Gå til innhold

Tunnel eller tunell


H80

Anbefalte innlegg

Mange sier tu'nell, uvisst av hvilken grunn. Det heter jo 'Tunnel med trykk på første stavelse. Både på norsk, engelsk og svensk. Jeg har inntrykk av at denne feilaktige uttalen er noe som startet på vestlandet og har bredt seg til hele landet. Nå har språkrådet til og med godkjent skrivemåten "tunell", en absurditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tunnel er riktig *stavemåte*, men ikke riktig *uttale*. Det er et engelsk låneord, men trykket føler et helt vanlig norsk uttalemønster. Vi sier "jus" uansett om vi skriver juice eller jus, vi har innlemmet et fremmedord i det norske utaleregisteret. 

Anonymkode: e75e7...1d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavemåten tunell har vært tillatt i årevis, eller rettere sagt siden 2005. På norsk er det derfor akkurat like riktig å si og skrive tunell som tunnel. Hvor uttaleformen tunell kommer fra vet jeg ikke, men det var slik jeg, som er østlending, lærte at det skulle uttales i barndommen på 1970-tallet, og da trolig fra riksmediene. 

Anonymkode: e961a...b85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, riktig uttale på norsk er 'tunnel med trykk på første stavelse. Jeg ser at du allerede har blitt korrumpert av denne talefeilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, H80 skrev:

Nei, riktig uttale på norsk er 'tunnel med trykk på første stavelse. Jeg ser at du allerede har blitt korrumpert av denne talefeilen.

Du tar feil og jeg har rett. 

Anonymkode: e961a...b85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, H80 said:

Nei, riktig uttale på norsk er 'tunnel med trykk på første stavelse. Jeg ser at du allerede har blitt korrumpert av denne talefeilen.

Der tar du feil. 

Usikker på hvilken autoritet du påberoper deg her, men jeg har mastergrad i nordisk språk. 

Anonymkode: e75e7...1d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet du vel også at svensker ikke vil forstå hva du mener om du sier for eksempel tunellbane. Denne uttaleformen er ukjent der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, H80 skrev:

Da vet du vel også at svensker ikke vil forstå hva du mener om du sier for eksempel tunellbane. Denne uttaleformen er ukjent der.

Nå har det seg slik at norsk og svensk er to forskjellige språk, men det vet du sikkert ;) 
 

Anonymkode: e961a...b85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokmålsordboka

Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'tunellbane' i bokmålsdatabasen.

Vanlige feilkilder:

  • Skrivefeil: Sjekk skrivemåten!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google is your friend

Endret av abc123detvardet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå har det seg slik at norsk og svensk er to forskjellige språk, men det vet du sikkert ;) 
 

Anonymkode: e961a...b85

Det var du som dro frem en master i nordisk. Jeg påpekte at uttalen "tunell" ikke finnes på verken engelsk eller svensk. Det er noe som vestlendingene har funnet på, og som har spredt seg som en sykdom. Det er feil, det skal uttales "tunnel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, H80 skrev:

Det var du som dro frem en master i nordisk. Jeg påpekte at uttalen "tunell" ikke finnes på verken engelsk eller svensk. Det er noe som vestlendingene har funnet på, og som har spredt seg som en sykdom. Det er feil, det skal uttales "tunnel".

Lær deg i det minste forskjellen mellom anonymkodene før du er så påståelig, da. Jeg har aldri påberopt meg en master i nordisk. Hvorfor påstår du at det er noe vestlendinger har funnet på, egentlig? De fleste som uttaler det tunell kommer fra østlandet. Til og med naob.no, som jo er det mest omfattende oppslagsverket for riksmål og moderat bokmål, tillater tunell og en rekke kombinasjoner med den skrivemåten, herunder tunellbane. Tunellbane er for øvrig også tillatt på nynorsk, så at Bokmålsordboka ikke har dette ordet i sin samling når de to andre store har det (naob.no og Nynorskordboka), skyldes trolig en mangel, og ikke et bevis på feil språkbruk.  

Anonymkode: e961a...b85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt svar er at jeg skal lære meg forskjell på anonymkodene? Jeg er fly forbannet på denne tullete praksisen med å poste under "anonymbruker". Hvorfor kan du ikke lage en bruker og diskutere under et kallenavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene, hvorfor diskutere dette i det vide og brede, når svaret er meget lett tilgjengelig i den store riksmålsordboka NAOB?
Skrivemåten er enten tunnel eller tunell og uttalen er valgfri: trykk på 1. eller 2. staving.
(Tunell er først i nyere tid godkjent som skriftform, men har alltid vært vanlig i talemålet. Til slutt tvang det seg inn).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er korrekt måte å si det på. De aller fleste sier også banAN osv. BanAN, tunnEL.. noen sier BANan, TUNNel. Begge deler er like vanlig i Norge. 

Anonymkode: 17ff5...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er korrekt måte å si det på. De aller fleste sier også banAN osv. BanAN, tunnEL.. noen sier BANan, TUNNel. Begge deler er like vanlig i Norge. 

Anonymkode: 17ff5...584

Nei, alle uttaler er ikke like vanlige. I NAOB er banAN bare oppført med slik uttale, mens det er oppført både TUNNel og tunELL.
Det er ikke mange ord som er oppført med to mulige uttaler i NAOB, men noen få er det: DEgenerere og degeneREre, typisk og typpisk, DEmontere og DEmåntere er tre andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Vox_populi said:

Nei, alle uttaler er ikke like vanlige. I NAOB er banAN bare oppført med slik uttale, mens det er oppført både TUNNel og tunELL.
Det er ikke mange ord som er oppført med to mulige uttaler i NAOB, men noen få er det: DEgenerere og degeneREre, typisk og typpisk, DEmontere og DEmåntere er tre andre.

Talespråk er ikke normert, så der tar NAOB feil. 

Anonymkode: 17ff5...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...