Gå til innhold

Hva tenker dere om disse festdraktene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 31.3.2019 den 22.37, Ullvott skrev:

Dårlig stoff, maskinbroderier, billig finish og dårlig passform - neitakk. Ingen av dem er fine. Den øverste og den nederste er direkte redselsfulle. Skulle jeg valgt en av dem, måtte det blitt den i midten. Det er marginalt bedre med påsydde bånd, selv om det er aldri så mye nylon, polyester og akryl, enn med de fryktelige maskinbroderte blomstrene. 

Det finnes festdrakter med høy kvalitet, skikkelige stoffer, god passform tilpasset eieren osv. Hvis man ikke vil ha bunad, men ønsker noe som likner bør man i alle fall velge det. Disse billigfestdraktene spytter bunadtradisjonene våre midt i ansiktet. 

Spar heller penger til å kjøpe noe ordentlig litt fram i tid enn å kaste bort penger på en av disse. De er virkelig ikke verdt pengene. 

Så enig! Styr i det miste unna de med maskinbroderier på, de ser bare billige ut og er overhodet ikke fine. De med påsydde bånd og evt. brokadeliv går an. 

Som AB over skriver så er det en ting med festdrakt på små barn, men på voksne synes jeg det bare ser teit ut. Spar til en skikkelig bunad, TS, eller i det minste en av de mer forseggjorte og påkostede festdraktene fra f.eks. Valland. Eller kjøp deg en fin kjole.

Anonymkode: 1dbed...890

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var bunadpolitiet representert, ser jeg, men ikke bry deg om det, ts. Om du har lyst på festdrakt, synes jeg du skal skaffe deg det, og den øverste du viser til var kjempefin! Tipper du kommer til å se smashing ut på 17. mai.

Anonymkode: b458e...855

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste var veldig fin. Nedpå men pyntet, og litt sånn viking over den. 

Anonymkode: 009bf...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser kun bra ut på nordmenn.

Anonymkode: 90ece...c20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så enig! Styr i det miste unna de med maskinbroderier på, de ser bare billige ut og er overhodet ikke fine. De med påsydde bånd og evt. brokadeliv går an. 

Som AB over skriver så er det en ting med festdrakt på små barn, men på voksne synes jeg det bare ser teit ut. Spar til en skikkelig bunad, TS, eller i det minste en av de mer forseggjorte og påkostede festdraktene fra f.eks. Valland. Eller kjøp deg en fin kjole.

Anonymkode: 1dbed...890

Mistenker at dere er de samme som dømmer hardest i tråder hvor folk er i økonomisk uføre fordi de prøver å leve opp til alle forventningene de ikke har råd til.....

Anonymkode: 993e2...8a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ser kun bra ut på nordmenn.

Anonymkode: 90ece...c20

Hun er født og oppvokst i Norge. Må man ha bodd i Norge over et visst antall generasjoner eller hudfargen det viktigste kriteriet for å få lov til å kalle seg norsk tenker du?

Dust...

Endret av Jdz
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Jdz said:

Hun er født og oppvokst i Norge. Må man ha bodd i Norge over et visst antall generasjoner eller hudfargen det viktigste kriteriet for å få lov til å kalle seg norsk tenker du?

Dust...

Jeg er ikke kinesisk om jeg bor der resten av livet. Det ville heller ikke barna mine vært. Er ikke veldig komplisert.

Anonymkode: 90ece...c20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mistenker at dere er de samme som dømmer hardest i tråder hvor folk er i økonomisk uføre fordi de prøver å leve opp til alle forventningene de ikke har råd til.....

Anonymkode: 993e2...8a4

Har man ikke råd til bunad så har man ikke råd. Da er det to muligheter; spare til man har råd eller droppe det. En festdrakt er ikke en bunad og det er bedre å bruke 1.500 kr på en fin kjole enn en masseprodusert festdrakt.

Anonymkode: 1dbed...890

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mistenker at dere er de samme som dømmer hardest i tråder hvor folk er i økonomisk uføre fordi de prøver å leve opp til alle forventningene de ikke har råd til.....

Anonymkode: 993e2...8a4

Faktisk er jeg kritisk til folk som kommer i økonomiske problemer fordi de kjøper ting de har lyst på bare fordi "alle andre har det", når de ikke har råd til det. Dette gjelder ikke de som sliter med å få endene til å møtes grunnet lav inntekt, men de som har et unødvendig luksusforbruk. Både på KG og i den virkelige verden finnes mange eksempler av folk som klager over at de har dårlig råd, men som har et mye høyere forbruk enn meg som har ganske grei økonomi.

På samme måte er jeg kritisk til folk som vil ta en snarvei ved å kjøpe en billig kopi-bunad. Kvaliteten er ikke like god, slik at kjolen ikke varer så mange år. Broderingen er dårligere, slik at den rett og slett ikke ser like bra ut, i tillegg til at maskinbrodering utkonkurrerer en viktig del av kulturarven vår. Stoffet er dårligere, slik at det falmer, nupper eller mister fasongen. Klipping av delene kan være dårligere, slik at kjolen blir posete over tid. Arbeidsforholdene for de som produserer kjolen er dårligere (dette gjelder også for enkelte ekte bunader produsert i Kina!). Derfor mener jeg at når man skal ha en helt alminnelig kjole kan man like gjerne ha en helt alminnelig kjole i stedet for en kjole som later som om den er noe mer.

Hvis man virkelig har lyst på det, enten det er bunad, smarttelefon, drømmeferien eller hva man måtte ønske, så må man spare til det. Man må ofre noe for å kunne spare, det er sant, men da må man finne ut hva man bruke penger på og prioritere de tingene som faktisk er viktig for en selv. Det kan ta noen år å spare, men man setter mye mer pris på tingen om man har ofret noe for det. Sparetiden gir også en mulighet til å vurdere om man faktisk har lyst på noe, og nøyaktig hva man har lyst på (f.eks hvilken bunad man vil ha).

Anonymkode: 32f64...d59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på bunadspolitiet ovenfor, festdrakter er kjempefine. Husk at de «originale» bunadene er skapt for ikke så mange år siden, INSPIRERT av mønster og snitt som har vært brukt tidligere. Og det er dette igjen  festdraktene er inspirert av. Ingen av dem er egentlig 100% originale mønster. Også er det dette med kvalitet, bunader er sikkert mere slitesterke men trenger du virkelig noe du kan bruke i 50 år framover men som du ikke kan kjøpe før om mange år fordi det er for dyrt? Eller vil du prøve ut noe du kan bruke på 17  mai nå, og ha glede av noen år framover som ikke koster skjorta? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Jeg syns de to øverste festdraktene er kjempefine😀 Jeg skal også ha meg festdrakt, og det er fordi jeg ikke liker noen av de bunadene jeg kan velge mellom. Jeg vil heller gå i noe jeg føler meg fin i, uansett om det kalles bunad eller festdrakt. 

Kjøp og bruk den festdrakten du liker best, og gå med den med stolthet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trønderbunad, men synes den er så stygg at jeg sjelden bruker den.  Har veldig lyst på Oslos festdrakt,  da den er superfin! Men den er dyr da, over 30000 kroner! Så er ikke enig i at festdrakt er noe billig dritt.  

Anonymkode: edb7e...f15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.3.2019 den 15.14, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er en kinesisk jente på 19 år som ønsker meg en festdrakt eller bunad. Er født og oppvokst i Norge, og har alltid ønsket meg en bunad siden jeg var liten, men moren min var i mot det siden hun syntes det var rart på ikke etnisk norske. Men jeg har så lyst til å ha på en bunad til 17. mai. 

Aller mest ønsker jeg meg en mørkeblå Oslobunad, men jeg har ikke råd til å kjøpe nytt og den versjonen er relativ ny slik at det er få som selger det brukt på FINN. Derfor tenkte jeg at jeg kanskje kunne starte med en festdrakt i stedet. De fleste festdraktene jeg fant hadde mye brokade stoff og slikt, som jeg ikke er så begeistret for, men har plukket ut 3 stykker jeg liker. Pris er jo også viktig for meg siden jeg bare har en deltidsjobb, og den siste syntes jeg er fin, men er egentlig litt utenfor budsjett.

Hva tenker dere om disse festdraktene?

73034_SodaDesign_Adele_Marine_1.jpg.1757f0fffcba3d1b0b39234819c0da91.jpg

68226_Dame_Festdrakt__1.png.0ef0b4da129a79696d59483a58f6d417.png

42241_H_ndbrodert_Festdrakt__1.png.417e88b6ab32162703dfdbb6601d7876.png

 

Anonymkode: 1a0ff...c6c

Har du sett på festdrakt fra obs? Koster rundt 1000.

Anonymkode: 4c075...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine, men de utgjir seg for å være bunader.  Det er tydelig at produsentene har villet at de skulle se ut som bunader.  Hadde aldri kjøpt meg en lekebunad, da hadde jeg heller gått i vanlig penkjole 17.mai. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her var bunadpolitiet representert, ser jeg, men ikke bry deg om det, ts. Om du har lyst på festdrakt, synes jeg du skal skaffe deg det, og den øverste du viser til var kjempefin! Tipper du kommer til å se smashing ut på 17. mai.

Anonymkode: b458e...855

Alltid noen vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...