AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #1 Skrevet 25. mars 2019 Viber en familie på 3. To voksne,1barn i 2.klasse. leier 60kvm leilighet. Se ikke plass til oppvaskmaskin eller tørketrommel. Begge voksne i full jobb(årslønn ca 300.000). Opplever at jeg hver dag bruker så mye tid på husarbeid. Oppvask og rydding av kjøkkenet, rydde bort tørre klær,henge opp nye til tørk, vaske basert,støvsuge og vaske gulvet. Går stadig å smårydder for at det ikke skal flyte. Helt ryddig blir det aldri. rydder i klær og leker 1x pr mnd. Gir bort det som er for lite,ikke lekes med lengre for å ikke få det overfylt. Likevel opplever jeg det flyter ....mannen er kjemegod i hussebeid så vi deler alltid på det. Datter har faste oppgaver ,og hjelper til der hun kan utenom. Vi har fått er høyt stressnivå i familien grunnet all denne tiden til husarbeid. Datter skal også følges opp med lekser.... Trenger tips til hva vi bør gjøre daglig,og hva som kun trengs 1xpr uke... Anonymkode: 40d7b...5f4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #2 Skrevet 25. mars 2019 Vi er 5 i familien, og bruker Max 30-60 minutt daglig. Det går raskt når alle bidrar, og ofte er vi ferdige før middagen kommer på bordet. Vi har oppvaskmaskin da, så slipper den biten. Vi har faste oppgaver og faste rom vi rydder og vasker hver dag. Vasker og henger opp en maskin hver dag i ukedagene. Barna rydder bort sine egne klær. Robotstøvsuger er også gull verdt for å frigjøre tid, og komme hjem til er ‘greit’ gulv. Vi har lagt opp arbeidsoppgavene etter hvor behovet er størst til enhver tid, f.eks slik at stua blir vaska til helga, og badet etter helga, f.eks. Soverom på fredager, med sengetøyskift. Organisering og gode rutiner er viktig Anonymkode: 3622c...7a7 1
Pikeliten Skrevet 25. mars 2019 #3 Skrevet 25. mars 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Viber en familie på 3. To voksne,1barn i 2.klasse. leier 60kvm leilighet. Se ikke plass til oppvaskmaskin eller tørketrommel. Begge voksne i full jobb(årslønn ca 300.000). Opplever at jeg hver dag bruker så mye tid på husarbeid. Oppvask og rydding av kjøkkenet, rydde bort tørre klær,henge opp nye til tørk, vaske basert,støvsuge og vaske gulvet. Går stadig å smårydder for at det ikke skal flyte. Helt ryddig blir det aldri. rydder i klær og leker 1x pr mnd. Gir bort det som er for lite,ikke lekes med lengre for å ikke få det overfylt. Likevel opplever jeg det flyter ....mannen er kjemegod i hussebeid så vi deler alltid på det. Datter har faste oppgaver ,og hjelper til der hun kan utenom. Vi har fått er høyt stressnivå i familien grunnet all denne tiden til husarbeid. Datter skal også følges opp med lekser.... Trenger tips til hva vi bør gjøre daglig,og hva som kun trengs 1xpr uke... Anonymkode: 40d7b...5f4 Hvordan spare tid: Vaske gulv bare når det er flekker, ellers bare tørrmopping. Mopping går raskere enn støvsuging. Ta oppvask 1 gang per dag, etter middag. Barn hjelper til med tørking og sette på plass. Voksen nr to bretter klær og setter på ny vaskemaskin. Hva opplever du tar mest tid i hverdagen som du vil kutte ned på? Selv tar jeg feks med meg ørepropper og podcast når jeg henger opp og bretter tøy og ønsker ikke å kutte ut denne «koselige egentiden». Min mor strøk alltid tøy midt i stua og så på TV sammen med oss andre og opplevde nok ikke det som en tid hun trengte å knappe inn på heller.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #4 Skrevet 26. mars 2019 Jeg opplever også at ting alltid flyter, men innser at bortsett fra det helt innlysende, nemlig at ikke alle er flinke til å legge på plass etter seg, så skyldes det dårlige oppbevaringsløsninger. Det bør være fast plass for ting, stor nok skittentøyskurv, fast plass å henge halvskittent tøy og nok skapplass. I gangen bør det være plass til yttertøy og sko man bruker i sesongen (resten kan settes vekk) etc. De færreste trenger å vaske en maskin klær hver dag. Bli strengere på forbruk av klær og håndduker etc. Hvis du må tørke i leiligheten blir det mye støv og det ser alltid rotete ut... MÅ du virkelig sortere klær og leker hver måned? Det tar tid, føles alltid som et stort prosjekt og er kanskje ikke nødvendig? Rydd vekk klær som ikke passer eller er ødelagt fortløpende. Det samme gjelder ødelagte leker, mens leker som kanskje ikke brukes så mye i en periode kan fort bli populære igjen etter litt tid. Og sist men ikke minst, det er ikke alle som orker å prioritere å alltid ha det strøkent... Ofte må man kanskje heller spørre seg selv om man ikke kan leve med rotet til dagen etter? Anonymkode: 9ea55...e0d
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #5 Skrevet 26. mars 2019 Vi løser det ved å ta det løpende, slik at det holdes fint og ryddig gjennom uka. Ut og inn av oppvaskmaskin når man setter på kaffen om morgenen, alle sko og jakker inn i skapet når man går ut/inn med søpla, tar en runde på soverom og bad og tar med alle skittenklær til vaskerommet, tar over servanten på badet hver kveld. Når jeg pusser tennene går jeg ofte over og setter alle løse gjenstander på badet på plass, og tar med med alt av klær ut av badet. Når vi lager mat gjør vi tilsvarende - rydder alle overflater på kjøkkenet, står ikke og ser på at kjøttet stekes i panna, men utnytter tiden. Tar av sengene og setter på vask hver søndag morgen, da også øvrig klesvask tas. 5-6 maskiner hver søndag (har tørketrommel og hurtigprogram). Har brukt en del tid på gode skap og oppbevaringsmuligheter, og praktiske løsninger, så alt har sin plass. Alle overflater skal være tomme, ingenting oppbevares på bad og kjøkkenbenk, i gangen er alt i skap/skuffer, ikke et skopar eller en jakke som henger synlig. Vasker grundigere en gang i uka. Setter på musikk, og jobber da i 30-60 minutter sammen. Tar ett større prosjekt nå og da, som at vi vasket alle vinduer innvending og utvendig, samt alle speiloverflater, på søndag. Neste helg har vi avtalt å vaske ned badene. Anonymkode: 92678...020 2
Irja Skrevet 26. mars 2019 #6 Skrevet 26. mars 2019 Vi er fire. To voksne og to barn (under skolealder) vil anslå at vi bruker 3 timer hver dag på husarbeid. (Jeg er i permisjon, så pleier å vaske/rydde når han sover) det tar liksom aldri slutt 😩 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #7 Skrevet 26. mars 2019 Det mest effektive er å senke kravene og mengden ting. Jeg har minst mulig "ting" (les : pynt) og flater som samler støv, og en støvsuger med lang ledning. Kjøpt parkettmunnstykke til støvsugeren, og støvsuger leiligheten annenhver dag. Har en kost og kostebrett som jeg koster opp smuler og rusk og rask som marsvinene strør rundt på gulvet. Folk som kommer på besøk sier at jeg har det så ryddig, men faktum er at jeg rett og slett har lite. Og da blir det også mindre å rydde i. Vi er kun to, så oppvaskemaskinen går ca hver 3. dag. Vaskemaskinen etter behov. Syns egentlig hverken klær eller oppvask er et så veldig stort stressmoment. Det som stresser meg, er å komme hjem til folk med altfor mye ting. Det er nips og naps over alt, lite bord her, stort bord der, hyller i alle mulige størrelser og materialer, kjøkkenbenk full av ulike kjøkkenmaskiner. Da er jeg så glad når jeg kommer hjem til min enkelhet. Anonymkode: 17a62...2bb 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #8 Skrevet 26. mars 2019 Jeg er ikke så optatt av at alt skal være så reint hele tiden. Bruker mer tid på andre ting jeg synes er mer hyggelig. Støvsuger bare når det er krise. Vasker en sjelden gang. Hygienen er over gjennomsnittet, hvis gjennomsnittet er de jeg er på besøk hos. Anonymkode: ffb17...b79 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #9 Skrevet 26. mars 2019 Bruker ca 20 min hver dag. Mopper over gulvene med fuktig klut hver dag, støvesuger tepper 2 x i uka. Vasker klær hver dag, støvtørker 1 gang pr uke. Man legger ting på egen plass, klarer ikke alle i huset det, så kjøper man labelmaker og setter lapper der ting skal være. Har hunder, derfor lett vasking av gulv hver dag. Vasker klær hver dag og pakker sammen med en gang det er tørt. Synes rengjøring er en vstressende ting da jeg slapper best av i rent hus. Hvis man hele tiden holder ting i orden, blir det aldri mye å rydde. Anonymkode: bb3b3...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #10 Skrevet 26. mars 2019 Jeg har ikke barn, men svarer likevel. Jeg prøver å multitaske husarbeid. Jeg tar mest mulig oppvask mens jeg lager mat, for det blir gjerne en del dødtid mens man venter på at maten skal kokes og stekes. Jeg prøver å ta litt oppvask her og der hver gang jeg er på kjøkkenet, og som regel får jeg alt unna før maten er ferdig. Kjeler og stekepanner prøver jeg å vaske med en gang måltidet er klart. Ellers synes jeg podcast, musikk og lydbok er genialt, det blir jo en slags multitasking, pluss at det blir gøyere. Du kan f.eks henge opp og brette klær mens du har på TV i bakgrunnen. Anonymkode: 6dc17...134 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #11 Skrevet 26. mars 2019 Enig i at det er lettest å tenke som en medarbeider på en uterestaurant. Aldri tomhendt. Skal jeg fra stua til badet, så plukker jeg med meg tomgods og pø underveis, tar med tøy fra skittentøykurven der tilbake og innom vaskerommet. sørger for at oppvaskmaskinen tømmes når den er ferdig, (barna sin jobb, ) dermed kan alle sette rett inn i stedet for på disken. Gode løsninger med garderobeskap med rikelig av hengere og skoplass, og skyvedører. Tar sesongrydding der to ganger i året, og har tilsvarende sesongbod der alt bare løftes av med hengere og byttes ut. Smårydder egentlig hele tiden mens jeg gjør annet, og alle har ansvar for å ta egne rom en gang i uken. Støvsuger annenhver dag på omgang, (har hund og katt som røyter som om de fikk betalt for det, og god sentralstøvsuger) Det jeg koser meg mest med er vaskerommet. Der har jeg rett og slett alenetid. Pc med en podcast eller en serie, GJERNE et glass vin, og vasker og tørker klær, har tørketrommel til det som tåler det og gode hengeløsninger godt oppe på veggen til klær som ikke kan tromles. Der bretter jeg klær, stryker skjorter, parer sokker, har plantene som jeg har sådd inne og steller, og drar gjerne ut en skuffe fra dilldallkomoder og tar med meg inn der for å sortere. I hverdagen har jeg lite utbytte av å ligge på sofaen og se på TV, og trives best når jeg kan gjøre flere ting samtidig. Jeg synes jo aldri at det er helt strøkent, men legger til rette med å ha minst mulig nips og dill på kjøkkenbenkene, og tanken er jo at om alt har fast plass, så er det lett å rydde. Men det skal og sies at det var langt vanskeligere å få til alt dette da barna var mindre, og kveldsritualene med kvelds, bading og legging tok evigheter, og nettene bestod av totalt fire timer søvn. Alt til sin tid. Anonymkode: 4ffe7...d03
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #12 Skrevet 26. mars 2019 Denne er fantastisk: Anonymkode: 4ffe7...d03
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #13 Skrevet 26. mars 2019 Just now, AnonymBruker said: Denne er fantastisk: Anonymkode: 4ffe7...d03 Ikea Grundtal. Veggfestet og kan felles ned. Har to slike ved siden av hverandre på vaskeromsveggen, plass til to hele maskiner med klær som ikke kan tromles, kan henge alle skjorter på henger der, og dermed er gulvet fritt og lar seg gjøre rent på et minutt. Anonymkode: 4ffe7...d03
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #14 Skrevet 26. mars 2019 Kanskje dere må bli flinkere på multitasking? Når jeg ikke hadde oppvaskmaskin vasket jeg alltid opp mens maten stekte. Når vi lager mat rydder den andre inn mens den andre styrer med maten. Så kjøkkenet er helt ryddig etter maten er ferdig. Ta alltid ta ting med en gang, f.eks vaske opp med en gang dere har spist. Den andre kan samtidig ta leksene med datteren deres. Ta rot med på veien når dere er på vei et sted. Går dere ut av stuen ta med glass o.l på vei ut. Skal jeg i dusjen tar jeg med skittentøyet og setter på vaskemaskinen mens jeg er i dusjen. Ofte vasker jeg badet mens jeg er i dusjen, dusjer over gulv, do, sprayer dusjvegger. På kvelden sprayer jeg over vasken etter jeg har pusset tenner om den er skitten. Hva dere bør gjøre daglig er veldig individuelt. Jeg har f.eks lite ting, men min leilighet blir fort støvete så må støvsuge ofte. Oppbevaringsløsninger er viktig. Datteren din kan ha en egen ryddekasse hun putter lekene i før leggetid. Anonymkode: 986a9...a53
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #15 Skrevet 26. mars 2019 6 timer siden, Irja skrev: Vi er fire. To voksne og to barn (under skolealder) vil anslå at vi bruker 3 timer hver dag på husarbeid. (Jeg er i permisjon, så pleier å vaske/rydde når han sover) det tar liksom aldri slutt 😩 3 timer? Hvordan er det mulig? Anonymkode: 0d043...727 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #16 Skrevet 26. mars 2019 Brukte mye tid på husarbeid før. Det som hjalp mest her, var å kvitte seg med ting. Utrolig mange ting vi hadde, hadde ingen funksjon eller ga noe glede. Kun i veien, som skapte inntrykk av rot. Mye rettere å holde det ryddig og rent med mindre ting i huset. Anonymkode: 8ad57...4b0 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #17 Skrevet 26. mars 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: 3 timer? Hvordan er det mulig? Anonymkode: 0d043...727 Det er fullt mulig! Har det akkurat lik selv.Er i permisjon, har to barn og mann. Rydder meg ihjæl! Klær, gulv, leker, sortering, oppvaskmaskin, støvsuging. Jeg blir gal. Spesielt av alle kr som må vskes, brettes og inn i skap. Anonymkode: e251f...7ad
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #18 Skrevet 26. mars 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: 3 timer? Hvordan er det mulig? Anonymkode: 0d043...727 Det er da helt normalt at det blir mer rot og rydding når man er mye hjemme. Jeg tror de aller fleste merker forskjell på hverdag og ferie/helg og mengdene husarbeid. Alle måltider som inntas hjemme, mer lek, aktiviteter, besøk etc. Når man er ute av huset hele dagen så begrenses jo mengden rot til det man klarer å lage på morgenen og kvelden. Anonymkode: 9ea55...e0d
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #19 Skrevet 26. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er da helt normalt at det blir mer rot og rydding når man er mye hjemme. Jeg tror de aller fleste merker forskjell på hverdag og ferie/helg og mengdene husarbeid. Alle måltider som inntas hjemme, mer lek, aktiviteter, besøk etc. Når man er ute av huset hele dagen så begrenses jo mengden rot til det man klarer å lage på morgenen og kvelden. Anonymkode: 9ea55...e0d Jeg er hjemme i permisjon og har aldri hatt det så ryddig og rent før 🙈 Anonymkode: 9bf21...fe0
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #20 Skrevet 26. mars 2019 All pynt er borte hos oss, og alt har sin plass så da går det utrolig fort egentlig med helt tomme og rene flater. Vi investerte i en håndholdt støvsuger og den støvsuger jeg hele leiligheten på maks 15 min, har 100 kvm. Kjøkkenet ryddes mens vi lager middag, men ellers så er det alltid ryddig og rent der, da alt tas med en gang. Bretting av klær og sette på vask er min verste fiende. Men jeg fant noen fine brettemåter på YouTube som sørger for at jeg faktisk får brettet klærne fortere og samtidig så slipper jeg å rydde i skapene så ofte da klærne gjerne holder seg på samme plass med mindre 1 åringen har gått løs på kommoden sin 👍🏻 Leker har sine egne plasser og ryddes ordentlig i en gang i uka. Da tar det gjerne en uke igjen før ungen har fått rota i alt igjen. For andre så ser det ryddig ut men når jeg går gjennom det igjen så finner jeg masse rart i de kurvene 😂 Ta alt med en gang, rydd i skap og Finn løsninger som lønner seg for dere. Og kast/gi bort ting dere ikke har brukt på en stund. Mopping av gulv tas en gang i uka, og mopper med billige engangsmopp rundt middagsbordet etter hver middag. Så slipper vi å dra det utover hele huset Anonymkode: 2fba3...77a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå