Gå til innhold

Angrer litt på opplegget


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært sammen med min fantastiske kjæreste og samboer i 3 år nå, og i fjor fridde han 💕 Vi begynte å prate om hvordan vi ville ha bryllupet og i starten var vi begge enige om at et tradisjonelt kirkebryllup var det vi helst ville ha. Vi har booket byens fineste selskapslokale 2 år frem (som faktisk var mye billigere enn forventet), og han har allerede meldt ut til venner og bekjente at de vil bli invitert. Flere av disse er perifere venner jeg kun har hørt om og aldri møtt.

Problemet er bare at jeg nå er blitt arbeidsledig,vi har et nykjøpt hus som trenger oppussing og to barn som også koster endel.Jeg mener at økonomien ikke gir rom for så mange gjester som mannen min vil ha. Han mener da at vi bare må vente med bryllupet til vi har spart opp enda mer.

Kjenner jeg angrer på at jeg var med på ideen om et stort bryllup nå.Dette vil ta minst 5 år og jeg har ikke lyst å vente så lenge. Ser for meg at vi kanskje ikke klarer å spare opp i det hele tatt, bare pga alle disse perifere bekjente som bare MÅ være på gjestelisten. Hvordan skal jeg få han til å innse at vi rett og slett ikke har råd til et stort bryllup lenger?:(

Anonymkode: 949e0...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mange gjester er det? 

Kan dere spare inn noe på maten? At vennene hans blir invitert til kaffi? 

Har dere satt opp gjesteliste? Laget budsjett? Begynt å spare? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på hvor mye dere må jobbe og hva dere må ofre for å få til dette og det kun for å invitere folk som ikke er dere nær. 

 

Anonymkode: cbc36...b0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Sokkar skrev:

Hvor mange gjester er det? 

Kan dere spare inn noe på maten? At vennene hans blir invitert til kaffi? 

Har dere satt opp gjesteliste? Laget budsjett? Begynt å spare? 

Det er rundt 70 gjester per i dag, men hvis noen får kjærester må de også få komme mener han. Dette gjelder også venner jeg aldri har møtt eller møtt en gang. Vi har regnet på at dette vil koste rundt 150 000. Har ikke begynt å spare enda nei, det er kun mulig å legge av et par 100 kr i måneden for min del. Har foreslått kaffegjester men det vil han ikke ha da han føler det blir et b-lag av gjester.

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk på hvor mye dere må jobbe og hva dere må ofre for å få til dette og det kun for å invitere folk som ikke er dere nær. 

 

Anonymkode: cbc36...b0d

Er nettop det jeg har prøvd å få han til å tenke på, men når ikke inn.

Anonymkode: 949e0...db9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan legge frem et budsjett for han og vise hvor langt unna dere faktisk er å få råd til dette. Enig i at kaffegjester er b-gjester, så skjønner godt at han ikke vil invitere noen på kaffe. Virker som dere står i en skvis hvor den ene er mest opptatt av selve ekteskapet og den andre av å ha en stor flott fest

Anonymkode: e4527...b7e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt krav til hverandres gjesteønsker var at vi begge skulle kjenne igjen og kunne navnet på alle gjestene. Det luket ut alle de vi ikke pleiet kontakt med. De det likevel var veldig viktig å be, sørget vi for å bli kjent med først. 

Anonymkode: a17ae...35c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er rundt 70 gjester per i dag, men hvis noen får kjærester må de også få komme mener han. Dette gjelder også venner jeg aldri har møtt eller møtt en gang. Vi har regnet på at dette vil koste rundt 150 000. Har ikke begynt å spare enda nei, det er kun mulig å legge av et par 100 kr i måneden for min del. Har foreslått kaffegjester men det vil han ikke ha da han føler det blir et b-lag av gjester.

Er nettop det jeg har prøvd å få han til å tenke på, men når ikke inn.

Anonymkode: 949e0...db9

150.000 det er jo hinsides! Vi hadde 60 middagsgjester og brukte 60.000 og da er kjole, kjoler til brudepiker, dress, lokale og ringer ++ iberegnet!

Anonymkode: 9ca37...a97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mannen ditt sitt drømmebryllup da; stort med mange gjester. Jeg tenker at dersom han har drømt om dette og ønsker det, så blir det feil å halvere gjestelisten fordi du vil gifte deg . Hvorfor er det så ille å vente 5 år for å gi mannen drømmebryllupet?

Anonymkode: dfb1e...415

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

150.000 kr er for mange kanskje dyrt for et bryllup- men det er ikke så veldig mye penger. Hva om dere hadde spart litt nå og så tatt opp lån privat hos foreldre eller bank på 100.000-150.000? Så kan dere gifte dere og gjøre opp gjelda fortløpende.

Så lenge dere ikke går for SMS-lån og sjekker renta osv så går dette helt godt!

Anonymkode: c8c15...367

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2019 den 17.50, AnonymBruker skrev:

150.000 kr er for mange kanskje dyrt for et bryllup- men det er ikke så veldig mye penger. Hva om dere hadde spart litt nå og så tatt opp lån privat hos foreldre eller bank på 100.000-150.000? Så kan dere gifte dere og gjøre opp gjelda fortløpende.

Så lenge dere ikke går for SMS-lån og sjekker renta osv så går dette helt godt!

Anonymkode: c8c15...367

Dette er det dummeste rådet jeg har hørt.

Anonymkode: 46037...9ba

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gifte seg i all hemmelighet hos ordføreren og så invitere til bryllupsfest når dere har spart opp 150-200.000 kr til bryllupet? 

Anonymkode: c1900...94b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen god ide å snakke utad om hvem som skal i inviteres lenge før man har klart å sette av penger og vet hva man har råd til. Jeg tenker dere bør ta ett skritt tilbake og regne på utgiftene. Hva er faste utgifter (kjole, lokale, gjester som MÅ inviteres osv) og få en sluttsum på det. Etterpå kan dere lage en ønskeliste over gjester og annet og sette opp budsjett som viser hva hver enkelt ekstra gjest koster og hva andre ting koster. Be mannen tenke over hva som er reelt å få til. 

Anonymkode: 57798...0b6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2019 den 15.08, AnonymBruker skrev:

Hva med å gifte seg i all hemmelighet hos ordføreren og så invitere til bryllupsfest når dere har spart opp 150-200.000 kr til bryllupet? 

Anonymkode: c1900...94b

Det er veldig viktig for meg å bli gift i en kirke,og samboer ønsker også det. Selve vielsen i kirken koster ikke allverden heller. Er selve festen etterpå som blir så hinsides dyr hvis vi skal ha det som han vil.

På 7.4.2019 den 15.16, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noen god ide å snakke utad om hvem som skal i inviteres lenge før man har klart å sette av penger og vet hva man har råd til. Jeg tenker dere bør ta ett skritt tilbake og regne på utgiftene. Hva er faste utgifter (kjole, lokale, gjester som MÅ inviteres osv) og få en sluttsum på det. Etterpå kan dere lage en ønskeliste over gjester og annet og sette opp budsjett som viser hva hver enkelt ekstra gjest koster og hva andre ting koster. Be mannen tenke over hva som er reelt å få til. 

Anonymkode: 57798...0b6

Er veldig enig i at det er lite lurt å love folk invitasjon men det har han altså gjort. «Alle» skal få komme og jeg ser for meg at jeg blir som en statist i mitt eget bryllup. Budsjett har vi laget sånn cirka, og hver person vil koste ca 1500kr. Når jeg argumenterer med at gjestelisten er det som driver kostnadene opp ( og evt ned) får jeg bare høre at sparer vi lege nok så klarer vi å skaffe nok penger. Jeg blir bare så irritert og skuffet over at JEG som brud må utsette mitt eget bryllup i årevis for at en haug perifere bekjente skal få komme. Aner ikke min arme råd her🙁

Ts

Anonymkode: 949e0...db9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.3.2019 den 8.35, AnonymBruker skrev:

Det er vel mannen ditt sitt drømmebryllup da; stort med mange gjester. Jeg tenker at dersom han har drømt om dette og ønsker det, så blir det feil å halvere gjestelisten fordi du vil gifte deg . Hvorfor er det så ille å vente 5 år for å gi mannen drømmebryllupet?

Anonymkode: dfb1e...415

Jeg trenger ikke gifte meg nå med en gang. Kan godt vente et par år. Men å være forlovet i år etter år etter år, bare for at alle mulige folk han kjenner skal stå på gjestelisten synes jeg blir feil. 

Ts

Anonymkode: 949e0...db9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du angrer på hele greia, og mannen din er strengt tatt litt korttenkt her. Å slenge ut lovnader om invitasjoner lenge i forveien er bare teit. Men uansett hva noen av oss sier er det dere som må finne ut av dette. Han er nødt til å være villig til å se din side av saken også, ikke bare kjøre på med sine ønsker og krav. 

Hvis han absolutt skal invitere naboen og hans oldemor, så får han jobbe overtid og skaffe pengene som trengs på egen hånd. Ellers synes jeg et forslag lenger opp her var utmerket: sett opp ei liste og stryk vekk de ikke begge kjenner. 

Om min tilkommende var så lite lydhør for mine tanker, hadde jeg tenkt meg om to ganger før jeg inngikk noe ekteskap. Det handler ikke om at du skal ha viljen din eller at dine meninger skal vektlegges mer enn hans, men han driter i dine synspunkter og kjører på. Det er et dårlig tegn. 

Anonymkode: 756de...87c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har satt en dato, og det er to år fram i tid. Det betyr at dere har en god del tid til å spare og finne løsninger. Du har vel ikke tenkt å bli gående arbeidsledig? Kanskje får du en bedre betalt jobb enn du hadde? Kan samboeren din ta en liten ekstrajobb og at disse pengene øremerkes bryllup?

Hvis forloveden din har varslet folk om at de blir invitert, og de holder av datoen, så kan man ikke gå tilbake på det synes jeg. 

Hvilke tanker gjør han seg om budsjettet i forhold til datoen som er satt, og hvordan dere skal skaffe pengene i tide? 

Med hensyn til det å bli statist i eget bryllup så synes jeg du skal legge vekk den tanken. Selv om din tilkommende vil invitere noen du ikke kjenner (men som er viktige for ham), så er det DERE som er hovedpersonene. Hva med å møte og finne på noe sosialt med disse folkene nå framover, slik at dere blir bedre kjent?

70 gjester er jo en del, men det er ikke unormalt mange for et bryllup heller. Kanskje kan dere lage en enklere ramme, men holde fast på datoen som er satt? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, Kitcat skrev:

Dere har satt en dato, og det er to år fram i tid. Det betyr at dere har en god del tid til å spare og finne løsninger. Du har vel ikke tenkt å bli gående arbeidsledig? Kanskje får du en bedre betalt jobb enn du hadde? Kan samboeren din ta en liten ekstrajobb og at disse pengene øremerkes bryllup?

Hvis forloveden din har varslet folk om at de blir invitert, og de holder av datoen, så kan man ikke gå tilbake på det synes jeg. 

Hvilke tanker gjør han seg om budsjettet i forhold til datoen som er satt, og hvordan dere skal skaffe pengene i tide? 

Med hensyn til det å bli statist i eget bryllup så synes jeg du skal legge vekk den tanken. Selv om din tilkommende vil invitere noen du ikke kjenner (men som er viktige for ham), så er det DERE som er hovedpersonene. Hva med å møte og finne på noe sosialt med disse folkene nå framover, slik at dere blir bedre kjent?

70 gjester er jo en del, men det er ikke unormalt mange for et bryllup heller. Kanskje kan dere lage en enklere ramme, men holde fast på datoen som er satt? 

 

Han har heldigvis ikke meldt ut datoen. Den er foreløpelig kun vi to som vet.

Det er vanskelig å gjøre noe sosialt med de jeg ikke kjenner da de bor i andre land, ganske langt borte fra oss.

Han påtar seg å betale for de gjestene han har lyst å invitere men jeg føler uansett det blir litt feil for meg å ha fremmede folk der som han selv også bare ser kanskje hvert 2. Eller 5.år.

Å holde en enklere ramme har ingen av oss lyst til. Vi ser også at det vil bli vel så dyrt. Sparer kanskje noen tusen men ikke mye mer enn det. Det er den store gjestelisten som driver kostnadene opp. 

Han tjener mye mer enn meg og er fast bestemt på at det går helt fint å skaffe pengene budsjettet krever. Jeg ser at for min del går det ikke,uansett om jeg går ny jobb snart. Har mye annet å betale på.

Anonymkode: 949e0...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/8/2019 at 8:19 PM, AnonymBruker said:

Det er veldig viktig for meg å bli gift i en kirke,og samboer ønsker også det. Selve vielsen i kirken koster ikke allverden heller. Er selve festen etterpå som blir så hinsides dyr hvis vi skal ha det som han vil.

Er veldig enig i at det er lite lurt å love folk invitasjon men det har han altså gjort. «Alle» skal få komme og jeg ser for meg at jeg blir som en statist i mitt eget bryllup. Budsjett har vi laget sånn cirka, og hver person vil koste ca 1500kr. Når jeg argumenterer med at gjestelisten er det som driver kostnadene opp ( og evt ned) får jeg bare høre at sparer vi lege nok så klarer vi å skaffe nok penger. Jeg blir bare så irritert og skuffet over at JEG som brud må utsette mitt eget bryllup i årevis for at en haug perifere bekjente skal få komme. Aner ikke min arme råd her🙁

Ts

Anonymkode: 949e0...db9

Hvis det er det å bli gift som er viktig for deg, så går det an å gifte seg i tinghuset, og senere ha en velsignelsesseremoni i kirken. 

Jeg synes det høres ut som om dere begge bør ta et skritt tilbake og forsøke å se det fra den andres perspektiv. Hva kan dere som par konkret gjøre for å spare opp penger nok til det store bryllupet mannen din ser for seg? Disse menneskene som er perifere bekjente for deg, kan han forklare hvorfor det er viktig for ham å ha dem der? Mennesker kan være viktige for en selv om en ikke sees så himla ofte.

Hvordan kan dere kutte kostnader? Med en toårshorisont så har dere mulighet til å forhandle frem gode avtaler og være på utkikk etter tilbud.

Så må mannen din også ta et steg tilbake. Hvorfor er dette så viktig for ham? Er det mulig å for eksempel ha et mindre bryllup, og heller invitere inn til en heidundranes bursdagsfest på et senere tidspunkt (rundt tall, f.eks.)? Eller et mindre bryllup etterfulgt av en storslått "hei, vi har klart å være gift i ett helt år"-feiring? Eventuelt en forlovelsesfest? Hvorfor er dette massive bryllupet så viktig for ham?

Håper dere finner ut av det :) Bryllup er ingenting å bli gjeldsslave for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.4.2019 den 19.19, AnonymBruker skrev:

Det er veldig viktig for meg å bli gift i en kirke,og samboer ønsker også det. Selve vielsen i kirken koster ikke allverden heller. Er selve festen etterpå som blir så hinsides dyr hvis vi skal ha det som han vil.

Er veldig enig i at det er lite lurt å love folk invitasjon men det har han altså gjort. «Alle» skal få komme og jeg ser for meg at jeg blir som en statist i mitt eget bryllup. Budsjett har vi laget sånn cirka, og hver person vil koste ca 1500kr. Når jeg argumenterer med at gjestelisten er det som driver kostnadene opp ( og evt ned) får jeg bare høre at sparer vi lege nok så klarer vi å skaffe nok penger. Jeg blir bare så irritert og skuffet over at JEG som brud må utsette mitt eget bryllup i årevis for at en haug perifere bekjente skal få komme. Aner ikke min arme råd her🙁

Ts

Anonymkode: 949e0...db9

Men må du feire bryllup? er ikke ekteskapet viktig her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.4.2019 den 19.24, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger ikke gifte meg nå med en gang. Kan godt vente et par år. Men å være forlovet i år etter år etter år, bare for at alle mulige folk han kjenner skal stå på gjestelisten synes jeg blir feil. 

Ts

Anonymkode: 949e0...db9

Tenk på hva dere kunne gjort med alle de pengene. Spinke og spare og ofre for å oppnå en kveld med fest. Galskap. 

Anonymkode: cbc36...b0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...