Gå til innhold

Ønsker oppskrift på en mettende, god men kalorifattig salat


Gelica

Anbefalte innlegg

Jeg må ned noen kilo og tenker at jeg skal spise mer salat og grønnsaker i hverdagen enn jeg gjør nå. Er det derfor noen som har en oppskrift til en god, mettende, men kalorifattig salat? Jeg har ikke fantasi, så når jeg lager salat blir det isbergsalat eller kinakål med tomat, paprika og agurk. Jeg må ikke ha skinke, kylling som protein men er også veldig glad i linser, quinoa, soyabønner, hummus osv. 
Det viktige er at det ikke er for mye karbohydrater og kalorier, men likevel mettende. 

Noen tips?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med tacosalat?

Salat, agurk, tomat, ananas, paprika, tacokjøtt, drømmelett, litt salsa og noen få flak med tacochips?

Eller noe annet enn salat. Suppe?

Gulrotsuppe, søtpotetsuppe, blomkålsuppe, kyllingsuppe?
Det finnes mange gode og kalorifattige ferdigsupper å få kjøpt. Og det metter faktisk ganske greit.

Anonymkode: 6524f...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En salat som skal mette må helst inneholde både karbo, protein og fett. Det må faktisk en del kalorier til for å mette. 

Jeg tenker på hva jeg finner i salatbarer som gjør det godt. Kylling, egg, bønner og kikerter, fetaost, oljer, nøtter og frø, sylta løk osv. Alt dette metter, er sunnt og gir god smak. Olje og eddikbasert dressing må til for å få noe smak

Dropp isbergsalat, kjøp en god blanding med salatmix. Ha i feks vårløk, balsamicomarinert løk, frukt/bær er godt å ha i en salat (grønne epler feks). Pass på at du alltid har proteiner i, og gjerne noe fullkornspasta. Dropper du karbo må du fylle på med litt fett (Olje, ost, nøtter) for å faktisk bli mett. 

Jeg driver også å skal slanke meg litt, passer på alle kalorier ellers (feks juice, kaka i bursdagen på jobb, sjokoladen den dagen jeg var så sulten osv), dropper litt av karbo/fett tilbehøret til middag, spiser mindre middagsporjoner. Spiser grove kornprodukter og dropper unødige kalorier. Å skulle slanke seg med å spise en mager såg at vil ikke være i lengden tenker jeg

Anonymkode: 8a981...212

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips 🙂 Supper er også en kjempegod ide og noe jeg liker godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mer fantasi og innsikt enn det. Dropp hele ideen, den er plantet i deg av media og slankeidustrien og matvareindustrien. Næring, som inkluderer de energigivende stoffene fett, karbohydrat og proteiner, metter. Skal du ned i vekt, og holde en ny, lavere vekt for resten av livet, må du lære deg å tolerere sultfølelse, og å administrere matinntaket ditt på en fornuftig måte, som også er så behagelig at du kan leve med den hver dag resten av livet. Smak er subjektivt og individuelt, og situasjonsbestemt og vanestyrt. De fleste vil ha variasjon. Alle trenger å føle at de bestemmer selv. Skaff deg en kokebok og se hva som frister. Reguler porsjonene så du ikke spiser for mye. Det er så enkelt at det er til å grine over (hvor komplisert noen later til å elske å gjøre det).

Anonymkode: 5bc5a...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har mer fantasi og innsikt enn det. Dropp hele ideen, den er plantet i deg av media og slankeidustrien og matvareindustrien. Næring, som inkluderer de energigivende stoffene fett, karbohydrat og proteiner, metter. Skal du ned i vekt, og holde en ny, lavere vekt for resten av livet, må du lære deg å tolerere sultfølelse, og å administrere matinntaket ditt på en fornuftig måte, som også er så behagelig at du kan leve med den hver dag resten av livet. Smak er subjektivt og individuelt, og situasjonsbestemt og vanestyrt. De fleste vil ha variasjon. Alle trenger å føle at de bestemmer selv. Skaff deg en kokebok og se hva som frister. Reguler porsjonene så du ikke spiser for mye. Det er så enkelt at det er til å grine over (hvor komplisert noen later til å elske å gjøre det).

Anonymkode: 5bc5a...2bc

Dette må være noe av det mest fornuftige jeg noen gang har lest om vektnedgang på dette forumet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Roci skrev:

Dette må være noe av det mest fornuftige jeg noen gang har lest om vektnedgang på dette forumet :) 

Bortsett fra det med å tolerere sultfølelse da. Fordi det må man absolutt ikke. Man må bare spise RIKTIG. Så regulerer sulten seg selv, til og med når man går ned i vekt. Med mindre man har en ekstra sykdom da eller går på noen medisiner som øker sult.

De fleste er overvektige er insulinresistente (og blir mer og mer insulinresistente over tid hvis de fortsetter å spise karbohydrater), som betyr at insulinet ikke er så effektivt på å få sukker fra blodet og inn i cellene. Da må kroppen produsere mer insulin for å få jobben gjort. Alt dette insulinet gir også signaler om blant annet å lagre sukkeret som fett. Insulin er et kraftig fettlagringshormon. Insulin blokkerer også for leptin, et metthetshormon.

Løsningen? Spis lite nok karbohydrater. Alle karbohydrater som blir fordøyd i kroppen blir til sukker. Ved å spise mindre karbohydrater blir det mindre blodsukker, og derfor mindre insulin som gjør at den lagrede energien i fettcellene blir mye lettere tilgjengelig, og i tillegg fungerer metthetssignalene bedre. Hva som er lite nok for deg spørs hvor insulinresistent du er. Jeg er veldig insulinresistent og går ikke ned et gram hvis jeg spiser mer enn ca 20 gram karbohydrater daglig. Andre må ned i ca 0 gram og andre igjen klarer å gå ned i vekt på 150 gram karbohydrater.

Anonymkode: 61cd3...3a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bortsett fra det med å tolerere sultfølelse da. Fordi det må man absolutt ikke. Man må bare spise RIKTIG. Så regulerer sulten seg selv, til og med når man går ned i vekt. Med mindre man har en ekstra sykdom da eller går på noen medisiner som øker sult.

De fleste er overvektige er insulinresistente (og blir mer og mer insulinresistente over tid hvis de fortsetter å spise karbohydrater), som betyr at insulinet ikke er så effektivt på å få sukker fra blodet og inn i cellene. Da må kroppen produsere mer insulin for å få jobben gjort. Alt dette insulinet gir også signaler om blant annet å lagre sukkeret som fett. Insulin er et kraftig fettlagringshormon. Insulin blokkerer også for leptin, et metthetshormon.

Løsningen? Spis lite nok karbohydrater. Alle karbohydrater som blir fordøyd i kroppen blir til sukker. Ved å spise mindre karbohydrater blir det mindre blodsukker, og derfor mindre insulin som gjør at den lagrede energien i fettcellene blir mye lettere tilgjengelig, og i tillegg fungerer metthetssignalene bedre. Hva som er lite nok for deg spørs hvor insulinresistent du er. Jeg er veldig insulinresistent og går ikke ned et gram hvis jeg spiser mer enn ca 20 gram karbohydrater daglig. Andre må ned i ca 0 gram og andre igjen klarer å gå ned i vekt på 150 gram karbohydrater.

Anonymkode: 61cd3...3a2

Det er klart at dersom man har følgetilstander av overvekten - f.eks. insulinredistens - så må man jo ta hensyn til det. Men det er fortsatt snakk om å finne et kosthold man kan leve med over tid, tilpasset egne preferanser i den grad det er mulig i forhold til hva man ønsker å oppnå. Jeg tror ikke at man kan unngå å være litt sulten over en kortere periode dersom kostholdsomleggingen betyr at man må spise mindre porsjoner, men det vil jo gå over av seg selv når mageseken har tilpasset seg mindre mengder mat.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bortsett fra det med å tolerere sultfølelse da. Fordi det må man absolutt ikke. Man må bare spise RIKTIG. Så regulerer sulten seg selv, til og med når man går ned i vekt. Med mindre man har en ekstra sykdom da eller går på noen medisiner som øker sult.

De fleste er overvektige er insulinresistente (og blir mer og mer insulinresistente over tid hvis de fortsetter å spise karbohydrater), som betyr at insulinet ikke er så effektivt på å få sukker fra blodet og inn i cellene. Da må kroppen produsere mer insulin for å få jobben gjort. Alt dette insulinet gir også signaler om blant annet å lagre sukkeret som fett. Insulin er et kraftig fettlagringshormon. Insulin blokkerer også for leptin, et metthetshormon.

Løsningen? Spis lite nok karbohydrater. Alle karbohydrater som blir fordøyd i kroppen blir til sukker. Ved å spise mindre karbohydrater blir det mindre blodsukker, og derfor mindre insulin som gjør at den lagrede energien i fettcellene blir mye lettere tilgjengelig, og i tillegg fungerer metthetssignalene bedre. Hva som er lite nok for deg spørs hvor insulinresistent du er. Jeg er veldig insulinresistent og går ikke ned et gram hvis jeg spiser mer enn ca 20 gram karbohydrater daglig. Andre må ned i ca 0 gram og andre igjen klarer å gå ned i vekt på 150 gram karbohydrater.

Anonymkode: 61cd3...3a2

Selv om det stemmer at karbohydrater omdannes til sukker i kroppen, så er det helt annerledes enn ved vanlig, hvitt sukker som blir tatt opp med en gang og utløser høyt blodsukker. Sukker fra karbohydrater som frukt, korn, bær osv blir tatt opp over tid og er derfor ikke like ille som raffinert sukker. Dessuten får man utrolig mye annet næringsrikt fra karbohydrater, som også bidrar til å holde musklene og hjernen på topp.

Har man ikke toleranse for enkelte ting, så ja - da forstår jeg det. Men det er ytterst få som har det i dag, og de fleste kan fint spise karbohydrater helt fint.

Anonymkode: 51325...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2019 den 9.23, AnonymBruker skrev:

Selv om det stemmer at karbohydrater omdannes til sukker i kroppen, så er det helt annerledes enn ved vanlig, hvitt sukker som blir tatt opp med en gang og utløser høyt blodsukker. Sukker fra karbohydrater som frukt, korn, bær osv blir tatt opp over tid og er derfor ikke like ille som raffinert sukker. Dessuten får man utrolig mye annet næringsrikt fra karbohydrater, som også bidrar til å holde musklene og hjernen på topp.

Har man ikke toleranse for enkelte ting, så ja - da forstår jeg det. Men det er ytterst få som har det i dag, og de fleste kan fint spise karbohydrater helt fint.

Anonymkode: 51325...427

Et karbohydrat er per definisjon ett til mange tusen sukkermolekyler. Stivelse er bare en lang kjede med opptil mange tusen enkle sukkermolekyler. Alle karbohydrater består av enkle sukkermolekyler og alle som blir brutt ned blir til enkle sukkermolekyler, uansett om dette karbohydratet kom fra rørsukker eller fra brokkoli. Varm stivelse påvirker blodsukkeret enda fortere enn rørsukker fordi bindingene er svakere da og det brytes lettere ned til de enkle sukkerartene stivelsen består av.

 

Fruktosen du sannsynligivs refererer til som har lavere GI, som betyr at det tar lengre tid før den blir til blodsukker. Det er fordi den må innom leveren først... Leveren klarer bare å konvertere rundt 50 gram fruktose til glukose per dag. Alt over blir lagret som fett i leveren og over tid kan du altså spise på deg ikke-alkoholisk fettlever ved å få i deg mye fruktose. Fruktose er derfor sannsynligvis det mest usunne sukkeret.

 

Kroppen trenger 0 gram karbohydrater i kosten. Den klarer å lage alle selv. De fleste tåler å spise litt karbohydrater, men kroppen har det i de fleste tilfeller bedre uten å bli tilført karbohydrater.

Anonymkode: 61cd3...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du spiser mindre porsjoner vil du føle deg sulten i starten, etter etpar uker tilpasser kroppen seg.

I know. Ikke spis deg mett, så fort du kjenner den følelsen stopper du.

Anonymkode: 12341...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...