Gå til innhold

Når det står fartgrense 80, er det ikke da 80 som gjelder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ny på veien og Legger merke til på mototveien og spesielt når det er 80 så kjører alle bilene fra meg. Jeg ligger i 80, kanskje noen ganger 82-83, men prøver å ikke gå over og jeg går ikke under heller. Testet dette ut da jeg fikk litt stor fart en gang i noen sekunder og da stod det 100 på speedometert og da kjørte jeg like fort som de andre. Er det bare meg som faktisk følger fartgrensen? Virker som alle andre kjører i både 10 og 110 i 80-90 sonene. Og hvorfor legger de andre bilene seg så langt opp i meg og virker irritert, jeg holder fartgrensen, det er to og 3 felt eller 4 med bussfelt, så hvorfor kjører de ikke bare forbi? Mange gjør det det jo da, men er mange som ikke gjør det. 90 sonen går litt bedre, 100 og spesielt 110 så ligger jeg likt med de andre. I 80 er det også lang av stand mellom meg og bilen forran, men har vært noen ganger jeg har tatt de igjen og ligget 3-4 sekunder eller noe bak, men da har bilen forran kjørt i under 80 for da må ned i fart så jeg holder avstanden



Anonymkode: d9e0a...83d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fartsgrense er bare "veiledende".

Neida. Du er ikke helt alene om å holde fartsgrenser. Ferske sjåfører og eldre mennesker har litt større respekt for den enn de som har kjørt noen år og føler de har full kontroll 😏

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ligger nok 5-10 km/t over fartsgrensen hvis man skal stole på speedometeret. Jeg gjør hvertfall det, erfaringsmessig viser mitt speedometer 5-10% feil (og da er jeg innafor slingringsmonnet til laseren og, innbiller jeg meg 🙊). 

Det er irriterende med de som kjører ujevnt eller under fartsgrensen! Hilsen pendler som kjører på cruisekontroll og som vil frem :)

Anonymkode: 9e6d1...f84

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste ligger nok 5-10 km/t over fartsgrensen hvis man skal stole på speedometeret. Jeg gjør hvertfall det, erfaringsmessig viser mitt speedometer 5-10% feil (og da er jeg innafor slingringsmonnet til laseren og, innbiller jeg meg 🙊). 

Det er irriterende med de som kjører ujevnt eller under fartsgrensen! Hilsen pendler som kjører på cruisekontroll og som vil frem :)

Anonymkode: 9e6d1...f84

Ganske enig med deg, men vil anbefale å droppe cruisekontroll da det har en tendens til å øke forbruket (avhengig av hvilken bil du har selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som mange tror at tallet på fartsskilt betyr påbudt hastighet. Det gjør det ikke. Det betyr høyeste tillatte hastighet. Forøvrig skal man kjøre aktsomt og se an forholdene.

Anonymkode: ab0cf...97c

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste speedometer viser noe feil. Mye mulig ditt gjør det TS og at du reelt ligger i 70 i 80 sona.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ligger som regel 10 over i 80 sone. De som ligger i 80, er reelt i ca 75, ingenting er mer irriterende ass. 

Anonymkode: 73f4b...1ef

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sirah skrev:

De fleste speedometer viser noe feil. Mye mulig ditt gjør det TS og at du reelt ligger i 70 i 80 sona.

Jeg har samme erfaring som TS. Og vet at bilen min viser 5 km for sakte. Det ts skriver gjelder likevel. 

 

Anonymkode: ed4bd...19a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet bilen min og når jeg lå i 90 gjennom en sånn fartsmåler viste fartsmåleren 84, så når jeg ligger i 100 i 90 sonen så kjører jeg egentlig bare 94. 

Anonymkode: c23eb...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou

Jeg tar meg selv i å alltid kjøre forbi de som holder 80 km/t i en 80sone 🙈 Jeg kjører alltid etter fartsgrensen i 60soner og mindre, men stort sett 5-10 over i 70sone, og stort sett 10-20 over i 80sonen. 80km/t på motorveien syns jeg er tullete treigt. De fleste kjører like raskt eller raskere enn meg, og det vil si mot 100. Vet at speedometeret vårt viser 5 km/t lavere, så ved en fotoboks i 80sona holder jeg oppmot 90 på speedometeret. 

Endret av NotYou
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger stort sett alltid litt mer enn 5 over. Har testet mot fartsmålere. Og når speedometeret mitt viser 80, er reell fart 75. 

Men fartsgrense betyr ikke at du MÅ kjøre i den hastigheten uansett forhold. Jeg vet om flere veier som har 80, og der en fart på 80 betyr (nesten) den sikre død. Så avpass farten etter forholdene. 

Anonymkode: 76688...fb4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har samme erfaring som TS. Og vet at bilen min viser 5 km for sakte. Det ts skriver gjelder likevel. 

 

Anonymkode: ed4bd...19a

Jeg har opplevd å ha en bil som viste hele 20km/t feil. Kunne ikke fatte hvorfor alle kjørte forbi meg. Vel, jeg fant jo ut av det. Det kan faktisk være en årsak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sirah skrev:

Jeg har opplevd å ha en bil som viste hele 20km/t feil. Kunne ikke fatte hvorfor alle kjørte forbi meg. Vel, jeg fant jo ut av det. Det kan faktisk være en årsak.

Ja, men det er et fenomen. 80 betyr 90, 100. 70 betyr 80 osv

Anonymkode: ed4bd...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok førerkortet i Tyskland. Læreren sa alltid "fartsgrense +10" - fordi det er det som alle kjører, det som veier er bygd for å tåle med forventet trafikkmengde, og det man bør kjøre for ikke å lage kø. Ellers er det selvsagt den lovligr fartsgrensen en eventuell kontroll vil bry seg om.

Anonymkode: 67b9d...24e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder meg alltid til det som står (selfølgelig etter forhold også) Men kan jo til tider enten ligge 5-10 over eller under fartsgrensa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal kjøre etter forholdene. Er veien fin og føre bra så skal du ligge i rett hastighet. Å hindre trafikken er ulovlig.

Anonymkode: 628c2...064

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dekk og felgstørelse kan ha noe å si også. Opplevde på den gamle bilen at med vinterdekkene viste den 10 km høyere en faktisk fart. Mens sommerdekkene var enda lavere..

Anonymkode: 1c42e...c69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal kjøre etter forholdene. Er veien fin og føre bra så skal du ligge i rett hastighet. Å hindre trafikken er ulovlig.

Anonymkode: 628c2...064

For noe svada. Ligger hun i 80 gjør hun alt rett - etter loven. Ellers må man selvsagt tilpasse seg etter forholdene for alt som gjelder å måtte kjøre saktere (snø, is, sterk vind osv.).

Anonymkode: 67b9d...24e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal kjøre etter forholdene. Er veien fin og føre bra så skal du ligge i rett hastighet. Å hindre trafikken er ulovlig.

Anonymkode: 628c2...064

Man har ikke lov til å bryte fartsgrensen selv om veien er fin. Prøv å slippe unna med den i en kontroll. Om folk har det så forbanna travelt at de må kjøre i 100 i 80 sonen få får de dra litt før altså, for da er faktisk ikke bilen som ligger rett over 80 hindring. 

Anonymkode: 2bd10...dea

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mange kjører for fort, de har hastverk uansett hva de skal. Jeg slipper dem forbi om jeg ikke orker å holde tempoet, liker best å cruise litt under fartsgrensen. Når du er ny sjåfør er det viktig å ikke la seg presse til å kjøre fortere, så bare slipp dem forbi eller plag dem med å ligge på fartsgrensen. Det er jo de som gjør feil.

Anonymkode: 5a7b3...ab7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...