Gå til innhold

Lett å få uføre i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på hva man mener med "enkelt". Jeg har ikke uføretrygd enda, men er på vei mot det. Alle rundt meg (saksbehandler, terapeut etc) blir veldig overrasket om jeg ikke får det innvilget. Så det kan virke som selve prosessen nå som det er bestemt at jeg skal søke på uføretrygd er enkel. 

Før jeg kom hit har jeg derimot flydd ned dørene på DPS. Jeg har kognitiv svikt, utmattelse, ubehagelige tanker og bilder i hodet som bare popper opp automatisk og setter meg ut av spill, store vansker med hukommelsen. Så jeg vet ikke helt jeg. Å leve med dette er ikke bare enkelt. Veien har ikke vært bare enkel. Men ja, selve prosessen med å søke og få svar, virker jo som at skal gå greit. 

Anonymkode: ada44...69f

Men mener du virkelig at du ikke kan jobbe NOE? 

 

Anonymkode: 7f65c...3c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så jævlig kjipt av deg å spekulere i ting du ikke har peiling på. Og samtidig dytte fordommene dine og stigmatiseringen også over på oss som fortjener det. Hvorfor blir du ikkr politiker du da? Eller evner du ikke annet en forumsdrittkasting.. (Det var retorisk, slapp helt av). 

Anonymkode: 9967c...581

 

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du innleder jo hele greia med "jeg tror" du tar dritten ut av ræva di, og forpester oss med det.

Anonymkode: 9967c...581

Den du siterer har helt rett.

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men mener du virkelig at du ikke kan jobbe NOE? 

 

Anonymkode: 7f65c...3c6

Heldigvis er det ingen av oss som skal bestemme det.

Går det ut over vedkommende så mye at det går ut over helsa, er det bedre at han/hun ikke jobber, og i det minste mestrer hverdagen om ikke annet.

Anonymkode: 722ce...c47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men mener du virkelig at du ikke kan jobbe NOE? 

 

Anonymkode: 7f65c...3c6

Jeg kunnen antakelig jobbet med rengjøring, noen timer i uka, hvis arbeidstiden kan være fleksibel. Men hvor finner man en slik arbeidsgiver og hvor mange prosent ville det egentlig utgjort? Ikke særlig mange. 

Ellers er det veldig vanskelig å skulle jobbe ja. Jeg klarer til tider ikke å lese en matoppskrift eller handle i butikken, for hodet mitt virker bare ikke. Jeg klarer ikke organisere ting i hodet. Også er jeg som sagt helt ekstremt glemsk. Jeg glemmer både små og store ting. Og er fullstendig utmattet mange dager. Jeg har barn da og selvsagt går mye av energien min til dem. Uten dem kunne jeg nok jobbet bittelitt mer. Men de er nå her da. Og jeg kunne uansett ikke jobbet så mye som 50% feks. 

Anonymkode: ada44...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde vi gjort uten NAV? 🤔

Anonymkode: 7f65c...3c6

Hadde ikke nav eksistert hadde selvmordsraten vært ennå høyere enn den er i dag

Anonymkode: c5b1f...8d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men mener du virkelig at du ikke kan jobbe NOE? 

 

Anonymkode: 7f65c...3c6

Selvfølgelig kan vedkommende det, men det er jo seff mer behagelig å få penger gratis.

Jeg vil tippe at rundt 30% av alle uføre er snyltere. Det er de som fucker opp landet vårt og burde skamme seg.

Anonymkode: f8163...d5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det virker som så ekstremt mange er det. Ikke at jeg skal rakke ned på, men hva er det som gjør at mennesker som ser oppegående ut ikke kan jobbe?

Anonymkode: cf7e8...812

Er jo forskjellige grunner det da. Handler ikke om oppegåenhet, fordi om man er uføre. Det kan være alt fra alvorlige psykiske lidelser til å ha opplevd overgrep, blitt mobbet, traumer eller diagnoser som gjør at du faktisk ikke kan jobbe. Men det betyr ikke at folk er dumme av den grunn. Det kan skje alle, til og med deg. 

Anonymkode: c8dba...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan vedkommende det, men det er jo seff mer behagelig å få penger gratis.

Jeg vil tippe at rundt 30% av alle uføre er snyltere. Det er de som fucker opp landet vårt og burde skamme seg.

Anonymkode: f8163...d5e

Man kan si at disse har vunnet i lotto. De har fått tak i månedlige utbetalinger for resten av livet, uten noen form for etterkontroll. For de som syns trygden er god nok eller mer enn god nok, er dette definisjonen på paradis.

100% kontroll på egen tidsbruk, ingen ansvar, kan gjøre som de vil resten av livet hver eneste dag.

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde vi gjort uten NAV? 🤔

Anonymkode: 7f65c...3c6

Da hadde de syke og uføre gjort som de gjør i  land nav ikke finnes. De hadde tigget, levd på gata, mulig sultet og dødd. Det hadde sikkert blitt færre uføre ja, fordi de som lyver hadde tatt seg jobb. Men de som faktisk er ekte syke hadde ikke blitt friske selv om nav hadde opphørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Commander skrev:

Det er 340.000 uføretrygda i Norge. Tror vi kan konkludere med at hvis 340.000 personer har klart det så kan det ikke være så veldig vanskelig?? Det sier seg selv.

At noen bruker lang tid skjer nok men det virker som alle får tilslutt. Noe må man jo leve av.

Er vel enklere for det offentlige å gi folk trygd og sende dem hjem. 

Du er klar over at det er funksjonshemmede også med i disse tallene, de som har medfødt hjerneskade, down syndrom osv. Det er ikke kun "oppegående" mennesker som har lurt seg til trygd. 

Anonymkode: 3eefe...8a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at det er funksjonshemmede også med i disse tallene, de som har medfødt hjerneskade, down syndrom osv. Det er ikke kun "oppegående" mennesker som har lurt seg til trygd. 

Anonymkode: 3eefe...8a4

En må nok være oppegående for å klare å lure til seg trygd. Ellers blir man bare avslørt underveis.

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Absol skrev:

Men hvorfor tolker du det faktum at jeg tror det finnes trygdesnyltere i Norge (et bevist faktum, forresten. Folk avsløres hvert år) til at jeg snakker om deg?

Jeg er en sterk forsvarer av trygdesystemet og velferdsetaten, og jeg mener at jo flere snyltere som stoppes, jo mere kan falle til de som faktisk trenger det. (Jeg mener også at støtte til friske, arbeidende mennesker, som barnetrygd og kontantstøtte, bør være behovsprøvd og heller komme uføretrygdede til gode.)

Men å påstå at snyltere ikke finnes er veldig naivt og kostbart. 

(Og jeg er faktisk ganske så engasjert og involvert i politikk 😉)

Fordi du spekulerer i det generelle. Det er ikke noe konkret i det du sier og er det det så er det din forbannede plikt å annmelde det. Alt annet er bare med på å nøre under stigma og fordommer mot en gruppe som sliter med dette nok fra før. 

Anonymkode: 9967c...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å få uføretrygd? De fleste tilfeller nei.

Du mener også ut i fra innlegget ditt at kun de med synlige sykdommer feks skal få uføre. Hvor mange sykdommer er synlige da? Ser du om noen har kreft feks? Det finnes mange der ute uten hår, men det betyr ikke at de har kreft. Kan du se på noen andre at de lider av en tarmsykdom som gjør at de må fly på do hele tiden? Eller ser du feks på en person at enn har en form for psykisk sykdom? Eller vet du noe om hvordan funksjonsevnen til vedkommende er?

Jeg vet så altfor godt selv  at det ikke er lett å få uføretrygd innvilget. Jeg fikk innvilget 60 prosent for omtrent 2 år siden, enda både lege, psykolog, arbeidstreninger, og nav lokalt mener jeg ikke er i stand til jobbe i et normalt arbeidsliv i det hele tatt.  Jeg kan ikke ha noen fast deltidsjobb ved siden av trygda, da jeg aldri vet når jeg er i form til å jobbe, hvor lenge jeg kan jobbe, eller om jeg plutselig må avbryte vakta for å gå hjem. Jeg vet ikke dette dagen før. Jeg har 9500 kr utbetalt i mnd, og jeg fortsetter å kjempe mot nav.. slik at jeg kan få en inntekt det går ann å leve av. 

En annen jeg kjenner brukte  10 år for å få uføretrygd... og der var også dokumentasjonen klar.

Absolutt ikke lett å bli uføre  nei. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Husholdning1 skrev:

Det er fullt mulig å få utbetalt mer som ufør enn i jobb. Om man tjener 200000 og deretter blir 100% uføretrygdey så får man mer.

Hvilke fulltidsjobber i Norge er lønnet  200,000 brutto? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil og ikke gir deg, og vet hvordan du snakker med leger, så får du uføretygd før eller siden. Så kan du flytte til Thailand eller Pakistan og leve som en konge resten av livet.

Det er skremmende hvor gode noen er til å snakke med leger og få det som de vil.

Om du får ufretrygd eller ikke kommer altså an på hvor syk eller skadet du er, men hvor god du er til å snakke for deg.

 

Anonymkode: 0ca15...772

Ja, det er nok mange helt friske folk som sier fra seg en årslønn på si 400,000 kr for å  gå 1 år sykemeldt og så 3-4 år på AAP(år med typ 66 % av 400,000 utbetalt og da må de bo i Norge) for så å :hoppendeglad: innvilget uføretrygd etter 5 år med 283,000 kr i året  - nå skal jeg alene reise fra alt av familie, venner, nærmiljø og leve som en "konge" i Pakistan eller Thailand 🤣.  Å hvor fucked de er om de får avslag på uføretrygd etter 5 år utenfor arbeidslivet  nei det tar de bare en kalkulert risiko på. 

:ironi::ironi:

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Absol skrev:

Men hvorfor tolker du det faktum at jeg tror det finnes trygdesnyltere i Norge (et bevist faktum, forresten. Folk avsløres hvert år) til at jeg snakker om deg?

Jeg er en sterk forsvarer av trygdesystemet og velferdsetaten, og jeg mener at jo flere snyltere som stoppes, jo mere kan falle til de som faktisk trenger det. (Jeg mener også at støtte til friske, arbeidende mennesker, som barnetrygd og kontantstøtte, bør være behovsprøvd og heller komme uføretrygdede til gode.)

Men å påstå at snyltere ikke finnes er veldig naivt og kostbart. 

(Og jeg er faktisk ganske så engasjert og involvert i politikk 😉)

 

Sjekk tallene. Det er svært, svært få som blir tatt i juks som allerede er uføretrygda.

De store gruppene er sykemeldte og folk på arbeidsledighetstrygd. Altså i utgangspunktet friske folk, og folk med forbigående sykdommer - evt rent juks med egenmeldingsdager.

Dernest kommer folk på AAP. Men de som er uføretrygda er alt så sjekka i 'huet og rævva' at det simpelthen er veldig sjeldent noen får det urettmessig.

Problemet er, at alle disse ulike ytelsene slås sammen til "trygd" i nyhetsartikler, også tenker folk automatisk at - åja, de der fæle, fæle uføre som snylter til seg trygd urettmessig. Men så er tallene i hovedsak folk på arbeidsledighetstrygd

Anonymkode: f832a...f73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Hvilke fulltidsjobber i Norge er lønnet  200,000 brutto? 

Legeasistent, tannlegesekretær.. tror de tjener noe slikt. Elendig lønn i allefall.

Anonymkode: 9967c...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Hvilke fulltidsjobber i Norge er lønnet  200,000 brutto? 

Lurer jaggu jeg og på    :fnise:

Anonymkode: 02cc2...0e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legeasistent, tannlegesekretær.. tror de tjener noe slikt. Elendig lønn i allefall.

Anonymkode: 9967c...581

Nei, ingen av de har 100-110 kr i timen.

Endret av Jr.Garcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Sjekk tallene. Det er svært, svært få som blir tatt i juks som allerede er uføretrygda.

De store gruppene er sykemeldte og folk på arbeidsledighetstrygd. Altså i utgangspunktet friske folk, og folk med forbigående sykdommer - evt rent juks med egenmeldingsdager.

Dernest kommer folk på AAP. Men de som er uføretrygda er alt så sjekka i 'huet og rævva' at det simpelthen er veldig sjeldent noen får det urettmessig.

Problemet er, at alle disse ulike ytelsene slås sammen til "trygd" i nyhetsartikler, også tenker folk automatisk at - åja, de der fæle, fæle uføre som snylter til seg trygd urettmessig. Men så er tallene i hovedsak folk på arbeidsledighetstrygd

Anonymkode: f832a...f73

ikke så rart. Uføre har ingen oppfølging eller etterkontroll. Alle de andre ytelsene er det massevis av kontroller og etterprøving på.

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...