Gå til innhold

Lett å få uføre i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On ‎4‎/‎1‎/‎2019 at 1:46 PM, AnonymBruker said:

Du må forstå at uføre har ingen oppfølging eller etterkontroll etter at de er blitt uføre. Alle andre ytelser fra NAV har dette, følgelig blir flere tatt der.

Eller tror du at en på magisk vis blir en engel med en gang en kommer over på uføretrygd..?

Anonymkode: 5c794...b1d

Det trodde jeg alle visste. Det er den edleste menneskegruppen i landet og den eneste det ikke er lov å ytre et kritisk ord om.

Anonymkode: e5211...8b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kjærlighetsbarn98
På 2.4.2019 den 20.22, AnonymBruker skrev:

Det trodde jeg alle visste. Det er den edleste menneskegruppen i landet og den eneste det ikke er lov å ytre et kritisk ord om.

Anonymkode: e5211...8b6

Om uføretrygdede? Jeg synes det er kanskje den gruppen som blir aller mest kritisert, hvertfall på KG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Norge ligger i verdenstoppen med antall uføre etter folketallet så er det noe som er fullstendig galt.  Dessverre er det nok altfor lett for de som vil utnytte systemet til å få uføre trygd. 

Dette er absolutt ikke noe angrep på de som er reelle uføre og trenger systemet.  De som kommer under kategorien uføre skal selvfølgelig få den økonomiske støtten de har krav på.

Det som er synd er at de som utnytter systemet også ødelegger for de som har rett og krav på uføretrygd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Om uføretrygdede? Jeg synes det er kanskje den gruppen som blir aller mest kritisert, hvertfall på KG. 

Jeg tror det var et snev av ironi i innlegget du siterte.

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Stina234 skrev:

Når Norge ligger i verdenstoppen med antall uføre etter folketallet så er det noe som er fullstendig galt.  Dessverre er det nok altfor lett for de som vil utnytte systemet til å få uføre trygd. 

Dette er absolutt ikke noe angrep på de som er reelle uføre og trenger systemet.  De som kommer under kategorien uføre skal selvfølgelig få den økonomiske støtten de har krav på.

Det som er synd er at de som utnytter systemet også ødelegger for de som har rett og krav på uføretrygd.

Hvordan ødelegger disse for de som har reelt krav på uføretrygd? Med 350000 på trygd kan vi vel trygt si at alle skal få, og vel så det.

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det var et snev av ironi i innlegget du siterte.

Anonymkode: 5c794...b1d

Mulig 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg vil ikke si det er lett å bli ufør. Tanta mi har brukt ca 5 år minst på å bli ufør. Hun har revmatisme og operasjoner i føttene etter en skade som ga henne senvirkninger (skaden, ikke operasjonene). Hun går på all slags medisiner som knapt fungerer, snubler rundt på føtter som er konstant som oppblåste ballonger og tilhørebde smerte.

Nav mener hun fint kan ta en fulltidsjobb selv om fastlege har konkludert med at hun ikke kan stå og gå noe særlig. (hun er nær pensjoneringsalder og uten mye skolering). I tillegg bor hun i en bitteliten bygd som svææært gjerne vil ha folk boende - men det er ikke andre jobber der enn for eks jobbe i den ene matbutikken eller som selvstendig næringsdrivende. Sistnevnte er jo ikke Nav sitt problem, men det hjelper ikke akkurat at nav ikke kan tilby noe annet enn "synd for deg"-mentalitet

Anonymkode: 037ca...cc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg vil ikke si det er lett å bli ufør. Tanta mi har brukt ca 5 år minst på å bli ufør. Hun har revmatisme og operasjoner i føttene etter en skade som ga henne senvirkninger (skaden, ikke operasjonene). Hun går på all slags medisiner som knapt fungerer, snubler rundt på føtter som er konstant som oppblåste ballonger og tilhørebde smerte.

Nav mener hun fint kan ta en fulltidsjobb selv om fastlege har konkludert med at hun ikke kan stå og gå noe særlig. (hun er nær pensjoneringsalder og uten mye skolering). I tillegg bor hun i en bitteliten bygd som svææært gjerne vil ha folk boende - men det er ikke andre jobber der enn for eks jobbe i den ene matbutikken eller som selvstendig næringsdrivende. Sistnevnte er jo ikke Nav sitt problem, men det hjelper ikke akkurat at nav ikke kan tilby noe annet enn "synd for deg"-mentalitet

Anonymkode: 037ca...cc6

Da kan hun jobbe som resepsjonist, hudpleier osv osv. Jobber man kan utføre sittende i rullestol. :)

Anonymkode: 0192b...efa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Stina234 skrev:

Når Norge ligger i verdenstoppen med antall uføre etter folketallet så er det noe som er fullstendig galt.  Dessverre er det nok altfor lett for de som vil utnytte systemet til å få uføre trygd

Dette er absolutt ikke noe angrep på de som er reelle uføre og trenger systemet.  De som kommer under kategorien uføre skal selvfølgelig få den økonomiske støtten de har krav på.

Det som er synd er at de som utnytter systemet også ødelegger for de som har rett og krav på uføretrygd.

I Norge er det slik at både barn som fødes med helsemessige utfordringer og de som blir syke får til dels meget god medisinsk hjelp slik at de kan overleve, vokse opp, bli friske(re) og leve helt akseptable liv. Bortsett fra at de ikke er i stand til å oppfylle arbeidslivets krav til effektivitet. Er man død, for eksempel på grunn av kreft eller hjerteinfarkt, havner man ikke i statistikken over uføre. I Norge er sjansen for å overleve begge deler til dels meget stor, men man blir kanskje aldri 100% frisk og arbeidsfør. 

I mange andre land vil jeg også anta at det for eksempel er mange, spesielt kvinner, som forsørges av familie/ektefelle som i realiteten er uføre uten å være registrert som det noe sted. 

Det er i det hele tatt litt for mange faktorer som er forskjellige til at det bastant går an å påstå at Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder antall uføre. 

Og å si at det p.t. er  altfor lett å bli uføretrygdet i Norge tyder bare på at man ikke helt vet hva man snakker om.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Stina234 skrev:

Når Norge ligger i verdenstoppen med antall uføre etter folketallet så er det noe som er fullstendig galt.  Dessverre er det nok altfor lett for de som vil utnytte systemet til å få uføre trygd. 

Dette er absolutt ikke noe angrep på de som er reelle uføre og trenger systemet.  De som kommer under kategorien uføre skal selvfølgelig få den økonomiske støtten de har krav på.

Det som er synd er at de som utnytter systemet også ødelegger for de som har rett og krav på uføretrygd.

TAKK !    Det er faktisk det klokeste og mest reflekterte svaret i hele debatten.     :helen:  👍

Den  idiotiske ordningen  "Ung Ufør", som den forrige regjeringen innføre for å pynte på ledighetstallene gjør at statistkiken fyker i været.  Det er galskap at det ikke settes inn større ressurser på å få de unge i skole/jobb.  Misbruk av offentlige støtteordninger finnes desverre overalt.

Anonymkode: 02cc2...0e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kan hun jobbe som resepsjonist, hudpleier osv osv. Jobber man kan utføre sittende i rullestol. :)

Anonymkode: 0192b...efa

Hun bor sammen med en som har jobb der som han ikke bare kan pakke under armen og reise med. 

De bor et sted hvor nærmeste resepsjonist-jobb isåfall blir på navkontoret men det sitter jo noe der. 

(Ikke alle resepsjonister har sitte-jobb.)

Tror hun er pensjonist før hun får utdannet seg ferdig som hudpleier isåfall. Hudpleiere har vel mye av samme slitasje på kropp som frisører. 

(og hun bor på et skikkelig gokk-sted hvor gjennomsnittsalderen er vel ca 55+, så er kanskje ikke akkurat stedet å starte hudpleiesalong?)

Men ja hun ønsker jo å kunne gjøre noe for å faktisk tjene mer enn det lille hun får nå av nav, men helsen skal jo vare henne livet ut. 

Anonymkode: 037ca...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Stina234 said:

Når Norge ligger i verdenstoppen med antall uføre etter folketallet så er det noe som er fullstendig galt.  Dessverre er det nok altfor lett for de som vil utnytte systemet til å få uføre trygd. 

Dette er absolutt ikke noe angrep på de som er reelle uføre og trenger systemet.  De som kommer under kategorien uføre skal selvfølgelig få den økonomiske støtten de har krav på.

Det som er synd er at de som utnytter systemet også ødelegger for de som har rett og krav på uføretrygd.

Ikke nødvendigvis. Det er for eksempel flere med MS (en fysisk sykdom man kan påvise med tester) i Norge enn mange andre land. De siste årene har man sett at enkelte virus kan endre gener og gjøre mennesker syke, der immunforsvaret angriper seg selv i individer. https://forskning.no/virus-sykdommer-immunforsvaret/kyssesykevirus-involvert-i-sju-autoimmune-sykdommer/274153

Det er fortsatt mye vi ikke vet om sykdommer, bakterier, virus. 

Anonymkode: cb8ad...202

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel med hva man mener med "lett". Man må nok ha tolmodighet til å holde på å syte en god stund for å få det til. Men særlig avansert er det nok ikke.

Anonymkode: c55ed...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.3.2019 den 23.50, AnonymBruker skrev:

Jeg får 17000 i uføretrygd med jobb og barnetillegg har jeg 23. Vi er en familie på 3. Så å tro at livet som uføretrygder er fett, det hører til i de ignorantes dal. De som mener det burde vært straffepult med sykdom og navmølla i 15 år. 

Hadde jeg vært frisk hadde jeg hatt master og million i inntekt, så oppegående er jeg.

Anonymkode: 9967c...581

Den der tonen må du ikke ta. Det er folk som jobber 100% som ikke har så mye som 23000NOK utbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2019 den 13.27, AnonymBruker skrev:

30% av uføre er snyltere? Prøv heller 0.3%, det er nærmere sannheten.

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Statistikk/Flere+statistikkomrader/Trygdemisbruk

I 2018 hadde NAV 1020 anmeldte saker angående trygdemisbruk. Av disse 1020 så gjaldt 10 av sakene uføretrygd. Det ble svindlet for 165 millioner, 141 av disse millionene var svindel med dagpenger og AAP.

Så hvem er det egentlig som fucker opp landet vårt, sa du? Du burde la være å tippe, eller be andre om å skamme seg, når du har så liten peiling på det du uttaler deg om.

Anonymkode: dc152...666

Problemet er jo alle diagnosene som i dag kan gi deg uføre trygd som ikke burde ha gjort det. Trenger ikke være snakk om svindel for at det er snylting.

Den store majoriteten av uføre i dag har enten psykologiske diagnoser, eller diffuse fysiske diagboser uten objektive tester hvor diagnosen utelukkende settes på grunnlag av pasientens egne beskrivelser. Og en stor anndel av begge disse gruppene har egentlig bare litt vondt i vilja.

Anonymkode: c55ed...d10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er jo alle diagnosene som i dag kan gi deg uføre trygd som ikke burde ha gjort det. Trenger ikke være snakk om svindel for at det er snylting.

Den store majoriteten av uføre i dag har enten psykologiske diagnoser, eller diffuse fysiske diagboser uten objektive tester hvor diagnosen utelukkende settes på grunnlag av pasientens egne beskrivelser. Og en stor anndel av begge disse gruppene har egentlig bare litt vondt i vilja.

Anonymkode: c55ed...d10

:skratte:Du vet at du driter deg ut nå? At du ikke aner hva du snakker om? Jeg vil anbefale deg å tenke på utdannelse, da lærer du litt om hvordan mennesker og verden fungerer i 2019.

Anonymkode: 050a8...2e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror en ufør er lettest å få, om man er naver eller milionær, de er ikke så nøye, så stå på.

Anonymkode: 6721b...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lett å få en ufør eller flere uføre i Norge?

Hvem er det som deler ut uføre mennesker til andre? :klo: 

Er NAV involvert i utdelingen? Er det noe man kan få i et påskeegg? 

Anonymkode: a5832...d77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Problemet er jo alle diagnosene som i dag kan gi deg uføre trygd som ikke burde ha gjort det. Trenger ikke være snakk om svindel for at det er snylting.

Den store majoriteten av uføre i dag har enten psykologiske diagnoser, eller diffuse fysiske diagboser uten objektive tester hvor diagnosen utelukkende settes på grunnlag av pasientens egne beskrivelser. Og en stor anndel av begge disse gruppene har egentlig bare litt vondt i vilja.

Anonymkode: c55ed...d10

Jeg er syk og har noen av disse vage symptomene, som utmattelse. Har ikke fått en spøkk hjelp av helsevesenet. Og selv om jeg har diagnosene asperger, depresjon og angst, så fikk jeg avslag på ufør. Nå lever jeg på sosialhjelp. 

Så jeg vil møte disse menneske som får innvilget ufør uten gode grunner eller med vagt grunnlag

Anonymkode: cb8ad...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

:skratte:Du vet at du driter deg ut nå? At du ikke aner hva du snakker om? Jeg vil anbefale deg å tenke på utdannelse, da lærer du litt om hvordan mennesker og verden fungerer i 2019.

Anonymkode: 050a8...2e0

Men argumenter hadde du ikke....

Anonymkode: c55ed...d10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...