Gå til innhold

Det er rasistisk å si navn feil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et norskt fornavn men utenlandsk etternavn som er veldig lett å uttale. 

Ofte klarer de fleste helt fint å uttale etternavnet mitt på 4 bokstaver, men de få gangene noen har uttalt det feil er det frekt. Ender opp med noe helt annet. 

For eksempel la oss si jeg het Ivan til etternavn noe som er lett å uttale. Hvordan klarer man å si åja Ifvalm? Eller Iiiiivvvvaaaaannn?

IVAN rett frem!!! Herregud har lettere etternavn enn mange. Forstår ikke om de virkelig ikke klarer å høre etter eller om de er frekke med vilje. Etternavnet mitt har til og med endt opp som ett land på papir. Hvordan kan Ivan bli til Finland? Om ikke det er rasistisk eller frekt vet ikke jeg. Blir oppriktig skuffa og lei meg. (BTW heter ikke Ivan men var enkelt å bruke som eksempel)

Anonymkode: 9e0d4...e8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, stenalina skrev:

Hersketeknikker kan bli brukt rasistisk. 

Joda, så klart. Det er mulig å finne rasisme i akkurat det man vil.

Anonymkode: 3965d...58d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, så klart. Det er mulig å finne rasisme i akkurat det man vil.

Anonymkode: 3965d...58d

Herregud. Javel. Men dette er et ganske greit og klassisk eksempel på rasisme. Det er også et klassisk eksempel på hersketeknikk. 

Endret av stenalina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stenalina skrev:

Herregud. Javel. Men dette er et ganske greit og klassisk eksempel på rasisme. Det er også et klassisk eksempel på hersketeknikk. 

Hvordan, eksakt, er dette et klassisk eksempel på rasisme?

Anonymkode: 067d7...63f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg prøvde å høre på den podden der men fikk så vondt inni meg at jeg måtte skru den av. At det går an. Jeg har selv et veldig norsk navn, og ingen som ikke snakker norsk klarer å uttale det. Jeg må også konstant rette på folk i Norge når det angår etternavnet mitt, selv om det er et urnorsk navn så må jeg konstant stave det ut med fonetiske bokstaver for at det ikke skal bli feil. Men jeg har ALDRI tenkt at det har vært noen form for personangrep. Det blir jo bare for absurd. Derimot når ungene på skolen kalte Line for "Kline" og Trude for "Truse" så var det ingen tvil, men hallooooo, om noen ikke klarer å uttale Line eller Trude riktig så er ikke det likestilt med å intensjonelt vri navnet til å være et mindre flatterende ord.

Anonymkode: 10c5a...dca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan, eksakt, er dette et klassisk eksempel på rasisme?

Anonymkode: 067d7...63f

Hvis det er for vanskelig for deg å tenke deg til selv så kan nok ikke jeg hjelpe deg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overskriften er feil. Det KAN være rasistisk å uttale navn bevisst og med hensikt feil. 

Men det er ikke det samme som at alle som sier navn feil er rasistiske. 

Det er jo andre grunner til å uttale navn feil enn rasisme. Ofte er det jo manglende kunnskap om navnet som er årsaken. Men vanlig høflighet er jo da å spørre om hvordan uttalen er. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stenalina skrev:

Hvis det er for vanskelig for deg å tenke deg til selv så kan nok ikke jeg hjelpe deg her.

Ok, jeg har nemlig et norsk navn som "ingen" utlendinger klarer å si riktig, enda det er kort, enkelt og har fire bokstaver i seg. Det er ikke rasistisk å ikke kunne uttale et navn riktig.

Anonymkode: 067d7...63f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stan skrev:

Overskriften er feil. Det KAN være rasistisk å uttale navn bevisst og med hensikt feil. 

 

Nei det er den ikke.

Anonymkode: 8bb23...66b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen utlendinger klarer å uttale mitt fornavn, enda mindre mitt etternavn. Har lært meg at i utlandet kan jeg si fornavnet mitt med a-ending da klarer de helt fint å si det. Men rasistisk NEI.

Anonymkode: b16c2...7f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Nei det er den ikke.

Anonymkode: 8bb23...66b

Forklar hva du mener? 

Det er da vel mulig med hensikt og vond vilje å uttale navn på nedverdigende måte? Om man da bare gjør dette mot en etnisk gruppe er det vel rasistisk? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rasisme, rasisme er kollegaen min (mann på 60 ish selvfølgelig) som sier "hun ching chong" til en ny dame fra Sør-Øst Asia som har begynt i en annen avdeling. Jeg kommenterte det her en dag "hun har et navn", og han bare "de har så merkelige navn, går ikke an å huske de". Da prøver du ikke en gang.

Anonymkode: 2f708...bf6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg har nemlig et norsk navn som "ingen" utlendinger klarer å si riktig, enda det er kort, enkelt og har fire bokstaver i seg. Det er ikke rasistisk å ikke kunne uttale et navn riktig.

Anonymkode: 067d7...63f

Om du går tilbake og ser hva jeg skrev så kan du se at det ikke handler om å ikke kunne, men å med vilje gjøre det. Det står på første side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rasist!

Rasist!!

Rasist!!!

Rasist!!!!

Hør her kjære barn, i Norge er det meste rasistisk. Vi elsker å bruke ordet RASIST, men vi vet egentlig ikke helt den konkrete betydningen av ordet. Man bare sier det fordi sidemannen sa det.

Anonymkode: f835a...245

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2019 den 11.27, gg2kgg2k skrev:

mista IQ av å høre på de damene der ass

Den ene hosten Zuheera uttaler navnet sitt med amerikansk dialekt og klarer dermed ikke å uttale sitt eget navn riktig engang.. 

Har hun lungebetennelse?

Anonymkode: 726e4...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slenge rundt seg med begrepet rasist er en velkjent hersketeknikk. Det som skjer til slutt er at folk blir drit lei av det, begrepet vannes ut, og til slutt slutter folk å sympatisere med de som genuint blir utsatt for rasisme. For "ingen" vet forskjellen lenger. Så da ødelegger et par snøflak for en stor gruppe mennesker. Gratulerer til dem. 

Anonymkode: 568ba...504

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...