klart er det ikke sånn at vi som kjører i 10 km/t for raskt på motorvei dermed har problemer med autoriteter, og kjører bmw, audi eller tesla. 

Og jeg er helt enig i at en fartsgrense er en fartsgrense. Jeg vet at jeg bryter loven ved å kjøre for fort, men føler likevel at det er mer «innafor» enn å f.eks kjøre for fort i en 30sone. Du forstår tankegangen min der?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, NotYou skrev:

Selvfølgelig ikke. Syns bare innlegget til vedkommende jeg svarte var særs dumt og barnslig. Så klart er det ikke sånn at vi som kjører i 10 km/t for raskt på motorvei dermed har problemer med autoriteter, og kjører bmw, audi eller tesla. 

Og jeg er helt enig i at en fartsgrense er en fartsgrense. Jeg vet at jeg bryter loven ved å kjøre for fort, men føler likevel at det er mer «innafor» enn å f.eks kjøre for fort i en 30sone. Du forstår tankegangen min der?  

Jeg forstår tankegangen, det er sånn alle tøyer litt her og der fordi det ikke er så farlig. Også bare BANG!💥 Det er slik ulykker skjer.

Anonymkode: bb978...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår tankegangen, det er sånn alle tøyer litt her og der fordi det ikke er så farlig. Også bare BANG!💥 Det er slik ulykker skjer.

Anonymkode: bb978...749

Ja. Det er det. Men ser man i trafikkbildet så ligger majoriteten 10 over på motorveien, så vi er nok flere som kjører 90 framfor 80 akkurat der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo den er veiledende. Det er veitrafikkloven § 3 som man skal følge. Og den sier at man skal kjøre etter forholdene og ikke være til hinder for andre. Og er det fine forhold så skal man kjøre deretter. Hindrer man andre bryter man altså loven.

Anonymkode: 628c2...064

Du kan ikke lese og tyde loven som du selv vil. Fartsgrensen er høyeste tillate fart, du skal avpasse kjøringen etter forholdene, det vil si at du ikke mååå kjøre i 80 når du kjører på veldig svingete vei og det er ren is på veien. Det er ikke lov å kjøre så fort du vil bare fordi føret tillater det. Sånne som deg er farlige i trafikken. 

Anonymkode: c575e...989

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2019 den 15.12, Kontormus skrev:

Fartsgrense er bare "veiledende".

Neida. Du er ikke helt alene om å holde fartsgrenser. Ferske sjåfører og eldre mennesker har litt større respekt for den enn de som har kjørt noen år og føler de har full kontroll 😏

Fartsgrenser er ikke veiledende. Står det en fartsgrense, er det den som skal følges.

Anonymkode: f4745...a70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, NotYou skrev:

Ja. Det er det. Men ser man i trafikkbildet så ligger majoriteten 10 over på motorveien, så vi er nok flere som kjører 90 framfor 80 akkurat der. 

Det gjør det ikke mer lovlig.

Anonymkode: f4745...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør det ikke mer lovlig.

Anonymkode: f4745...a70

Ikke lovlig, men i praksis straffefritt så lenge det ikke er kameraer der. Ingen politikontroll har kapasiteten til å ta inn alle som kjører 10 over på motorvei. I praksis skal det på motorvei svært mye til for å bli stoppet om man holder en hastighet som ikke gir prikkbelastning (dvs. maks 15 over). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...