Gå til innhold

Lett å få uføre i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

48 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det virker nokså lett, slik det bør være.

Det ser imidlertid ut til å være nokså tidkrevende. 

Dette medfører riktighet.

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er et populært tema på KG skjønner jeg. 

Jeg vet ikke hva som menes med at det er "lett" å få vedtak på uføretrygd. Det kommer nok ant på det. Har du kreft med spredning håper jeg virkelig at det er lett, og jeg tror om man har mer diffuse plager kan det være veldig vanskelig. 

Jeg tror mennesker med svake ressurser sliter mer, mens de med gode ressurser sliter mindre. 

For man må få riktig dokumentasjon, man må skjønne gangen i det, man må holde hodet kaldt. NAV er ikke enkelt, og de digitale løsningene sliter alt for mange med. 

Jeg er glad vi har et sikkerhetsnett for de av oss som ikke evner å skaffe seg inntekt gjennom arbeid, og jeg synes ikke trygdene er særlig høye. Jeg er mer opptatt av fordelingen mellom fattige og rike, der de rike stikker av med mer og mer, mens de fattige blir fattigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du lystløgner og gjerne psykopat i tillegg er det nok enkelt, men ikke søren om det er lett for oss som faktisk er syke. 

Anonymkode: d7e80...dc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det virker som så ekstremt mange er det. Ikke at jeg skal rakke ned på, men hva er det som gjør at mennesker som ser oppegående ut ikke kan jobbe?

Anonymkode: cf7e8...812

Det er en lang rekke sykdommer man ikke kan se. Man kan også huske på at hvis man møter en person som skratter og ler på en Kafe (å vet han/hun er ufør) så kan man ikke ut fra det lille glimtet av en personens liv trekke en slutning om hvordan personen har det 365 dager i året. Det er komplett idioti at en del folk tydeligvis ikke forstår det.

Det er ikke lett å få uføre i Norge. At man kunne forhindret/redusert en del på antallet som blir (spesielt 100% uføre) med et mer velfungerende NAV, mer effektivt helsesystem og et mer inkluderende arbeidsliv tror jeg likevel. Sistnevnte er dog ikke den uføre sin skyld -  det er jo han/hun som dessverre må bære konsekvensene av dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du lystløgner og gjerne psykopat i tillegg er det nok enkelt, men ikke søren om det er lett for oss som faktisk er syke. 

Anonymkode: d7e80...dc1

Å være lystløgner hjelper nok fint lite. 

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er alt for lett og mange har mer utbetalt som uføre enn i jobb. 

Anonymkode: cd177...1e9

Det er umulig å få utbetalt mer som ufør enn i jobb.

Har man tegnet X antall uføreforsikringer før man blir ufør så er det mulig at uføretrygden OG utbetalingen fra ditt private forsikringsselskap kan gjøre så du går i null - dvs. har lik inntekt som når du var i arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å være lystløgner hjelper nok fint lite. 

Anonymkode: 5c794...b1d

Det hjelper nok litt det også. 

Anonymkode: d7e80...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jr.Garcon skrev:

Det er umulig å få utbetalt mer som ufør enn i jobb.

Har man tegnet X antall uføreforsikringer før man blir ufør så er det mulig at uføretrygden OG utbetalingen fra ditt private forsikringsselskap kan gjøre så du går i null - dvs. har lik inntekt som når du var i arbeid.

Det er fullt mulig å få utbetalt mer som ufør enn i jobb. Om man tjener 200000 og deretter blir 100% uføretrygdey så får man mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det er fullt mulig å få utbetalt mer som ufør enn i jobb. Om man tjener 200000 og deretter blir 100% uføretrygdey så får man mer.

Hjepe meg, hvordan får du til fet ???  Tullprat

Anonymkode: 02cc2...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjepe meg, hvordan får du til fet ???  Tullprat

Anonymkode: 02cc2...0e7

Vet du ikke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, malifika skrev:

Uten å vite så mistenker jeg at for noen er det veldig lett mens andre må kjempe med nebb og klør i årevis. Jeg tror det fungerer litt sånn i Norge at hvis du har en kjent diagnose/sykdom som det er vanlig å bli ufør av så kan man nærmest bare smelle papirene i bordet å få ufør. For de andre som har litt mer diffuse diagnoser tror jeg det er en ganske lang og har kamp. 

Jeg har ikke lest gjennom tråden, bare de første innleggene. Hvorfor ser jeg så ofte her inne på forumet at folk skriver ting som «bare å smelle papirene i border å få ufør»? Som om det er en slags gevinst å bli ufør? Jeg vil tro det ikke er andre en mennesker som har vært syk i lang tid, og som virkelig ikke klarer å komme seg i arbeidslivet igjen, som vil bli ufør. Altså, for meg så virker det helt grusomt å bli erklært ufør. Man får ei lav inntekt og mister muligheten til å jobbe seg oppover. Og tenk det stigmaet. Det å ikke ha noe kollegaer. Det å føle seg så ubrukelig. 

(Hilsen kvinne som ikke er ufør). 

Anonymkode: 925d2...855

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig lett. Kan bare snakke for meg selv, men det er representativt nok.

Tar forholdsvis lang tid, men en kommer dit.

Anonymkode: 5c794...b1d

Det er 340.000 uføretrygda i Norge. Tror vi kan konkludere med at hvis 340.000 personer har klart det så kan det ikke være så veldig vanskelig?? Det sier seg selv.

At noen bruker lang tid skjer nok men det virker som alle får tilslutt. Noe må man jo leve av.

Er vel enklere for det offentlige å gi folk trygd og sende dem hjem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lest gjennom tråden, bare de første innleggene. Hvorfor ser jeg så ofte her inne på forumet at folk skriver ting som «bare å smelle papirene i border å få ufør»? Som om det er en slags gevinst å bli ufør? Jeg vil tro det ikke er andre en mennesker som har vært syk i lang tid, og som virkelig ikke klarer å komme seg i arbeidslivet igjen, som vil bli ufør. Altså, for meg så virker det helt grusomt å bli erklært ufør. Man får ei lav inntekt og mister muligheten til å jobbe seg oppover. Og tenk det stigmaet. Det å ikke ha noe kollegaer. Det å føle seg så ubrukelig. 

(Hilsen kvinne som ikke er ufør). 

Anonymkode: 925d2...855

Fordi det er noen få som misbruker ordningen, spesielt det som heter "Ung Ufør".   Da tror mange at da gjør de fleste det.

Anonymkode: 02cc2...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lest gjennom tråden, bare de første innleggene. Hvorfor ser jeg så ofte her inne på forumet at folk skriver ting som «bare å smelle papirene i border å få ufør»? Som om det er en slags gevinst å bli ufør? Jeg vil tro det ikke er andre en mennesker som har vært syk i lang tid, og som virkelig ikke klarer å komme seg i arbeidslivet igjen, som vil bli ufør. Altså, for meg så virker det helt grusomt å bli erklært ufør. Man får ei lav inntekt og mister muligheten til å jobbe seg oppover. Og tenk det stigmaet. Det å ikke ha noe kollegaer. Det å føle seg så ubrukelig. 

(Hilsen kvinne som ikke er ufør). 

Anonymkode: 925d2...855

For en liten del av befolkningen så er jo selve drømmen å få gratis penger. Reise til et lavkostland å drikke paraplydrinker på stranden. Så sitter de der i baren og ler av oss som gidder å jobbe. 

Lite som provoserer mer....

Ellers så er det øst europeere som starter bilvask firma eller tilsvarende. Ansetter bror og fetter. Registrerer de som ansatte med god lønn. Betaler skatt osv. Vippse er alle trygderettigheter på plass. Konkurs etter 18mnd. Og hele slekta har krav på trygd fra det offentlige. Så koser de seg maks i Bucuresti og gliser av naive nordmenn.

Og vi fortsetter å betale. Og ser egen pensjonsalder øke fra 62 til over 70.

Skjønner snart ikke at jeg gidder mer jeg heller.

Anonymkode: cd2f0...e69

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi det er noen få som misbruker ordningen, spesielt det som heter "Ung Ufør".   Da tror mange at da gjør de fleste det.

Anonymkode: 02cc2...0e7

Hvordan vet du at det er noen få som spesielt misbruker "ung ufør"? Det burde jo være omvendt, da det er flere krav for å få dette tillegget enn å få uføretrygd?

Anonymkode: dc152...666

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis du er innvandrer 🤓

Anonymkode: 722ce...c47

Interessert i å forklare det nærmere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper nok litt det også. 

Anonymkode: d7e80...dc1

Heller omvendt. En lystløgner lyver så mye at de ikke har kontroll på hva som er sagt. Det hjelper svært lite når en skal gå for ufør som oftest tar mange år å oppnå.

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Commander skrev:

Det er 340.000 uføretrygda i Norge. Tror vi kan konkludere med at hvis 340.000 personer har klart det så kan det ikke være så veldig vanskelig?? Det sier seg selv.

At noen bruker lang tid skjer nok men det virker som alle får tilslutt. Noe må man jo leve av.

Er vel enklere for det offentlige å gi folk trygd og sende dem hjem. 

Dette stemmer 100%.

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lest gjennom tråden, bare de første innleggene. Hvorfor ser jeg så ofte her inne på forumet at folk skriver ting som «bare å smelle papirene i border å få ufør»? Som om det er en slags gevinst å bli ufør? Jeg vil tro det ikke er andre en mennesker som har vært syk i lang tid, og som virkelig ikke klarer å komme seg i arbeidslivet igjen, som vil bli ufør. Altså, for meg så virker det helt grusomt å bli erklært ufør. Man får ei lav inntekt og mister muligheten til å jobbe seg oppover. Og tenk det stigmaet. Det å ikke ha noe kollegaer. Det å føle seg så ubrukelig. 

(Hilsen kvinne som ikke er ufør). 

Anonymkode: 925d2...855

Du glemmer at det er en drøss med folk der ute som ikke deler din oppfatning om at alle vil jobbe.

Anonymkode: 5c794...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det det er stor misunnelse og sjalusi mot alle som er så "heldige"  få innvilget ung ufør, prøv å se for deg unger som er født med store utfordringer, blir skadet i alvorlige ulykker. Hva skal vi gjøre med dem ? Slå dem ihjel ? Det er jo disse blant annet som sikres et minimum av inntektsgrunnlag ved ung ufør. Skjønner godt sjalusien deres, får håpe dere aldri kommer i en situasjon der dere selv eller noen av deres trenger en smule hjelp og omsorg.  Fysj...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...