Gå til innhold

Hva legger dere i "å prøve"?


Gjest Melk

Anbefalte innlegg

Hva legger dere i "å prøve"? Betyr det for dere å droppe prevensjon og ellers leve som vanlig mht sex, eller tar dere temperatur, teller dager og går inn for å ha mest mulig sex rundt eggløsning?

Blir ikke det siste litt lite romantisk og litt maskinelt? Jeg synes konseptet "kom så har vi sex, nå her jeg eggløsning" blir ganske usexy. Skjønner det er praktisk om man har problemer med å bli gravid, men om man aldri har prøvd før så vet man jo ikke enda hvordan det vil gå, og for mange så blir man jo uansett gravid innen rimelig tid.

Bare lurer på hva andre legger i prøvebegrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Vi prøver IKKE nå. Jeg har en ladycomp som jeg måler temp med hver morgen, det tar meg svært kort tid. Når den lyser rødt (som den gjør nå) er det frem med kondomer ved sengekos. Jeg forsøker generelt å bli kjent med kroppen min og syklusen min også (sluttet nylig på p-piller, grunnet bivirkningene) og forsøker å følge med på det som skjer med meg, og registrerer det på fertilityfriend, bare for å se temperaturen grafisk egentlig.

Når den tid kommer at vi skal begynne å prøve, så vil det for meg bety at jeg fortsetter å gjøre som nå, og derfor vil vite sånn ca når jeg er fruktbar, og ikke akkurat være MINDRE aktiv i senga de dagene.

"Kom, nå har jeg EL" er kanskje ikke så romantisk, men "Hei, sexy, skal vi prøve å lage baby?" kan jo funke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man nettopp har startet å prøve, og ikke kjenner til at man har noen spesielle problemer, så anbefaler jeg å bare ha mest mulig sex hele syklusen. Så blir man ikke mer stresset enn nødvendig. Men, hvis man bevisst ønsker å bli gravid snarlig, så skader det ikke å vite når man har eggløsning! :wink:

Hvis man vet at man har hatt sex ved EL og likevel ikke blitt gravid, så vet man da også at det ikke er timingen som er problemet ihvertfall. Og hvis man har prøvd et år uten hell, så er man kommet langt på vei allerede ift å kartlegge problemer hvis man kan si til legen at man har fastslått at man faktisk har eggløsning hver mnd. Manglende EL er et vanlig problem som ofte lett kan korrigeres med billige medisiner.

Selv er jeg blitt såkalt "sliter" når det gjelder å bli gravid. Syklusen min går som en klokke, men jeg foretrekker likevel å bruke EL-tester. Det anbefaler spesialisten min også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kom, nå har jeg EL" er kanskje ikke så romantisk, men "Hei, sexy, skal vi prøve å lage baby?" kan jo funke :)

Synes det også er ganske turn-off, jeg da. Men funker sikkert for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Varierer sikkert fra par til par ja. For oss tror jeg det ville funka utmerket. I alle fall de første par månendene. Fordi: Vi har begge veldig lyst på en baby nå. Vi bare har ikke den økonomiske stabiliteten på plass som vi ønsker, så vi venter. Så, tanken på at det kunne bli et lite barn av sengekosen vår tror jeg ikke ville vært turn-off nei.

Men generelt: Min samboer får lyst bare jeg ser på ham. Nesten da. Det er altså ikke noe problem å få ham med på en sengevals. For meg VET jeg at babytanken kunne være fristende, så da kunne jeg få ekstra lyst på ham (og, det er faktsik normalt med ekstra sexlyst når man er fruktbar, så det er kanskje ikke så rart)

Så, ja, "skal vi lage baby" kan nok fungere for oss, men mer TANKEN da, enn å si det kanskje. Ville antakelig bare krabbe inn i armkroken hans en morgen (om det er helg) eller være ekstra kjærlig mot ham etter middagen ellers, så ville det ordne seg helt selv :)

Men, jeg vil jo allerede før vi begynner å prøve vite når jeg har EL. Så da synes jeg det ville være rart å ikke ha sex de dagene, når vi uansett begge vet hvilke dager det er. Ikke at vi skulle la være resten av månenden, vi har det da godt sammen nå også uten at det er det minste babyforsøk, så det ville vi da fortsette med uansett. Fordi vi elsker hverandre, og det er godt. Men at jeg ikke ikke skulle finne ham ekstra fristende de mest fruktbare dagene har jeg vanskelig for å forstå.

Men, dersom du synes at det å prøve å lage baby er turn-off bør du kanskje vurdere å ikke vite når du er fruktbar da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, dersom du synes at det å prøve å lage baby er turn-off bør du kanskje vurdere å ikke vite når du er fruktbar da?

hehe, det er slik det er. Jeg har pco og sykluser på opptil 90 dager, så jeg har virkelig ikke peiling på når jeg er fruktbar.

Om det ender opp med medisinering er jeg jo nødt til å ta hensyn til det, gidder ikke ta hormoner for morro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er det sånn at vi har kartlagt at vi begge vil ha barn, men ingen av oss liker å planlegge alt, så det har blitt til at jeg har tatt noen eggløsningstester for å finne ut sånn ca. også har jeg ikke tenkt på det noe mer og ikke diskutert det med han for da blir det liksom ikke emnet for sexen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir "prøver" den dagen og og gubben bestemmer oss for at vi ønsker barn. Selv om jeg da begynner å notere ned signaler kroppen sender ut, telle dager i syklusen osv så føler jeg ikke at det blir maskinelt. Det er jo følelser inni bilder allikevel. Det maskinelle kommer inn for meg dersom vi bare skulle hatt sex under EL og ikke ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Jeg tenker sånn som Kallo Rilla skrev. Man er prøver når man kutter ut prevensjon og har graviditet som mål.

Alt annet vi "styrer med" (temping, EL-testing, telling av dager, "målrettet sex") er konsekvenser av det å være prøver, uten at det på noe vis er noe kriterium for å være "prøver".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren min har blitt prøvere.

I det legger vi at nå er all prevansjon kuttet ut, og vi ønsker oss barn.

Vi (jeg) driver ikke med noe temping eller lignende. Vi bare prøver vi... :oops:

Men, det må jo sies at jeg har sånn viss peiling på når jeg har eggløsning, og da skal jeg passe på å få lurt ham til sengs. (Ikke vanskelig det akkurat! :wink: )

Hilsen Xavia, som er i prøveperiode 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er prøvere nå, i og med at vi ikke bruker prevensjon og vil ha et barn til.

Vi prøver på lykke og fromme, og krysser fingrene for at det som har gått en gang, går igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi har prøvd sånn av og på siden mai 2004...Men har slett ikke stressa.

Helt til nå i febr/mars: da bestemte vi oss for å prøve og gikk over til å ha sex annenhver dag (og det holdt vi oss til, hehe)...Det funket gitt: tok min aller første test (i en alder av 30 år...) mandagen, og den var positiv!

Skal visst være 8 uker på vei allerede! :)

Et vennepar av oss 'hadde seg' også annenhver dag i ca 1 mnd, og det klaffa der også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...