Gå til innhold

Endret skattekort - resultat % trekk og 3tusen mindre i måned


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noe av dere endret skattekort flere måned inni i året? 

Fikk dere tabel trekk eller prosent på den nye?

Jeg måte å endre pga jeg skal ikke lenger ha huslån. 
Jeg viste at det blir mer i skatt, men ikke som det... isteden av tabell har jeg fått høy prosent trek. 

Jeg skal ha 3!!!!!!!! tusen mindre i hånd!!!!

Jeg er ikke høy-lønna og det var ikke 5 million huslån, men 2.5 delt på 2. 

Jeg har nettopp separert, kun 1mnd siden. Det var trang budsjettet, men nå... jeg vet ikke hvordan jeg skal klare. 


Har gråt halv natta.

 

 

Føller som å bli straffa at jeg skal ikke bli i gjeld opp til nese, «kun» midje. 

Jeg skal ikke en gang begynne å lure hvorfor noen, som jobber vanlig job, med vanlig lønn, kan ikke ha råd til vanlig bosted og vanlig bil, med mindre det er 2 personer som tjener  

 

Anonymkode: dadc5...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har noe av dere endret skattekort flere måned inni i året? 

Fikk dere tabel trekk eller prosent på den nye?

Jeg måte å endre pga jeg skal ikke lenger ha huslån. 
Jeg viste at det blir mer i skatt, men ikke som det... isteden av tabell har jeg fått høy prosent trek. 

Jeg skal ha 3!!!!!!!! tusen mindre i hånd!!!!

Jeg er ikke høy-lønna og det var ikke 5 million huslån, men 2.5 delt på 2. 

Jeg har nettopp separert, kun 1mnd siden. Det var trang budsjettet, men nå... jeg vet ikke hvordan jeg skal klare. 


Har gråt halv natta.

 

 

Føller som å bli straffa at jeg skal ikke bli i gjeld opp til nese, «kun» midje. 

Jeg skal ikke en gang begynne å lure hvorfor noen, som jobber vanlig job, med vanlig lønn, kan ikke ha råd til vanlig bosted og vanlig bil, med mindre det er 2 personer som tjener  

 

Anonymkode: dadc5...009

God morgen. Slapp av og pust. For det første får du eventuelt tilbake det du betaler for mye når skatteoppgjøret foretas til neste år. Så betaler du litt for mye nå får du de tilbake da.

For det andre slår det meg at det lan være en liten språk/kunnskapsbarriere her. Det gjør at du kanskje har gjort noe feil eller at det har vært en misforståelse med skatteetaten når du skulle oppdatere skattekortet ditt.

Med et lån som du beskriver her har du hatt en skattefradrag på ca 7 000,- årlig grunnet lånet (rentefradraget) for halve lånet. Dette hvis det er ført riktig i selvangivelsen, noe det muligens ikke har vært. Sistnevnte bare nevner jeg, da menn i overveiende grad står oppført som hovedlånetaker hos bankene, som igjen medfører automatikk i at skatteetaten fører hele fradraget på dem. Mange glemmer eller «glemmer» å endre det i selvangivelsen slik at begge drar nytte av det.

Ta kontakt med skattetaten og forklar hva som har skjedd. Si at skattekortet skal brukes av hovedarbeidsgiver og at du ønsker tabellkort (siden du er vant til det).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endrer skattekortet 2-3 ganger i året, da jeg har ujevn inntekt. Da velger jeg prosent. 

Se hva du får om du plotter tallene dine inn her: https://www.dinside.no/okonomi/sjekk-hva-skatten-din-blir-i-2019/63945765

og her: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/beregn-skatten-din/?gclid=CjwKCAjw-OHkBRBkEiwAoOZql9MfLy2DznrAkwCFIw25tyb6L19O02-Jyy1Dzj7DILOLzl3YI55B7xoC3zgQAvD_BwE

Hva får du på disse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Grandidosa83 said:

God morgen. Slapp av og pust. For det første får du eventuelt tilbake det du betaler for mye når skatteoppgjøret foretas til neste år. Så betaler du litt for mye nå får du de tilbake da.

For det andre slår det meg at det lan være en liten språk/kunnskapsbarriere her. Det gjør at du kanskje har gjort noe feil eller at det har vært en misforståelse med skatteetaten når du skulle oppdatere skattekortet ditt.

Med et lån som du beskriver her har du hatt en skattefradrag på ca 7 000,- årlig grunnet lånet (rentefradraget) for halve lånet. Dette hvis det er ført riktig i selvangivelsen, noe det muligens ikke har vært. Sistnevnte bare nevner jeg, da menn i overveiende grad står oppført som hovedlånetaker hos bankene, som igjen medfører automatikk i at skatteetaten fører hele fradraget på dem. Mange glemmer eller «glemmer» å endre det i selvangivelsen slik at begge drar nytte av det.

Ta kontakt med skattetaten og forklar hva som har skjedd. Si at skattekortet skal brukes av hovedarbeidsgiver og at du ønsker tabellkort (siden du er vant til det).

Temastarter her. 

Det er språkkunnskap :) forstår alt på 101%, men mitt hovedspråk er engelsk også på jobb, så for lite norskbruk og derfor er vanskelig å uttale seg både språk og grammatikk messig. 

Eneste jeg endret vår lånet og renter. Tatt bort huslån, personlig lån og billån står igjen og justerte forventet rente. Hadde ønska jeg hadde skrevd ned hvor mye var det. Vi hadde fordelt huslån. Jeg er ganske nøye.

Jeg skjønner at jeg skal få det tilbake neste år, men leve må jeg nå

Ja, jeg må snakke med de. Jeg skjønner ikke hvordan kan det være sån. 

Jeg gikk fra forhold jeg var ulykkelig i flere år, etter å veie ut at jeg kan leve, hvis jeg følger budsjett. Nå er det nesten å gå tilbake??? 

Anonymkode: dadc5...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.................

 

Føller som å bli straffa at jeg skal ikke bli i gjeld opp til nese, «kun» midje. 

Jeg skal ikke en gang begynne å lure hvorfor noen, som jobber vanlig job, med vanlig lønn, kan ikke ha råd til vanlig bosted og vanlig bil, med mindre det er 2 personer som tjener  

 

Anonymkode: dadc5...009

Hei,

Uavhengig av skattekortet ditt så har jeg også reflektert over siste avsnitt.

Equal rights for men and women, and subsequently "mum's transit from the kitchen to a well paid PhD", has brought the added benefit of two incomes when bills are to be paid.  Throughout the past fifty years this has had an enormous impact on the prices of housing leaving single income "families" as the losers. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du har gjort noe feil med å registeree hvor mye du allerede har tjent og skattet i år. Tipper det har blitt gjort feil slik at det står at du skal tjene hele årslønnen din mars-desember og ikke januar-desember 

Anonymkode: bf02f...c46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg endret flere ganger i løpet av fjoråret og fikk prosenttrekk hver gang.

Anonymkode: afa9b...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000 mindre utbetalt ja, men hvor mange tusen har gått ut i mnd på lån da? 

Anonymkode: b774b...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Jeg skjønner ikke...  

Jeg gikk inn på skatteetaten og endret til tabell ettersom prosent ga 2000 mindre i mnd. Tabell sksl være nøyaktig. Skatteetaten selv sa en gang at om man velger riktig tabell så blir skatten alltid riktig. Har ikke noe gjeld om det har noe å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...