Gå til innhold

Hva tenker dere om disse festdraktene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en kinesisk jente på 19 år som ønsker meg en festdrakt eller bunad. Er født og oppvokst i Norge, og har alltid ønsket meg en bunad siden jeg var liten, men moren min var i mot det siden hun syntes det var rart på ikke etnisk norske. Men jeg har så lyst til å ha på en bunad til 17. mai. 

Aller mest ønsker jeg meg en mørkeblå Oslobunad, men jeg har ikke råd til å kjøpe nytt og den versjonen er relativ ny slik at det er få som selger det brukt på FINN. Derfor tenkte jeg at jeg kanskje kunne starte med en festdrakt i stedet. De fleste festdraktene jeg fant hadde mye brokade stoff og slikt, som jeg ikke er så begeistret for, men har plukket ut 3 stykker jeg liker. Pris er jo også viktig for meg siden jeg bare har en deltidsjobb, og den siste syntes jeg er fin, men er egentlig litt utenfor budsjett.

Hva tenker dere om disse festdraktene?

73034_SodaDesign_Adele_Marine_1.jpg.1757f0fffcba3d1b0b39234819c0da91.jpg

68226_Dame_Festdrakt__1.png.0ef0b4da129a79696d59483a58f6d417.png

42241_H_ndbrodert_Festdrakt__1.png.417e88b6ab32162703dfdbb6601d7876.png

 

Anonymkode: 1a0ff...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest #Rasshøl

Jeg syns den øverste var finest. Men kan du ikke heller spare penger i noen år, og så kjøpe deg en bunad i stedet? 

Endret av #Rasshøl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder!

Hvem er det som selger/lager dem?

-ønsker du deg helst bunad, for å symbolisere hvor du el slekt kommer fra, ville jeg ha spart til «ekte» bunad

-tenker du at festdrakt er greit nok, velger du den du liker best! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva de to øverste koster, men den nederste er jo superdyr. Da ville jeg heller spart til bunad, og evt nøyd meg med en billig en til 1600  fra sparkjøp i mellomtiden: 

813783_93332.jpg.98544722d541141ca2e711fb35303e16.jpg

 

Anonymkode: 6f6fc...072

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattern min har den på bildet over her fra Sparkjøp. Hun bruker ikke beltet (for ingen ekte bunader har sånt belte). 
Da ser den faktisk veldig fin ut, og det var noen som trodde det var en ordentlig bunad også. Den ser ikke sånn glorete ut som en del festdrakter gjør.


Ellers syns jeg den nyeste festdrakten til Sparkjøp er kjempe fin. Ser enda mer ut som en ordentlig bunad, og koster bare 1599,-

LINK

818907_121865.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festdrakter kan ofte være dyre selv om de ikke er bunader. For festdrakter med broderier er det en enkel regel: Enten er de så dyre at du like gjerne har råd til en bunad, eller så er kvaliteten så dårlig at den bare holder noen år.

Du bør heller spare noen år til skikkelig bunad. Da får du også god tid til å tenke over om dette er noe du virkelig ønsker, og om den mørkeblå Oslobunaden virkelig er den du har lyst til å ha resten av livet.

Anonymkode: 32f64...d59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns den øverste var veldig fin

Anonymkode: dba5c...459

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste var finest! Kjøp den:)

Anonymkode: ec110...909

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp den øverste, den var veldig fin☺️ Ønsker meg selv festdrakt, bunad blir for dyrt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk folkens! Tror kanskje jeg går for den øverste, det var den billigste også så det er et pluss! 😊

Anonymkode: 1a0ff...c6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste er veldig fin, men jeg pleier å være skeptisk til broderte da mesteparten er maskinbrodert og det ser vanligvis ikke like pent ut som håndbrodert. Finnes det nærbilder av den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærleg? Festdrakt til små unger er greitt , til voksne syns jeg det er barnslig og rart. Kjøp bunad eller bruk en kjole, er mitt råd. Verste er at noen kaller festdrakt for bunad!

Anonymkode: 38146...6b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig stoff, maskinbroderier, billig finish og dårlig passform - neitakk. Ingen av dem er fine. Den øverste og den nederste er direkte redselsfulle. Skulle jeg valgt en av dem, måtte det blitt den i midten. Det er marginalt bedre med påsydde bånd, selv om det er aldri så mye nylon, polyester og akryl, enn med de fryktelige maskinbroderte blomstrene. 

Det finnes festdrakter med høy kvalitet, skikkelige stoffer, god passform tilpasset eieren osv. Hvis man ikke vil ha bunad, men ønsker noe som likner bør man i alle fall velge det. Disse billigfestdraktene spytter bunadtradisjonene våre midt i ansiktet. 

Spar heller penger til å kjøpe noe ordentlig litt fram i tid enn å kaste bort penger på en av disse. De er virkelig ikke verdt pengene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...